Aihe: Phlaser vai Fanger ?
1 2
Iron Horse
10.07.2007 01:37:25 (muokattu 10.07.2007 01:38:10)
Kumpi on parempi (molempi on tietysti parempi, mutta kumpi yksittäisistä pedaaleista on parempi, ja mikä malli, käyttöösi tai yleisesti? Perusteluineen.
(Itse pidän enemmän flangerista, ei tule niin äkkiä mieleen Helsinki-Vantaan lentokenttä) Vielä voisitte kertoa, jos joku tunnettu kitaristi osaa käyttää näitä kapistuksia niin, että se saundaa hyvälle, Eddien lisäksi.
Umas
10.07.2007 07:29:24

Hendrix ja Jimmy Page nyt ekana tuli mieleen.
Olen huomannut että phaseria käytetään enemmänkin mausteena kun flanger on taas iso osa sitä juttua, vaikka esim. Ain't talking bout lovessa.
Korjatkaa jos olen väärässä. Itse pidän phaseristä enemmän, mutta on mielipide ja musiikkityyli kysymyksiä. Hanki molemmat! =D

...niin ja phaserillä avulla saa parempia avaruushapposienizekoilu -soundeja =)
"Only sick music makes money today." Friedrich Nietzsche
Torniojaws
10.07.2007 08:00:11

kun flanger on taas iso osa sitä juttua, vaikka esim. Ain't talking bout lovessa.

Eikös se ole nimenomaan niin, että siinä introriffissä ei ole efektejä :) Pikkaustekniikkaa muuttelemalla tulee se flangerinomainen soundi.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
McNulty
10.07.2007 08:29:18
Minä taas olen ymmärtänyt että EVH:lla kuluu ja kuuluu vanhempi MXR Phase 90 käytössään. Sitä siis veikkaisin tuohon Ain't talkin' 'bout loven introon.

Itse olen phazor-miehiä, tosin vielä enempi chorus. Flanger on jäänyt aina jotenkin syrjään. En löydä sille mitään fiksua käyttötarkoitusta... korkeintaan space-efektinä jossain psychedelic rock jutuissa. En vain diggaile, enkä aina oikein edes hiffaa. Phaserilla saa mielestäni fiksumpia ja käyttökelpoisempia muljutuksia. Sen voi "unohtaa päälle" ja silti kuulostaa hyvältä.
if the shit fits... wear it!
Umas
10.07.2007 08:31:43 (muokattu 10.07.2007 08:33:23)

Eikös se ole nimenomaan niin, että siinä introriffissä ei ole efektejä :) Pikkaustekniikkaa muuttelemalla tulee se flangerinomainen soundi.

Voi olla. Flangerilta kuullostaa silti
edit. Hanki phaser vaan =D
edit2. Käytti herra mxr flangeriakin
http://www.mikesguitarsite.co.uk/ge … n_halen/index.php?page=amps_effects
...löytyy muuten muutakin hyvää infoa.
"Only sick music makes money today." Friedrich Nietzsche
Torniojaws
10.07.2007 08:35:05 (muokattu 10.07.2007 08:36:11)

Wikistä löytyy tällainen:

Other effects on the song include a flanger (bass hook) and phaser (solos) (these two are also placed before the distortion/overdrive stage).

Introssa vain lyhyt delay ja ilmeisesti vähän flangeria siinä riffin loppunuotissa, mutta itse riffi pääasiassa ilman flangeria/phaseriä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ain't_Talkin'_'Bout_Love
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Dunga
10.07.2007 09:12:50
Ite tykkäilen molemmista, mutta phaser on kivempi vehje. Kuten Bonecrusher sanoi, sen voi unohtaa päälle helposti. Kuulostaa vaan maltillisena mausteena niin hyvältä.
"Robot minds of robot slaves, lead them to atomic rage"
Numb
10.07.2007 09:19:44

Phaser, iliman muuta. Flangerissa on jokin sellainen... keinotekoinen sävy, josta en pidä.

Eivaan, valinta riippuu siitä miltä haluaa kuullostaa. Sanotaanko nyt vaikka niin, että flanger on Marilyn Manson ja phaser on Van Halen.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
TimoS
16.07.2007 14:44:41

On muuten eroa flangerilla ja flangerilla, esimerkiksi yhdestäkään digitaalivekottimesta en ole hyvää flangerisaundia ikuna saanut aikaiseksi.

Paras flangeri mielestäni on Electro Harmonixin Electric Mistress, senkun polkaisee päälle tulee aina hirveet vibat... Päältä kun ottaa pois niin tulee sellainen fiilis, että jotain meni rikki :) ...

Saundinäytettä tuolta:
http://guitarpedal.com/listen/el-dxmistress.html

Ibanezin FL9 on kanssa hyvä, tosin täysin erityyppinen kuin tuo Electric Mistress.
rainmaker
16.07.2007 15:16:27
Itse olen mieltynyt kovasti phaserin soundiin. Toimii sopivilla asetuksilla esim. funk -jutuissa kuin häkä.
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
jussimus
16.07.2007 16:49:36 (muokattu 16.07.2007 16:50:08)
Mä käytän flangeria selvästi enemmän kuin phaseria. Flangeria käytän pelkästään pitkään aaltoliikkeeseen (sopii mielestäni aika moneen paikkaan), kun taas phaserilla pistelen menemään sellasta rivakkaa nu-metal-pulputusta.

Kaiken muun väpätyksen ja huojunnan hoitelen EHX:n Pulsarilla, joka on säädöiltään aivan törkeän monipuolinen tremolo.
Artist
16.07.2007 16:53:03
En ole koskaan tajunnut kummankaan efektin käyttötarkoituksia. :)

No, ehkä Phaser kelpaisi mulle ennemmin, Mu-Tron Bi-Phase on vaan aika hintava.

Joskus voisi hommata Bossin Phaserin, sen mihin saa expressiopedaalin.
"I wish life could be Swedish magazines."
jussimus
16.07.2007 17:19:24
En ole koskaan tajunnut kummankaan efektin käyttötarkoituksia. :)

Olet näköjään kuunnellut Placebon Medsiä...oletko sitä mieltä ettei Post Blue-biisissä voimakkaasti esillä olevalla MXR:n Phaserilla ole mitään funktiota piisissä?
Flaser_Phanger
16.07.2007 17:45:27

Flaser vai Phanger, kas siinä pulma. :)

Huono flanger on yleensä huonompi kuin huono phaser. Mutta hyvä flanger on puolestaan mehevämpi kuin hyvä phaser, riippuu vähän siitä mitä soundia ajaa takaa....
Hirmu samantyyppisiä efektejähän nuo ovat, flangerissa käytännössä spektriin syntyy enemmän notcheja ja piikkejä lähellä toisiaan kun taas phaserissa on vähemään piikkejä tasaisemmin jaettuna, mutta korvalle ne on melko samantyyppisiä efektejä, joten jotkut flangerit kuulostaa enemmän phasereiltä kuin flangerilta ja toisin päin.
Molemmissa efekteissä on vaarana se että efekti muodostuu sellaiseksi irralliseksi suhinaksi soundin päälle, yleisesti ottaen näin käy helpommin flangereissa, mutta myös phasereissä.
Mun mielestä kuitenkin hyvän flangerin soundi on jotenkin orgaanisempi ja syvempi kuin hyvän phaserin soundi, itse käytän flangeria melko voimakkaana efektinä mutta taas phaseria hyvin kevyenä sävyttäjänä, oma suosikkini onkin vanha mxr phase 45 purkki tähän tarkoitukseen. Toki jos leikkimään alkaa niin phasereista saa todella hauskoja muljutuksia, mutta niiden soveltaminen oikeisiin biiseihin onkin sitten haastavampaa... :)
ei se siitä!!
Räkkipeli
16.07.2007 19:15:41

Kiinnostaisi sitten kyllä tietää miten pelkällä pikkaustekniikalla saa tommosen efektin!
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Mars Mountain Music
16.07.2007 19:59:11
Eikös Steve Vain Bad Horsien viimisessä kertosäkeessä ole jompikumpi ja se kuulostaa aika hyvältä.
Artist
16.07.2007 21:17:46
Olet näköjään kuunnellut Placebon Medsiä...oletko sitä mieltä ettei Post Blue-biisissä voimakkaasti esillä olevalla MXR:n Phaserilla ole mitään funktiota piisissä?

Tuossa biisissä on ring modulator, vissiin joku vintagehärpäke. Mun mielestä. Ellen muista väärin, mutta siis se hauskalta soundaava riffi? Vai viittaatko komppikitaraan?
Ainakin olen kuullut, että jossain ko. levyn biisissä olisi ring modulator, ja jotenkin assosion sen siihen. Mutta jos tuo tietosi on varma niin myönnän kyllä olevani ehkä erehtynyt.

Kyllähän Placebolla on tosiaan paljonkin sekä phaseria että flangeria käytössä, ja hyvinhän niihin biiseihin se sopii. Oma alternativepopin veivaus vaan ei ole vielä sillä asteella, että mitään järkevää saisin moisilla laitteilla aikaan. ;)
jussimus
16.07.2007 22:40:03
Tuossa biisissä on ring modulator, vissiin joku vintagehärpäke. Mun mielestä. Ellen muista väärin, mutta siis se hauskalta soundaava riffi? Vai viittaatko komppikitaraan?

No siis siihen muljutussaundilla vedettyyn teemamelodiaan viittaan.

Ainakin olen kuullut, että jossain ko. levyn biisissä olisi ring modulator, ja jotenkin assosion sen siihen. Mutta jos tuo tietosi on varma niin myönnän kyllä olevani ehkä erehtynyt.

En ole asiasta lainkaan varma, mun mielestä tuo kyseinen muljutus kuulostaa tosi paljon MXR:n phaserin saundilta (ehkä siihen on vielä lisätty jotain muutakin...), ja kun jäähallikeikalla kiikareilla tiirailin Brianin pedalboradia, niin joku oranssi saippuapala siellä vilkkui, joten melko varmasti MXR:n phaseria ainakin jossain raossa käytetään. Näihin asioihin perustan olettamukseni.

Mutta mun pointti ei nyt ollu siinä että oliko Post Blue-piisissä juurikin MXR:n phaseri vai joku muu, vaan siinä että mun mielestä yleisesti ottaen muljutinefekteillä on paikkansa tuomaan lisäarvoa piiseihin. Yritän siis sanoa että ei noi muljutusefektit turhia ole, vaan kyllä niille käyttöä löytyy. Pitää vaan osata maustaa tyylitajuisesti ;)
Artist
16.07.2007 22:44:15
No siis siihen muljutussaundilla vedettyyn teemamelodiaan viittaan.

Ok.

En ole asiasta lainkaan varma, mun mielestä tuo kyseinen muljutus kuulostaa tosi paljon MXR:n phaserin saundilta (ehkä siihen on vielä lisätty jotain muutakin...), ja kun jäähallikeikalla kiikareilla tiirailin Brianin pedalboradia, niin joku oranssi saippuapala siellä vilkkui, joten melko varmasti MXR:n phaseria ainakin jossain raossa käytetään. Näihin asioihin perustan olettamukseni.

Ok, huomasitko mitään muita mielenkiintoisia purkkeja? Kentältä oli vähän paha tsiigailla vaikka yritin, veikkaan, että säröosasto oli EH:n putkipurkkeja (British Muff'n tai Hot Tubes) sekä vissiin Bossin Metalzone(!).

Mutta mun pointti ei nyt ollu siinä että oliko Post Blue-piisissä juurikin MXR:n phaseri vai joku muu, vaan siinä että mun mielestä yleisesti ottaen muljutinefekteillä on paikkansa tuomaan lisäarvoa piiseihin. Yritän siis sanoa että ei noi muljutusefektit turhia ole, vaan kyllä niille käyttöä löytyy. Pitää vaan osata maustaa tyylitajuisesti ;)

Kyllä. Tajusin pointtisi, ja olet tietty ihan oikeassa. Alunperin ilmaisin itseäni huonosti, tarkoitinkin lähinnä, että kun itse ei osaa niin ei käyttötarkoituksia hirveästi keksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)