Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Engl Ritchie Blackmore nuppi
1 2
SRV1
08.07.2007 22:40:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemusta kyseisestä vehkeestä?
 
M Hossa
09.07.2007 09:09:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiallinen laite hintaluokassaan. Tykkäsin enemmän kun Screamerista ja aikoinaan vaihdoinkin sen heti Blackmoreen. RBM:ssä oli jotenkin ei niin hifi soundi. Tosin sisältä noi Englit on vähän pelottavan nälöisiä, mutta tiedettävästi niissä ei kuitenkaan kauhiasti vaivoja oo ollu.
Tossa vähän yli tonnin hintaluokassa pesee kyllä marshalit helposti. Ja näyttävätkin vielä hyvältä. ;D
 
Juustonaksu
09.07.2007 12:30:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiallinen laite hintaluokassaan. Tykkäsin enemmän kun Screamerista ja aikoinaan vaihdoinkin sen heti Blackmoreen. RBM:ssä oli jotenkin ei niin hifi soundi. Tosin sisältä noi Englit on vähän pelottavan nälöisiä, mutta tiedettävästi niissä ei kuitenkaan kauhiasti vaivoja oo ollu.
Tossa vähän yli tonnin hintaluokassa pesee kyllä marshalit helposti. Ja näyttävätkin vielä hyvältä. ;D

 
Kyllä Blackmore ainakin jossain keikoilla on saanut sieltä taiottua aika upeaa muroa. Itseänikin kiinnostaa tämä juuri siksi, että tästä voisi saada myös mainiot pikkurosot. Toisin kuin Englin laitteista yleensä. Harmi etteivät valmista combomallisena tätä, sillä silloin olisin sen jo ostanut parempaan talteen. :)
 
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
VR
09.07.2007 13:03:49 (muokattu 09.07.2007 13:11:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melkein pari vuotta on ollut käytössä ja olen ollut todella tyytyväinen. Lähtee niin pikkurosot kuin raskaat hevisäröt, ja cleanitkin kitarasta riippuen oikein miellyttävän kuuloiset. Vetelen ilman efektejä, enkä kaipaa hirveästi eri soundeja, joten kaksi säröa ja kaksi cleania riittää vallan hyvin. Heikkoutena yhteinen eq särö ja clean -kanaville, mutta olen kyllä löytänyt hyvän kompromissiratkaisun. Kaappina ENGL:in 4x12 Standard toimii hyvin ja on suhteellisen edullinen, tosin testasin aikoinaan myös kalliimpaa Vintagea, joka kuulosti vielä astetta paremmalta. Kaiken kaikkiaan hintansa arvoinen vehje kyseessä.
 
E: Lainasin nuppia näille studioon (tai siis vuokrasin viskipulloa vastaan).
 
http://www.mikseri.net/artists/?id=17300
 
Kappaleet Karma ja Serious Self-Harm. Vissiinkin kaikki kitarat nauhoitettu ENGL:illä.
 
Everything is a OK! YNWA
Nacher
09.07.2007 13:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blackmoren pikkurosoista en oikein välittänyt. Oikeastaan nuo pikkurosot ovat se akilleen kantapää kaikille ENGLeille, paitsi ehkä Special Editionille ja Invaderille. Tai no, riippuu mitä pikkurosolla tarkoitetaan. Sellainen bluesisti crunchaava cleani ei meinaa toimia millään, liian kylmän kuuloinen, mutta rokkisärö onkin jo eri juttu, ja irtoaa Blackmoren kolmoskanavasta varsin kivasti.
 
M Hossa
09.07.2007 14:48:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä Blackmore ainakin jossain keikoilla on saanut sieltä taiottua aika upeaa muroa.
 
Mun mielestä Blackmoren murot otti aimo harppauksen taaksepäin kun vaihto M.Majorista ENGLiin. Ajoittain jossain pätkissä sen livesoundi on ollu jopa kohtuu kehno mun korvaan. Vois sopia kyseisen herran huumorintajuun että piruuttaan vaihto vahvistinta siinä samalla kun jo suunnitteli siirtymistä luuttuun, jotta olis kitaristeilla ihmettelemistä. Asensihan se aikoinaan stratonsakin headstockiin basson "strap holderin", jotta jengi ihmettelis mikä se on, ja kuinka vaikuttaa soundiin. ;D
 
jusbe
09.07.2007 15:00:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli tossa pari viikkoa sitten testailtua ja kyllä miellytti korvia. Siitä lähti tarvittavat säröt, niin rock crunchit kuin myös "nyrkillä silmään" -henkiset metalli säröt. Eikä myöskään cleanejä tarvinnut hävetä ja varmasti esim. stratolla lähtee varmaankin maukkaat cleanit (niinkuin stratolla aina ;) Hintaluokkakin on erittäin kilpailukykyinen. Harmi vaan kun noita ei löydy käytettynä niin voisi ostaa pois *vink vink* =)
 
En itse ole esim. fire- powerballeja testaillu niin mites se noista eroaa??
 
Life has a strange way to kick you in the nuts - Ozzy
biibob
09.07.2007 15:18:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Blackmoren murot otti aimo harppauksen taaksepäin kun vaihto M.Majorista ENGLiin. Ajoittain jossain pätkissä sen livesoundi on ollu jopa kohtuu kehno mun korvaan. Vois sopia kyseisen herran huumorintajuun että piruuttaan vaihto vahvistinta siinä samalla kun jo suunnitteli siirtymistä luuttuun, jotta olis kitaristeilla ihmettelemistä. Asensihan se aikoinaan stratonsakin headstockiin basson "strap holderin", jotta jengi ihmettelis mikä se on, ja kuinka vaikuttaa soundiin. ;D
 
Kannattaa kyllä kyseenalaistaa näitä uskottuja "blackmore-juttuja", kuten juurikin vaikka tässä tapauksessa engl blackmore-nupin käyttö. Kyllähän herralla on nimikkonuppi, mutta kyllä se vaan niin menee, että työn keikoilla hoitaa englin savage 50w kombot (ei valmisteta enää nykyisin). Mahdollisesti herra on saattanut pari keikkaa vetää tuolla signaturenupillaan, mutta vain esittelymielessä. 90-luvun aluilla vielä hard/heavy -aikoina englin kombot olivat myös todennäköisimmin se soundin lähde. Tosin lavalla nähtiin savage nuppeja, mutta todennäköisesti nämä toimivat vain ja ainoastaan samassa tehtävässä, missä vanhat majorit, eli soundin vahvistamisessa. Nykyään myös Blackmore's nightin keikoilla katsellessa voimme huomata, että nauhuri on myös mukana, se on vaan rekvisiitan takana. Ja savage itsessään on vain crunch tasoisella säröllä, mutta volumea on paljon.
 
Eli vaikka blackmore useinkin rankataan majorin vakiokäyttäjäksi, niin itse soundin lähtökohta nämä majorit eivät ole. Itseasiassa Blackmore käytti purplen alkuaikoina julkisesti voxin ac30:siä, joka oli juuri se soundi, jota blackmore suosi tuohon aikaan. Sitten alkoi keikkalavat kasvaa ja aikaan liittyen "et ole mitään jos ei taustalla ole pino marshalleja", joten blackmorekin alkoi kokeilla marshalleja. Marshall yritti ja yritti hakea purkkeihinsa sitä ac30 soundia, mutta tämä ei blackmorea miellyttänyt. Katsellessa vanhojakin keikkoja, niin näitten stackejen takaa voimme löytää sellaisen kauniin "hyvin-ac30-muotoisen" laatikon. Saattaisiko se soundi tullakkin hieman pienemmästä vahvistimesta ns. rekvisiittapinojen takaa?. Sellaistakin on puhuttu, että eräs vox ac30 olisi asennettu erikoisvalmistettuihin marshallin kuoriin, ja osittain Blackmore on tämän vahvistanutkin.
 
Ainakin jos Blackmoren soundia yhtään tutkii, niin tämä olisi melkein välttämättömyys. Kyllähän aina on ollut juttuja, että Blackmore sääti vahvistimensa aina vaan volumet kaakkoon, mutta modatut marshall majorit eivät varmasti missään olomuodossa olisi enää hallittavissa, jos volumet käännetään täysille. Yksinkertaisesti häiriäääntä alkaisi syntyä niin valtavia määriä, ettei soundi olisi hallittavissa. Ja Blackmoren kohdalla parhaiten huomaamme, kuinka täydellinen soundi on kyseessä. Soundi on puhdastakin puhtaampi, viakka se olisikin säröllä. Soundi kliinaantuu pelkällä kitaran volume-säädöillä, ja hallittava feedback löytyy kun volumea rullaa ylöspäin.
 
Blackmoren treble buuster ja myöhemmin buusterina toimiva kelanauhuri ovat varmasti yksiä merkittäviä soundin lähteitä, koska varsinkin kelanauhurin aikaan (n. 1975--->) nauhurissa oli säädettävi taajuuksia ja volumeita. Nauhuri oli kitaran ja vahvistimen välissä, eli ns. buusterina. Eli todennäköisesti särö on syntynyt nauhurista, jolloin se on ohjattuna vahvistimeen, joka on toiminut itseasiassa hyvinkin hallittavalla volumetasolla. Näiden kahden osan jälkeen soundi on ollut valmiina, mutta nyt se tarvittaisi vaan vahvistaa. Tässä astuu kuvaan majorit. Eli valmis hallittava kitarasoundi on luotu eri vahvistimella ja nauhurilla, jotka ovat sitten ohjattu majoreihin, joissa soundi on vahvistettu.
 
Toki Blackmoren kohdalla ei koskaan voi olla täysin varma, mitä siellä on tapahtunut (varsinkaan studiossa), mutta varmaa on, että Blackmoren soundi ei ole niin yksinkertainen lopputulos, kuin usein kuvitellaan.
 
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
M Hossa
09.07.2007 15:52:15 (muokattu 09.07.2007 16:47:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä se vaan niin menee, että työn keikoilla hoitaa englin savage 50w kombot (ei valmisteta enää nykyisin)
Varmasti, koska soundi on juurikin sitä luokkaa. ;D
 
Mahdollisesti herra on saattanut pari keikkaa vetää tuolla signaturenupillaan, mutta vain esittelymielessä. 90-luvun aluilla vielä hard/heavy -aikoina englin kombot olivat myös todennäköisimmin se soundin lähde. Tosin lavalla nähtiin savage nuppeja, mutta todennäköisesti nämä toimivat vain ja ainoastaan samassa tehtävässä, missä vanhat majorit, eli soundin vahvistamisessa. Nykyään myös Blackmore's nightin keikoilla katsellessa voimme huomata, että nauhuri on myös mukana, se on vaan rekvisiitan takana. Ja savage itsessään on vain crunch tasoisella säröllä, mutta volumea on paljon.
 
Kyllä, vahvistimenhan tehtävä on vahvistaa kitaran soundi, mutta on kaksi eri asiaa kuinka Ritchien modattu Major sen vahvistaa verrattuna ENGL:n vahvistimeen. Niinkuin hra Dawk S. itse sanoo englin mahdollisuuksista samaan soundiin kuin major: "NOT GONNA HAPPEN".

 
Eli vaikka blackmore useinkin rankataan majorin vakiokäyttäjäksi, niin itse soundin lähtökohta nämä majorit eivät ole. Itseasiassa Blackmore käytti purplen alkuaikoina julkisesti voxin ac30:siä, joka oli juuri se soundi, jota blackmore suosi tuohon aikaan. Sitten alkoi keikkalavat kasvaa ja aikaan liittyen "et ole mitään jos ei taustalla ole pino marshalleja", joten blackmorekin alkoi kokeilla marshalleja. Marshall yritti ja yritti hakea purkkeihinsa sitä ac30 soundia, mutta tämä ei blackmorea miellyttänyt.
Jonka johdosta Majorin etuaste modattiin VOXimaiseksi.
 
Katsellessa vanhojakin keikkoja, niin näitten stackejen takaa voimme löytää sellaisen kauniin "hyvin-ac30-muotoisen" laatikon.
Missä moisen kuvan/videon oot nähnyt?
 
Soundi on puhdastakin puhtaampi, viakka se olisikin säröllä.
Toisensa pois sulkevat asiat mielestäni.
 
Blackmoren treble buuster ja myöhemmin buusterina toimiva kelanauhuri ovat varmasti yksiä merkittäviä soundin lähteitä, koska varsinkin kelanauhurin aikaan (n. 1975--->) nauhurissa oli säädettävi taajuuksia ja volumeita. Nauhuri oli kitaran ja vahvistimen välissä, eli ns. buusterina. Eli todennäköisesti särö on syntynyt nauhurista, jolloin se on ohjattuna vahvistimeen, joka on toiminut itseasiassa hyvinkin hallittavalla volumetasolla. Näiden kahden osan jälkeen soundi on ollut valmiina, mutta nyt se tarvittaisi vaan vahvistaa. Tässä astuu kuvaan majorit. Eli valmis hallittava kitarasoundi on luotu eri vahvistimella ja nauhurilla, jotka ovat sitten ohjattu majoreihin, joissa soundi on vahvistettu.
 
Niin Hornby Skewes treble boosterit, kuin Aiwan kelanauhurikin toimivat boostereina etuasteen yliohjaukseen. Lisäksi Ricardon Majorissa oli ensimmäisiä marsun ns. master volumeita koska etuaste oli modattu. (cascaded preamp..itseasiassa sama periaate kun mun Matamp 1224:ssa)
 
Toki Blackmoren kohdalla ei koskaan voi olla täysin varma, mitä siellä on tapahtunut (varsinkaan studiossa), mutta varmaa on, että Blackmoren soundi ei ole niin yksinkertainen lopputulos, kuin usein kuvitellaan.
 
Totta, usein unohdetaan ne legendaariset kompurat, mikit, kaiuttimet, kielet miksaajan näpit ja nauhasoundi, jotka vaikuttivat perkuleesti vanhoihin soundeihin.
 
Pikku edit:
Ja noin muuten tältä "Majoria vain jo tehdyn soundin vahvistamiseen"-spekuloinnilta vie pohjaa esim se, kun herralta ei kuulu livenä CLJ Space Trucking:n lopussa mitään kitarasta, niin R. seuraa piuhaansa Aiwan luo ja huomaa sen olevan irti. No vie suoraan kitarasta lähtevän piuhan Majoriin, ja kappas...sama soundi.
 
sarkjan
09.07.2007 16:13:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On ollut nyt reilu puoli vuotta käytössä Marshall 1960A kaapin kanssa (Celestion G12T-75 elementit) ja oon ollut ihan tyytyväinen.
 
Puhtaat soundit ovat hyvät, tarvittaessa erityisen heleät ja käyttökelpoista säröä koneesta lähtee yli tarpeidenkin. Itse oon tähän saakka pärjännyt rokkihommissa säröjen puolesta "lo-gain" osastolla gain melkein maksimissa. Siinon vielä varsin dynaaminen tuntuma tuossa vaiheessa.
 
Tässäpä olis jonkulainen ääninäyte edelläkuvatusta asetelmasta:
 
http://personal.inet.fi/koti/sarkelajm/Engl_Blackmore_sample.mp3
 
Kitarana Tokai LS-85 SeymourDuncan JB-tallassa, "Lo-gain"-puolella gain aavistusta vaille täysillä - kaappina marsu ja Shure 57:lla raiturille.
 
Jouni74
09.07.2007 16:52:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä uutta putkinuppia etsiessä kiinnostus heräsi ko. vermettä kohtaan. (hintakin järkevä verrattuna moneen muuhun "trendinuppiin"..)
 
Sellainen tuli mieleen, että miten toimii treeni-olosuhteissa volumen puolesta?
 
Tarkoittaen: vaikka kohtuullisen kovaa soitetaankin, ei tuo omistamani JCM 800 50W ollut koskaan 2 kovemmalla (etuaste kylläkin aika kovalla) ja silti mukavasti korvissa soi...ja soi... :-)
Keikoille on suunta, mutta eiköhän tuo paino treeneissä ole käytön puolesta kuitenkin.
 
M Hossa
09.07.2007 16:54:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen tuli mieleen, että miten toimii treeni-olosuhteissa volumen puolesta?
 
Kyllä siitä meteliä lähtee, eli riittää. :D
 
biibob
09.07.2007 17:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, vahvistimenhan tehtävä on vahvistaa kitaran soundi, mutta on kaksi eri asiaa kuinka Ritchien modattu Major sen vahvistaa verrattuna ENGL:n vahvistimeen. Niinkuin hra Dawk S. itse sanoo englin mahdollisuuksista samaan soundiin kuin major: "NOT GONNA HAPPEN".
 
Tietysti vahvistimen tehtävänä on vahvistaa. Tuon kirjoituksen tarkoituksena vaan oli lähinnä hakea, että kokonaisuudessaan Blackmoren soundi ei ole muodostunut pelkästään siitä marshallin majorista, vaan kyseessä on ollut monimutkaisempi signaaliketju. Ja se mitä, tarkoitin tuossa tapauksessa tuolla "vahvistamisella" oli se, että marshall "vahvisti" sen signaalin, mikä syntyi ennen majoriin saapumista. Mitä kaikkea siellä välillä olikaan, se voi olla melko vaikea sanoa täysin varmasti, mutta esimerkiksi rainbown Sranger in us all aikoihin (englin aikaan) soundi tuli siitä kombosta, josta valmis soundi ohjattiin nuppi+kaappeihin. Totesin tuolla kirjoituksessa myös sen, että majorit varmasti kuitenkin vaikuttivat soundiin, mutta edelleen painotan, että eivät olleet mahdollisesti se ensisijainen soundin lähde.
 
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
M Hossa
09.07.2007 17:12:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietysti vahvistimen tehtävänä on vahvistaa. Tuon kirjoituksen tarkoituksena vaan oli lähinnä hakea, että kokonaisuudessaan Blackmoren soundi ei ole muodostunut pelkästään siitä marshallin majorista, vaan kyseessä on ollut monimutkaisempi signaaliketju. Ja se mitä, tarkoitin tuossa tapauksessa tuolla "vahvistamisella" oli se, että marshall "vahvisti" sen signaalin, mikä syntyi ennen majoriin saapumista. Mitä kaikkea siellä välillä olikaan, se voi olla melko vaikea sanoa täysin varmasti, mutta esimerkiksi rainbown Sranger in us all aikoihin (englin aikaan) soundi tuli siitä kombosta, josta valmis soundi ohjattiin nuppi+kaappeihin. Totesin tuolla kirjoituksessa myös sen, että majorit varmasti kuitenkin vaikuttivat soundiin, mutta edelleen painotan, että eivät olleet mahdollisesti se ensisijainen soundin lähde.
 
Tota Slave-amp juttua en niele kyllä alkuunkaan, Dawk foorumin korkealentoisia spekulointeja. Ja kyllähän se Space Trucking kerto jo paljon, sama soundi vaikka suoraan Majoriin.
Ritchien kitara, ne kielet, SE TATSI, oikea booster, mod. Major oikeisiin kaiuttimiin niin lähellä ollaan.
 
Nacher
10.07.2007 13:43:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tuossa kyseltiin Blackmore-signaturenupin eroista Fire/Powerballeihin sekä ko. nupin volumesta ym, niin oman kokemukseni perusteella pidän tuota Blackmorea "laadukkaampana" nuppina, kuin Fire/Powerballia. Jälkimmäisissä on isompi wow-efekti esim nopeasti kaupassa testatessa, kun saa hitosti säröä ja bassoa ja valtavan kitaravallin, mutta noilla "palloilla" tuntuu olevan taipumus kadota kahden kitaran bändisoitossa helposti johonkin melun sekaan, eivätkä syö kunnolla oikein mitään säröpedaaleita, ja volumeakin aika heikosti nimelliseen wattimääräänsä nähden. Blackmore taas puskee hillittömästi middleä ja volumea, ja kuuluu erottelevasti läpi vaikka minkä bändimetelin. Samaten myös on yhdestä EQ:sta huolimattaan monipuolisempi, kun pallot ovat enemmän clean/tapposärö, eikä hirveästi mitään väliltä.
 
Jazkaa
23.05.2008 20:02:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 318 päivää vanhaan ketjuun!
 
Jag vet, jag vet.
 
Itsekkin hommaillut kyseisen nupin, ja tarvis putkia vaihdella. Minkäsmoista settiä porukka on omiinsa laittanut?
 
Icy-Sun
23.05.2008 20:51:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän off topiccia, mutta olettekos huomannut että engelillä on myös Steve Morse singature nuppi. Aika purppuraisia vahvistimia valmistajalla.
 
There ain't noway out tonight
Janne19691
23.05.2008 21:41:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 318 päivää vanhaan ketjuun!
 
Jag vet, jag vet.
 
Itsekkin hommaillut kyseisen nupin, ja tarvis putkia vaihdella. Minkäsmoista settiä porukka on omiinsa laittanut?

 
Mulla oli JJ putket (4xECC83S ja 4x6L6GC/5881) ja toimi noilla aika hienosti. Enää ei tosin ole ko. vahvistinta.
 
Rule #1: There are no rules.
Mr. Speed
11.06.2008 10:28:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä viitsi tällasen pikkukysymyksen takia uutta ketjua tehdä. Lähteekös Blackmoresta samanlaista tapposäröä kuin saman valmistajan Palloista?
 
F@F
Painajaismainen
11.06.2008 10:32:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä viitsi tällasen pikkukysymyksen takia uutta ketjua tehdä. Lähteekös Blackmoresta samanlaista tapposäröä kuin saman valmistajan Palloista?
 
Luitko aiemmat viestit?
 
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «