Aihe: Uutta kitaraa..
1 2
DF-90
13.07.2007 00:14:38
Olen tässä hieman katsellut ja harkinnut uuden kitaran ostoa. Vanha kitara on halvasta 99e paketista, minkä kävin Anttilan Kodin Ykkösestä joskus alkukeväästä hakemassa. Joku Williams merkkinen Strato-kopio on kyseessä. Ihan hyvin sillä on alkuun päässy, mutta nyt tekis mieli vähän paremman tuntusta skittaa. Hinta sais olla jonkun 200-400e, en halua vielä ihan hirveitä summia likoon laittaa. Olen harkinnut tämmöistä vaihtoehtoa, että tilaisen sen kitaran Thomann.de:stä, vaikka tiedän kyllä että pitäs päästä kokeileen ennen ku ostaa. Kaverilla kokeilin semmosta kitaraa kun ESP LTD H-100fm ja se tuntu heti paljon mukavammalta käteen. Eli mietin, että onko noi kaikki ESP LTD:t suht samanlaisia? Jos jonkun sellaisin pistäis tilaukseen. Olen muutenkin vielä niin kokematon soittaja, että sopeudun varmaankin helposti melkein kitaraan kuin kitaraan. Eli mielipiteitä kokeneemmilta soittajilta ja kitaroista jotain tietäviltä otetaan ilomielin vastaan. Saa ehdottaa kitaroita ja pistää linkkejä jonnekin jos löytyy.
Jaqqi1991
13.07.2007 00:19:42 (muokattu 13.07.2007 00:22:48)
Kävisikö käytetty? Tuolla 400€ saa jo tosi hyvän kitaran käytettynä
We may be humans, but were still animals
DF-90
13.07.2007 00:25:45
Kyllähän käytettyäkin vois harkita. Mutta olen vähän laiskanpuoleinen etsimään/käymään kauppa käytetyistä. Ja onhan siinä käytetyssä aina pieni riskinsä :P
Ja kyllä näin alkuun joku hieman halvempi uutukainenkin on varmaan tarpeeksi hyvä. Toi nykynen vaan on jotenkin kömpelö ja painavan oloinen verrattuna siihen kaverini kitaraan.
Chieftain
13.07.2007 00:28:16

Jaqqin kanssa samoilla linjoilla. Torilta tai vaikka huuto.netistä katselemaan käytettyjä. Minkälaista musiikkia olet kitaralla ajatellut soittaa? Tarvitsetko floikkaa?

Tuohon hintaluokkaan voisi saada Ibanezilta RG500- sarjan kitaran mikäli raskaampaa musiikkia soittelet, ja haluat kitaraasi floikan. Myöskin Charvelilta löytyy tuohon hintaan hyviä floikkakitaroita.

Sitten taas jos floikalle ei ole tarvetta, ja halutaan strato- johdannaisissa pysyä, Fenderin Meksikossa tehdyt stratot ja Yamahan Pasificat tulee ensimmäisenä mieleen. Meksikon stratoja saa myös tallahumpparilla jos sellaisen haluat, Pasificassa on myös humbucker tallassa.
Mites, oisko jollain vinkkiä miten saisin lähikaupan hälyttimen pois päältä. Tarvis saada vähän olutta haettua sulkemisajan jälkeen. -Void
DF-90
13.07.2007 09:22:54
Niin tuossa floikassa se vibrakampi on kiinteänä? Tossa nykysessä stratokopiossa on tommonen paikoilleen ruuvattava kampi ja olen huomannut, että kitara ei pysy kauaa vireessä jos sitä kovasti käyttelee. Floikka ei ole pakollinen seuraavassa hankinnassa. Olen kyllä katsellut noita Yamahan Pacifico-mallisia kitaroita ja ne sopisivat kyllä hyvin hintahaarukkaan. Chieftain, puhuit että Ibanezia raskaampaan soittoon? Lähteekö Ibanezeista paras raskaampi soundi? Heviä lähinnä olis tarkoitus soitella, ehkä jotain perus rokkiakin.. Ja kaivataan vielä mielipiteitä ESP LTD:istä! Otanpa myös neuvosta vaarin ja käyn katselemassa käytettyjä. Voisko joku muuten tarkentaa mitä eroo on humbucker ja single koil pickupeilla?
probus
13.07.2007 09:48:57 (muokattu 13.07.2007 09:50:21)
Niin tuossa floikassa se vibrakampi on kiinteänä? Tossa nykysessä stratokopiossa on tommonen paikoilleen ruuvattava kampi ja olen huomannut, että kitara ei pysy kauaa vireessä jos sitä kovasti käyttelee. Floikka ei ole pakollinen seuraavassa hankinnassa. Olen kyllä katsellut noita Yamahan Pacifico-mallisia kitaroita ja ne sopisivat kyllä hyvin hintahaarukkaan. Chieftain, puhuit että Ibanezia raskaampaan soittoon? Lähteekö Ibanezeista paras raskaampi soundi? Heviä lähinnä olis tarkoitus soitella, ehkä jotain perus rokkiakin.. Ja kaivataan vielä mielipiteitä ESP LTD:istä! Otanpa myös neuvosta vaarin ja käyn katselemassa käytettyjä. Voisko joku muuten tarkentaa mitä eroo on humbucker ja single koil pickupeilla?

Straton tallan ongelmana on juurikin se, että se ei pysy vireessä jos sitä käyttää ja sitä varten näitä muita ratkaisuja on kehitettykin, mm. floikka-systeemi. Kyllä floikassakin saa kammen irti ruuvattua.

ESP:n kitaroista en tiedä mitään, mutta käytettyä hakisin. Jättäisin myös suosiolla tuon floikan pois listalta, sillä vaikka onnistuisitkin jostain hyvän löytämään niin puoli vuotta soittaneena siitä en sinulle enemmän haittaa kuin iloa. Suosittelen ihan kiinteätä tallaa tai jos pacifica kiinnostaa, niin niissä oli ainakin joskus wilkinson-talla ja lukkovirittimet. Tuo kombo pitää vireen huomattavasti paremmin kuin perus straton talla ja on helpompi kaikinpuolin. Ihan kelpo kitaroita muutenkin, mitä nyt kaupassa olen joskus kokeillut.

Humbuckerin ja sinkun ero on se, että humppari ei hurise ja siinä on hiukan tummempi ja voimakkaampi ääni. Rakenteellisista eroista kannattaa etsiä vaikka googlella juttua. Humpparin tunnistat siitä että siinä on kaksi kelaa, ikäänkuin kaksi yksikelaista mikkiä kiinni toisissaan.
alatama
13.07.2007 09:51:57
Ivan ja pilkan siedän, mutta en suoranaista vittuilua.
KurtCobain
13.07.2007 11:09:04 (muokattu 13.07.2007 11:19:36)
Tsekkaas tämä torilta:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=175389

Tuosta ostat tollasen ja sitten vahvariks joku voxin da5 nii sit on kunnon setti. Vai onko sulla hyvä vahvistin jo? Jos tykkäät käytellä sitä williammssin setin mukana tulutta vahvaria nii sit toi voxin da5 tai microcube olis hyvä sijoitus.

Edit: Mun mieletä on tärkeempää sijoittaa hyvään vahvistimeen kun hyvään kitaraan. Esimerkiksi jos sulla on helvetin hyvä kitara ja helvetin paska vahvistin niin saundi on yleensä paskaa mutta jos on sellanen vähän b-luokan keppi, joka pitää vireen hyvin jne. ja sul on joku himo vahvistin niin sillon saundi on yllättävän hyvät. Ittekkin tein tollasella väärällä tavalla että ostin ton ibanezin VBT700 skeban ja sit soittelin silla jonkun marshall paska MG:n kautta ja sitten myöhemmin vasta hankin sen kunnon vahvarin joka on cuben 60.
"Sun hiuksethan näyttää ihan mopilta" -Yks Kaveri
Ziggy Bubba
13.07.2007 11:15:14 (muokattu 13.07.2007 11:19:22)

Minä suosittelisin noita Yamahan Pacificoja, sillä niillä lähtee iso kattaus soundeja eri tyyleihin. Laatu on myös hintaisekseen erinomaista. Nuo halvimmat LTD:t (EI siis ESP:t!) eivät ole kyllä hintaisekseen kovin hyviä vehkeitä, sillä noissa on käytetty ihan niitä halvimpia puita ja rautaosia mitä itämaista löytyy... Tarkoitan siis LTD:n 50- ja 100-sarjoja. Hyh, hyh - noiden hinnalla saa jo paljon parempiakin vehkeitä.

E: Tuo ehdotettu Fernandez strato on varmasti oiva peli, mutta ei raskaammassa rokissa, puhumattakaan metallista. Syy on siinä, että tuossa on tallassa single-coil tyylinen mikki. Raskaaseen runttaan ehdottomasti humbucker tallaan... Ei hurise läheskään yhtä helposti isoilla säröillä eikä ole soundiltaan niin ohut.
You said a' what now?
Traditional
13.07.2007 11:19:58
Tuosta ostat tollasen ja sitten vahvariks joku voxin da5 nii sit on kunnon setti. Vai onko sulla hyvä vahvistin jo? Jos tykkäät käytellä sitä williammssin setin mukana tulutta vahvaria nii sit toi voxin da5 tai microcube olis hyvä sijoitus.

Toi ei saata missään raskaissa metalleissa oikein olla se ihan nakein keppi...
Jumaleishön. Hyvä huomio. -saastara Hei. Olen allekirjoitusvirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi allekirjoituksesi jatkeeksi.
KurtCobain
13.07.2007 11:40:44
Toi ei saata missään raskaissa metalleissa oikein olla se ihan nakein keppi...

Ei niin. Jos ite olisin tollasessa tilanteessa kun toi ketjun aloittelija niin yrittäisin tota RG5xx sarjalaista metsästää. Niitä joskus voi tohon 400e hintaan nähdäkkin. Tässä myös loistava hevi keppi tossa hintaluokassa: http://www.thomann.de/fi/ibanez_rg321mhwk.htm Ja jos sen voxin da5 combon hankit nii sillä pitäis jo ihan hyvät hevi saundit saada ja jos ei säröö riitä nii sinne bad monkey boosteriks nii sit sulla on kyllä aika helvetin hyvä hinta/laatusuhde setti ja tollasella pitäis päästä jo aika pitkälle.
probus
13.07.2007 11:45:13
Mun mieletä on tärkeempää sijoittaa hyvään vahvistimeen kun hyvään kitaraan. Esimerkiksi jos sulla on helvetin hyvä kitara ja helvetin paska vahvistin niin saundi on yleensä paskaa mutta jos on sellanen vähän b-luokan keppi, joka pitää vireen hyvin jne. ja sul on joku himo vahvistin niin sillon saundi on yllättävän hyvät.

Soundi on ehkä vähän parempi hyvällä vahvistimella, mutta kyllä silti itse ainakin mielummin soittelen hyvällä kitaralla. Halpoja ja suht hyviä vahvistimia on niin paljon, etten siihen kovin paljon sijottaisi alkuun.

Tuo soundin hierominen nyt on muutenkin vähän turhaa yleensä, puhumattakaan että aloittelija kannattaisi lähteä siitä liikkeelle.
Traditional
13.07.2007 11:50:17
Ei niin. Jos ite olisin tollasessa tilanteessa kun toi ketjun aloittelija niin yrittäisin tota RG5xx sarjalaista metsästää. Niitä joskus voi tohon 400e hintaan nähdäkkin. Tässä myös loistava hevi keppi tossa hintaluokassa: http://www.thomann.de/fi/ibanez_rg321mhwk.htm Ja jos sen voxin da5 combon hankit nii sillä pitäis jo ihan hyvät hevi saundit saada ja jos ei säröö riitä nii sinne bad monkey boosteriks nii sit sulla on kyllä aika helvetin hyvä hinta/laatusuhde setti ja tollasella pitäis päästä jo aika pitkälle.

Oletko kurt ikinä testannut tuota da5:sta, luulisin että paremmat säröt saisi varmaan microcubesta....
Jumaleishön. Hyvä huomio. -saastara Hei. Olen allekirjoitusvirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi allekirjoituksesi jatkeeksi.
KurtCobain
13.07.2007 12:11:07
Oletko kurt ikinä testannut tuota da5:sta, luulisin että paremmat säröt saisi varmaan microcubesta....

Tein ton yhen tyypin kanssa testin jossa testattiin just Microcube vs. da5 niin mun mieletä ainakin voxissa on pikkasen paremmat saundit, ja sit siin on paljon moni puolisemmat säädöt verrattuna cubeen. Kun esim microcubessahan on vaan yks sellanen hevi mallinnus (R-fier) nii tuossa voxissa on niita kolme. Mut mun mielestä noissa kummassakin on ehkä liian vähän säröö niin nyt kun itekkin sain ton cuben nii ostan seuraavalla reissulla luultavasti bad monkeyn.
Joees
13.07.2007 13:36:40
Straton tallan ongelmana on juurikin se, että se ei pysy vireessä jos sitä käyttää ja sitä varten näitä muita ratkaisuja on kehitettykin, mm. floikka-systeemi. Kyllä floikassakin saa kammen irti ruuvattua.

Straton tallan ongelma on se, että se on yleensä huonosti säädetty, satula on paska ja kieliä ei osata laittaa virittimiin kunnolla kiinni. Hehe.

Eihän se straton systeemi nyt mikään divehirmu ole, siinä se ei toimi järin hyvin. Mutta sellasessa siistissä kampeilussa se pitää kyllä hiton hyvin. Sanon ma.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
probus
13.07.2007 13:51:36
Straton tallan ongelma on se, että se on yleensä huonosti säädetty, satula on paska ja kieliä ei osata laittaa virittimiin kunnolla kiinni. Hehe.

Eihän se straton systeemi nyt mikään divehirmu ole, siinä se ei toimi järin hyvin. Mutta sellasessa siistissä kampeilussa se pitää kyllä hiton hyvin. Sanon ma.

Tästähän on kiistelty maailman sivu. Näkökulma riippuu kai siitä että mikä ketäkin häiritsee ja mitä tarkoittavat siisti kampeilu ja hiton hyvin. Aika paljon tuosta kuitenkin valitetaan, joten on se mielestäni hyvä mainita.

Joo on mulla tylsää töissä :)
Joees
13.07.2007 16:38:38
Tästähän on kiistelty maailman sivu. Näkökulma riippuu kai siitä että mikä ketäkin häiritsee ja mitä tarkoittavat siisti kampeilu ja hiton hyvin. Aika paljon tuosta kuitenkin valitetaan, joten on se mielestäni hyvä mainita.

Joo on mulla tylsää töissä :)

On kiistelty joo, ja mun puolesta saatte jatkaakin moista. Mua se ei hetkauta :-)
Mulla hyvin säädetyt stratot ovat pitäneet vireensä varsin mainiosti vaikka vähän on sitä kurittanutkin. Toki, ei se edelleenkään floikka ole. Ei sillä mitään hirmudaivareita ja renkutuksia tehdä. Eikä oo tarviskaan, ainakaan mun, hehe.

Yhdessä stratossa oli tovin heikommat säädöt ja heikompi satula. Se jätti aina vireen persiilleen kun sen kammen palautti. Hommaa helpotti kun muisti aina nykäistä vähän sitä kampea ylös. Palautui mainiosti vireeseen.

Mun mielestä on rikos että monissa ritsoissa on paska satula.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
DF-90
13.07.2007 17:43:59
Eli vahvari on Roland Microcube ja loistava pelihän se on. Parani heti soundit pakettivahvarista huomattavasti. Eli Yamahan Pacificoja on nyt kovasti suositeltu ja katsoin tämmöistä http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_412vovs.htm mielipiteitä? Sitten tämmönen ESP LTD miellytti silmää http://www.thomann.de/fi/espltd_mh_100qm_staq.htm tai toinen http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_mh_100qm_nt.htm. Sitten vielä Ibanez http://www.thomann.de/fi/ibanez_awd83_tbl.htm (kaveri väitti että olis puoliakustinen) Näitä vois vähän vertailla keskenään. Pistäkää mielipiteitä, että mikä olis paras ja miksi?
P.s. Loppu sitten se offtopic kirjottelu :D Menkää kiisteleen straton whammykepukasta jonnekin muualle.
Ziggy Bubba
13.07.2007 17:48:41 (muokattu 13.07.2007 17:55:47)

Tuo Pacifica on oikein mainio kapula, kun taas noista halpis LTD:istä kannattaa pysyä kaukana, eteenkin tuosta Floyd Rose -kopiolla varustetusta mallista (tuon tallan kanssa aloittelijalla voi mennä äkkiä hermot). En suosittele "floikkaa" ihan aloittelijalle.

Tuo Ibanez taas on ns. puoliakustinen, eli siinä on kaikukoppa - aivan erisoundinen vehje, mutta varmasti ihan suht pätevä ainakin kevyemmässä väännössä.
You said a' what now?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)