Aihe: Peavey Classic -pääte mykkänä
1
Balm
10.07.2007 10:36:38

Joo hei,

Kovin yritin hakokoneella tarkistella löytyisikö aihettani sivuavia topiceja mutta ihan naulankantaan ei näkynyt menevän.

Ongelmani on mykäksi heittäytynyt Peaveyn Classic 60/60 -putkipäätevahvistin. Onko tavallista, että putken/putkien kuluessa loppuun, ei värkistä meinaa pientä pihinää lukuunottamatta ääntä lähteä lainkaan? Olen aiemminkin ollut tilanteessa, missä putkivahvistimesta kuluivat putket loppuun, mutta tuolloin vika aiheutti lähinnä lisä-ääniä ja tehottomuutta, ei niinkään hiljaisuutta. Tämänkertainen tapaus on lisäksi sikäli huvittava, että edellisen kerran soitellessani minkäänlaista ongelmaa ei ilmennyt vaan vahvistimessa riitti tehoa kuin Titanicin konehuoneessa. Huomioitavaa on kuitenkin se, että omien testailujeni välissä vahvistimeen koski kaveri reenikämpällä. Selvitys oli tietysti vanha tuttu: "Se oli jo sellainen." Epäilen, että hemmo teki virhekytkentöjä piuhoineen, mutta voiko tällainen toiminta aiheuttaa putkien palamisen niin perusteellisesti, ettei vahvistin meinaa inahtaakaan. Virtahan siinä kulkee kyllä normaalisti, tuuletinkin hurisee.

Ratkaisua haettaessa, sikäli mikäli ongelma on putkissa, niin jos alan itse vahvistinta aukomaan, näenkö putkista itse niiden tilan vai lähtevätkö kaikki automaattisesti kerralla vaihtoon? Lisäksi ymmärtääkseni ihmiset ovat käyttäneet kahdenlaisia putkia tuollaisissa Classic-päätteissä. Onko laitteessa siis yhtä aikaa kahdentyyppisiä putkia, vai onko kyse lähinnä henkilökohtaisista mieltymyksistä? Kyselen nyt melko lailla kaikkea, kun melko noviisi vielä olen näissä putkiasioissa. Parempi silti tutkia ennen kuin alkaa hutkimaan. :)
Vasu
10.07.2007 23:56:11
Onko kaikki piuhat tsekattu? Sulakkeet? Eikö kajareista kuulu yhtään mitään, hurinaa edes? Jos putket uusii niin koko satsi kerralla.
MadMatt
11.07.2007 16:52:09 (muokattu 11.07.2007 16:59:18)

Mun classic 30 hyytyi kun vaihdoin uudet putket (ilman biasointia) riskit tiedostaen ja ajattelin että pelkät putket paukkuu jos ne sitten liian "kuumana" käy. Putket toimi hetken mutta sitten laite hiljeni. Vaihdoin vanhat putket takaisin eikä laite sen jälkeen enään inahtanutkaan. Oiskohan päättäri sitten kärähtänyt. Putket hehkuu iloisesti ja efektilenkkiin asti tulee singaalia mutta muuten täysin kuollut.
Nothin' but the blues
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)