Aihe: MXR harrastajia, onko heitä?
1 2 3 4
Dunga
12.07.2007 15:24:42
Hommasin vähän aikaa sitten Phase90:n, kuulostaa erittäin hyvältä.

Mun boksissa ei lukenut "made in" tekstejä, ainoastaan J.Dunlopin osoite - Benicia, Usa. Myöskään itse spedussa tai esitteissä ei muuta osoitetta löytynyt.
"Robot minds of robot slaves, lead them to atomic rage"
rheinone
12.07.2007 20:42:15 (muokattu 12.07.2007 20:42:57)

Munkin korvaan Phase 90 reissue kuulostaa hyvältä noissa ääninäytteissä, joita netissä pyörii.

Mun boksissa ei lukenut "made in" tekstejä, ainoastaan J.Dunlopin osoite - Benicia, Usa. Myöskään itse spedussa tai esitteissä ei muuta osoitetta löytynyt.

Kai se sitten on niin että on kustannustehokasta valmistaa purkkeja Kaliforniassa, vaikka vaikea sitä tosiaan on uskoa. Olisin luullut että volyymituotanto on jossain Aasiassa, vaikka tuotekehitystä tukeva tehdas onkin Beniciassa.
All you gotta do is plug me into High Voltage rock'n'roll
rheinone
13.07.2007 10:27:08

Hyvältä kuulostaa Phase 90, vaik kuulostaa toi Gretsch Duo Jet erittäin hyvältä kliininäkin:

http://video.aol.com/video-detail/id/997208984
Dunga
13.07.2007 10:49:05
Hyvältä kuulostaa Phase 90, vaik kuulostaa toi Gretsch Duo Jet erittäin hyvältä kliininäkin:

http://video.aol.com/video-detail/id/997208984

Samaa videota tuli katseltua kun phasereita etsin. Herkkusoundia, eikä tuo Duo Jetkään ruma ole :)
"Robot minds of robot slaves, lead them to atomic rage"
McNulty
13.07.2007 11:37:43
Vai onko se sitten laitteessa käytetyistä komponenteista kiinni? Voiko sellaista kuulla?

No koko laitteen soundi syntyy niistä komponenteista. Komponentit todellakin ovat erilaisia. Sitä voi testailla oman Tube Screamerinsa kanssa heittämällä sisään erilaisia OP-amppeja (ICxxxx tms.) Samoin vastuksia on erilaisia (metallikalvo, hiilikalvo, metallioksidi, hiilimassa jne.) Arvoiltaan voi löytyä samanlaiset mutta muuten täysin eri juttu.

Suosittelen pientä DIY-Fuzz projektia, jolla on helppo tutustuttaa itsensä elektroniikan kiehtovaan maailmaan. Itse en tiedä vielä mitään siitä, kunhan kolvilla räpellän ja sohin sinne tänne... mutta transistoreita tuli kokeiltua useita erilaisia ja siinä huomasi kuinka paljon yksi komponentti voi vaikuttaa koko spedun soundiin. Samoin trimmerin lisääminen transistorille tms.
if the shit fits... wear it!
rheinone
13.07.2007 11:56:32 (muokattu 13.07.2007 12:13:11)
Jim Dunlopin MXR Dynacompin laatikossa sanotaan Dunlop manufacturing ja osoite. Mielestäni tällaiset epämääräiset ilmoitukset haiskahtavat Aasialta. Eikös ameriikkalaiset kirjoita normaalisti selvällä kielellä jos tuote on tehty heidän kamarallaan?

Minun korvaani kuulostaa siltä, että tämä purkki tekee sen tempun, joka on tehtävänään. Olisi tietysti hauska testata rinnakkain vanhaa ja uutta mallia. Elektroniikasta en ymmärrä mitään, mutta vaikuttaa oudolta, että tarkoituksella nakerrettaisi legendan mainetta tekemällä erilaista soundia. Ei tuo nyt niin monimutkainen laite ole, että ei osattaisi tehdä samanlaista. Vai onko se sitten laitteessa käytetyistä komponenteista kiinni? Voiko sellaista kuulla?

Mut kuunnelkaas toi MXR Dyna Comp reissue-esittely:

http://www.gearwire.com/mxr-dyna-comp.html

Kauheet hurinat ja muutenkin kuulostaa saundi ihmeen kesyltä; Ainakin mun 70's-DynaComp-klooniin (J&J Compressor) verrattuna. Onks MXR Dyna Comp reissuessa oikeesti tommonen saundi, vai eiks toi sälli vain osaa?

E: Joo, tosi hitaasti latautuu toi gearwire, mutta kyllä se sieltä ajan kanssa...
McNulty
13.07.2007 12:06:59

Kauheet hurinat ja muutenkin kuulostaa saundi ihmeen kesyltä; Ainakin mun 70's-DynaComp-klooniin (J&J Compressor) verrattuna. Onks MXR Dyna Comp reissuessa oikeesti tommonen saundi, vai eiks toi sälli vain osaa?

On niin helevetin hidas tuo gearwiren palvelin ettei videon katsomisesta tullut mitään, saati lataamisesta. Istun kuitenkin gigasen letkun päässä ja jumittaa silti :)

Kyllä se reissue on mielestäni aavistuksen parempi mitä tuo kuvauksesi videosta antaa ymmärtää. Mulla on ollut rinnakkain Dyna Comp reissue ja tuo '70-luvun alkupään Script-logo härveli ja kyllä tuo vanha on selkeä voittaja. Täysin huono ei ollut se uusikaan, mutta tämä mikä jäi taloon oli rinnakkaistestissä parempi. Naturaalimpi soundi, sensitivy-potikan range ja vaikutus oli selkeämpi... mutta tärkeimpänä juuri tuo omaan korvaan parempi ja miellyttävämpi kompressaatio ja soundi.

Sen verran jäi harmittamaan kyllä, etten kerennyt reissueta avaamaan ja vertailemaan sisuskaluja Scriptin kanssa... oli "mukamas" niin kiire myydä se reissue tuolloin. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mikä on muuttunut ja miten toteutustavat ovat poikenneet n. 30 vuoden aikana.
if the shit fits... wear it!
ninos
13.07.2007 12:45:02

Jim Dunlopin MXR Dynacompin laatikossa sanotaan Dunlop manufacturing ja osoite. Mielestäni tällaiset epämääräiset ilmoitukset haiskahtavat Aasialta. Eikös ameriikkalaiset kirjoita normaalisti selvällä kielellä jos tuote on tehty heidän kamarallaan?

Tiedä häntä, avasin oman 10-alue EQ:ni ja piirilevyssä lukee taas sama osoite: Dunlop MFGR Inc. P.O. Box 846 jne. Onkohan tuo sitten tarpeeksi selkokieltä vai onko se vain harhaanjohtavaa infoa...
Banaanimies
13.07.2007 13:59:20

Ite ostin Phase 90:sen joku vuosi sitten, se on tällä hetkellä ainut "mulujuutin" wahin lisäksi. Se tuli hankittua sen takia koska tarttin jonku mulujuuttimen jolla vois häiritä saundia sitteen että siitä sais kiertämisen ja fuzzien avulla kaikkea kivaa esim. jos pistää fuzzin eteen phasen niin oikein käyttämällä siitä saa aika vänkän tremolon tai phasen ja wahin käytölläkin saa hyviä mulujuutuksia ja jos haluaa korostaa jotain sointuja riffissä tai haluaa korostaa eq:ta tietyssä kohassa niin esim. pistää phaserin eteen fuzzin niin siitä sää aika hyvän Onioin Soup saundin. Ja onhan tuo perus phase aivan mahtava hiljaisena ja nopeanakin.
rheinone
13.07.2007 23:14:05

Viitsikö kukaan kuunnella tota saundinäytettä? Kommentteja?
thomasgynn
13.07.2007 23:49:42

Katselin ja kuuntelin. Olipas kaverilla tarkat alkusepustukset kun puolessa välissä mentiin vasta asiaan. Ihmettelin kun oli melkoiset pörinät ja ettei minulla vastaavassa hökötyksessä ole. Laitoin äsken vielä kamat päälle ja koetin.

Kylläpäs vaan sieltä tuli samanlaiset törinät kuin videon hepulla. Syy miksi tämä on mennyt minulta ohi niin en ole vain testaillut rauhassa kamojani ilman, että muut rämistelevät omilla leluillaan samaan aikaan. Käytän myös kompuraa oikeastaan vain sensitivity nollissa niin se ei poimi niin paljon taustahurinoita.

Tässä huipputarkoin tieteellisten menetelmin tehdyt testit: Nopealla korva-arvioinnilla hurina voimistui herkkyyden ollessa nollissa n. 1,5 kertaiseksi kun kliksautin matolaatikon päälle. Laitoin myös herkkyyden klo 12 kohdalle ja hurina tuli n. 5 kertaisena.
Kun laulaa ei voi olla vihainen.
Puavali
14.07.2007 02:21:50

Kun suhina lisääntyy, niin saundi paranee.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
rheinone
14.07.2007 14:20:10 (muokattu 15.07.2007 07:08:55)

Katselin ja kuuntelin. Olipas kaverilla tarkat alkusepustukset kun puolessa välissä mentiin vasta asiaan. Ihmettelin kun oli melkoiset pörinät ja ettei minulla vastaavassa hökötyksessä ole. Laitoin äsken vielä kamat päälle ja koetin.

Kylläpäs vaan sieltä tuli samanlaiset törinät kuin videon hepulla. Syy miksi tämä on mennyt minulta ohi niin en ole vain testaillut rauhassa kamojani ilman, että muut rämistelevät omilla leluillaan samaan aikaan. Käytän myös kompuraa oikeastaan vain sensitivity nollissa niin se ei poimi niin paljon taustahurinoita.

Tässä huipputarkoin tieteellisten menetelmin tehdyt testit: Nopealla korva-arvioinnilla hurina voimistui herkkyyden ollessa nollissa n. 1,5 kertaiseksi kun kliksautin matolaatikon päälle. Laitoin myös herkkyyden klo 12 kohdalle ja hurina tuli n. 5 kertaisena.

Kai se sit täytyy uskoa että MXR/Dunlop Dyna Comp reissue hurisee niin pirusti, eikä sustain-saundissakaan ole kauheesti kehumista?

Lykkäsin tonne saundiklipin 70's-DynaComp-kloonistani. Ekaks tulee ilman efektiä, sitten sama kompuran kanssa:

http://www.rheinone.kuvat.fi/sound% … Compressor%20sound%20sample%203.mp3

Ei hurise, ja jotenkin itse saundikin on pehmeempi verrattuna MXR/Dunlop reissueen? Vai mitä ootte mieltä?

E: Lyhensin ääniklippiä.
Puavali
15.07.2007 07:08:47
Kai se sit täytyy uskoa että MXR/Dunlop Dyna Comp reissue hurisee niin pirusti, eikä sustain-saundissakaan ole kauheesti kehumista?

Tarpeeksi isolla gainilla ihan hyvä saundi, mutta ei mikään übersustain.

Lykkäsin tonne saundiklipin 70's-DynaComp-kloonistani. Ekaks tulee ilman efektiä, sitten sama kompuran kanssa:

http://www.rheinone.kuvat.fi/sound%20clips/

Ei hurise, ja jotenkin itse saundikin on pehmeempi verrattuna MXR/Dunlop reissueen? Vai mitä ootte mieltä?

Toimii. Hurinat loistaa poissaolollaan. Biisivalinta parhaasta päästä.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Jone the Bone
15.07.2007 09:45:38

Täytyy vielä palata aiheeseen, vaikka tämän ketjun alussa jo kerroinkin omista MRX-lootistani.

Itselläni on siis aito "pölkky"-logoinen Dyna Comp 70/80 -lukujen taitteesta ja huomattavasti myöhemmin hommattu Dunlopin reissu-malli samasta aiheesta, jolla silläkin on ikää toistakymmentä vuotta. Varsinaisia soundi- tai toimintaeroja en itse näiden välillä huomaa, mutta kohina tuossa alkuperäisessä on jonkinverran Dunlopia voimakkaampi.

Laitoin jo aikoinaan tuohon alkuperäiseen DynaCompiin muuntajaliitännän, joka Dunlopissa oli laitettu jo tehtaan toimesta. Muuntajaliitäntää käytettäessä sitten kuvaan tulevatkin jo hurinat, jotka alkuperäinen voimistaa huomattavasti Dunlopia herkemmin (samaa hakkuriverkkolaitetta käytettäessä). Itseasiassa, Dunlop ei hurise muuntajalla käytettynä juurikaan patterikäyttöä enempää.

Lopputuloksena voisin siis sanoa, että Dunlopin reissu-malli vaikuttaisi jopa alkuperäistä paremmaltakin, ainakin mitä kohina- ja muihin häiriötasoihin tulee. Syykin voisi olla se, että Dunlopissa komponentit ovat parempia (metallikalvovastukset, low-noise transistorit) ja lisäksi Dunlopin muuntajaliitännästä löytyy ylimääräinen vastus/kondensaattori -suodin, joka lienee syynä matalampaan hurinatasoon verkkolaitetta käytettäessä.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
rheinone
15.07.2007 10:16:17
Lopputuloksena voisin siis sanoa, että Dunlopin reissu-malli vaikuttaisi jopa alkuperäistä paremmaltakin, ainakin mitä kohina- ja muihin häiriötasoihin tulee.

Kuuntelitko tuon gearwire-videon dunlop-hurinat?

Olis hienoa, jos sulla olis mahdollisuus tuupata ääninäytettä noista sun Dyna Compeista.
Jone the Bone
15.07.2007 15:38:01

Olis hienoa, jos sulla olis mahdollisuus tuupata ääninäytettä noista sun Dyna Compeista.

Eipä ole (vielä) tullut kuunneltua, koska nettiyhteyteni on melkoisen hidasta sorttia, ja tuolla edempänä kerrottiin sivujen aukeavan muutenkin hitaanlaisesti. Tosin, kiinnostaisi kuulla/katsoa tuo gearwire -klippi, mutta täytynee säästää katselu työpaikalle, siellä kun yhteydet ja koneet ovat toista maata...

Myös omien ääniklippien saaminen julkisuuteen on tällä hetkellä hieman hankalaa kunnollisen äänityskaluston puuttuessa.

Muuten, tuon J&J -kompressorin kohdalla ei aivan voitane puhua MXR-kloonista, sillä sisäisesti (siis tenkiseltä toteutukseltaan) se poikkeaa melkoisesti DynaCompista. Linkin (http://filters.muziq.be/model/jj/compressor) kuvan perusteella J&J on toteutettu optocouplerilla (se musta mötikkä, jonka sisään on valettu LEDi ja valovastus), kun taas Dyna Compin VCA on toteutettu siirtokonduktanssi-op-vahvistimella (CA3080).

Dyna Compin läheisempiä "sukulaisia" ovat esim. Ibanez Compressor II (CP-835) ja "legendaarinen Pulliaiskompura" DOD FX80b, joista ensimmäinen on lähes identtinen Dyna Compin kanssa kytkennältään (poislukien merkkivalo ja FET-kytkin).

Eräällä kaverillani on kunnia omistaa Coron Compressor 20 -kompura, joka näyttäisi ainakin kuvan perusteella olevan täysin sama kuin tuo J&J, tosin, väritykseltään tuo Coron on lähes 1:1 Dyna Compin värinen.

Myös omistamani vanha DOD Compressor 280 (kuva nettisivullani) on toteutettu optocouplerilla, ja on häiriötasoltaan DynaCompia pienempi. Kyseinen DOD on muuten aika ihme peli, josta kompressio ei lopu kesken, vaikka herkkyyssäätö olisi aivan minimissään. Siinä määrin erikoisluonteinen tuo DOD on, että käyttöä minulla ei tuolle juurikaan ole, mutta säilytän sitä lähinnä keräilysyistä.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
rheinone
15.07.2007 22:03:07
Muuten, tuon J&J -kompressorin kohdalla ei aivan voitane puhua MXR-kloonista, sillä sisäisesti (siis tenkiseltä toteutukseltaan) se poikkeaa melkoisesti DynaCompista.

Joo, ainakin piirilevyn layoutit poikkeavat selkeästi toisistaan. Itse komponenttien eroavaisuuksia en osaa kommentoida.

Eräällä kaverillani on kunnia omistaa Coron Compressor 20 -kompura, joka näyttäisi ainakin kuvan perusteella olevan täysin sama kuin tuo J&J, tosin, väritykseltään tuo Coron on lähes 1:1 Dyna Compin värinen.

Tuolla oli juttua Coron-tehtaan 70-luvun OEM-tuotepaletista:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=150125&co=30
Jone the Bone
16.07.2007 08:40:02

Noniin, nyt nopeammalla koneella ja nettiyhteydellä tuli vilkaistua ko. videoklippi reissu-DynaCompista (sekä muutamasta muusta mielenkiintoisesta purkista).

Hurinataso tuntui kyllä nousevan melkoisesti kun kompura napsautettiin päälle, mutta kuten esittelijäkin mainitsi, kompurahan pyrkii nostamaan (vahvistamaan) matalampia signaalitasoja ja vaimentamaan kynnystason ylittäviä piikkejä, yrittäen pitää lähtötason vakiona mahdollisimman pitkään. Jos olosuhteet ovat häiriöille otolliset (soitat 1-kelaisilla mikeillä lähellä vahvistinta, tietokonemonitoria tms. tai huoneessa on muita häiriölähteitä), on kompuran käyttäminen joskus ongelmallista, tai jopa mahdotonta, jos samanaikaisesti polkaistaan päälle joku säröpedaali. Eli, kompura itse tuskin tuossakaan demossa noita hurinoita generoi, vaan ainoastaan vahvistaa jo olemassaolevia pörinöitä.

Vaikka itselläni on sekä DynaCompin alkuperäispainos että reissu-malli, en pidä laitetta mitenkään mullistavana tai ylivertaisena verrattaessa muihin kompuroihin. Omassa pedaalilaudassa on jo lähes 20 vuoden ajan komeillut Boss CS-3, joka mielestäni kaikilta ominaisuuksiltaan päihittää DynaCompit, niin aidot kuin reissu-mallitkin. Nykyäänhän vaihtoehtoja on pilvin pimein, ja jokaisen kannattaakin itse kokeilla, mikä kompuramerkki/-malli toimii omassa käytössä parhaiten.

Makuasia, sanoi koira.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)