SBII 10.07.2007 10:31:08 | |
---|
Nyt alkaisi olla pikkuhiljaa mikrofonivalikoiman päivitys paikallaan ja tarkoitus olisi saada kohennettua lauluäänitysten tasoa. Ennestään lauluun kelpaavia mikkejä mulla löytyy NT1A, SM57 ja Beta87. Tässä vaiheessa pitäisi siis saada enemmän "yleispätevä" mikki, jolla vois äänittää ennen kaikkea laulua mutta tietysti instrumenttejakin. Myös stereopariin lajeennettavuus olisi plussaa, ja vaihdettava suuntakuvio hyödyllinen. Tonnilla pitäisi saada, mutta saa ehdottomasti maksaa vähemmänkin. Itsellä kokemuksia kyseisen hintaluokan mikeistä löytyy ainoastaan Röden K2:sta ja AKG:n C414:sta, jotka on toiminut osalla laulajista hyvin, mutta silti haluaisin kuulla muita vaihtoehtoja. |
sami_sumea 10.07.2007 10:55:31 (muokattu 10.07.2007 11:00:53) | |
---|
Tonnilla pitäisi saada, mutta saa ehdottomasti maksaa vähemmänkin. Itsellä kokemuksia kyseisen hintaluokan mikeistä löytyy ainoastaan Röden K2:sta ja AKG:n C414:sta, jotka on toiminut osalla laulajista hyvin, mutta silti haluaisin kuulla muita vaihtoehtoja. Mä lähtisin kyllä ite tosta 414:sta, on se sen verran yleispätevä kaveri.. Meillä lähes jokapäiväisessä käytössä eri tilanteissa. St Paul's Soundilta taitaa saada halavalla.. Tohon hintaluokkaan osuu paljon mikkejä, pyydä testikäyttöön ja ota mikä parhaalta tuntuu.. Muita vaihtoehtoja: Gefell M930 http://www.thomann.de/fi/microtech_gefell_m_930.htmAudio-Technica AT 4047 tai 4050 AKG Solidtube jne.. ... "Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen." |
axelsson 10.07.2007 11:17:11 | |
---|
Mä lähtisin kyllä ite tosta 414:sta, on se sen verran yleispätevä kaveri.. Meillä lähes jokapäiväisessä käytössä eri tilanteissa. St Paul's Soundilta taitaa saada halavalla.. Nii tulee muistaa että noita 414:siakin on useampaa mallia, joku näistä uusistahan oli muistaakseni laululle optimoitu. |
Mikael 10.07.2007 12:12:24 | |
---|
Mä sanoisin kanssa et C414 - todella yleispätevä mikki. Inhimillisyys on hyve. |
SBII 10.07.2007 12:34:11 (muokattu 10.07.2007 12:35:26) | |
---|
Kiitos kommenteista. Kaikista parastahan olisi, että pääsisi laittamaan ehdokkaina olevat mikit riviin. Asun vain sen verran metsässä että se ei ole vaihtoehto. Tuo 414 on kyllä ollut ihan hyvä melkein kaikessa mihin oon sitä käyttänyt, mutta joidenkin laulajien kanssa se ei ole toiminut yhtään, mutta niinhän se taitaa olla kaikilla mikeillä.. :) Tämä olisi kyllä turvallinen ja monipuolinen vaihtoehto kun sitä on tullut käytettyä. Kysytään nyt kuitenkin kun lauluun pääasiallisesti tätä mikkiä haen, että onko nuo Neumannin "halpikset" ihan susia? Lähinnä TLM 103 ja TLM 127? Nämäkin mahtuisi vielä just ja just budejttiin.. |
Fonisoul_ 10.07.2007 14:32:11 | |
---|
Lähinnä TLM 103 ja TLM 127? Nämäkin mahtuisi vielä just ja just budejttiin.. Ite ainakin tykkään tuosta satakolmosesta. Sopii meikäläisen äänelle paremmin kuin vaikka 87. Vähän hillitymmin alapäätä on tuossa, eikä myöskään ole padeja tai leikkureita. |
sami_sumea 10.07.2007 15:29:46 | |
---|
Nii tulee muistaa että noita 414:siakin on useampaa mallia, joku näistä uusistahan oli muistaakseni laululle optimoitu. Jep, mä lähtisin ihan siitä perus 414-XLS:stä (vai mikä ton uuden mallimerkki ny on), en siitä XL-II:sta jossa on yläpääbuusti. Tosta XLS:stä tulee jo tarpeeks avoin soundi mun mielestäni, ja kuten sanottu, se kelpaa melkein mihin vaan. ... "Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen." |
Jep, mä lähtisin ihan siitä perus 414-XLS:stä (vai mikä ton uuden mallimerkki ny on), en siitä XL-II:sta jossa on yläpääbuusti. Tosta XLS:stä tulee jo tarpeeks avoin soundi mun mielestäni, ja kuten sanottu, se kelpaa melkein mihin vaan. ... Sama täällä. Mä rupeen olen snadisti allerginen noille yläpääbuustatuille mikeille muutenkin... Inhimillisyys on hyve. |
axelsson 10.07.2007 16:44:23 | |
---|
Jep, mä lähtisin ihan siitä perus 414-XLS:stä (vai mikä ton uuden mallimerkki ny on), en siitä XL-II:sta jossa on yläpääbuusti. Tosta XLS:stä tulee jo tarpeeks avoin soundi mun mielestäni, ja kuten sanottu, se kelpaa melkein mihin vaan. ... Eiks tossa XLS:ssäkin ole ihan eri taajuusvaste kuin perinne-ULS:sissa? |
Aleksi Gaiss 10.07.2007 17:03:52 | |
---|
Ite sain just K2'sen. Taustatyötä tein tarpeeksi - paras laulumikki alle tonnin. |
sami_sumea 10.07.2007 17:47:16 | |
---|
Eiks tossa XLS:ssäkin ole ihan eri taajuusvaste kuin perinne-ULS:sissa? Hmm, periaatteessahan kai tuon pitäisi olla aika sama vehje kuin ULS:n soundin puolesta, jotain sisuskalujahan tuossa on pistetty uusiksi mutta en ole päässyt vertaamaan rinnakkain, ULS:llä nauhoittelusta kun on pari vuotta aikaa. Hyvältä tuo XLS:kin kuulostaa.. ... "Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen." |
axelsson 10.07.2007 19:23:23 | |
---|
Hmm, periaatteessahan kai tuon pitäisi olla aika sama vehje kuin ULS:n soundin puolesta, jotain sisuskalujahan tuossa on pistetty uusiksi mutta en ole päässyt vertaamaan rinnakkain, ULS:llä nauhoittelusta kun on pari vuotta aikaa. Hyvältä tuo XLS:kin kuulostaa.. ... Kattelin XLS ja ULS vasteita vierekkäin niin ainuu isompi ero oli 3 kilossa, jossa ULSsissa on kuoppa (-2db) ja XLS:ssä korostus (+2db). Veikkaisin että korostus jeesaa just laulussa, tulee paremmin esiin isommassa miksauksessa. |