Aihe: Mesa Boogie Stiletto Trident
1 2 3 4 513 14 15 16 17
this1sux
11.07.2007 00:25:54
minun mielipide asiaan on se, että hyvä saundi ei ole sama kun kaikista hifein ja korvia hyväilevin saundi, vaan hyvä saundi on hyvä, jos se toimii bändin kanssa ja äänittäessä mainiosti. Rectossa ja varsinkin v30 elementeissä oleva ylämiddlepiikki ei ole kovin korvia hivelevää, mutta se puskee hyvin läpi bändin kanssa ja mikitettäessä se häviää häiritsemästä kokonaan.

Tuo on erittäin hyvä mielipide. Uskon myös Stiletton olevan joka sentin arvoinen. Jokos se laite on saapunut ja saitko kotimaan hintoja reilusti halvemmalla?
lalalaa
DZN
11.07.2007 00:53:57
No mulla verokkina ENGL Savage, joka on myös suhteellisen tiukka. Väitän siltikin, että esim. Testamentilla styrkkari pysyy messissä....ja muistaakseni Cannibal Corpse veti Rectifierilla Tavastian keikalla....

Juu, kyllä se messissä boostailemalla pysyy, mutta au naturel ei oikein.
Aka. Dino and 6077dino
Ben_D
11.07.2007 01:22:56

Juu, kyllä se messissä boostailemalla pysyy, mutta au naturel ei oikein.

Eric Petterson ei käytä boostereita...ainakaan livenä.
http://www.myspace.com/fiercemetal
Werihukka
11.07.2007 01:38:44

Vaihdoin omani aikoinaan Fender Bassman 59 re-issueen.. Bassman oli kyllä kovettu peli. Mitä nyt säröä ei saanut kuin pedaalilla järkivolumella ja kaiku piti ottaa räkkivehkeestä.

Omapa oli menetykses :) Enkä tarkottanu kaikkia, tokasimpa vaan, ettei opettajani tiennyt kenenkään luopuneen Mesastaan, enkä tahtonu uskoa, että se ny niin hyvä olis. Kun minulle suositteli tosiaan aikoinaan Mesaa ja hintatason nähtyäni tyrmäsin koko ajatuksen moisen hommaamisesta, mutta tässä sitä nyt ollaan. :)
Taas tuli kirveelle töitä Wolfhorde mikserissä
DZN
11.07.2007 09:56:33
Eric Petterson ei käytä boostereita...ainakaan livenä.

Suuremmilla staroilla ei välttämättä nuo nupit ole ihan vakioita. Sisukaluja voi olla ronkittu aika rankallakin kädellä. Hyviä esimerkkejä on Dino Cazaresin JCM800 ja Scott Ianin Marshallit.

Eivät kaikki Rectotkaan kuullosta samalta. Kaikkein tiukin ja omasta mielestäni paras Recto on Dual Rectifierin räkkimalli. Jotain siinä on erilaista ja soundi tiukin koko porukasta. Vanhemmissa kaksikanavaisissa rectoissa on myös erilainen soundi, kun näissä uudemmissa kolmikanavaisissa.

Mutta nyt sitten asiaa.
Kirjoittelen lisää fiiliksiä Werden Stilettosta, kunhan se saapuu. Pääsen kuulemma hitusen kokeilemaan sitä. Kerron jo ennakkoon, että aion ajaa sitä 4x12 kaapilla, johon on ladattu Greenbackejä. Nuppiin lähdetään saman tien kokeilemaan myös muutamaa etuasteputkea. Listalla on perinteiset JJ803s, Tung Sol ja aivan ässä putki, uusi Svetlana 12ax7.
Aka. Dino and 6077dino
Ben_D
11.07.2007 11:08:54

Suuremmilla staroilla ei välttämättä nuo nupit ole ihan vakioita. Sisukaluja voi olla ronkittu aika rankallakin kädellä. Hyviä esimerkkejä on Dino Cazaresin JCM800 ja Scott Ianin Marshallit

Pettersonin Mesat pitäisivät olla modaamattomia...tosin tekeehän Voodoo Amps Jenkkilässä paljon myös Rectifier modauksia.

Studiossa Single Recto pysy ainakin ihan mukavasti riffeissä perässä. Tosin soundi yksistään oli aivan kammottavan kuiva.
Werihukka
11.07.2007 11:35:02 (muokattu 11.07.2007 11:37:03)

Recton saundi tiukkenee ja muuttuu ilmeisesti aika paljon vielä jos siihen iskeepi EL34 putket. Devin Townsendillä taitaa nimenomaan olla EL34 rectossaan.

Edit: Myös etuasteen putket tietty antavat oman karakteerinsa. Nuo ovat ne, miten siihen saundiin on voitu vaikuttaa monellakin bändillä.
Werde
23.07.2007 17:02:07
2 päivää ja Mesa on hovitestaaja DZN:n kourissa meikeläisen ollessa työkomennuksella. Tässä muuten kämänen klippi jonka perusteella odotukset kuitenkin aika korkealla, putkia tosin venkslattu. Nuo alavireiset murahdukset on just sitä mitä haen.

http://www.youtube.com/watch?v=4PPlewnNNjY
saamaton123
23.07.2007 19:14:20
Recton saundi tiukkenee ja muuttuu ilmeisesti aika paljon vielä jos siihen iskeepi EL34 putket.

Joo. Mulla on noi svetlana sed EL34 tuubit. On se tiukempaa soundia mitä 6L6:silla. Musta tuntuu, että se dual recton massiivinen alapää on se syy, miksi se tuntuu ehkä löysältä. Kyllä se itse vahvistin perässä pysyy vaikka kuinka demppais. EL34:set poisti (mun mielestä) liiallista alapäätä ja toi mukavasti hieman keskialuetta esille. Vieläkin se kuulostaa Rectolta, mutta paremmalta. Kannattaa ajan kanssa kokeilla sitä vahvistinta..
Saddamize!
Boge
23.07.2007 19:19:34
Käväsin tossa pari viikkoa takaperin tän threadin innoittamana hakemassa triaxiksen tilalle dual recton. Seuraavana tosiaan ostoslistalla on joku boosteri notta saadaan vielä kotivolilla sopivan modernia murinaa esille. Mutta recton omistajat, saatteko mitenkään järkevästi vaihdettua etuasteputket ilman että tarvis päätteet repii irti ku ei taho mahtuu takaata ainakaan käsi sinne etusille. Ja saako tän kotikonstein biasoituun jos tulee tarvetta vaihtaa pääteputkia?
Team Shocker!
oiva tumpeloinen
23.07.2007 20:35:43
Käväsin tossa pari viikkoa takaperin tän threadin innoittamana hakemassa triaxiksen tilalle dual recton. Seuraavana tosiaan ostoslistalla on joku boosteri notta saadaan vielä kotivolilla sopivan modernia murinaa esille. Mutta recton omistajat, saatteko mitenkään järkevästi vaihdettua etuasteputket ilman että tarvis päätteet repii irti ku ei taho mahtuu takaata ainakaan käsi sinne etusille. Ja saako tän kotikonstein biasoituun jos tulee tarvetta vaihtaa pääteputkia?

Mesoissa ei stockina bias-trimmeriä ole. Eli semmoinen pitää modata tai sitten vaihdella vastuksia, jos huonosti käy. Tietenkin Mesa myy itseleimaamiaan putkia, jotka käyvät suoraan ilman biasointia. Tai siis eihän se biasointi silloinkaan pahaa tee, mutta ne kaikki menevät kohtuullisen lähelle sopivaa arvoa.
DZN
23.07.2007 20:40:26
Se pääsee aika tiukkaan seulaan. Kultakorvat ovat kovalla koetuksella. Kokeilen tosiaan samalla, miten muutamat etuasteputket vaikuttavat siihen.

Jännittää muakin päästä testaamaan Stilettoa, ainakin ton klipin perusteella se saattaisi olla aikalailla mun makuun. Sä pidät enemmän rectosta. Mun taivas on VHT:n kuiva, paljastava ja tavallaan läpinäkyvä soundi.

Mä pistän sun stilettos sellaisesta testihelvetistä läpi, ettei paremmasta väliä!

2 päivää ja Mesa on hovitestaaja DZN:n kourissa meikeläisen ollessa työkomennuksella. Tässä muuten kämänen klippi jonka perusteella odotukset kuitenkin aika korkealla, putkia tosin venkslattu. Nuo alavireiset murahdukset on just sitä mitä haen.

http://www.youtube.com/watch?v=4PPlewnNNjY
Aka. Dino and 6077dino
Boge
23.07.2007 20:44:00
Mesoissa ei stockina bias-trimmeriä ole. Eli semmoinen pitää modata tai sitten vaihdella vastuksia, jos huonosti käy.

Osaako kukaan sanoa, paljonko tällainen modaus mahtais putkien vaihdon ja biasoinnin yhteydessä kustantaa?
Team Shocker!
Werde
25.07.2007 21:21:14
Mesa is here!!

Yllätys oli melkoinen kun se olikin aivan uunituore (ja mint-kuosinen) 2006-malli, jossa siis kanavamodeja lisää ja soundia muokattu muutenkin mehevämmäksi. Olen vasta (äärimmäisen luotettavien) kuulopuheiden varassa, mutta alakertaa on ilmeisesti aivan perkeleesti.. ei siis mennyt ihan kuten kaavailtiin.. tosin eipä tuosta uudesta mallista ole testikokemuksiakaan missään.

Säröä ei ilman boostia vakioputkilla irtoa tarpeeksi, joten evil monkeytä (ja äärikuumia mikkejä) on tarjolla jahka pääsen sitä perjantaina koeajamaan.

Ehkä kultakorva DZN jatkaa tästä?
Ben_D
26.07.2007 17:05:40

Kivasti näyttäis pysyvän Mesa perässä rässissä -> http://www.youtube.com/watch?v=_ow1Smk5IJA
Werihukka
26.07.2007 17:33:24

Vedänpä takasin sanaseni tuosta, että ei tasuriputkilla sais hyvää mättösaundia. Itseasiassa rupesin itse käyttämään tasasuuntausta putkilla, koska saundi pysyy huomattavasti paremmin isoilla särömäärillä hallinnassa. Muistuttaa ehkä enemmän Englin powerballia käyttäytymiseltään näin, mitä sitä joskus testailin.
Werde
26.07.2007 18:07:23
Kivasti näyttäis pysyvän Mesa perässä rässissä -> http://www.youtube.com/watch?v=_ow1Smk5IJA

Pysyyhän se asteen rajummassakin:

http://www.youtube.com/watch?v=5JHgvgdl11s

..eikä olla vielä ihan ääripäässä mitä Hevydevy Rectolla vetää.
Räbbänä
26.07.2007 19:42:35
Pysyyhän se asteen rajummassakin:

http://www.youtube.com/watch?v=5JHgvgdl11s

..eikä olla vielä ihan ääripäässä mitä Hevydevy Rectolla vetää.

Onhan sillä vielä Recton kaverina Stilettokin.
"Te epäuskoiset! Te etsitte saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist."
DZN
26.07.2007 20:55:42 (muokattu 26.07.2007 20:58:06)
Ok, nyt on testattu muutamalla kitaralla. Ensimmäinen ajatus oli, että nyt ymmärrän, miksi esim. HevyDevyllä on kitarassa EMG 81:t. Ne mikit sopii tohon laitteeseen, kun nyrkki silmään. Kliinikanava pitää kovasti kirkkaasta ja tiukasta mikistä. Kliini on ok, mitä nyt Fat clean ja tite clean moodit ovat vähän tummia. Tuo on suunniteltu efektejä varten jos tuohon laittaisi G majorin tai G forcen, saisi siitä ruuvattua soundia täydelliseksi. Nyt kanava kuullostaa terveeltä mutta tummalta. Crunch moodi on ainoa jossa riittää trebleä ja sitä sitten piisaa.

Se toinen kanava(thats where the money is) pitää vielä enemmän EMG:n tiukkuudesta ja kuumasta signaalista.

Muistakaa, vertailen tätä laitetta ensisijaisesti VHT:n pittbulliin ja toissijaisesti kaikkiin muihin testaamiini vahvistimiin. Diezeliä en ole vielä kokeillut, muuten melkein kaikki tärkeät. Nuppi ajaa VHT:n 4x12 kaappia, jossa on greenback elementit. Tärkeimmän testikitaran virkaa hoiti Caparison Dellinger7,vaahterakaula, pulttiliitos ja mahonki body, mikkinä toimi Lundgren M7.

Ensin luonnehdintaa ilman boostia. Soundi syttyy hitaasti, kun kieliä iskee. Nuppi ei tavallaan reagoi heti. Ottaessani dempatun vitosen B:stä, efekti seuraavan kaltainen. Äänen syttymisessä kestää hetki, se kasvaa silmänräpäyksen ajan ja sitten tulee ulos. Vahvarissä on myös aivan järjetön määrä alakertaa, siis todella paljon. Crunch modesta en saa paljoakaan ulos. Tite Gain on paras ilman boosti ja fluid drive on jo niin tautista muhjua, että!

Koko särökanavaa leimaa tietynlainen löysyy sekä gainin puute. Kokeilin laittaa jo Tung Solia etuseen. Se toi soundiin hitusen lisää gainia ja käreyttä. Ei siis ideaaliratkaisu. Nupin oma soundi on hyvä, muistuttaa keskiäänen selkeydeltään hieman VHT:tä. Soundissa on havaittavissa hituse sellaista kihinää, mitä marsuissa ja Framuksessa on, Englin Powerball v2:ssa on samaa vakioputkilla. Tuo mun korvaan epätoivottu ilmiö katoaisi varmasti Svetlanan/SED tai JJ:n putkilla.

Tube rectifierin ja silikoonidiodien ero on varsin vähäinen. Diodit kuullostavat hitusen "kovemmilta"(kireämmältä) mutteivät tiukenna soundia juurikaan.

Ja sitten boosterin kanssa.
No nyt alkaa homma potkia. Löysyys vähenee ja soundi alkaa hahmottua. Edelleen alakertaa on paljon. Nyt selkeästi käyttökelposin särö on fluid drive. Sillä soundi on murhaava. Soundi on aivan valtavan kokoinen. Bad monkeyssä on leveli täysillä ja gain nollassa. Nupista gain kello neljässä. Soundissa on havaittavissa hituse sellaista kihinää, mitä marsuissa ja Framuksessa on, Englin Powerball v2:ssa on samaa vakioputkilla. Tuo mun korvaan epätoivottu ilmiö katoaisi varmasti Svetlanan/SED tai JJ:n putkilla. Pistetään tuo vanhojen/huonojen(mesan omat electro harmonixit) putkien piikkiin.

Boostattunakin nuppi vastaa lievällä viiveellä. Soundi ei ole niin terävä, kun VHT:ssä. Nuppi ei vastaa salamana. Tämä ei välttämättä ole heikkous, kuuleehan Mokoman ynnä monen muun bändin levyillä juurikin samaa soundia.

Olen edelleen sitä mieltä, ettei Mesa pysy perässä jos sitä vertaa VHT:hen.
VHT myös soundaa "luonnollisemmalta" Ihan, kun soundi syntyisi siinä enemmän putkista. Ei Mesa missään nimessä huono ole, se on vain eri tyylinen.
Täytyy myös muistaa, että tämä testi on epäreilu. VHT on jenkeissä 3200$ ja stiletto trident 1700$, eli VHT on tuplasti kalliimpi. Onko VHT tuplasti parempi? Ei välttämättä...

Kokonaisuutena mainittakoon, että Stiletto trident on kyllä hintansa arvoinen, se on hyvin tehty, monipuolinen ja perussoundi laitteessa on terve.
Seuraava askel lienee seuraava. Tuohon pitäisi vaihtaa v1 ja v2 kohtien etuset em. putkiin. Pääte hyötyisi suuresti uusista Svetlanan EL34:sta. Ässänä hihasta voisi vetää KT77:t, niillä soundiin saisi kaivattua tiukkuutta lisää. Yhteenvetona siis, ilman boostia siitä ei ole juurikaan metallin soittoon mutta kunnon putkilla ja oikealla boosterilla: "Voi Ziisus, Galaxit räjähtää!!!"
Aka. Dino and 6077dino
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)