Aihe: Harley Benton Vintage 4x12 -kaappi
1 2 3 4
superfly
07.07.2007 16:36:01
Tästä päästäänkin siihen, että sitä kannettavaa on niin paljon muutenkin, että yhdellä pienellä kaapin kokoerolla ei ole mitään merkitystä. =)

Sinä oot kyllä ihailtavan sitkeä mies vääntämään :)
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
kimurantti1
07.07.2007 16:37:58 (muokattu 07.07.2007 16:39:41)
Tästä päästäänkin siihen, että sitä kannettavaa on niin paljon muutenkin, että yhdellä pienellä kaapin kokoerolla ei ole mitään merkitystä. =)

Indeed. :-D

Ei olekaan yhdellä kaapin kokoerolla merkitystä. Siksipä ahkerasti keikkailevan bändin kannattaa pitää kalusto kokonaisuudessaan käytännöllisen kokoisena, eikä kitaristeilla ainakaan meillä päin ole siinä mitään etuoikeuksia. Tottakai kaikki roudaavat kaikkea tarvittavaa. Jos yksi haluaa isot kamat mukaan, niin se on sitten kaikkien mukavuudesta pois. :-)
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
oiva tumpeloinen
07.07.2007 16:39:58 (muokattu 07.07.2007 16:41:22)
Sinä oot kyllä ihailtavan sitkeä mies vääntämään :)

Eiks se oo tän koko homman juju? ;)

Indeed. :-D

Ei olekaan yhdellä kaapin kokoerolla merkitystä. Siksipä ahkerasti keikkailevan bändin kannattaa pitää kalusto kokonaisuudessaan käytännöllisen kokoisena, eikä kitaristeilla ainakaan meillä päin ole siinä mitään etuoikeuksia. Tottakai kaikki roudaavat kaikkea tarvittavaa. Jos yksi haluaa isot kamat mukaan, niin se on sitten kaikkien mukavuudesta pois. :-)

Mut nyt täällä kyllä vänkää joku muukin. =)

Toi vertaus koko roskan rinnalla kaapin erossa on vähän sama kuin kieltää rumpalilta tuplabasaripoljin, kun se on sinkkua suurempi.
kimurantti1
07.07.2007 16:44:06 (muokattu 07.07.2007 16:45:35)
Mut nyt täällä kyllä vänkää joku muukin. =)

Se on ilomme. ;-)

Toi vertaus koko roskan rinnalla kaapin erossa on vähän sama kuin kieltää rumpalilta tuplabasaripoljin, kun se on sinkkua suurempi.

Eikä ole sama asia. :-D Sinkkupolkimen ja tuplapolkimen koko- ja painoero on aivan marginaalinen verrattuna 2x12- ja 4x12-kaappien kokoeroon. Parempi vertaus olisi se, että rumpali välttämättä haluaisi tuplabasarit, kun ei yksi basari + tuplapedaali mukamas riitä.
oiva tumpeloinen
07.07.2007 16:47:09
Eikä ole sama asia. sinkkupolkimen ja tuplapolkimen kokoero on aivan marginaalinen verrattuna 2x12- ja 4x12-kaappien kokoeroon. Parempi vertaus olisi se, että rumpali välttämättä haluaisi joka keikalle tuplabasarit.

Ei, kun paras vertaus olisi se, että kitaristeille laitetaan PODit kainaloon, ja rumpalille sähköpannut. Kaikki linjavetona PA:sta pihalle, niin on varmasti vähiten kannettavaa, ja kyllähän digiromuja käyttää moni nimimieskin, joten kyllähän ne soundien puolesta toimii.

Niillä kaapeilla ei ole käytännössä niin suurta kokoeroa, jos se suhteutetaan koko bändin romuläjään, että sillä olisi mitään käytännön eroa kantamisen suhteen. Jos se on kaiken ydin, niin aika pienellä on perusteltu koko juttu.
kimurantti1
07.07.2007 17:01:15
Ei, kun paras vertaus olisi se, että kitaristeille laitetaan PODit kainaloon, ja rumpalille sähköpannut. Kaikki linjavetona PA:sta pihalle, niin on varmasti vähiten kannettavaa, ja kyllähän digiromuja käyttää moni nimimieskin, joten kyllähän ne soundien puolesta toimii.

Niillä kaapeilla ei ole käytännössä niin suurta kokoeroa, jos se suhteutetaan koko bändin romuläjään, että sillä olisi mitään käytännön eroa kantamisen suhteen. Jos se on kaiken ydin, niin aika pienellä on perusteltu koko juttu.

Heheh.. tää alkaa mennä jo hauskaksi. :-)

Ei tietenkään pelkillä kaapeilla ole eroa. Kyllähän akustiset rummut on aika itsestäänselvyys suurimmalle osalle bändeistä. Onko 4x12 sitten samanlainen itsestäänselvyys? Mun mielestä ei. Jos kitaristien on pakko saada 4x12-kaapit 2x12-kaappien sijaan, niin eikö samantien voitaisi antaa rumpalille ne tuplabasarit? Ja sitten pylväitten ja "riittävien" passiivikaappien sijaan otetaan keikalle mukaan myös alapäät, ja mikserivahvistimen sijaan vaikka räkki. Edelleenkin kitarakaapit on koko rojumäärään verrattuna aika pienessä osassa.

Mä tajuan kyllä erittäin hyvin mitä sä ajat takaa. Mutta mun ajatus tässä on se, että mitä enemmän yksi haluaa ottaa tavaraa mukaan, sitä enemmän kaikilla on kannettavaa. Ei yhdellä kaapilla olekaan väliä, mutta johonkin se raja pitää vetää. Kaikki eivät voi ottaa tuplasti isompia kamoja mukaan, ja vedota siihen, että ei yhdellä kaapilla ole väliä. Kun sovelletaan tätä ajattelua koko setin kokoon, alkaa asia näyttää vähän toiselta.

Mutta rauha rauha, jääköön mun osalta tähän. Saat toki vielä viimeisen sanan, jos haluat. :-)
Tympee Huttunen
07.07.2007 17:14:06

Soundissahan kerrottiin Rasmuksen käyttävän linjakamaa. Korvamonitorien tasot saadaan kohdalleen jo ennen itse "soundcheckiä" ja homma on nopeasti ohi.

Itse en ymmärrä, mitä eroa on 4x12" ja 2x12" kaapilla keikoilla soundien puolesta. Kuitenkin vain se yksi elementti mikitetään ja soittovolume täytyy pitää alhaisena, joten äänenpaineen tuottoon se 2x12" riittää hyvin. 4x12" kyllä näyttää paremmalta:)

Mulla on joku Fenderin 2x12" kaappi ja se on kyllä aivan jumalattoman iso. Yhtä iso mitä useat 4x12"-kaapit.
oiva tumpeloinen
07.07.2007 17:17:25
Mutta rauha rauha, jääköön mun osalta tähän. Saat toki vielä viimeisen sanan, jos haluat. :-)

Höh.....lopettaa nyt, kun just päästään vauhtiin. Kiitos viimeisestä sanasta kuitenkin. =)

Itse en ymmärrä, mitä eroa on 4x12" ja 2x12" kaapilla keikoilla soundien puolesta. Kuitenkin vain se yksi elementti mikitetään ja soittovolume täytyy pitää alhaisena, joten äänenpaineen tuottoon se 2x12" riittää hyvin. 4x12" kyllä näyttää paremmalta:)

Kaksi kysymystä tältä pohjalta:

Miksi 2x12"? Miksei 1x12" riitä?
Roksennus
07.07.2007 17:17:32
Eikö tämän keskustelun vois siirtää Livetoiminta-palstalle ja vaihtaa otsikoksi "roudauserot 212 ja 412 kaappien välillä"??

Meinaan että menee aikalailla överiks offariks tämä ketju...
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
Tympee Huttunen
07.07.2007 17:19:40

Miksi 2x12"? Miksei 1x12" riitä?

Niin tosiaan, lähinnä otin osaa tuohon 2x12" vai 4x12"-kahinaan.

Jos ihan aiheeseen palataan, miten kestäviksi nuo HB:n kaapit ovat osoittautuneet?
bfoc
07.07.2007 17:33:08
Nyt taitaa olla vähän realiteetit sekaisin. :-D Sillä 1-2 kertaa kuussa keikkailevalla kellaribändillä on vielä aika pitkä matka stadionkeikkoihin, joilla toiset tyypit roudaa kamat omasta puolesta. Toisekseen, Suomessa 20 keikkaa kuussakaan ei tarkoita sitä, että bändillä välttämättä olisi varaa mihinkään roudareihin. Bändin lisäksi mukana voi olla oma miksaaja ja valomies, jotka yhdessä soittajien kanssa ovat ne "roudarit".

Joo ja kuten sanoin aiemmin, kellaribändin kitaristi varmaan jaksaa roudata 1-2 kertaa kuussa sen 4X12:n siinä missä 2X12:n jos saa siitä mielestään paremman soundin. Muutenhan sen ei kannata keikalle mennäkkään jos heti treenikämpällä tinkii tuotoksestaan.

Realiteeteista roudareiden suhteen ehkäs sen verran että esim broidi kiertelee viikonloppusiin auttamassa yhtä ei-vielä-niin-pro bändiä (siis jätkät käy vielä tietääkseni muualla töissä) tuolla kylien kuppiloissa roudaamassa kamaa, virittämässä kitarat setin aikana jne jos vaan keikka-autossa on tilaa. Sitäkin hommaa jotkut tekevät kavereilleen kaljapalkalla tahi harrasteeksi. Järjestelykysymys. Palkkaroudareita ei varmaan kannata heti hankkiakkaan, ainakaan armejaa. Kysymys ei ole sellasesta 100 hengen kiertuekoneisto on vai off -tilanteesta vaan järjellä tarpeen mukaan skaalattavasta asiasta.

Sanotaanko vaikka näin, että Suomessa suurin osa tyypeistä, jotka vetää 200 keikkaa vuodessa, roudaa kamansa itse. Ai miksi? No kun sillä hommalla on tarkoitus elättää itsensä, ja mielummin kantaa rojunsa itse, kuin antaa palkkansa roudareille.

Suomessa moni korjaa autonsakkin itse kun ei viitsi maksaa ammattilaiselle siitä hommasta, vaikkakin homma hoituu takuunalaisena työpäivän aikana ja ei tarvii iltoja lueskella sen rottosen manuskaa ja kiroilla parkkipaikalla. Itse taas pyrin keskittymään omiin duuniehini päiväsaikaan ja karsin kerran-pari vuodessa tai harvemmin tapahtuvat hommelit muiden tehtäväksi jo ajan säästön takia (okeiokei renkaat vaihdan itse kuitenkin).

Esim Jussi Raittinen roudaa oman aktiivi-PA:nsa ja elektroakustisensa soolokeikoille, mikä varmaan on ihan fiksua (ts roudarit olisi diivailua jos sitä farmariauton sisutaa ei itse saa baarin nurkkaan), mutta niitä kamoja taas ei hiivibändin lavalle kannata laittaa. Jos roudattavaa kamaa on taas paljon ja usein ehkä ihan työksikin asti, kannattaisi ehkä maksaa sille roudariparille tai hommata pari ukkoa siitä kolmen hengen fanijoukosta kaljapalkalla jo ihan siksi ettei tarvitse perua keikkoja kun ranteet venähtää roudatessa.

Vähemmän roudattavaa on aina vähemmän roudattavaa, aivan sama kuinka paljon porukkaa on roudaamassa. Tottakai muita autetaan niin paljon kun vaan voidaan, mutta ei kitaristinkaan kamat ainoat roudattavat kamat ole.

Tässä taas mentiin pieleen logistiikan näkökulmasta. Jos ajattelee tolkullaan, 4X12 ei ole vähemmän roudattavaa kun 2X12 vaikka painaakin ehkä enemmän ja via enempi tilaa. Molempien roudaamiseen mennee about yhtäpaljon aikaa ja tasamaalla pyörällinen 4X12 kulkee kannettavaa 2X12:a nopeammin. Jos aikoo ihan oikeasti säästää ajassa ja tilassa niin eikun Zoomi kiinni PA:han. Kitaristihan vie sen samalla lavalle kun kepinkin.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
WinterMad
08.07.2007 21:52:58
Ei näytä keskustelu menevän enää otsikon viitoittamalle raiteelle että olisikohan parasta että lukkoa tälle?
saastara
09.07.2007 01:38:21
Ei näytä keskustelu menevän enää otsikon viitoittamalle raiteelle että olisikohan parasta että lukkoa tälle?

Annetaan nyt toivoa vielä.. Kertokaas nyt väki, löytyykö kenelläkään tuosta otsikon kaapista kokemuksia..? Joku täältä muistaakseni ainakin oli moisen joskus tilannut, mutta ei taida kukaan tunnustaa..? :D
Lisää middleä.
Henri93
09.07.2007 11:10:55

4x12 kaapissa ei ole kyse roudauksesta vaan siitä, että se näyttää hevi/metalli keikalla huomattavasti katu-uskottavammalta, kuin esim. 1x12. 1x12 voi ola paljon parempi kuin 4x12, mutta on siinä vähän silmä eroa, että kummalla soittaa niinkuin kaikki sen varmaan tietävät. Monet muusikot soittavat 1/2x12 kaapeilla, mutta kyllä monella metalli miehellä on 4x12 tai lähes kaikilla. Ja onhan se tärkeää, että lahkeet lepattavat kunnolla kun vetää hirveetä trash mättöä :-)

Olen ainakin kuullut hyvää noista vintage 30 että ois ihan toimivat, mutta yleisesti HB merkkinä ei hirveästi houkuttele. Huom samalla hinnalla saat Marshall MG412A. Marsua suosittelen eikä ole edes pahan kokoinen/ kuuloinen, kun kävin testaan musiikkikullaksella.
Kolmeen pisteeseen päättyi se silloin...
gator
09.07.2007 13:23:45
HB:n kaapissa on v30-elementit ja käsittääkseni se on tehty vanerista. Ei tarttis kahesti miettiä sen ja halpis-marsukaapin välillä, joka on väsätty jostain lastulevystä.
duc
09.07.2007 13:36:10
Njoo, v30-elementit ei kyllä välttämättä ole kaikkien mieleen, ja eivät myöskään toimi kaikkien vahvistimien kanssa kovin hyvin yhteen. Saattaa sellainenkin tilanne tulla eteen että halpismarsu kuulostaa paremmalta.
kivi
09.07.2007 14:03:05 (muokattu 09.07.2007 14:05:26)
Hassua kinaamista
:-D

1) Harley Bentonin Vintage-kaappi ei soundaa samalta kuin Marshallin V30-elementeillä lastattu. Syytä en tiedä.

2) Kyllä yksi mies kantaa 4x12" kaapin kevyestikin. Marshallin vakio 2X12" taas kulkee yhdessä kädessä, toki se silloin roikkuu kyljellään.

3) 4x12" soundaa aivan erilaiselta kuin 2X12" ja molemmilla on hyvät puolensa.

4) Meillä ei ole kuin yksi roudari, kuski, joskus miksaaja ja valohenkilö, mutta kantaminen on bändin hommaa. Silti taas kerran väikkyy niskassa uhka että kitaristit ottaisivat (me ottaisimme) nykyisen yhden stäkin sijasta kaksi stäkkiä kumpikin - eli lavalla olisi 8 kappaletta 4x12"-kaappeja nykyisten neljän + bassotornin sijaan (ja tietysti neljä marshallin nuppia - kolme JMP:tä ja JCM800). Keikkapaikat eivät ole mitään stadioneja, mutta soundi pysyy parempana kun enemmän pahvia liikkuu. Onneksi nykyisessä bussissa ei ole tilaa ja isompaan bussiin ei oo varaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
tommiot
09.07.2007 14:05:17
soundi pysyy parempana kun enemmän pahvia liikkuu. Onneksi nykyisessä bussissa ei ole tilaa ja isompaan bussiin ei oo varaa.

Mut eiks sitä pahvii liiku siellä PA:ssa kans? :) Tai siis eikös se nyt vähän paremmin yleisöön kuulu sieltä PA:sta, tollanen fullstacki on kuitenkin aika suuntaava...

Tosin en mä sun kanssa uskalla alkaa väittelee =)
kivi
09.07.2007 14:06:18 (muokattu 09.07.2007 14:06:38)
Mut eiks sitä pahvii liiku siellä PA:ssa kans? :) Tai siis eikös se nyt vähän paremmin yleisöön kuulu sieltä PA:sta, tollanen fullstacki on kuitenkin aika suuntaava...

Tosin en mä sun kanssa uskalla alkaa väittelee =)

Ei siellä PAssa nykyään mitään kaiutinpinta-alaa oo.

Pikkukomeroita ne on
ja soundi on aina kompromissi, toisin kuin spesifisissä kitarakamoissa.

Väittele vaan, hauskaahan se on
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)