Aihe: Kitaraa ja putkicomboa etsimässä.
1 2
Zair
10.07.2007 11:58:54
Eli uusi kitara ja vahvistin täytyisi hankkia.. Olisi tulosssa siis kotikäyttöön kyseiset laitteet.
Itse oon miettinyt kitaroista Fenderin american stratoa ja sen HSS versiota, mutta kitaran ei täydy välttämättä olla fender taikka strato.
Mikä on fiksuin valinta, kun soittelen vanhempaa ja uudempaa rockia (esim. Foo Fighters, Clapton..)
Mitä eroa on American ja Highway One seriesseillä? Hinta ero 500€ täytyy kuitenkin jostain tulla.
Maksimi hinta kitaralle olisi n.1500€

Vahvistimista olen miettinyt Peaveyn classic 30w, tosin sitä ei saa enää suomesta (kiitokset Tukesille!)
lisäksi Peaveyn valvekingiä ja hughes & kettnerin edition tubea.
Onko toi H&K statesman sarja hyvä?
Vahvistin saisi maksaa n.700€

Ja jos on myynnissä hyväkutoisia käytettyjä laitteitta niin ilmoitelkaa.
Juustonaksu
10.07.2007 13:57:03
Eli uusi kitara ja vahvistin täytyisi hankkia.. Olisi tulosssa siis kotikäyttöön kyseiset laitteet.
Itse oon miettinyt kitaroista Fenderin american stratoa ja sen HSS versiota, mutta kitaran ei täydy välttämättä olla fender taikka strato.
Mikä on fiksuin valinta, kun soittelen vanhempaa ja uudempaa rockia (esim. Foo Fighters, Clapton..)
Mitä eroa on American ja Highway One seriesseillä? Hinta ero 500€ täytyy kuitenkin jostain tulla.
Maksimi hinta kitaralle olisi n.1500€

Vahvistimista olen miettinyt Peaveyn classic 30w, tosin sitä ei saa enää suomesta (kiitokset Tukesille!)

Ääni Edition Tubelle ja kaveriksi ostat Digitechin Bad Monkey -overdrive säröpedaalin! :) Kyllä taittuu rokit laidasta laitaan. Kitaroista en mene sanomaan mitään. Jenkkifenkku on aina jenkkifenkku ja sellainen himottaisi itseäkin vielä hommailla. Vikaan tuskin menet. Fat-versiona ne ovat todella monipuolisia kitaroita.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Iron Horse
10.07.2007 15:35:51 (muokattu 10.07.2007 15:39:26)
Highway Onessa viimeistely on ohuempi, eri talla, mikrofonit. Siinä taitavat olla HW:n ja Am. Std:n pääerot.
Vahvistimeksi H&K Edit. Tube, kaveriksi Bad monkey ja EQ.
Am. Deluxe sarja taitaisi mahtua budjettiisi myös:

http://www.thomann.de/fi/fender_american_deluxestratqmthss_tsb.htm
http://www.thomann.de/fi/fender_american_deluxe_fat_stratrw3cs.htm
E: ja Vintage Hot Rod, Tone Zone S tallassa, menee tosin hieman yli budjetin:
http://www.thomann.de/fi/fender_vintage_hot_rod_57_strat_mn_2s.htm
Dr. Muff
10.07.2007 16:06:00 (muokattu 10.07.2007 16:09:02)
Säästä ennemmin kitarassa kuin vahvistimessa. Ei sillä, ei Edition Tube ole pöllömpi vahvistin, pesee mun mielestä ainakin pikkufenkut mennentullen. Itse tosin kääntäisin katseen käytettyjen markkinoille. Vanhat vahvarit o siistejä.

Mä en ole ihan vakuuttunut saako rahalle vastinetta verrattaessa American Standardia Mehikon Classiciin. Kannattaa kuitenkin testatessa pitää silmät ja korvat auki. Meksikoista kandee katsastaa Jimmie Vaughan ja Classic-sarja. Mikkiä sun muuta diipadaapaa voi sitten joskus päivittää jos niihen rupeaa leipiintymään. Sillä osastolla ei ainakaan ole merkittävää eroa jenkin ja meksikon välillä. Kunhan kitara on muuten niin hyvä että vaihtoja kannattaa tehdä. Paskasta ei saa konvehtia kiillottamalla. Jos kitaran pitää olla jenkki niin mun mielestä ensimmäinen hyvä vaihtoehto mentäessä hinnassa ylöspäin on Eric Johnson signature. Miksei HW1:nkin jos ulkoasu miellyttää. Niiden kohdalla edelleen kandee pitää korvat auki, ei ne kaikki ole hyviä. Ei senkään mikit ihan sudet ole, vahvari kuitenkin vaikuttaa aika paljon enemmän, joten siinä ei kannata säästellä.
Chemo
10.07.2007 20:04:47

Säästä ennemmin kitarassa kuin vahvistimessa.

Mullekin tuli mieleen tämä; jos haluaisin 2200 EUR budjetilla kitaran ja vahvistimen, jakaisin rahat toisinpäin: vahvistimeen 1500 EUR ja lopuilla skitta. Meksikolaiset Classic-Fenkut ovat tuntuneet oikein hyviltä kun olen niitä testannut, itse olen päätynyt käyttämään japanilaisia Fendereitä...
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
moses malone
11.07.2007 10:54:50
Mullekin tuli mieleen tämä; jos haluaisin 2200 EUR budjetilla kitaran ja vahvistimen, jakaisin rahat toisinpäin: vahvistimeen 1500 EUR ja lopuilla skitta. Meksikolaiset Classic-Fenkut ovat tuntuneet oikein hyviltä kun olen niitä testannut, itse olen päätynyt käyttämään japanilaisia Fendereitä...

Kysyjä mainitsi kamojen tulevan kotisoittoon, että siltä pohjalta tuntuu 1500 € vahvistimeen vähän erikoiselta. Riippuu tietysti kodistakin. Ei mulla ole kokemusta 1500 €:n vahvistimista, mutta tulipahan vaan mieleen kun olen itsekin kotisoittelija.
No onhan sitä kuussakin käyty!
Juustonaksu
11.07.2007 12:59:33
Kysyjä mainitsi kamojen tulevan kotisoittoon, että siltä pohjalta tuntuu 1500 € vahvistimeen vähän erikoiselta. Riippuu tietysti kodistakin. Ei mulla ole kokemusta 1500 €:n vahvistimista, mutta tulipahan vaan mieleen kun olen itsekin kotisoittelija.

Jees. Mielestäni kotisoittelija arvostaa enemmän todella hyvää kitaraa ja voi tinkiä sitten siinä vahvistimessa. Muutenkin on fiksua hankkia sellainen kitara, joka varmasti tuntuu hyvältä omaan käpälään, on laadukas sekä soi hyvin. Kyllä niitäkin halvalla löytää, mutta jos sieltä silti ilmaantuisi listalle vaikkapa 1800€ Gibson niin miksikä pitäisi tinkiä... :)

Kotona ei kyllä tee 1500€ vahvistimella mitään, ellet asu omakotitalossa.
Chemo
12.07.2007 09:55:34

Hei, täähän riippuu ihan siitä minkätyyppinen vahvistin on kyseessä. Esim. Fender Twin Reverb on mitä mainioin ja tarvittaessa monipuolinen kone hiljaisemmillakin volyymeilla. Sen sijaan pakettiautonkokoinen Marshall-läjä voipi alkaa turhauttamaan jos sitä ei voi luukuttaa pääteputkisärölle asti.
Dr. Muff
12.07.2007 11:02:47

Ihan samalla tappaa voi sanoa ettei kotona tee mitään 1500€:n kitaralla. Molemmat lausunnot järjenvastaisia.

Chemo on oikeassa, riippuu vahvistimesta. Puolentoista tonnin budjetilla saa hyvän kotikäyttöön sopivan vahvistimen. Mulla on himassa mm. Twin Reverb eikä se ihan mahdoton peli ole. ET ihan ok, mutta kyl twini on parempi, toki maksaakin vähän enemmän. Lukuisillä pikkuvalmistajilla on lukuisia pienitehoisia malleja jotka nimenomaan on suunniteltu toimimaan pienellä volalle.
Juustonaksu
12.07.2007 12:03:46 (muokattu 12.07.2007 12:04:12)
Ihan samalla tappaa voi sanoa ettei kotona tee mitään 1500€:n kitaralla. Molemmat lausunnot järjenvastaisia.

Ai. Kyllä meillä naapurisopu vaan paljon paremmin säilyy, kun ostin sen Gibsonin LP:n enkä Fenderin vahvistinta. :-)

Chemo on oikeassa, riippuu vahvistimesta. Puolentoista tonnin budjetilla saa hyvän kotikäyttöön sopivan vahvistimen. Mulla on himassa mm. Twin Reverb eikä se ihan mahdoton peli ole. ET ihan ok, mutta kyl twini on parempi, toki maksaakin vähän enemmän. Lukuisillä pikkuvalmistajilla on lukuisia pienitehoisia malleja jotka nimenomaan on suunniteltu toimimaan pienellä volalle.

Yllättävän vähän niitä on ja vielä harvemmin niitä niin markkinoidaan. Muutamia mainioita kotivahvistimia on, mutta hintaluokasta 1000€+ en ole oikein sellaisia nähnyt. Toki toiset vahvistimet toimivat pienemmillä äänenvoimakkuuksillakin.

Onko nuo Twin Reverbit yksikanavaisia?
Chemo
12.07.2007 12:52:13 (muokattu 12.07.2007 12:57:34)

Onko nuo Twin Reverbit yksikanavaisia?

Tästä löydät speksit eri aikakausien TR-versioista, ja monista muistakin Fendereistä: http://www.ampwares.com/ffg/

Dr. Muffin tapaan mäkin diggaan vanhempia vahvistimia... itse katsoisin silverface-ajan klassikko-Fenkkuja. Tai siis, katsoin ja ostinkin, viimeksi kun ostin uuden (vanhan) vahvistimen =D

Mutta jokainen toki tyylillään. Mun tarkoituksiini ja arvostuksiini hyppäys vastineessa siirryttäessä 700 EUR laitteesta 1500 EUR laitteeseen on pääsääntöisesti selvästi suurempi vahvistimissa kuin kitaroissa.
McNulty
12.07.2007 12:56:31
Juu, ei kyse ole laitteiden hinnasta... vaan kovin usein tehoista. Se 300W, alle 600e transistorivaffari voi olla huono investointi kotikäyttöön, mutta se 3000e ja 15W boutique putkistyrkkari taas helkkarin hyvä, esim. kotistudioon. Hinta ei siis suoraan kerro yhtään mitään, mutta ymmärrän että Juustonaksutin varmasti tarkoitti "ylimitoitettuja" laitteita kotikäyttöön soveltumattomiksi.
if the shit fits... wear it!
Zair
27.07.2007 11:48:59
Tiedän et american ja american deluxe malleissa on erona se että Deluxessa on noiseless single-coilit ja eri humbucker ja sit siin on schellerin lukkovirittimet ja vähän erilainen talla kannattaako ostaa mieluummin se? Hinta eroa tais olla 200 tai 200 €.
Kumpi on hintalaatu suhteeltaan parempi? Olen kuullut joidenkin sanovan että noiseless mikit tahtovat pyöristää Straton soundia ja siten vähentää sille tyypillistä "ulinaa", vaikka häiriöt väheneekin. Onko jollain kokemusa kyseisestä asiasta?
jazzIII
27.07.2007 12:22:01
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=177557

Heh, täytyy suositella tuota jos aiot kotona soitella, tsekkaile vaikka harmony centralin arvosteluja, pitäis hyvin mahtua 700e budjettiin. EQ:ta käyttämällä loopissa saa modernia jyrääkin irti mainiosti. Monipuolinen laite, etenkin lead soundit ovat aivan mahtavia.
änkyrä
27.07.2007 14:59:19
Ainakin näin American Deluxen omistajana voin suositella sitä. Noiseless mikit on mielestäni hyvät ja viimeistelyn laatu kitarassa samoin. Lisäksi siinä on S-1 kytkin, jolla saa stratosta erilaisia kytkentöjä ja saundeja, vaikka itse en olekaan niistä niin innostunut ollut. Mutta sanoisin, että makuasioita ja riippuvainen budjetista, mielestäni kuitenkin 200 euron lisähinnan arvoinen, jos se nyt on kitaroiden hintaero, itse en muista.
-Cale
27.07.2007 15:05:54
Ääni Edition Tubelle ja kaveriksi ostat Digitechin Bad Monkey -overdrive säröpedaalin! :) Kyllä taittuu rokit laidasta laitaan. Kitaroista en mene sanomaan mitään. Jenkkifenkku on aina jenkkifenkku ja sellainen himottaisi itseäkin vielä hommailla. Vikaan tuskin menet. Fat-versiona ne ovat todella monipuolisia kitaroita.

Heh, ei vaan ole enää mitenkään persoonallinen saundi kun tosi monella m.nettiläisellä jolla on Edition Tube on myös Bad Monkey, itseasiassa jokaisella joka on eteen sattunut. Ei sillä, hyvä kombinaatio tuo on, Bad Monkey on toiminut tähän astisista säröttimistäni parhaiten Edition Tuben kanssa. Ja lähteehän se saundi myös kitarasta ja sormistakin...
Tami
27.07.2007 16:28:23

Heh, ei vaan ole enää mitenkään persoonallinen saundi kun tosi monella m.nettiläisellä jolla on Edition Tube on myös Bad Monkey, itseasiassa jokaisella joka on eteen sattunut. Ei sillä, hyvä kombinaatio tuo on, Bad Monkey on toiminut tähän astisista säröttimistäni parhaiten Edition Tuben kanssa. Ja lähteehän se saundi myös kitarasta ja sormistakin...

Jep, mutta tässä päästään just siihen asian ytimeen, eli loppujen lopuksi soittajan merkitys lopputulokseen on se millä erotellaan jyvät akanoista. Hyvillä ja hienoilla kamoilla pääsee alkuun mutta soittotaito vie perille...

Juustonaksun toteamiseen "Jenkkifenkku on aina jenkkifenkku ja sellainen himottaisi itseäkin vielä hommailla. Vikaan tuskin menet." huomauttasin kuitenkin että noissa jenkkistratoissa on aikamoisia eroja ja melkoista supaa noissa halvemmissa amerikkalaisissa on seassa...
Suosittelen aina ensin kokeilemaan... moni mexico-malli on ollut parempi kuin moni ameriikan malli ja luonnollisesti toisinpäin kanssa...
Töissä intissä - vikaa vintissä
Juustonaksu
27.07.2007 18:38:49

Eipä noita nyt niin paljon ole. En ole kenelläkään tuttavapiiristäni moisiin törmännyt. Enkä yhdelläkään keikkailevalla artistilla ole moista settiä kuullut taikka nähnyt. Kotisoittoon erittäin mainio yhdistelmä niin soundin kuin budjetinkin osalta. Eipä sitä turhaan muutenkaan suositella. :)

Jep, mutta tässä päästään just siihen asian ytimeen, eli loppujen lopuksi soittajan merkitys lopputulokseen on se millä erotellaan jyvät akanoista. Hyvillä ja hienoilla kamoilla pääsee alkuun mutta soittotaito vie perille...

Sehän se.

Juustonaksun toteamiseen "Jenkkifenkku on aina jenkkifenkku ja sellainen himottaisi itseäkin vielä hommailla. Vikaan tuskin menet." huomauttasin kuitenkin että noissa jenkkistratoissa on aikamoisia eroja ja melkoista supaa noissa halvemmissa amerikkalaisissa on seassa...
Suosittelen aina ensin kokeilemaan... moni mexico-malli on ollut parempi kuin moni ameriikan malli ja luonnollisesti toisinpäin kanssa...

Mitä nyt itse olen viettänyt aikaa soitinliikkeissä niin kyllä jokainen käteeni ottama jenkki on voittanut mehikon versiot 100-0. Saattaa toki olla, että olen saanut vain poikkeuksellisen hyviä kappaleita tai sitten en ole vain kokeillut niitä heikkolaatuisempia/halvempia jenkkejä. Yleensä niissä on se hintalappu ollut kiloeuron paremmalla puolella reippaasti.
Alpertti
27.07.2007 19:12:41 (muokattu 27.07.2007 19:13:54)

Kotisoitteluun ehdottaisin erittäin vahvaksi vaihtoehdoksi Matampin Minimattia. Hintaa Suomesta 495 ja tarvii lisäksi kaapin, mutta todella hyväsaundinen peli. Ne molemmat 2W riittä kotioloihin loistavasti.
http://www.custom-sounds.com/epages … a2274159fa3d3d05b2+FI/products/1960

Kaapiksi sitten saman valmistajan tommonen
http://www.custom-sounds.com/epages … a2274159fa3d3d05b2+FI/products/1968

No, menee kyllä muutaman satasen vahvaribudjetista yli, mutta ehdottelin nyt silti moista kombinaatioita.

Fenderiä en kyllä tällä hetkellä 1500e:lla ostaisi (vaikka moisen kitaran omistankin, no en nyt ihan noin paljon maksanut). Tuolla rahalla saa jo melkein vaikkapa kotimaisella soitinrakentajalla teetettyä yksilöllisen pelin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)