Aihe: Oikean käden tekniikka väärin?
1 2 3
ushimir
13.07.2007 22:11:43 (muokattu 13.07.2007 22:13:25)

No itse kun HITAASTI soitan jotain likkiä ALTERNATELLA niin mulla tekee oikeen käden sormet työn nopeemmin menee ranteesta en tiiä onko väärin mutta hieman näyttää michael romeonkin sormet tekevän työtä vai?

http://www.youtube.com/watch?v=KD9PCRYxqgk

Tai sitten ei... mutta joskus.
tilujätkä
13.07.2007 22:25:06 (muokattu 13.07.2007 22:28:07)
Juurikin katoin tuota samaa videota. Mulla etusormi liikkuu juurikin noin miten tolla, mutta lähes koko ajan. Kun soittaa niin tuntuu että se liikkuu kauheesti "turhaan". Toki esim. String skipping on helpompaa näin kun mää sen teen kun että koko ranteella hyppis. Mutta silti tää on jotenkin niin raskasta, ainakin jos pitäis nopeeta sahata. Pitääkö mun vaan opetella toi tekniikka ja plekun pitäminen alusta alkaen uudestaan? Vai jatkanko samalla lailla ja kyllä se siitä?

Pitänee koittaa isommalla plekullakin jos mulla olis niitä jätti kolmio plekuja...
kimurantti1
13.07.2007 22:35:48
Tässä on paljon hyvää asiaa pikkaustekniikoista: http://www.tuckandpatti.com/pick-finger_tech.html

En ole aivan varma, haluanko aivan kaikkia väitteitä tuolta voi allekirjoittaa. Tämä Tuck Andress pitää ylivoimaisesti parhaana tekniikkana George Bensonin tyyliä, mutta luullakseni silläkään ei ole mahdollista tehdä kaikkia soundeja, eikä varsinkaan dempattua downpikkausta kovin hyvin. Kannattaa minusta lukea tuota artikkelia yhden soittajan tutkielmana pikkauksesta, ja hänelle itselleen parhaiten sopivasta pikkaustyylistä. Hyvää tekstiä joka tapauksessa. Siellä pohditaan suurelta osin ranteen eri liikeratoja, ja miten ne vaikuttavat pikkaukseen. Tuolta löytyy vastaus myös kysymykseesi sormien liikkeestä. Sanakirja vaan avuksi jos ei muuten luonnistu.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Rapido
14.07.2007 03:13:25
Muutama asia pikkauksesta ja sitä koskevista väitteistä:

-Ensimmäinen ja tärkein sääntö: Jos se toimii, se on oikein!

-pickausliikettä johon sisältyy kyynärpään käyttäminen(elbow picking) pidetään yleisesti "vääränlaisena" tekniikkana, ottaen huomioon ettei shredmastereista juuri kukaan käytä ko. tekniikkaa, merkittävänä poikkeuksena Vinnie Moore. Tällä tekniikalla tarkkuuden ja nopeuden yhdistämistä yleisesti pidetään huomattavasti haastavampana muihin tekniikoihin nähden. Michael Angelo on kehittäny itselleen erikoisen tavan pikata ankkuroimalla kätensä ja pikkaamalla käytännössä liikuttamalla käsivarttaan.

-Käden "ankkuroiminen" on kerettiläistä touhua?!: Tätä väitettä kuulee turhankin usein absoluuttisena totuutena hehkutettavan. Ko. tekniikkaa ei voida mitenkään pitää erityisenä tekniikkavirheenä, ellei tietysti ole sitä mieltä, että herroilla Malmsteen, Batio ja Becker on/oli tekniikassaan erityisesti parannettavaa. Itse käytän eräänlaista muunnosta tästä tekniikasta, "treble damping" eli oikean käden nimetön ja pikkurilli siirtyvät "lepäämään" ohuille kielille kun niitä ei soiteta. Tämän tekniikan käyttäjistä mainittakoon Eric Johnson.

-"Circular picking" eli pikkausliike, jossa peukalon ja etusormen nivelten liikuttamista käytetään pikkausliikkeen tekemiseen. Tästä Michael Angelo on puhunut kriittisesti kysyen, kuinka nopeasti voit todellakin liikuttaa niveliäsi edes-takaisin? Tämän tekniikan käyttöä olen havainnut ainakin Yngwiellä ja Romeolla. Troy Stetina on muistaakseni kirjottanut ko. tekniikan epäkelpoisuudesta. Itse käytän hyvin paljon sweeppaamisen yhteydessä.

Bottom line: Se mikä tuntuu hyvältä ja toimii, on hyvä. Suosittelen ottamaan oppia mestareista ja katsomaan ja kokeilemaan heidän tekniikoitaan jos tuntuu ettei oma pikkaus ole uomissaan. Oman pikkaustekniikkani olen ominut osin Yngwieltä ja yhdistellyt muutamiin tekniikoihin jotka olen haivainnut toimiviksi.
"Less is less- more is more. The idea that less is more is illogical." - Yngwie J.Malmsteen
Krice
14.07.2007 10:14:04

Kuten on jo mainittu niin mitään oikeaoppista tapaa ei ole. Paras tapa on se jonka avulla voi soittaa mahdollisimman nopeasti ja samalla myös rennosti, ja uskon, että itselle sopiva tyyli löytyy pienen kokeilemisen jälkeen.
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
KurtCobain
14.07.2007 11:26:54
Määkään en yhtään tie et onko mulla "oikea" pikkaus tekniikka, vaan oon vaan oppinu jonkun ja sillä mennään :) Ite siis pidän silleite pukulla ja etusormella ne sormet on silleiten vähän kaarella. Olisko joku hyvä kuva missä olis se normaalein pikkaus tekniikka?
"Sun hiuksethan näyttää ihan mopilta" -Yks Kaveri
tilujätkä
14.07.2007 13:45:29 (muokattu 14.07.2007 13:50:42)
Tässä on paljon hyvää asiaa pikkaustekniikoista: http://www.tuckandpatti.com/pick-finger_tech.html

Mun tyyli on juurikin tuo "circle picking" mikä tuolla on hyvin esitetty tuolla sivulla. Ja ongelma on juuri tuo "disadvantage 2" eli pitää lisätä se ranneliike sinne jos nopeasti rupeaa sahaamaan. Tuo kyllä kertoi mulle että mikä se ongelma on, mutta ei sitä että miten siitä pääsee eroon.

Edit: voisko joku kertoa tarkemmin tuosta bensonin tekniikasta? En saanut oikein selkoa edes sanakirjan kanssa kun ei ole ihan mitään koulussa opetetun englannin näköstä tekstiä...
KurtCobain
14.07.2007 14:05:44

Mää en oo ihan varma onko mul toi standard tekniikka mitä tos luin. Ku mul on niinku peukku silleiten et sen kynsi suuntaa vasempaan ala viistoon ja sitten laitan sen plektran sitä peukkua vasten et se pleku osottaa alas päin ja sitten etusormi menee plektran päälle.
"Sun hiuksethan näyttää ihan mopilta" -Yks Kaveri
ankkiz
14.07.2007 19:29:12

Bottom line: Se mikä tuntuu hyvältä ja toimii, on hyvä. Suosittelen ottamaan oppia mestareista ja katsomaan ja kokeilemaan heidän tekniikoitaan jos tuntuu ettei oma pikkaus ole uomissaan. Oman pikkaustekniikkani olen ominut osin Yngwieltä ja yhdistellyt muutamiin tekniikoihin jotka olen haivainnut toimiviksi.

Entäs jos ei tunnukkaan hyvältä, mutta toimii tosi hyvin?

Entäs jos tuntuu mahottoman hyvältä, mutta ei toimikkaan niin hyvin?
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. Parempi varmistaa ja hävetä, kuin hutkia ja katua.
peteihis
14.07.2007 19:45:10
Entäs jos tuntuu mahottoman hyvältä, mutta ei toimikkaan niin hyvin?

Eikös useimmiten ole näin ;D
Ambitus
14.07.2007 20:12:51

Mun tyyli on juurikin tuo "circle picking" mikä tuolla on hyvin esitetty tuolla sivulla. Ja ongelma on juuri tuo "disadvantage 2" eli pitää lisätä se ranneliike sinne jos nopeasti rupeaa sahaamaan. Tuo kyllä kertoi mulle että mikä se ongelma on, mutta ei sitä että miten siitä pääsee eroon.

JEAH! Minullapa oli juurikin sama ongelma joskus alkutaipaleellani. Mä pääsin siitä yli kirjaimellisesti sahaamalla...kattelin leffoja ja sahasin. Toi sormien käyttö pikkauksessa on oikein jees jos se handlaa kunnolla. Se tuo kivasti nopeutta nimenomaan vaikeisiin stringskippinkeihin ja sviippeihin.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
tilujätkä
14.07.2007 22:17:47 (muokattu 14.07.2007 22:18:23)
JEAH! Minullapa oli juurikin sama ongelma joskus alkutaipaleellani. Mä pääsin siitä yli kirjaimellisesti sahaamalla...kattelin leffoja ja sahasin. Toi sormien käyttö pikkauksessa on oikein jees jos se handlaa kunnolla. Se tuo kivasti nopeutta nimenomaan vaikeisiin stringskippinkeihin ja sviippeihin.

Jep. Se on kyllä joissain osa-alueissa ihan paras. Koitin tossa string skippejä ranteella ja tolla sormien liikuttamisella, niin ranteella on paljon vaikeempaa. Ainakin näin pari vuotta soittaneen taidoilla. Mutta mitäs Ambitus sanot siihen, että tuleeko lisää hankaluuksia tekniikan suhteen tulevaisuudessa jos vaan annan olla ja koitan opetella soittaan niin että kun sahataan niin soitan sitten ranteella ja muuten tollain miten nykyäänkin. Sulla on kokemusta tilulilusta vähä enemmänkin niin varmaan osaat auttaa.
Bookkeeper
14.07.2007 23:15:58 (muokattu 14.07.2007 23:17:57)
Just my two cents:

Pleku yllätys yllätys etusormen ja peukun välissä. Loput sormet hieman koukistettuna. Useasti pikkusormi nojaa tallahumpparin kuoriin yläkielillä soitettaessa ja e/h-kieliin alakielillä soitettaessa. Strato tuottaa vaikeuksia, potikat inhottavassa paikassa. Yleensä ankkuroin kämmensyrjän tallaan. Pikattaessa etusormi ja peukku "joustavat", mutta liike lähtee 90% ranteesta.

En osaa sanoa kuinka hyvä tai "oikeaoppinen" tekniikkani on. En ole lännen nopein kepittäjä ja harvemmin soitan useita tunteja päivässä (tai viikossa, heh). Tuntuisi siltä että pikkaus sujuu kohtuullisen rennosti, en ole havainnut jännitystiloja. Itse asiassa hiiren käyttämisestä & huonosta työergonomiasta aiheutunut CTS tuntui lähinnä helpottuvan kitaraa rämpyttämällä :-)

En ole tietoisesti kiinnittänyt tekniikkaan sen suurempaa huomiota, mutta pääpointtina lienee se, että ranne/sormet ovat aika tarkkaan samassa asennossa kuin kättä lepuutettaessa.
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
Ibanez_90
14.07.2007 23:57:00
Oleellisinta on että etsii sen oman pikaus tyylin, ja harjoittelee sillä niitä nopeita juttuja hitaasti.

Ota joku nuoti ja pikkaa niin nopeasti kuin pystyt, hidasta liikettä ja pidä pikkaus kokoajan samanlaisena ja siinä se on.
Kitaran soitto on väline urheilua :)
ankkiz
15.07.2007 00:01:10 (muokattu 15.07.2007 00:02:34)

Yhdistelmällä peukku + etusormen sivu (eli ei siis pinsettiote, jossa plekusta pidellään etusormenpäällä) osoittaako etusormenne plekun kärkeen, vai onko taivutettu kämmeneen päin?
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. Parempi varmistaa ja hävetä, kuin hutkia ja katua.
Ambitus
15.07.2007 04:52:44

Jep. Se on kyllä joissain osa-alueissa ihan paras. Koitin tossa string skippejä ranteella ja tolla sormien liikuttamisella, niin ranteella on paljon vaikeempaa. Ainakin näin pari vuotta soittaneen taidoilla. Mutta mitäs Ambitus sanot siihen, että tuleeko lisää hankaluuksia tekniikan suhteen tulevaisuudessa jos vaan annan olla ja koitan opetella soittaan niin että kun sahataan niin soitan sitten ranteella ja muuten tollain miten nykyäänkin. Sulla on kokemusta tilulilusta vähä enemmänkin niin varmaan osaat auttaa.

Emmä usko et siit syntyy ongelmaa kunhan treenaat eka ranteen kondikseen. Sitten harjoittelet noitten kahden yhdistämistä. Muista se, että avainsana nopeaan pikkaamiseen on pieni liike. Mitä pienempi liike->sitä nopeampi. Kannattaa siis keskittyä noin alkutaipaleella (missä sinä olet kait nyt?) enimmäkseen soiton puhtauteen ja ranteen liikerataan. Muista kun treenaat, että pidät olkapäät täysin rentoina..samoin niska. Sitten kun ne on rentoina, on helppo keskittyä ranteeseen ja käsien väliseen synkkaan. Oikean käden liiallinen voimankäyttö on oikeesti pahasta (vaikka ehkä se näyttää hyvälle)....Koita myös harjoitellessasi pyrkiä siihen, et upstroke ja downstroke kuulostaisi samalta sahatessa. Hyviä alternate ranteen ja sormien liikkuttamisyhdistämistreenejä on kaikki erilaiset arpeggiot esim. 1-2 nuottia/kieli. Joutuu muuttaa ranteen ankkuriasemaa samalla kun ranne tekee työtä ja sormet hoitaa vittumaisimmat hypyt. Kyl se siit kato! treenii vaan!
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
jackdaniels
19.07.2007 00:01:20
Eikös slayerin blondi kitaristi soita elbow pickingillä
Torniojaws
19.07.2007 07:34:47

Eikös slayerin blondi kitaristi soita elbow pickingillä

Hannemannilla taitaa olla käytössä "body picking" :D
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Numb
19.07.2007 08:41:54

Olen sanonut tämän aikaisemminkin, mutta on äärimmäisen komeaa seurattavaa, kun Hanneman sahaa menemään ranne lukossa :)
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)