Aihe: Kumpi gibson?
1 2
Shock Me
13.07.2007 15:03:10 (muokattu 13.07.2007 15:04:55)
Eli nyt ois tarvetta uudelle kitaralle ja nuo ovat nyt pistänyt eniten silmään, budjetin ollessa siinä 1300€ paikkeilla

Ihan stankku SG olisi nyt ykkösvaihtoehtona ja sopisi varmaan hyvin minun käyttötarkoituksiini, eli perus hardrock-kitara haussa. Mutta luin noita käyttäjien kommentteja tuosta kyseisestä skebasta ja ilmeisesti viimeistely ei ole ihan parhaasta päästä.

Mutta sitten tuo Lespaul Studio ois toisena mielessä, siinä on ilmeisesti viimeistely vähän paremmasta päästä ja muutenkin käyttäjien arvostelujen perusteella hinta/laatu suhde paremmasta päästä. Mutta onko tästä sitten raskaampaan soittoon?

Vahvarina tällä hetkellä on Peavey Bandit 112.

edit. sori tuli tuo otsikon Gibson vahingossa pienellä :)
Ei ole pakko jos ei tarvitse.
Wespa
13.07.2007 15:21:51 (muokattu 13.07.2007 15:23:19)
Kummasti mulla on kyllä just päinvastainen käsitys asiasta, eli SG Stankku on hyvin viimeistelty (verrattuna esim. Spessuun tai Faded Spessuun), kun taas LP Studio on Lessujen budjettimallistoa, eli kaukana vaikkapa Standardeista.

Edit. Ja kummastakin on melkein mihin musiikintyyliin tahansa, mutta SG on persoonallisempi. ;)
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
duc
13.07.2007 15:23:37
Noita viimeistelykommentteja ei valttamatta taysin vakavasti kannata ottaa, kay itse testaamassa liikkeessa kumpi tuntuu paremmalta. LP Studiossahan on samat mikit kuin SG Standardissa, tosin soundieroa tulee LP:n vaahterakannen ansiosta.
Shock Me
13.07.2007 15:32:15
Mites onko kauloissa paljoa eroavaisuutta. Itselläni on tällä hetkellä J&D lespa kopio ja sen kaula on semmoinen suht kapea ohut, juuri sopiva :), mutta olen saanut semmoisen käsityksen että noissa aidoissa lespoissa on kaula suht paksu ja ohut sopisi minulle paremmin. Eli kummassa on ohuempi kapeampi/nopeampi kaula?
oiva tumpeloinen
13.07.2007 15:35:15
Mites onko kauloissa paljoa eroavaisuutta. Itselläni on tällä hetkellä J&D lespa kopio ja sen kaula on semmoinen suht kapea ohut, juuri sopiva :), mutta olen saanut semmoisen käsityksen että noissa aidoissa lespoissa on kaula suht paksu ja ohut sopisi minulle paremmin. Eli kummassa on ohuempi kapeampi/nopeampi kaula?

Studiossa on ainakin rounded malli, mikä on tuhti. Stankussa on sitten 50-luvun paksumpaa ja 60-luvun ohuempaa mallia. Taskin kokeilu kertoo, mikä sulle sopii.
kojones
13.07.2007 15:37:34
Studiossa on ainakin rounded malli, mikä on tuhti. Stankussa on sitten 50-luvun paksumpaa ja 60-luvun ohuempaa mallia. Taskin kokeilu kertoo, mikä sulle sopii.

Minkähän ikävuoden stankuista tota ohuempaa kannattais alkaa metsästämään?
duc
13.07.2007 15:51:49 (muokattu 13.07.2007 16:17:54)

61' reissuessa on ainakin 1960 slim-taper profiilina. Pitäisi olla ohut ja leveähkö.

Kas, siinä olis 57 classicit mikkeinä...
tää olisi aika halpakin:
http://www.thomann.de/fi/gibson_sg61reissue_sb.htm

Tuo väri on vaan vähän liian sininen.
fox
13.07.2007 16:16:48

61-85 väliltä.. ;) Sitten tää uudempi 61-malli, niinkuin jo todettiin.
tuolta kattelet: www.everythingsg.com
Viimeistelyistä sen verran, ettei tosiaan taida olla ees "käyttäjien kommentteja" ne.
Lienee tosiaan viisasta mennä itse kattelemaan, tällä foorumilla kun on niitä "paremmin tietäviä mestareita" ihan riittämiin.
Studiot tosiaan on rounded-kaulaisia. Ei se pahan paksu oo sekään, vaikka oma lemppari onkin tuo 60's-profiili.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Thule
13.07.2007 16:18:32 (muokattu 13.07.2007 16:18:57)
Edit: Jahas, väärä kitara.
"Astronomy makes Stairway To Heaven sound like the theme to Gilligan's Island." | No eres nadie!
rheinone
13.07.2007 17:22:59
Mitä sä multa tommosia kyselet? SG Standard tietysti!
All you gotta do is plug me into High Voltage rock'n'roll
Ziggy Bubba
13.07.2007 17:33:03 (muokattu 13.07.2007 17:41:39)

Mitä sä multa tommosia kyselet? SG Standard tietysti!

Höpsistä, ei se ole noin yksioikoinen homma :)

Ite olin saman valinnan edessä pari vuotta sitten, oma valinta osui LP Studioon. Syynä Lespan muhkeampi soundi ja olemus.

Kummasti mulla on kyllä just päinvastainen käsitys asiasta, eli SG Stankku on hyvin viimeistelty (verrattuna esim. Spessuun tai Faded Spessuun), kun taas LP Studio on Lessujen budjettimallistoa, eli kaukana vaikkapa Standardeista.

Höpönlöpön, nää on taas näitä mutu-heittoja. Eikun perusteluja kehiin! En nimittäin usko että näiden kahden kitaran välillä olisi mitään laadullisia eroja, vaikka toinen onkin nimikkeeltään Standard ja toinen ei (jos ei reunalistoja lasketa)... Vehkeissä on mm. samat mikit, virittimet, tallat ja kova laukku.

Molemmat on varmasti hyviä kitaroita, kysymys kuuluukin, tarvitsetko SG:n kirkkaampaa rouhetta vai LP:n laulavaa ja paksua murinaa?
You said a' what now?
Shock Me
13.07.2007 17:33:29 (muokattu 13.07.2007 17:36:36)
Juu kyllä taidan nyt kallistua enemmän siihen SG:n suuntaan, runko vaikuttaa paljon kätevämmältä ja kirkas soundi on enemmän hakusessa.
Wespa
13.07.2007 17:57:27
Höpönlöpön, nää on taas näitä mutu-heittoja. Eikun perusteluja kehiin! En nimittäin usko että näiden kahden kitaran välillä olisi mitään laadullisia eroja, vaikka toinen onkin nimikkeeltään Standard ja toinen ei (jos ei reunalistoja lasketa)... Vehkeissä on mm. samat mikit, virittimet, tallat ja kova laukku.

Onneksi tämä ei olekaan uskon asia. Väitätkö siis että paras "perus"-SG on viimeistelyltään vain Lespojen halvemman pään tasolla? Myönnän toki että kirjoittamani oli Lespojen osalta mutua, koska se ei kiinnosta minua mallina yhtään, joten en ole sellaista koskaan edes kokeillut. Jostainhan sen eron on kuitenkin tultava, koska LP:n valmistaminen on jonkin verran kalliimpaa kuin SG:n. Pelkät reunalistat tuskin sitä eroa kattavat. :)
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Kjukka
13.07.2007 18:03:21

Onneksi tämä ei olekaan uskon asia. Väitätkö siis että paras "perus"-SG on viimeistelyltään vain Lespojen halvemman pään tasolla? Myönnän toki että kirjoittamani oli Lespojen osalta mutua, koska se ei kiinnosta minua mallina yhtään, joten en ole sellaista koskaan edes kokeillut. Jostainhan sen eron on kuitenkin tultava, koska LP:n valmistaminen on jonkin verran kalliimpaa kuin SG:n. Pelkät reunalistat tuskin sitä eroa kattavat. :)

No, mulla on ollu molemmat mallit eikä niissä yksilöissä ainakaan ollut mitään laadullisia eroavaisuuksia. Hyviä keppejä kummatkin.
Wespa
13.07.2007 18:09:46
No, mulla on ollu molemmat mallit eikä niissä yksilöissä ainakaan ollut mitään laadullisia eroavaisuuksia. Hyviä keppejä kummatkin.

Joo, siis tarkennetaan vielä sen verran et mun pointtina ei oo missään vaiheessa ollut se, että LP Studio olis jotenkin huono kitara. Noita aloittajan lukemia kommentteja, joiden mukaan Studio olis paremmin viimeistelty kuin SG Standard en vaan oikein niele. Poikkeuksiahan aina on, mutta noin pääsääntöisesti ovat varmaan aika samalla tasolla. Ääh, ihme hiustenhalkomista taas pikkuasioista. :D
Ziggy Bubba
13.07.2007 18:13:31 (muokattu 13.07.2007 18:14:57)

Onneksi tämä ei olekaan uskon asia. Väitätkö siis että paras "perus"-SG on viimeistelyltään vain Lespojen halvemman pään tasolla?

Väitän, sillä en ole näiden välillä merkittäviä eroja huomannut. Kyllähän SG:itäkin löytyy kalliimpia, ehkä myös parempia malleja - jotka ovat pitkälti esim. LP Standardin hintaluokkaa.

Myönnän toki että kirjoittamani oli Lespojen osalta mutua, koska se ei kiinnosta minua mallina yhtään, joten en ole sellaista koskaan edes kokeillut.

Niinpä niin.

Jostainhan sen eron on kuitenkin tultava, koska LP:n valmistaminen on jonkin verran kalliimpaa kuin SG:n. Pelkät reunalistat tuskin sitä eroa kattavat. :)

Onkos sulla käynyt mielessä, että noiden kitaroiden hinta ei välttämättä määräydy suoraan niiden valmistukseen kuluneesta rahamäärästä? On hyvin mahdollista, että tuon Studion hinta halutaan pitää alhaalla, jotta se erottuisi hinnaltaan selkeästi Standardista. Gibson haluaa siis tarjota markkinoille Les Paulin hieman halvempaan hintaan...

Tämäkin on puhdasta spekulointia, mutta niin on sekin, että noiden kahden mallin välillä olisi jotain laadullisia eroja.
You said a' what now?
McNulty
13.07.2007 18:29:27
Minulta ääni SG Stanulle. Itsellenikin kelpaisi sellainen mustana (kun sitä ei saa Worn Brown värityksellä kuten faded spessua). Teet katsos niin että testaat sen soittimen ennenkö lyöt rahat tiskiin, niin ei pääse tuleen mitään "viimeistelyvirheellistä". Avoin kauppa myös optiona. Siitä lisää täällä: http://www.laki24.fi/irom-irtaimenkauppa-avoinkauppa.html
if the shit fits... wear it!
Shock Me
13.07.2007 19:27:39 (muokattu 13.07.2007 23:55:06)
Juu eli SG:tä olen kyllä käynyt testaamasaa ja lievästi tuhdiltahan se kaula tuntui, mutta kyllä siihen tottuu, ja saunditkin oli todella hyvät.(sain testata liikkeessä kitaraa samanlaiseen vahvistimeen, kuin itselläni) Pirun hyvältä se tuntui sylissä, joka ei nyt sinäänsä ole ihmekkään koska tämän hetkinen kitarani painaa n.7kg :)

edit. 5kg* :)
Joees
13.07.2007 19:35:12
Juu eli SG:tä olen kyllä käynyt testaamasaa ja lievästi tuhdiltahan se kaula tuntui, mutta kyllä siihen tottuu, ja saunditkin oli todella hyvät.(sain testata liikkeessä kitaraa samanlaiseen vahvistimeen, kuin itselläni) Pirun hyvältä se tuntui sylissä, joka ei nyt sinäänsä ole ihmekkään koska tämän hetkinen kitarani painaa n.7kg :)

Mikä perkele painaa seittemän kiloo?
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)