Aihe: Shure Beta 57a
1
The Fly
05.01.2004 15:49:58
Moikka,

Käyttääkö täällä kukaan Shuren beta 57a:ta vokaalimikkinä? Minkälaisia kokemuksia on sen soveltuvuudesta vokaaleihin? (Esim. Oasishan käyttää pelkästään tuota mikkiä)
Raipe
06.01.2004 17:12:39
Moikka,

Käyttääkö täällä kukaan Shuren beta 57a:ta vokaalimikkinä? Minkälaisia kokemuksia on sen soveltuvuudesta vokaaleihin? (Esim. Oasishan käyttää pelkästään tuota mikkiä)

Makuasia.

Joku tykkää käyttää 58, joku 57 ja joku Tarjoustalon 20e mikkiä.
Minulla oli kokeilutilanne ja vieressä 57, beta 58 ja beta 87.
Beta 87:n päädyin, 58 tuli hyvänä kakkosena, 57 ei oikein toiminut minun kohdallani.

Beta 57 en ole kokeillut, mutta perus57:lla minä en laula.
Jami
08.01.2004 11:43:45

Beta 57a:ssa ei ole laulumikissä tarpeellista popfiltteriä. Beta58a:ssa se on. Sama mikki muuten. Vähän erimuotoinen grilli vaan. Eli beta57a on tarkoitettu instrumenttimikiksi jossa ei laulajan pärskähdyksiä ja konsonanttien pamahduksia tarvitse suodattaa.
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Roadari
08.01.2004 12:37:22
Sama mikki muuten.

Juu paitti et ei. Tästä on keskusteltu paljonkin täällä.
Ilmeisesti se että kun viiskasin grillin ruuvaa irti, niin kapseli näyttää paljolti viisseiskalta. Ei se kuitenkaan oo lähellääkään samaa.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Mikael
08.01.2004 12:59:37 (muokattu 08.01.2004 13:01:05)

Sama mikki muuten. Vähän erimuotoinen grilli vaan.

Ei ihan sama vaikka kovasti samanhenkinen... eri kapseli näissä on ja Beta58A:n suuntakuvio on hieman tiukempi. Beta57A on enemmän yleiskäyttöiseksi instrumentti ja laulumikiksi suunniteltu ja Beta58A taasen optimoitu nimenomaan laululle.

aha... Roadari oli nopsakampi..
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Jami
08.01.2004 13:15:24

Sävyiltään ja toiminnaltaan sama mikki. 58:ssa runkovaimennusta ja tarkoitettu laululle. Näyttävät 57:aa myös vokalointiin instrumenttien lisäksi suosittelevan että siitä vaan.

Saivarrella tietysti voi. Taajuusvasteessa ei kuitenkaan ole eroja. Suuntaavuudessa pikkuisen on mutta mitä se käytännössä sitten tarkoittaa on eri juttu. Niin, paineenkestoa en katsonut josko siellä olis eroja. Tai lähialueen bassokorostuksessa. Pojat kun spekseistä tykkää niin kertoo varmaankin. Mitäs eroa noiden kapseleissa muuten on?
Aharistaa. Tämä saatanan lakeus. Ei sen vertaa puuta jotta sais ittensä hirtettyä.
Roadari
09.01.2004 10:27:06
. Mitäs eroa noiden kapseleissa muuten on?

Sitä eroa että ovat ihan eri kapseli. Yhteistä on jonkin matkaa ulkonäkö.
Kun luet speksejä niin näkeehän sieltä että taajusvaste on eri. Ei se paperilla paljoa eroa, mutta näkee sen. Käytössä sen kuulee paljon selkeämmin.
Nyt tämä menee taas tähän haista itte vuodatukseen, puolin ja toisin.
Silti on kiva nähdä että Jami on palannut keskustelukantaan!

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Jami
09.01.2004 13:30:04

Mikkien ero on grilleissä. beta57a:n grillin muoto on suunniteltu tylpäksi päästään että se kapseli saadaan lähemmäs kaiuttimen kartiota. 58:n grilli taas pyöreänä pitää laulajan suuta pikkuisen kauempana kapselista. Molemmat toivottavia asioita mikin toimivuuden kannalta. Lisäksi 58:ssa on se runkovaimennus ja popfiltteri.

Kun Shuren faqissa on joku kysynyt eroa näissä mikeissä niin tuon he kertovat.

Kapselit ovat luettelossa eri numerolla 174 ja 176. Ero (jota shure itse ei näköjään kerro) voisi olla esim. erilaisessa kiinnityksessä. Elektroniikka on sama. Siitä kielii myös yhtenevät mittaustulokset. Vain pieniä erilaisen grillin aiheuttamia eroja. Ja erot on mitattu laboratoriossa. Studiossa niitä on erittäin vaikea erottaa livestä puhumattakaan.

Alkuperäiseen kysymykseen voi siis vastata juuri kuten ensimmäisen vastauksen teinkin. Jos joku on eri mieltä niin sen todistamiseen kaipaan raakaa faktaa luotettavasta lähteestä. Eli lopetetaan haista itte-jutut ja tutkitaan asia yhdessä perusteellisesti. Mulle riittää oma korva ja Shuren kertoma mutta kun kerran molemmat kyseenalaistit niin todista väitteesi.

Niin oon mä täälä jo puolivuotta taas ollu.
pekorte
10.01.2004 15:59:35

Minun kokemukseni Beta 58A & Beta 57A mikeistä on ollut se että soundi on aika lähellä toisiaan mutta juuri grillin takia beta 57 ei kierrä läheskään yhtä helposti eikä myöskään kerää niin paljon lavamelua. Nämä seikat on kuuroja rokkareita miksatessa aika oleellisia.
Perttu Korteniemi pekorte@suomi24.fi
pekorte
10.01.2004 16:08:28

jatketaan vielä..

Kyllä niissä on sama kapseli. Kun vaihtaa grilliä niin esim. proximity efekti muuttuu, mikä taas tietenki muuttaa speksejä.

Napattu Shuren sivuilta:

What's the difference between a Beta 57A and a Beta 58A?

Answer
The form factor of the mics is different; basically, the grille and the label. The different grilles make the response of these two microphones slightly different in the higher frequencies. In addition, the Beta 57A grille allows a little closer placement of the microphone cartridge, which translates to higher output, more gain before feedback, and a more bass response, i.e. proximity effect.

Shurelle ei ole markkinoilla langatonta Beta 57A:ta mutta sitä näkee jonkun verran tien päällä. Pallogrilli:) pois vain ja uutta tilalle.
Jami
10.01.2004 18:31:23 (muokattu 10.01.2004 18:34:49)

Minun kokemukseni Beta 58A & Beta 57A mikeistä on ollut se että soundi on aika lähellä toisiaan mutta juuri grillin takia beta 57 ei kierrä läheskään yhtä helposti eikä myöskään kerää niin paljon lavamelua. Nämä seikat on kuuroja rokkareita miksatessa aika oleellisia.

Puhutko kitaravahvistimen mikittämisestä? Vois ajatella että grillin takia 57:ssa kapselin saa lähemmäs kartiota ja gainia vois vähän pudottaa. Näin se mikki ei ota niin paljon muuta melua lavalla. Kierto tietysti myös vähenis. Noinhan tuo Shure itsekkin selittää. Vai oletko myös laulukäytössä huomannut tuon eron?
pekorte
11.01.2004 15:14:32

Aivan laulu käytössä olen asian huomannut. Kitaravahvistimien kanssa kierto-ongelmia tulee harvemmin vastaan :)
bize
17.01.2004 23:37:19
Väkisinkin 58:n popfiltteri (erityisesti kalvon tuntumassa oleva superloni) vaikuttaa mikrofonin yläpään vasteeseen, vaikka mitä Shuren sivuilla sanoisivatkin.
Janne sanoo: ei enää jatsia Janne sanoo: parempi kun en yritäkään. tulee vaan vitutus ja angsti
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)