Aihe: Surinaa ja sirinää Hanasaaressa?
1 2
C7
09.07.2007 20:43:40
Oltiin lauantaina keikalla Hanasaaren kulttuurikeskuksessa. Ihan mukava, pitkulainen ravintola, jonka toiseen päähän meidän osoitettiin soittamaan. Kamat pystyyn ja soundcheck! Aivan tajuton hurina vahvistimista.. joka vahvistimesta. Siirreltiin piuhoja pistokkeista toiseen.. vedettin sika-pitkällä piuhalla virta toisista huoneista stagelle.. vaihdeltiin sitä-sun-tätä, jopa kitaroita.. Sammuteltiin valoja ja tutkittiin onko lähistöllä joku häiriötä aiheuttava laite.. ei mitään. Kyseltiin henkilökunnalta, ei apua siitäkään. Mikään ei auttanut.. joten ratkaisuna ongelmalle oli, että vedetään keikka siinä helvetin sirinässä ja niin tehtiin. Ainoa millä saatiin hiukan häiriötä vaimennettua, oli, että strykkarit helvetin lujalle ja kitaroista helvetin hiljaiselle.. näillä mentiin.. Syy, että tätä vuodatan täällä, on se, että kuukauden päästä olemme keikalla samassa paikassa, joten kysyn:"Onko kukaan ollut kyseisessä paikassa keikalla? Oliko samanlaisia ongelmia? Miten ratkaisitte sen? Huom! Laitteissamme ei ole vikaa ja tällaista ongelmaa ei ole muualla ollut. Porukka ei kuitenkaan ollut surinasta moksiskaan, vaikka kuppila oli ääriään myöten täynnä ja 95% juhlijoista oli selvin päin..
vanha, mutta elossa!
v_m_kangas
09.07.2007 21:01:48

Tuonkaltaisesta sirinästä ei ole ollut ongelmaa, kun käyttää 3-vaihevirtaa. Sirinäongelma on ratkennut tuolla keinoin. Tuon Hanasaaren kaltaisia paikkoja on satamäärin, hirveä sirinä tavallisesta töpselistä, mutta kun imasee virran voimavirran puolelta, niin hiljaista ku huopatossutehtaalla.

Jeps, yleensä nuo paksut roikat on omien sulakkeiden takana. Tässä taanoin tuli laskeskeltua halogeenien virrankulutusta, joten sen jälkeen muutenkin on haettu sitä punaista pistoketta seinistä.
Humppaa tai soita humppaa
uruttaja
09.07.2007 21:05:03
Jeps, yleensä nuo paksut roikat on omien sulakkeiden takana. Tässä taanoin tuli laskeskeltua halogeenien virrankulutusta, joten sen jälkeen muutenkin on haettu sitä punaista pistoketta seinistä.

Pikkusenkaan isommalla kalustolla ilman voimavirtaa hommasta ei tule yhtään mitään. Aikasemmassa bändissä oli sopimuksessa 3-vaihevirta, se neuvoteltiin jo etukäteen, ja semmoset paikat missä sitä ei ollut, niin sinne ei menty. Joskus sitä vedettiin aika kaukaakin, mutta kun ne kamat ei toimineet kunnolla ilman.
jeppeq
09.07.2007 21:15:01
Tuonkaltaisesta sirinästä ei ole ollut ongelmaa, kun käyttää 3-vaihevirtaa. Sirinäongelma on ratkennut tuolla keinoin. Tuon Hanasaaren kaltaisia paikkoja on satamäärin, hirveä sirinä tavallisesta töpselistä, mutta kun imasee virran voimavirran puolelta, niin hiljaista ku huopatossutehtaalla.

Sen verta tähän, että ei se voimavirtakaan auta, jos perusasiat on vituillaan. Muistelen esim. että Joensuun kimmeli on yks samanlaisia paikkoja. Aina surisee, vaikka on mikä vaihe käytössä. Vedetään vaan...

Eli alkuperäiselle kirjoittajalle vinkkiä yhteydenottoa ennen seuraavaa showta paikalliseen kiinteistö-/sähkömieheen ja kyyselemään että mitä niissä vaiheissa on rinnan kytkettyinä. Veikkauksia valohimmentimet, keittiön rasvaimurit tahi muu "kiva" häiriösuojaamaton moottorihässäkkä.

Joskus ei auta kuin kultainen hymy ;)
"Aika vaikeaa on kuulla taakse miltä edessä kuulostaa"
jeppeq
09.07.2007 21:17:58
Sen verta tähän, että ei se voimavirtakaan auta, jos perusasiat on vituillaan. Muistelen esim. että Joensuun kimmeli on yks samanlaisia paikkoja. Aina surisee, vaikka on mikä vaihe käytössä. Vedetään vaan...

Eli alkuperäiselle kirjoittajalle vinkkiä yhteydenottoa ennen seuraavaa showta paikalliseen kiinteistö-/sähkömieheen ja kyyselemään että mitä niissä vaiheissa on rinnan kytkettyinä. Veikkauksia valohimmentimet, keittiön rasvaimurit tahi muu "kiva" häiriösuojaamaton moottorihässäkkä.

PS. Ja niiden voimavirtapistokkeiden takana voi olla "ihan mitä vaan". Paikallinen lava putoaa aina sähköistä kun laitamma subbasten päätteen päälle. Siihen ratkaisu on kaveri pitämään automaattisulaketta väkisin virtaa kytkiessä ja teipataan se "päälle". On pärjätty, kun vaan saadaan "käyntiin".
Ja se on 3x16A pistoke - "muka"
"Aika vaikeaa on kuulla taakse miltä edessä kuulostaa"
C7
09.07.2007 22:09:55

Tämä idea kuullostaa hyvältä, tätä tulen käyttämään ja sitä kultaista hymyä, jos muu ei auta. Kiitoksia vinkeistä kaikille!
vanha, mutta elossa!
Welldrum
09.07.2007 23:02:33 (muokattu 09.07.2007 23:02:54)
H3 juhlatilassa Hakaniemessä oli sama tilanne ja pyysin päästä sähkökeskukseen. Siellä huomasin että esiintymislavan sähköpistokkeet olivat varustettu himmentimillä. Otin pitkät roikat käyttöön ja vedin sähköt kauempaa, johan loppui sirinät.
paice60
09.07.2007 23:37:55
Oma agregaatti mukaan.
Vittu näitä hommia.
jon lord
10.07.2007 16:52:42

Ei perhana.pitäisi tuolla Kimmelissä olla nyt Lauantaina. Siellä on jotkut Ilovaari rokin jatkobileet ja siellä pitäisi vetää pari settiä. Yksi kummallinen paikka oli keväällä Oulun lähellä. Oltiin lasten näytelmän kanssa eräällä koululla ja koski mihin tahansa sai kauhean tällin. Vaihtelin virtalähteen paikkaa ja vaikka mitä , mutta mikään ei auttanut. Valotelineistä ,mixeristä mistä vaan tuli tälli sormille. Oliskohan ollut ilmassa staattista sähköä. Seuraavana päivänä eri paikassa ei ollut enää mitään ongelmia. Oli kiva yrittää hoitaa hommia kun mihinkään ei uskaltanut koskea.
COVS jäsen N.o 3
Ukko
10.07.2007 17:52:47

... ja koski mihin tahansa sai kauhean tällin. Vaihtelin virtalähteen paikkaa ja vaikka mitä , mutta mikään ei auttanut.

Mä saan tuota varausta autossa istumisesta. Ajon jälkeen kun nappaan kiinni metalliin niin välillä iskee valehtelematta pieni kipinä sormista. Ihan paska tunne.
Welldrum
10.07.2007 19:30:23 (muokattu 10.07.2007 22:38:12)
Nyt minulla on kunnolliset jalkineet niin ei ole tällejä tullut enään. Edellisillä kengillä tuli niin perhananmoisia iskuja mihin vaan koskinkin. Kipinä näkyi kuin mopon tulpassa ja tavarat lenteli käsistä. Ja kaverit naureskelivat.
Surinoihin ei kengätkään auta.
isojussi
11.07.2007 03:39:32
...ei ole tällejä tullut enään.....

Eisssss.... tosta ansaitsis pari.....
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
poppamies
12.07.2007 10:56:01

... Ainoa millä saatiin hiukan häiriötä vaimennettua, oli, että strykkarit helvetin lujalle ja kitaroista helvetin hiljaiselle.. näillä mentiin...

Minulle tulee väistämättä mieleen että tuo ongelma ei ratkea siirtämällä töpseleitä tai edes vetämällä sähköt naapuritalosta. Kuulostaa enemmänkin radiohäiriöltä. Voisiko olla joku laite siellä rakennuksessa joka aiheuttaa tuontyyppistä ongelmaa?
G strings are for strippers!
C7
12.07.2007 11:24:51
Minulle tulee väistämättä mieleen että tuo ongelma ei ratkea siirtämällä töpseleitä tai edes vetämällä sähköt naapuritalosta. Kuulostaa enemmänkin radiohäiriöltä. Voisiko olla joku laite siellä rakennuksessa joka aiheuttaa tuontyyppistä ongelmaa?

Hyvä pointti... täytyy muistaa kysyä, kun soitan sinne ennen seuraavaa Hanasaaren keikkaa... vaikka vedimme sähköt mistä huoneesta hyvänsä, niin häiriö pysyi täysin ennallaan...
vanha, mutta elossa!
Neljä Ruuvia
12.07.2007 15:57:00
Ainoa millä saatiin hiukan häiriötä vaimennettua, oli, että strykkarit helvetin lujalle ja kitaroista helvetin hiljaiselle..
Tässä nyt ei sitten ole mitään hevon v.n humpan järkeä.Kohinaa ootte ehkä saanut lisättyä :-)

Ostakaa joku sound reinforcement handbook tai ladatkaa netistä joitain perusjuttuja.
Kandee pysytella ehkä keikka-autossa ukkosella jos on noin hurisevaa...

ugh!
C7
12.07.2007 16:49:33 (muokattu 12.07.2007 16:59:45)
Tässä nyt ei sitten ole mitään hevon v.n humpan järkeä.Kohinaa ootte ehkä saanut lisättyä :-)
Ihmettelinkin jo, että koska joku puuttuu tähän kommentiin ja nythän se tapahtui. Huvittavaa, no niin, tai näin...se menetelmä oli kuitenkin paras keino siinä tilanteessa, vai olitko kenties kuuntelemassa, kun noin hyvin tiedät? Kohina ei lisääntynyt, vaan tällä konstilla saimme keikan siedettävissä olosuhteissa soitettua. Mieti vähän?
vanha, mutta elossa!
Neljä Ruuvia
12.07.2007 17:32:19 (muokattu 12.07.2007 17:34:14)
Ihmettelinkin jo, että koska joku puuttuu tähän kommentiin ja nythän se tapahtui. Huvittavaa, no niin, tai näin...se menetelmä oli kuitenkin paras keino siinä tilanteessa, vai olitko kenties kuuntelemassa, kun noin hyvin tiedät? Kohina ei lisääntynyt, vaan tällä konstilla saimme keikan siedettävissä olosuhteissa soitettua. Mieti vähän?

Joo.mä mietin ja tulin siihen tulokseen että jos ei se auttanut että virta otetaan eri paikasta täytyy järjestelmän sisällä olla jotain vikaa.

Ei tää mua sen enempää häiritse,huvittaa vaan kun stratocastermiehet höpäjää aina siitä että milloin missäkin hurisee.
Tosiasia on se että jos kamat on kunnossa niin pientä radiointerferenssiä tulee avaruudesta yksikelaisiin mikkeihin ja säröllä ja kompuralla hurisee.EMG-mikeillä ja humbuckereilla ongelma on lähes olematon.Se on kuitenkin olemassa aina.

Sorry,mä olen vaan kyllästynyt kaikkeen rikkinäiseen ja hurisevaan.Silti itseltäkin koko ajan on jotain rikki.Yleensä ei kyllä hurise kun ei kuulu mitään.

Isosti anteeksi,luin vasta myöhemmin että laitteisanne ei ole mitään vikaa eikä ongelmaa ole muualla.
riff
12.07.2007 23:21:02
Joo.mä mietin ja tulin siihen tulokseen että jos ei se auttanut että virta otetaan eri paikasta täytyy järjestelmän sisällä olla jotain vikaa.

Ei tää mua sen enempää häiritse,huvittaa vaan kun stratocastermiehet höpäjää aina siitä että milloin missäkin hurisee.
Tosiasia on se että jos kamat on kunnossa niin pientä radiointerferenssiä tulee avaruudesta yksikelaisiin mikkeihin ja säröllä ja kompuralla hurisee.EMG-mikeillä ja humbuckereilla ongelma on lähes olematon.Se on kuitenkin olemassa aina.

Sorry,mä olen vaan kyllästynyt kaikkeen rikkinäiseen ja hurisevaan.Silti itseltäkin koko ajan on jotain rikki.Yleensä ei kyllä hurise kun ei kuulu mitään.

Isosti anteeksi,luin vasta myöhemmin että laitteisanne ei ole mitään vikaa eikä ongelmaa ole muualla.

Jep. Brezhnevin aikaiset valohimmentimet ja muut halogeenit on raivostuttavia! Piexämäen Savonsolmussa on EMG ja humpparimikkikin voimaton hurinaa vastaa. Mut nyt ku oon pari vuotta vetäny humppakeikat Variax-tietokonelelukitaralla, on hurinat loppuneet ku ei oo magneettimikkejä ollenkaan. TÄMÄ EI OLE VARIAX-MAINOS mutta totean vain että hermot ei oo niin riekaleina kun ne joskus humpanpurskutuksessa ovat revlonilla muutenkin! ;-)
Soittaja soittaa, haitaristi haittaa!
Neljä Ruuvia
13.07.2007 00:06:53
Jep. Brezhnevin aikaiset valohimmentimet ja muut halogeenit on raivostuttavia! Piexämäen Savonsolmussa on EMG ja humpparimikkikin voimaton hurinaa vastaa. Mut nyt ku oon pari vuotta vetäny humppakeikat Variax-tietokonelelukitaralla, on hurinat loppuneet ku ei oo magneettimikkejä ollenkaan. TÄMÄ EI OLE VARIAX-MAINOS mutta totean vain että hermot ei oo niin riekaleina kun ne joskus humpanpurskutuksessa ovat revlonilla muutenkin! ;-)

Mä oon niin nopee että Variax ei pysy perässä,muuten varmaan olis yees ;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)