Aihe: Akustista pianoa hankkimassa
1
maza
04.07.2007 10:34:01 (muokattu 04.07.2007 10:36:35)

Joop, emäntä kun lähtee opiskelemaan ja himasta vapautuu tilaa, olen päättänyt hommata akustisen pianon. Sen pitää olla niin hyvä, että sitä voi käytellä äänityskäytössä, eli ei tosiaankaan mikään perus-Hellas. Rennerin koneistolla varustetut ilmeisesti parempia, mutta lastulevykotelo ei vakuuta. Kaikkien mielestä ilmeisesti isot Yamahat (U1, U3?) ovat hyviä.

Budjetti lienee max. 3 kiloeuroa. Ehdotuksia? Myytäviä pianoja? :-)

Lisäys: Älkää tarjotko digivehkeitä. Mä tiedän että niissä on ihan hyviä soundeja ja kaikkea muuta nykyisin, mutta mä haluan oikean akustisen. En tykkää sämpläyksestä - periaatekysymys, mikä on tietysti hölmöä, koska siinä missä periaate alkaa, järki loppuu. Keikalla veivaan Rhodesilla sit.
Corvus
07.07.2007 09:50:07
Vanhemmat Hellakset on hyviä. Mulla on 45 v vanha iso Hellas Rennerin koneistolla, eikä sille pärjää edes Yammun pystypianojen nykymallistosta kuin ne isoimmat. Niitä liikkuu jonkin verran käytettynä ja voi saada sun budjettiin.

mun piano ei oo myynnissä.
maza
07.07.2007 13:04:08

Vanhemmat Hellakset on hyviä. Mulla on 45 v vanha iso Hellas Rennerin koneistolla, eikä sille pärjää edes Yammun pystypianojen nykymallistosta kuin ne isoimmat. Niitä liikkuu jonkin verran käytettynä ja voi saada sun budjettiin.

Jotenkin mulle on tullut sellainen käsitys että toisin kuin monissa muissa soittimissa, pianossa ei ikä ole yleensä mitenkään positiivinen piirre. Tämä ei toisaalta taida olla mikään ihme siinä mielessä että soittaessahan nuo tietysti kuluvat, viritystapit löystyvät jne. Mikä on teidän mielestänne sellainen ikä pianolle, jota vanhempaa ei kannata ostaa? Tietysti mikäli soitin on täysin huollettu on tilanne eri?
Quru
07.07.2007 15:10:26
En itse akustisista pianoista juurikaan tiedä, mutta olettaisin, jos pianoa pidetty hyvin, ajoittan hyvin huollettu yms. ei ikä juurikaan vaikuta.
baron
07.07.2007 16:20:12

En itse akustisista pianoista juurikaan tiedä, mutta olettaisin, jos pianoa pidetty hyvin, ajoittan hyvin huollettu yms. ei ikä juurikaan vaikuta.

Kyllä kai se joskus 50 vuoden jälkeen on sopiva lähinnä vain tyylikkääksi huonekaluksi.
Art Blakey: "Someone played a wrong note and jazz was born"
iikkuli
07.07.2007 16:50:20 (muokattu 07.07.2007 16:50:40)
Noh noh!
Itse hommasin vastikään noin 50-vuotiaan estonia-flyygelin, johon tehtiin iso remppa. Kyllä kelpaa soitella!
SPEKULOISIN JOS...
baron
07.07.2007 16:56:30

Noh noh!
Itse hommasin vastikään noin 50-vuotiaan estonia-flyygelin, johon tehtiin iso remppa. Kyllä kelpaa soitella!

Kai lähtötason pitää olla aika hyvä että kannattaa tehdä iso remppa. Sun tapauksessasi varmaan niin olikin.
Mä oon joteskin ymmärtänyt että flyygelit on pitkäikäisempiä.
iikkuli
07.07.2007 17:03:58
Kai lähtötason pitää olla aika hyvä että kannattaa tehdä iso remppa. Sun tapauksessasi varmaan niin olikin.
Mä oon joteskin ymmärtänyt että flyygelit on pitkäikäisempiä.

Käsittääkseni ei ole väliä onko kyseessä pno vai flyygeli, siis noin mekaanisesti. Ehkäpä vaan usein katsotaan, että flyygeliin remppa kannattaa tehdä. Johtuen uuden pianon ja flygelin hankintahintojen erosta...
SPEKULOISIN JOS...
baron
07.07.2007 17:07:02 (muokattu 07.07.2007 17:11:51)

Käsittääkseni ei ole väliä onko kyseessä pno vai flyygeli, siis noin mekaanisesti. Ehkäpä vaan usein katsotaan, että flyygeliin remppa kannattaa tehdä. Johtuen uuden pianon ja flygelin hankintahintojen erosta...

Mä oon jostain lukenut että 100 vuoden ikäinen on liian vanha kunnostettavaksi, jollei sillä ole poikkeuksellisia antiikki/tunnearvoja ja tulee joka tapauksessa hyvin kalliiksi.
Kyllä mun poika äskettäin osti 80 vuotta vanhan flyygelin ja kunnostuksen jälkeen on tyytyväinen.

Edit: Just kun oon kertonut että ei kannata ostaa niin mulla olisi kyllä joutilas ylimääräinen 120 vuotta vanha Blüthner.
musamies
08.07.2007 00:18:55
Edit: Just kun oon kertonut että ei kannata ostaa niin mulla olisi kyllä joutilas ylimääräinen 120 vuotta vanha Blüthner.

Onhan vanhat talotkin ihan hyviä jos niitä on pidetty kunnossa ja ehkä vähän modernisoitu. Voipi silti olla, että vanhan pianon kunnostaminen olisi esimerkiksi meikäläiselle äkkisältään turhan hankala homma.

Vanhan auton omistaminenkin on kuin kävisi amiksen ja joutuu opettelemaan monenlaisia käytännöllisiä juttuja. Tuli siirryttyä käyttöautossa yli 20 vuotta tuoreempaan vuosimalliin ja vanhassa oli kuitenkin jotkut jutut tehty fiksummin.

Sama juttu se tuntuu olevan kosketinsoittimissakin. Minkälainen nyt uutena ostettu piano on 120 vuoden päästä?
Ile-
08.07.2007 16:33:26 (muokattu 08.07.2007 16:37:45)
Mun entiselle pianolle 1800-luvun lopulta tehtiin täyshuolto noin 10 vuotta sitten ja sanoisin, että se kannatti.
Allekirjoitus
MrShaft
08.07.2007 20:00:29 (muokattu 08.07.2007 20:06:30)
Jotenkin mulle on tullut sellainen käsitys että toisin kuin monissa muissa soittimissa, pianossa ei ikä ole yleensä mitenkään positiivinen piirre.

Pitää paikkansa jos katsoo asiaa kahdelta eri kantilta:

1) Noissa ihan vanhimmissa koneissa on ollut puurovi, joka ei ole pitänyt virettä oikein missään vaiheessa. Olen nähnyt koneita joihin on korvattu tilalle metallinen, mutta tulee kalliiksi, eikä ole silti aina toiminut odotetulla tavalla.

2) Pianossa on aika paljon osia, ja niiden kaikkien fiksaaminen tulee noin yleensäkin kalliiksi. Pianohan on esim. viuluun verrattuna aika myöhään kehittynyt soitin, joten tuota kehitystä on tapahtunut myöhemminkin ja osia ehtinyt kertyä roimasti lisää.

Oma virittäjäni, joka tekee myös paljon koko pianojen remppoja, totesi, että remppojen määrä on suoraan suhteellinen halvimman uuden pianon hintaan. Eli ihmiset joutuvat pohtivat mikä kannattaa.
Itse varoittelisin niistä 90-luvun lopussa suosioon nousseesta vanhojen paskapianojen uudelleenmaalauksesta, jolla niitä paskoja myytiin hyvännäköisinä musiikkiliikkeissä asiaan perehtymättömille.

Olen tälle palstalle joskus hyvin kauan sitten kirjoitellut ohjeita käytetyn pianon ostajalle. en ole niiltä osin muuttanut mielipiteitäni, joten niitä kannattaa penkoa, jos tarvetta tiedolle on.

MrS

EDIT: ettei tarvitse penkoa...

------------------------------

Jos ostat käytetyn pianon, pyydä virittäjä tarkastamaan kone AINA, myös
liikkeestä ostettaessa. (jottei kaikupohja ole säleinä tai vasarat tasaraha ja
vaihdon tarpeessa tms. tms.)

Kotikonstihavaintoja ovat:
- levyt menevät paikalleen ja pois helposti ilman talttaa ja vasaraa
- rakenne tukeva (vibrakampi efektit ei kuulu pianoon)
- Soitin on suunnilleen vireessä. Jos se ei ole se on joko
ollut poissa vireestä niin kauan että sen vireessä pysyminen on
epäilyttävää tai kyseinen yksilö ei suostu ylipäätään pysymään vireessä.
- Koskettimien tuntuma samanlainen kaikissa koskettimissa, eikä
hanikat juutu, hankaa tms.
- nykyään on muotia maalauttaa vanhoja sysirumia (lastulevy)pianoja uuteen
uskoon tehtaalla ja ottaa sitten muuttuneesta kuoresta ylihintaa.
Tsekkaa mikä kone sisältäpäin tosiasiassa on.
Liikkeessä sanoivat (kun menin yhtä konetta tsekkaamaan),
että "tehtaalla ovat hienosti laittaneet". Kysymykseen onko koneisto vasaroineen
myös rempattu, sain vastauksen: "Tää on niin vähän soitettu että ei tarvinnut".
Piano oli siis peräisin 70-luvulta ja sitä myytiin tunnetussa helsinkiläisessä liikkeessä.
Kone näytti päällepäin tosi hyvältä. En väitä että kone oli huono, mutta sen kuinka "hienosti olivat tehtaallaa laittaneet" osaa sanoa vain ammattimies eli virittäjä.
Neuvoin ostajaa pyytämään virittäjää käymään tsekkaamassa koneen liikkeessä,
jos aikoo sen ostaa, ettei tule turhia murheita.

Tietysti, jos liike suostuu korvauksetta vaihtamaan soittimen, jos se osoittautuu
sudeksi, niin sittenhän ei ole mitään väliä vaikka kantaa vuoron perään joka koneen
liikeestä kotiin testiajalle.
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
maza
08.07.2007 22:59:10

Kiitos kaunis kaikille avusta! Huomenna voisi ehkä yrittää ruokatunnilla hieman testailemaan...

Baron, onko sun piano kondiksessa / huollettu? Hintapyyntö? Heitä yksärillä jotta josko sitä tulis vaikka kokeilemaan.
baron
09.07.2007 04:19:13

Kiitos kaunis kaikille avusta! Huomenna voisi ehkä yrittää ruokatunnilla hieman testailemaan...

Baron, onko sun piano kondiksessa / huollettu? Hintapyyntö? Heitä yksärillä jotta josko sitä tulis vaikka kokeilemaan.

Ei oo kondiksessa eikä huollettu. Joku pianonvirittäjä sanoi aikoinaan että kunnostaminen tulisi maksamaan uuden pianon verran, ei kuitenkaan uuden Blüthnerin.
Siksi itse ostin uuden pianon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)