Aihe: Humppabändien bassokamat
1 2 3 4
Jamz
11.07.2007 21:01:43
Ois tarkoitus päivittää vähän kalustoa ja nuppi+kaappi kiinnostais, mutta toisaalta roudauksen kannalta tekis mieli laittaa joku näpsäkkä 15" 250-300w combo. Mihin se riittää ilman PA:ta? Minkälaisiä vahvareita muut käyttää keikoilla? Ei oikein tuolla haulla löydy asiaa..tai löytyy, mutta ei tanssimusiikin saralta.
omarklah
11.07.2007 21:16:54 (muokattu 11.07.2007 21:17:22)

Minkälaisiä vahvareita muut käyttää keikoilla?

Mulla on Hartken 2200 PRO kaappi ja MarkBass Little Mark 250 nuppi (ks. omakuva). Tehot riittää hyvin kokoluokkaa työväentalo tiloihin ja jos tarvii lisäpotkua, niin ei kun kiinni PA:han nupin DI-lähdön kautta.
...jos ei saa pillua vaihtobassolla, niin ei saa kyllä vaikka kuin räpeltäis...
EP
11.07.2007 21:25:21
Paskanmarjat! :) PA :han vaan ja monitorista kuulee kyllä..

Nimim. "Minähän en mitään roudaa"
JK
11.07.2007 22:19:27 (muokattu 11.07.2007 22:19:57)
Mulla on nyt hiukan toista vuotta ollut tuollainen MarkBassin combo.

http://soundstore.fi/product_info.php/cPath/30_32/products_id/1098

On riittänyt melko isoihinkin tiloihin.

Koko/paino/tehosuhteeltaan tämän hetken markkinoilla olevista paras?
Hintaa kyllä kohtuullisesti, mutta hankinta ei ole kaduttanut kertaakaan.

On tullut testattua ja omistettua jos jonkinlaista EBSn, Rolandin, Peaveyn, Ashdownin, SWRn, Fenderin jne laitteita ja tuo MarkBass on kyllä meikäläisen käyttöön paras.

Tossa on moni tuttu basisti testaillut tuota mun comboa ja niin on vaan ostaneet itsekin samanlaisen.

On mulla rinnalla myös Ampegin B100R- combo, se on lähinnä noissa rautsikkahommissa soundinsa vuoksi. Melkoisen lähellä putkisoundia ilman huolta putki/konkkarempoista.
Timi
11.07.2007 23:24:47
Meil on helppoo!Alakerrassa on 2x400W lodjua joista rönsyilee niin vasuribassot kuin triggeröidyt rumputtimet keralla kitaran ja koskettimet.Tietty lauluakin tarjoillaan hieman.Aika makeelta tuntuu,siis kaikenkaikkiaan!
Kylmän viileesti!
Pirkka
12.07.2007 00:49:27 (muokattu 12.07.2007 00:53:37)
Meil on helppoo!Alakerrassa on 2x400W lodjua joista rönsyilee niin vasuribassot kuin triggeröidyt rumputtimet keralla kitaran ja koskettimet.

No jee...

Asiaan. JK:n suosittelema MarkBass kannattaa kyllä tsekata. Hyväsoundisia vehkeitä ja kevyitä kantaa. Saa myös 15-tuumaisena

http://soundstore.fi/product_info.php/cPath/30_32/products_id/1099

ja siihen jos vielä liittää esim. 2x10 kaapin niin riittää jo monessa mestassa.
EP
12.07.2007 00:59:31
Mulla on tollaset:

http://roylyle.com/RoyBigAmp.jpg

..riittää ihan hyvin pikkupaikkoihin!
jeppeq
12.07.2007 03:50:49
Ois tarkoitus päivittää vähän kalustoa ja nuppi+kaappi kiinnostais, mutta toisaalta roudauksen kannalta tekis mieli laittaa joku näpsäkkä 15" 250-300w combo. Mihin se riittää ilman PA:ta? Minkälaisiä vahvareita muut käyttää keikoilla? Ei oikein tuolla haulla löydy asiaa..tai löytyy, mutta ei tanssimusiikin saralta.

Ehottaisin 2x10 tai 2x12 osastoa ennemmin. Erottelupuoli on parempi ja alatöminä sitten PA:sta. Putkihan se on basson saundi paremmin jos budjetti antaa myöden. Ampegin roinat ainakin kannatta tsekata, riippuu tietty myös bassosta ja saundimieltymyksistä.

Ite olen vedellyt aikoja 200W Trace Elliot 1x15 combolla ja aina PA:han lisäksi. Kyllä se toimii, mutta soitan siitä hiljaa monitorityyppisesti ja tuohon tarkoitukseen ainakin enemmän pieniä kaiuttimia toimisi paremmin.

"Makuasia, sano Musti kun muniaan nuoli" :)
"Aika vaikeaa on kuulla taakse miltä edessä kuulostaa"
PasiB
12.07.2007 12:35:12
Mulla on ollut vuoden verran ollut Line6 LowDown 300 pro combo. 300W, 15" ämyri, kohtuullinen roudattava, varsinkin kun laitoin renkaat alle.
Tämä on mallintava verme ja täytyy kyllä sanoa, että niillä mallinnuksilla ei ole oikein mitään yhteyttä niihin kamppeisiin mitä on esikuvana käytetty. Kätevää on monipuolisesti muokattavat soundit joita voi tallentaa neljään muistipankkiin. Tämä varsinkin omassa käytössäni koska samalla vermeellä hoituu niiin tanssi- kuin rokkibändin soitot ja molempiin saa passelit soundit käyttöön.
Tehot ei vielä ole loppuneet kesken eikä ole muutenkaan ollut ongelmia. Laitteessa on direct out jolla saa tarvittaessa kiinni PA:han jos tehot ei muuten riitä. Hintakaan ei ollut kovin paha, taisi olla 800 erkin haarukassa pedaalin kanssa.
Kaikki mitä haluan tehdä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottavaa.
artope
12.07.2007 13:08:29

Meikäläisellä on nyt ollut vuoden verran Rolandin CUBE-100 BASS pikkucombo. Riittää sellaisenaan pikkupaikoissa ja isoimmissa line outin kautta PA:sta ulos. Siinä myös mallintava säätöpotikka, jolla voi hakea parasta soundia. Ja mikä parasta, tosi kevyt roudata, alle 20 kg kuutio
"Yöllä myrsky alkaa..."
Basso-Aslak
12.07.2007 13:19:59

Hartke HA5500 knuppi ja 18" pönpeli alla. Pahin humputus sitten PA:n subbasten kautta. Hagertista lähtee niin ankarasti yläpäätä, että ei juuri pillejä tai pienempiä ämyreitä ole ikävä. Saa mielestäni ruuvattua asialliset soundit kaikenlaiseen soitantaan.
Voxin AC50 nuppia olen ja käyttänyt, mutku ei viitsi viritellä niitä DI-bokseja (PA:han olen vetänyt ämyrilinjaan tulevalla H&K Red Boxilla, mainio peli). Tietty jos rahoissani olisin niin Ampeg-nuppikaupoille lähtisin...
.
EP
12.07.2007 14:03:24 (muokattu 12.07.2007 14:05:21)
Tuollainen oli mulla yhdellä keikalla Tampereen musiikista:
http://www.power-sound.fi/product_i … php?cPath=66_93&products_id=569
liitettiin isompiin PA -laitteisiin miksaajan toimesta.
..ajoi asiansa sillä keikalla.

Parisen vuotta soittelin tuollaisella:
http://soundstore.fi/product_info.php/cPath/30_32/products_id/2919
..aika hyvät soundit, tehot ei riittänyt yksistään kovin isoihin tiloihin, mutta seurojentaloille ja ravintoloihin kyllä.
Hankala roudata ulkomuotonsa vuoksi. :/

Tämä oli paras:
http://soundstore.fi/product_info.php/cPath/30_32/products_id/3738
(kuvassa vähän uudempi malli, mutta vastaava).
Tehot riitti mielestäni pitemmälle kuin edellisellä ja tosi hyvä
kuljetella. :)

Nykyään HH -bassocombo lojuu treenikämpän nurkassa, ei oo aikoihin käytetty. 8)
paice60
12.07.2007 14:15:17
Suoraan linjaan vaan niin vähemmän häiritsee oikeita soittajia.
Vittu näitä hommia.
JK
13.07.2007 21:34:32
Meil on helppoo!Alakerrassa on 2x400W lodjua joista rönsyilee niin vasuribassot kuin triggeröidyt rumputtimet keralla kitaran ja koskettimet.Tietty lauluakin tarjoillaan hieman.Aika makeelta tuntuu,siis kaikenkaikkiaan!

Asiaa!
Basisti kyselee itselleen comboa...

Ja ei meillä ainakaan noista 18" subeista juurikaan kitaraa tai laulua tule, kyllä ne enemmänkin tulee sieltä 15" yläpäistä.
paice60
13.07.2007 23:40:41
Asiaa!
Basisti kyselee itselleen comboa...

Ja ei meillä ainakaan noista 18" subeista juurikaan kitaraa tai laulua tule, kyllä ne enemmänkin tulee sieltä 15" yläpäistä.

Pitää vaan laulaa tarpeeksi matalalta, kyllä se sieltä sitten kuuluu.
Vittu näitä hommia.
rintapek
14.07.2007 01:31:47

Meillä basistilla oli taannoin Hartken nuppi ja kaappi. Ei ollut tyytyväinen saundiin. "Jotain muuta" oli hakusessa. Sitten, kun hän alkoi puhumaan rantasaunan hankinnasta, niin minulla roudauskarvat alkoivat nousta pystyyn.
Vierailin sitten sen verran bassopalstalla, että löysin sieltä nuo JK:n kommentit markbassista. Vinkkasin siitä sitten basistillemme, että liike on tuossa nurkilla, niin käy kokeilemassa. No, vähän ajan päästä soi puhelin, ja kaveri siellä kysyi, että olenko autolla, kun pitäisi saada pari laatikkoa treenikämpälle...

...Markbassin kombo ja "varmuuden vuoksi" lisäkaappi.
Eipä ole basistimme tuon jälkeen valitellut saundejaan.
Noiden roudaaminen taas on jo melkeinpä hauskaa, joten ei ole valittamista meillä muillakaan.
One kind of music only - the good kind
okabass
14.07.2007 04:57:56 (muokattu 14.07.2007 06:06:50)
Sitten, kun hän alkoi puhumaan rantasaunan hankinnasta, niin minulla roudauskarvat alkoivat nousta pystyyn.

MOI

Minusta ns. rantasaunan vaikea roudattavuus on myytti tai muusikkolegenda. SVT-setin järeä ulkonäkö hämää aluksi.

Kaapissa on takaviisteissä alhaalla pyörät ja ylhäällä reilun kokoinen kahva: siinä on "kuljetuskärry" itsessään. Lisäksi siinä on jousikahvat sivussa ja pohjassa (jos ei ole, niin ne on helppo laittaa).

Takaseinässä on vielä listat, joita vasten se on helppo vetää/liu'uttaa lavalle, pakuun, peräkärryyn tms. Samoin raput menee ylös/alas yksinäänkin, mutta tietysti kaverin apu helpottaa. Se ei vie lavan lattiapinta-alaakaan sen enempää kuin muutkaan bassosetit. Ainoa hankaluus on kaapin korkeus 122cm; se ei kaikkiin henkilöautoihin taivu.

Mun kaappi painaa n. 45kg, joten se ei ole ylivoimaisen painoinenkaan. Moni mikseri-vahvistinpakki tai PA-kaappi painaa enemmän, ja on huomattavasti hankalampi roudata.

Elämä on minusta liian lyhyt ns. "kirppusirkus" vahvareilla ja kaapeilla soitteluun. Eikä (tanssi)bändikään kuulosta niin tuhnulta, kun basso tulee jämäkästi. Pyrin soundin takia ottamaan ko. setin keikalle, aina kun se on mahdollista. Jos ei mahdu, sitten 4x10" SWR tai 1x12" Bassojani. Usea soittokaveri on todennut, että tuolta basson pitääkin kuulostaa.

http://www.okabass.suntuubi.com/?cat=10&img=62
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
poppamies
14.07.2007 11:47:59

Vaihteleva tsydeemi. Ihan pikkukeikoilla 25 vuotta vanha Gallien Krueger 200MB pikkucombo. Tarvittaessa saa lisäkaapinkin. Toinen vaihtoehto on Ampegin SVP-Pro putkietunen+trankkupääte tai vaihtoehtoisesti Monster 120w putkipääte. Kaappeina 15" ja 2x10" yhdessä tai erikseen.
G strings are for strippers!
JK
14.07.2007 14:23:30
MOI

Minusta ns. rantasaunan vaikea roudattavuus on myytti tai muusikkolegenda. SVT-setin järeä ulkonäkö hämää aluksi.

Niinpä...

Kyllä se roudattavuus on ihan faktaa kun pitää jotain hiton kierreportaita kuljetella ylös tai alas. Eikä se kaapin koko pienene vaikka sitä myytiksi sanoisikin.

Jos soittelisi sen luokan bändissä että roudarit laittaisivat kamat valmiiksi lauteille ja kuskaisivat ne pois niin kyllähän sitten ihan sama minkä kokoinen se kaappi on.

Oman bändin osalta on tällä hetkellä sellainen tilanne, että kun keikalle mennään niin pikkupaku (Sitikan Jumpy) on niin täyteen pakattu että sinne ei juuri Hesri sekaan mahdu. 98 % laitteista on Caseissa, joka helpottaa pakkaamista ja kuljetusta huomattavasti.

Paikat joissa käymme soittamassa ovat kokoluokaltaan pääosin jotain työväentaloluokkaa. Pa:han on satsattu kunnolla, samoin valokalustoa on mukana.

Tuolla MarkBassin combolla olen pärjännyt ihan loistavasti niillä äänenpaineilla joita keikalla käytämme. Jos sitä ääntä lisäisi niin ihmiset eivät enää mahtuisi saliin vaan poistuisivat ulos.

Hiukan ohi aiheesta, mutta kuitenkin siihen jotenkin liittyen.

Pelasimme aikamme pienillä ja tehokkailla Aktivikaapeilla. Osin juuri roudattavuuden vuoksi mutta kyllä se vaan on fakta että kunnon isot "vanhan liiton" puukaapit ja isot elementit antavat puhtaan pehmeän soundin pienelläkin volalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)