Suositelkaa kovalevymerkkiä (IDE ja nykyaikaiseen koneeseen varmaan SATA) musakoneseen jolla myös muita hyötyhommia siinä sivussa ehkä myös vanhoja pelejä (Sim Cityt,Doom jne) ? musakone=softasyniä,midisekvenseriä ja äänitystä yms. Ja se mistä haluan kysyä onko teistä mieltä softille oma kovalevy ja työtiedostoille omansa ? minusta on ainakin Windowsissa joka surullista kyllä tulee siihen kun Mac hinnoittelee itsensä ulos ja sitten hieman heikommin ilmais/shareware softaa macille sekin pahentaa macin tilannetta tässä. |
Itse ostin juuri Samsungin 500Gb levyn kun hita täällä Saksassa tipahti alle sadan euron. Vaikuttaa olevan nopea ja yllättävän hiljainenkin. Minulla on koneessa 3 fyysistä kovalevyä: 80Gb (jaettuna kahteen partitioon, 30Gb Windowsille ja ohjelmille sekä 50Gb sekalaisiin tarpeisiin, esim arkistot, varmuuskopioinnit, konversiot yms), 160Gb levy Cubasen projekteille ja audiolle sekä tuo 500Gb levy sampleille. Kaikki ovat SATA levyjä mutta JBOD (Just a Bunch Of Disks) konfiguraatiolla. http://www.chaosresearch.de |
Systeemikovon ja audio/video tms. kovon pitämisessä erillään on muutama järkiseikka: 1. Saa molemmat IDE-väylät käyttöön. Näin yksi väylä ei saa kaikkea rasitusta niskoilleen. 1,5. Windoesntwork ei satunnaisesti kovoa käyttäessään lisää väylän ja kovon rasitusta kriittisellä hetkellä esim. äänittäessä. 2. Windows kovon voi tarvittaessa forkata ilman että se vaikuttaa mitenkään audio-kovoon. 3. "Köyhäily-raid" eli ite tykkään pitää tärkeistä dokumenteista kopioita useilla kovoilla. Kaikki niistä ei voi kuolla yhtä aikaa, eihän? Miinuksena voidaan mainita melun ja lämmönlähteiden lisääntyminen. Jos haluaa kikkailla niin ainakin Pro Tools mahdollistaa äänitiedostojen käytön yhtä aikaa useasta sijainnista. Merkeistä olen suosinut Samsungin kovoja. Ne tuntuvat parhaiten pitävän lupauksensa. |