Aihe: Eko Tiger Jr. line out?
1
runrunrun
04.07.2007 13:21:56

Kolvausintoisen alottelijan pöhkö kysymys, bear with me..

Haluan rakentaa vanhaan eko tiger jr.-urkuun line out-litännän jotta voin vetää siitä saundit efektien kautta kitaravahvistimen line in-jakkiin. En siis kaiutinkaappiin vaan nimeomaan vaffariin.

Voinko tehdä liitännän silleen että otan vaan piuhat irti Eko Tigerin sisäisestä kajarista ja kolvaan ne piuhat line-out-jakkiin kiinni, vai tarvitaanko tuohon väliin jotain muuta kytkentää (di-boksin tyyppistä tms.) että Tiigeri ei kärähdä?

Kitaravahvistimien kaiutinliitäntöjä ja line-out-liitäntöjähän ei tule sekoittaa keskenään, mutta mulla ei ole mitään ajatusta että miten homma toimii tässä tapauksessa.. sen verta avuton olen näissä sähköhommissa.
I love the sound of crashing guitars.
Murgo
04.07.2007 14:03:08

Kaiutinpiuhoista älä suoraan kytke, voipi kitaravahvari kärähtää. DI-bokseja saa käsittääkseni myös kaiutintasoista signaalia syövinä. Onko laitteessa kuulokeliitäntää? siitä voi joissain tapauksissa kytkeä vahvariin mutta impedanssi voi olla epäsopiva jolloin ääni on huono tai liian hiljainen. Paras vaihtoehto lienee etsiä urkujen sisältä päätevahvari(yleensä erillinen piirilevy, usein jopa erillinen alumiinikotelo josta kaiuttimeen menevät johdot lähtevät) ja ottaa signaali sen sisäänmenosta (usein koaksiaalikaapeli). Paremmin Tigerin anatomiaa tunteva tietänevät paremmin, omissa EKO kotiuruissani oli päätevahvistin ja virtalähde koteloitu erilleen muusta elektroniikasta laitteen "jalustaan" ja sinne meni RCA-liittimellä varustettu koaksiaalipiuha itse "urkuosasta" volumepedaalin kautta. Jos Tigerissä on samantapainen rakenne niin tuosta johdosta on helppo haaroittaa. Paras kai tietysti olisi haaroittaa ennen volumepotikkaa niin linjasignaali ei olisi riippuvainen kajarin äänenvoimakkuudesta tai jos soitat pelkästään PA:n kautta niin johdon voi irrottaa päätevahvistimesta ja ottaa linjasignaalin siitä tai käyttää kytkimellä varustettua jakkia jolloin päätevahvariin menevä signaali katkeaa kun linjalähtö on käytössä. Kytkentäkaavio olisi hyödyllinen mutta ei ehkä löydy helposti.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
maza
04.07.2007 16:18:46

Kajaripiuhoista saat line outin kun kytket siihen sopivan vastuskytkennän. Katso vaikka tästä mallia:
http://www.dairiki.org/HammondWiki/LineOutFromASpinet
Leikari
04.07.2007 18:24:31
Kajaripiuhoista saat line outin kun kytket siihen sopivan vastuskytkennän. Katso vaikka tästä mallia:
http://www.dairiki.org/HammondWiki/LineOutFromASpinet

syökö noin yksinkertainen ratkaisu mitään taajuuksia -- vaikka paljonko sillä oikeastaan on merkistystä jonkun juustourun kanssa (eko-tiikerin lisäksi minulla on jokunen muukin saman tason laite - kuullostavat siltä ihteltään, mutta ovat "hienon" näköisiä enkä raski luopua)
Eeroplane
05.07.2007 12:34:24
Onko laitteessa kuulokeliitäntää? siitä voi joissain tapauksissa kytkeä vahvariin mutta impedanssi voi olla epäsopiva jolloin ääni on huono tai liian hiljainen.

Mulla on kaikissa vehkeissä kylläkin tullut signaali huomattavasti kovempaa kuulokeliitännästä kuin line outista, kiitos kuulokevahvistimen tuoman lisätehon. Ongelmia ei synny todellakaan ainakaan liian hiljaisesta signaalista, vaan pikemminkin liiallisesta/turhan herkästä säröytymisestä ja häiriöiden voimakkuudesta vrt. line out-signaaliin.

Itse käytän Yamaha Electonen kuulokeulostuloa kitaravahvistimeen (Fender Hot Rod Deluxe) juuri siksi, että siitä saa voimakkaamman ("munakkaamman"?), vaivattomasti säröytettävän saundin. Häiriösuhinaa riittää mutta eipä tuo soiton aikana kuulu. :P Jos hakee puhdasta ja "steriilimpää" saundia, sitten line outtia kyhäämään (johon ohjeet antakoon aivan muut kuin minä)...
Murgo
09.07.2007 16:13:23

Mulla on kaikissa vehkeissä kylläkin tullut signaali huomattavasti kovempaa kuulokeliitännästä kuin line outista, kiitos kuulokevahvistimen tuoman lisätehon. Ongelmia ei synny todellakaan ainakaan liian hiljaisesta signaalista, vaan pikemminkin liiallisesta/turhan herkästä säröytymisestä ja häiriöiden voimakkuudesta vrt. line out-signaaliin.

Itse käytän Yamaha Electonen kuulokeulostuloa kitaravahvistimeen (Fender Hot Rod Deluxe) juuri siksi, että siitä saa voimakkaamman ("munakkaamman"?), vaivattomasti säröytettävän saundin. Häiriösuhinaa riittää mutta eipä tuo soiton aikana kuulu. :P Jos hakee puhdasta ja "steriilimpää" saundia, sitten line outtia kyhäämään (johon ohjeet antakoon aivan muut kuin minä)...

Joo, näinhän se yleensä,mutta jollain laiteyhdistelmällä sain muistaakseni kuulokeliitännästä heikomman äänenvoimakkuuden. Riippunee sekä kuulokeliitännän että vahvistimen sisäänmenon ominaisuuksista?
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Eeroplane
10.07.2007 10:43:37
Joo, näinhän se yleensä,mutta jollain laiteyhdistelmällä sain muistaakseni kuulokeliitännästä heikomman äänenvoimakkuuden. Riippunee sekä kuulokeliitännän että vahvistimen sisäänmenon ominaisuuksista?

Kai se on mahdollista, jotenkin vaan tuntuu epäloogiselta. En ole mikään elektroniikkaekspertti joten hirveesti en viitsi spekuloida...

Toisaalta esim. Technics SX-KN930:ssa ei edes ole erillistä line outia ja kuulokeulostuloa, vaan samassa jakissa lukee muistaakseni "Line out/Headphones"... Ja saundin säröytymisherkkyys on kuitenkin samaa luokkaa Yamahan line outin kanssa, eli saa vahvistimen etuastetta vääntää kovemmalle jos mielii rouhia (ainakin muistaakseni).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)