Emmekö elämöikkään eläimen elimistössä? |
Incarnation 22.01.2004 19:32:56 | |
---|
Kuvia ei näy, mutta tiedän mitä tarkoitat. "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
Rikke 22.01.2004 19:52:08 (muokattu 22.01.2004 19:53:28) | |
---|
Hmm, kokeileppa ottaa tuosta alusta toi http:// pois jos sitten toimisi, tai sitten olen kämmänyt jotain. Edit: Oma vikahan se oli, nyt pitäisi näkyä. Emmekö elämöikkään eläimen elimistössä? |
Ylläri 22.01.2004 19:55:20 (muokattu 22.01.2004 19:57:25) | |
---|
Kannattaa varmaan treenata asemasoittamista ensimmäisiltä nauhoilta. Kehität semmoisia kuvioita joissa soitat kaikkia kieliä nejljältä ekalta nauhalta, kaikkia sormia käyttäen, esim:
G-----------3---- D-----1-------4-2 A-------2-4------ E-1-2------------
Eli kaikki 1. nauhan äänet otetaan etusormella, 2. nauhan keskisormella jne. Aloita rauhallisesti, äänten puhtaus on tärkeämpää kuin nopeus. Ja silloin kun bassoa ei ole käsillä, niin yksi pieni harjoite sormien "itsenäistämiseksi" toimii näin: Avaa vasen (ja mikä ettei oikeakin) kätesi. Laske etusormi ja nimetön kämmentä vasten niin että keskisormi ja pikkurilli jäävät pystyyn. Sitten päinvastoin, eli keskari ja pikkari alas, etusormi ja nimetön pystyyn. Sitten vaan vuorottelet näitä kahta niin nopeasti kuin pystyt. Aluksi voi tuntua vaikealta, nimetön tuppaa seuraamaan muita sormia. Mutta aika pian homma alkaa toimia. Itseäni tuo treeni ainakin auttoi aikanaan. Jostain syystä muuten oikean käteni nimetön on huomattavasti "uppiniskaisempi" kuin vasemman... Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
Rikke 22.01.2004 20:20:29 | |
---|
Kiitos, Ylläri. Tuosta oli jo paljon hyötyä. Huvittavan näköistä kun yrittää keskisormella ja pikkurillillä koskettaa kämmenen keskelle, käsi vain tärisee ja sormet ei paljoa liiku. Eiköhän tämä tästä. Lisää neuvoja saa toki antaa. Emmekö elämöikkään eläimen elimistössä? |
poppamies 22.01.2004 20:20:56 (muokattu 22.01.2004 20:22:30) | |
---|
No vakavin puute tuossa ensimmäisessä kuvassa on että tuo peukalo pyrkii otelaudalle soittamaan. Ei bassonkaulaa saa kouria tuolla tavalla "rekki otteella". Peukalon pitää pysyä takan "keskellä" kaulaa. Mikään muu osa kädestä(tai kämmenestä) ei saa koskettaa kaulaa kun peukalon pää. Siitä se lähtee. Kaikki muu on pelkkää motoriikkaa. Harjoittele saksantunnilla koskettamalla vaikka polvea(omaa) kaikilla neljällä sormella peräkkäin kaikessa mahdollisessa järjestyksessä. "G-strings are for strippers" |
Rikke 22.01.2004 20:28:32 | |
---|
Juu, tuon olen tajunnut itsekkin. Mutta tämä "keskellähän" ei tarkoita, että peukun pää olisi kohtalaisen keskellä? Koko ajan pyrkii tuo peukku hieman kurkistamaan tuolta otelaudan takaa, ei noin pahasti kun tuossa kuvassa, mutta vähäsen. Emmekö elämöikkään eläimen elimistössä? |
Teijo K. 22.01.2004 21:50:57 | |
---|
Juu, tuon olen tajunnut itsekkin. Mutta tämä "keskellähän" ei tarkoita, että peukun pää olisi kohtalaisen keskellä? Koko ajan pyrkii tuo peukku hieman kurkistamaan tuolta otelaudan takaa, ei noin pahasti kun tuossa kuvassa, mutta vähäsen. Minä suosittaisin koko surkean amatöörimuusikon arvovallallani nostamaan bassoa hieman. Tai ainakin kokeilemaan sitä. Sitten se peukalokin asettuu helpommin sinne kaulan taakse. Testaa eri korkeuksia, ja valitse se, mikä tuntuu parhaalta sinun ruumiinrakenteeseesi. Ja niitä tekniikkatreenejä suosittelisin aloittamaan ensin yläasemista. Koska nauhat on lähempänä toisiaan siellä, on se helpompaa. Sitten kun homma sujuu yläällä, niin pikkuhiljaa siirtää sitä treenipistettä alemmas. Sormi per nauha, peukalo kaulan takana noin keskellä kaulaa, vaikka 12 nauhalta jos ei muuten onnistu. Sitten vain yksinkertaisia kuvioita 1-3-2-4. jne. Itse voi keksiä niitä lisää. Jatkoa ajatellen tämä on loistavaa treeniä, jos heti ajattelet otelaudan samalla nuotteina. Opit tuntemaan kaulan melko perusteellisesti. Kyllä se siitä, lihakset tottuu treenaamisella soittoon. Ei se munsta mitään mystistä homaa kuitenkaan ole. ;) Jiihaa.
-Teppo "Jiihaa" Nättilä. |
Jonte 22.01.2004 21:52:11 | |
---|
Mulla on kokoajan tunne, että vasemman käden tekniikkani on aivan surkea ja käsi vääntyy ties minkälaisiin asentoihin. Ja myös keskisormia ja nimetön ovat toisiinsa "jumiutuneita", jos painan nimettömällä keskisormi seuraa vierellä kiltisti. Kai tämä on ihan yleistä? Miten noita pystyisi erottamaan toisistaan?. Minkä tähen sulla on peukalo passon kaulan ympärillä ihan kuin pitelisit kikulista kiinni? Eikös peukkua pitäisi pitää meleko lähellä kaulan keskikohtaa, notta paremmin ylettyisi sormet nauhoille. Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois". |
Rikke 22.01.2004 22:19:18 | |
---|
Tässähän tulikin isompi urakka kun olin kuvitellut, melkeinpä alusta pitää aloittaa. :) No ei nyt aivan. Emmekö elämöikkään eläimen elimistössä? |
poppamies 22.01.2004 23:13:28 | |
---|
Mutta tämä "keskellähän" ei tarkoita, että peukun pää olisi kohtalaisen keskellä? No kyllä se sitä nimenomaan tarkoittaa... Vilkaiseppa vaikka Arva'n omakuvaa.. "G-strings are for strippers" |
Karlsson 23.01.2004 08:20:00 | |
---|
Minkä tähen sulla on peukalo passon kaulan ympärillä ihan kuin pitelisit kikulista kiinni? Eikös peukkua pitäisi pitää meleko lähellä kaulan keskikohtaa, notta paremmin ylettyisi sormet nauhoille. Ni. Useinhan bassonkaulasta pidetään kiinni kuin pesismailasta, koska soitin ei muuten pysy paikallaan. Ja tämä sitten voi johtua asiasta jos toisestakin, mutta yleisin on soittimen riiputtaminen liian alhaalla. Nostat sen semmoiselle mukavalle korkeudelle, ei tarvitse kuitenkaan mihinkään kikulifuusiokuristuskireydelle sitä hihnaa pistää. Tällöin soitin pysyy jo tukevammin paikallaan ja sitä ei tarvitse tukea vasemmalla kädellä, jolloin taas voi pitää sitä peukkua siinä kaulan keskikohdilla. "Hatala, hatala, hatala hey,
Play my sitar every day!"
- Dr. Bombay |
Rikke 23.01.2004 15:20:20 | |
---|
Minkä tähen sulla on peukalo passon kaulan ympärillä ihan kuin pitelisit kikulista kiinni? Eikös peukkua pitäisi pitää meleko lähellä kaulan keskikohtaa, notta paremmin ylettyisi sormet nauhoille. Ehkä olen ottanut sen "basso on bändin munat" jutun hieman liian tosissaan. Nostin tuota bassoa aika reilusti ylöspäin ja kyllä nyt on parempi soittaa. Viimeset 2 vuotta olen enemmän vain soitellut, nyt olisi tarkoitus ruveta kunnolla panostamaan tuohon soittoon kun on bändikin kasassa. Mutta erittäin paljon kiitoksia teille tästä! Emmekö elämöikkään eläimen elimistössä? |