Aihe: Harley Benton Vintage 4x12 -kaappi
1 2 3 4
gator
07.07.2007 13:11:48
Laneyn 4x12" menee nissan micran takakonttiin kun penkit kaataa. Vähän aikaa sitten tuli tuokin ihme todistettua.
oiva tumpeloinen
07.07.2007 13:23:37 (muokattu 07.07.2007 13:24:42)
Mä olen tästä kyllä niin eri mieltä. Ainakin Mesan 2x12 painaa sen 33kg, ja siksipä sen kantaa yksinkin ihan kivasti. Ei tarvi kykkiä perse pystyssä, kun ensinnäkin nostaa kaapin selkä suorassa, ja ottaa siitä valmiiksi sellaisen otteen, että voi sen nostaa vyötäröä ylemmäs. Kantaakin kun voi monella eri tavalla, ja tilanteesta riippuen jotkut tavat on järkevämpiä kuin toiset.

Tarviiko sitä yksinään kantaa? Jos tietenkin kotiin meinaa semmoisen viedä, niin siinä ei välttämättä ole kovin paljon järkeä (rappuset ainakin kovin usein viittaa kerrostaloon). Mutta keikkakäytössä siellä on muitakin kantamassa.

Aika erikoinen ajatuksen kulku tässä. Eihän se ole kaapin eikä ajoneuvonkaan syy. Ainoastaan omaa tyhmyyttään siitä voi syyttää, jos ostaa kaapin, joka ei mahdu keikka-autoon. Ihan oikeasti, kuitenkin se roudattavuus on yksi aika tärkeä realiteetti, joka on syytä ottaa huomioon, jos keikkailee edes vähän useammin kuin pari kertaa kuussa.

Mun mielestä taas se ajatuskulku on ihan looginen. Jos keikkaillessa ei yksi kaappi mahdu mukaan, niin kyllä mun mielestä kulkupelissä on silloin parannettavaa.

On kuitenkin "vähän" järkevämpää jo ostovaiheessa harkita, ja ostaa tarpeisiinsa järkevän kokoinen kaappi, kuin syyttää autoa ja vaihtaa isompaan sen takia, ettei se tosi cool 4x12 mahtunutkaan muiden keikkakamojen kanssa sinne. On myös aivan älytöntä väittää, ettäkö 4x12 menisi samalla vaivalla kuin 2x12. 4x12 on suurinpiirtein kaksi kertaa isompi, ja se tarkoittaa tasan sitä.

Tietysti tyypeille, jotka ei ikinä lähde treenikämppää pitemmälle, homma on aivan se ja sama. Eikä sillä, jos siitä 4x12 kaapista lähtee omaan makuun ylivoimaisesti parempi soundi kuin 2x12:sta, ja on valmis sitten kanssa roudaamaan sen, niin siitä vaan. On kuitenkin aivan mieletöntä väittää, että 4x12 olisi helpompi tai jotenkin käytännöllisempi ratkaisu, koska sitä se ei millään mittapuulla ole.

Jännin puoli mun mielestä näissä kaapin kokovertailuissa on se, että niiden kokoa yleensä arvostelee kaikki ne, jotka eivät välttämättä loputtoman paljon keikkaa heitä. Ne jotka paljon keikkailee, kantaa melkein poikkeuksetta sen ison kaapin mukanaan. Jotkut täällä kehuvat kantavansa koko jääkaappipakastinyhdistelmänkin, mikäli mahdollista.

E: tuo viimeinen ei ollut suora kuitti Kimurantti1:lle, mutta en jaksa alkaa sitä muotoilemaan sivistyneemminkään. =)
superfly
07.07.2007 13:32:33
Jännin puoli mun mielestä näissä kaapin kokovertailuissa on se, että niiden kokoa yleensä arvostelee kaikki ne, jotka eivät välttämättä loputtoman paljon keikkaa heitä. Ne jotka paljon keikkailee, kantaa melkein poikkeuksetta sen ison kaapin mukanaan. Jotkut täällä kehuvat kantavansa koko jääkaappipakastinyhdistelmänkin, mikäli mahdollista.

Olikos se nyt ihan näinkään? Äkkiä kun tässä muistelen tuntemiani ihmisiä jotka keikkailevat, niin suurin osa ainakin näistä pärjäilee mainiosti ilman 4x12 -hirvitystä. Pienen kombon tai kaapin edut ovat keikkakäytössä ihan kiistattomat, kuitenkin vain yksi elementti mikitetään ja useimmiten sen oman skoben saat kuitenkin ihan yksinäsi kantaa.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
kimurantti1
07.07.2007 13:34:06 (muokattu 07.07.2007 13:38:33)
Tarviiko sitä yksinään kantaa?

Ei tietenkään, mutta 2x12-kaapin kantaa vielä ihan hyvin yksikseen vähän pienempikin kaveri. 4x12-kaappia taas ei.

Mun mielestä taas se ajatuskulku on ihan looginen. Jos keikkaillessa ei yksi kaappi mahdu mukaan, niin kyllä mun mielestä kulkupelissä on silloin parannettavaa.

Sä näit asian vähän toisin kuin mä. Ihan vaan se, että isomman auton hommaaminen on aina isompi vaiva, kuin kaapin ostohetkellä vähän käyttää päätään. Oletko sä todellakin sitä mieltä, että 4x12 on jotenkin helpompi roudattava, kuin 2x12?

Jännin puoli mun mielestä näissä kaapin kokovertailuissa on se, että niiden kokoa yleensä arvostelee kaikki ne, jotka eivät välttämättä loputtoman paljon keikkaa heitä. Ne jotka paljon keikkailee, kantaa melkein poikkeuksetta sen ison kaapin mukanaan.

No mä voin luvata, että keikkailen keskimäärin hieman enemmän, kuin pari kertaa kuussa. ;-) Mitä tulee tuohon viimeiseen lauseeseen, niin mun kokemuksen perusteella se pätee nimenomaan hevibändeihin.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
oiva tumpeloinen
07.07.2007 13:34:31
Olikos se nyt ihan näinkään? Äkkiä kun tässä muistelen tuntemiani ihmisiä jotka keikkailevat, niin suurin osa ainakin näistä pärjäilee mainiosti ilman 4x12 -hirvitystä. Pienen kombon tai kaapin edut ovat keikkakäytössä ihan kiistattomat, kuitenkin vain yksi elementti mikitetään ja useimmiten sen oman skoben saat kuitenkin ihan yksinäsi kantaa.

Tuntemiasi ihmisiä, jotka keikkailevat.......mutta kuinka paljon on se maaginen sana tässä. Sen verran, että sillä elättää itsensä tai lähelle sitä? Keikkakerran kuukaudessa tai vähän useammin ei mun mielestä ihan riitä kuvailemaan paljon keikkailevaksi.....
oiva tumpeloinen
07.07.2007 13:37:24
Sä näit asian vähän toisin kuin mä. Ihan vaan se, että isomman auton hommaaminen on aina isompi vaiva, kuin kaapin ostohetkellä vähän käyttää päätään. Oletko sä todellakin sitä mieltä, että 4x12 on jotenkin helpompi roudattava, kuin 2x12?

Enhän mä missään niin sanonut. Tottakai pienempi ja kevyempi on helpompi roudata. Ei se ollutkaan se kynnyskysymys tässä mun mielestä.

No mä voin luvata, että keikkailen keskimäärin hieman enemmän, kuin pari kertaa kuussa. ;-) Mitä tulee tuohon viimeiseen lauseeseen, niin mun kokemuksen perusteella se pätee nimenomaan hevibändeihin.

Tästä päästäänkin asian oleellisimpaan kohtaan. Tarkoitan sillä tarveharkintaa. Jos kaipaa isoa kaappia, vaikka pelkästään mojon vuoksi, niin en mä ymmärrä, että miksi kaikki pitää tehdä niin kuin miten se on ehdottomasti helpointa. Tietenkin, jos pieni kaappi riittää, niin ihan turhaahan sitä isoa on kannella, mutta jos sitä isoa mielestään kaipaa, niin on mielestäni typerää lahteä tekemään kompromisseja asian suhteen.
kimurantti1
07.07.2007 13:41:08 (muokattu 07.07.2007 13:46:00)
...mutta jos sitä isoa mielestään kaipaa, niin on mielestäni typerää lahteä tekemään kompromisseja asian suhteen.

Kompromissit on aina arseesta, mutta niitä on joskus pakko tehdä. On tiettyjä realiteetteja jotka kannattaa ottaa huomioon. Vähemmän roudattavaa on aina vähemmän roudattavaa, ja jos keikkailee vähänkään enemmän, sitä osaa arvostaa. Mutta kuten sä sanoit, ja kuten minäkin sanoin, jos sen 4x12:sta viitsii roudata, niin siitä vaan.

Mutta se mistä tämä mun vaahtoaminen lähti, oli se, kun nimim. Twinkle väitti, ettei 2x12- ja 4x12-kaappien roudattavuudessa ole mukamas mitään eroa, ja päinvastoin 4x12 kaappi olisi helpompi kantaa.

Vielä kun otetaan huomioon tämä nimi. WinterMadin kirjoitus:
Mietin taas että onko tuo 4x12 kaappi edes tarpeellinen? Nykyään on 50w combo 2x12 kajareilla ja ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa. Roudaaminenkin olisi helpompaa. 4x12 olis kyllä makea mutta tarvitsenko sellaista oikeasti? Keikkoja vuodessa n.20 ja osalla ei minkäänlaista mikitystä. Bändikaverilla on Framus CS212 50w combon jatkeena ja on ilmeisesti toiminut hyvin eikä ole ollut valittamista.

...niin kyllä mä vaan sen 2x12-kaapin suosittelen hankkimaan. Usein jos jonkin tavaran tarpeellisuutta on aihetta edes epäillä, ei se ole oikeasti tarpeellinen. Hänhän sitä kaappia alunperinkin oli hommaamassa. :-)
oiva tumpeloinen
07.07.2007 13:49:12
Kompromissit on aina arseesta, mutta niitä on joskus pakko tehdä. On tiettyjä realiteetteja jotka kannattaa ottaa huomioon. Vähemmän roudattavaa on aina vähemmän roudattavaa, ja jos keikkailee vähänkään enemmän, sitä osaa arvostaa. Mutta kuten sä sanoit, ja kuten minäkin sanoin, jos sen 4x12:sta viitsii roudata, niin siitä vaan.

Mä en taas noiden kaappien kanssa tee kompromisseja juuri siksi, että mun ei tarvitse jatkuvasti sitä hommaa tehdä ja mulla on aina kafruja mukana kantamassa.

Mutta se mistä tämä mun vaahtoaminen lähti, oli se, kun nimim. Twinkle väitti, ettei 2x12- ja 4x12-kaappien roudattavuudessa ole mukamas mitään eroa, ja päinvastoin 4x12 kaappi olisi helpompi kantaa.

Jos molemmat on niin painavia, että niitä joutuu välilä laskemaan, on sen isomman kaapin nostaminen ja laskeminen helpompaa. Sitä varmaan haettiin siinä Twinklen kirjoituksessa. Läski osaa arvostaa sitä, että sen ei tarvitse pyllistellä, pelkästään reipas repäisy riittää. =)

Jotkut 2x12" komerot muuten on sen kokoisia, että toi Marsun perus 4x12" ei itseasiassa ole edes mitenkään oleellisesti isompi. =)
duc
07.07.2007 13:53:22
Jotkut 2x12" komerot muuten on sen kokoisia, että toi Marsun perus 4x12" ei itseasiassa ole edes mitenkään oleellisesti isompi. =)

Toisaalta Framuksen 2x12 on sen verran pieni ja kevyt että sellasen kantaa yhdelläkin kädellä :)
kimurantti1
07.07.2007 13:54:35
Jos molemmat on niin painavia, että niitä joutuu välilä laskemaan, on sen isomman kaapin nostaminen ja laskeminen helpompaa. Sitä varmaan haettiin siinä Twinklen kirjoituksessa. Läski osaa arvostaa sitä, että sen ei tarvitse pyllistellä, pelkästään reipas repäisy riittää. =)

Heheh, kyllä se on vaan nostotekniikasta kiinni. Selkä suorana vaan ja nostaa jaloilla, niin 2x12 menee kyllä tosi helposti. Eikä sitä tarvi välillä laskea, ellei hirveän pitkälle tarvi kantaa. Ei ainakaan Mesaa. Orangen 2x12 oli kyllä tosi paskamaisen kokoinen. Painoi varmaan saman, kuin se Marsun 4x12.
superfly
07.07.2007 13:58:05
Tuntemiasi ihmisiä, jotka keikkailevat.......mutta kuinka paljon on se maaginen sana tässä. Sen verran, että sillä elättää itsensä tai lähelle sitä? Keikkakerran kuukaudessa tai vähän useammin ei mun mielestä ihan riitä kuvailemaan paljon keikkailevaksi.....

Ei varmaan nyt ollut oleellista tässä se onko sitä keikkaa kerran kuussa vai kerran viikossa ja elättääkö sillä itsensä vai ei...
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
oiva tumpeloinen
07.07.2007 14:00:31 (muokattu 07.07.2007 14:07:46)
Ei varmaan nyt ollut oleellista tässä se onko sitä keikkaa kerran kuussa vai kerran viikossa ja elättääkö sillä itsensä vai ei...

Mun mielestä on oleellista keikkakäytössä, koska täällä perustellaan kaiken aikaa paljon keikkailevien paljosta kantamisesta.

E: Jos taas keikkaillaan ihan hupina silloin tällöin, niin ymmärrän sen ongelman vielä huonommin. Jos sellaisessa tilanteessa tuntuu liian vaikealta, niin ei varmaan kannata mennä ollenkaan....
kimurantti1
07.07.2007 14:08:40 (muokattu 07.07.2007 14:13:00)
Mutta kuten sanottu, kaikki riippuu, mitä kaappia kantaa. Mutta jos koko ja paino on kriteerit, niin miksi ei sitten ota samantien 1x12" kaappia?

Cover- ja tanssikeikoille mä mieluiten otankin 1x12" combon. Mutta 1x12-kaapit on monet jo aika pienen kuuloisia musta. Poikkeuksiakin toki löytyy. Mutta tällä on väliä ainoastaan silloin, kun bändin soittama musiikki ei ole ns. "palvelu" (mm. tanssi- ja bilebändit), vaan sillä musiikilla itsellään on jokin arvo (bändin oma musa), eikä se ole vain funktio saavuttaa jotain muuta.

Mun valintani on 2x12-kaappi juurikin siitä syystä, että se on täydellinen kompromissi soundin koon ja roudattavuuden välillä. Eikä se soundin koossa oikeastaan ole edes kompromissi, vaan täysin riittävä mulle.

Mutta jos sun mielestä todellakin 4x12 on kivempi roudata, niin mitäs me sitten väitellään? Mä en vaan ymmärrä sellaista näkökantaa.. :-)
oiva tumpeloinen
07.07.2007 14:10:56
Mutta jos sun mielestä todellakin 4x12 on kivempi roudata, niin mitäs me sitten väitellään? Mä en vaan ymmärrä sellaista näkökantaa.. :-)

Niinkuin sanottu, se riippuu kaapista. Jos kaappia pystyy kantamaan yhdellä kädellä, se on parempi. Jos siihen tarvitaan kahta kättä, on yhden kaapin kantamisen suhteen mun mielestä ihan sama, minkälainen mööpeli se on. Isossa on vielä usein renkaat alla, joten sitä on tasaisella kivempi työntää.

Mut vieläkin....kaikki riippuu....
kimurantti1
07.07.2007 14:16:05 (muokattu 07.07.2007 14:23:22)
Jos kaappia pystyy kantamaan yhdellä kädellä, se on parempi.

Jos ottaa kanssa toiseen käteen jotain yhtä painavaa, niin että tasapaino säilyy, niin kyllä sen 2x12-kaapin sitten yhdelläkin kädellä voi roudata, minusta.

E: Tosin ei sitä Orangea..
E2: Katselin tuossa noiden kaappien painoja:

Orange 2x12 - 40kg
Mesa 2x12 - 34kg
Framus 2x12 - 22kg

Olisi kiva päästä tekemään testi vierivieressä Mesalla ja Framuksella. Orangea ja Mesaa samoin kokeilleena, ne oli kyllä eri kuuloiset.
masterhat
07.07.2007 14:30:24
nyt rauhottukaa. Jos jotain ette jaksa kantaa niin menkääs salille käymään. Siitä voipi olla apua jos ei meinaa voimat riittää...

JA tää ei o päänaukomista vaan ystävällinen neuvo
bfoc
07.07.2007 15:38:13
Aika ihme jengiä. Eikös keikoille kannata ottaa ne romut joilla saa hyvän sondin riippumatta painosta? Jos keikkailee vähän (pari kertaa kuussa) ongelma ei liene iso ja jos keikkailee paljon, well eikös sellaset bändit käytä roudareita jotka kantaa rahalla vaikka koko musiikkiliikkkeen sinne lavalle.

Ja jos kaverit ei auta roudaamisessa, on aika ihme porukkaa. Siis niinku laulaja roudaa vain mikin ja rumpali tulee jo aamusta kannisekelmaan omia romujaan. Siinä tapauksissa suosittelen multiefektiä PA:han tahi bändin vaihtoa...

Rappusissa tietysti isoa kaappia on vaikea kantaa yksin (jos on muiden kanssa riidoissa eikä ne auta) mutta tasasella tuo 4X12 komeron kuskaus pyörien päällä on aika paljon mukavampaa kuin esim nupin kanniskelu. Tiedä sit kuinka paljon tota rappussiirtymää loppujenlopuksi keikkapaikoissa on. Eiköhän yhdet raput riitä useimmiten ellei pojjaat sit keikkaile hissittömissä kerrostaloissa.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
kimurantti1
07.07.2007 16:27:16 (muokattu 07.07.2007 16:29:06)
Aika ihme jengiä. Eikös keikoille kannata ottaa ne romut joilla saa hyvän sondin riippumatta painosta? Jos keikkailee vähän (pari kertaa kuussa) ongelma ei liene iso ja jos keikkailee paljon, well eikös sellaset bändit käytä roudareita jotka kantaa rahalla vaikka koko musiikkiliikkkeen sinne lavalle.

Nyt taitaa olla vähän realiteetit sekaisin. :-D Sillä 1-2 kertaa kuussa keikkailevalla kellaribändillä on vielä aika pitkä matka stadionkeikkoihin, joilla toiset tyypit roudaa kamat omasta puolesta. Toisekseen, Suomessa 20 keikkaa kuussakaan ei tarkoita sitä, että bändillä välttämättä olisi varaa mihinkään roudareihin. Bändin lisäksi mukana voi olla oma miksaaja ja valomies, jotka yhdessä soittajien kanssa ovat ne "roudarit".

Sanotaanko vaikka näin, että Suomessa suurin osa tyypeistä, jotka vetää 200 keikkaa vuodessa, roudaa kamansa itse. Ai miksi? No kun sillä hommalla on tarkoitus elättää itsensä, ja mielummin kantaa rojunsa itse, kuin antaa palkkansa roudareille.

Vähemmän roudattavaa on aina vähemmän roudattavaa, aivan sama kuinka paljon porukkaa on roudaamassa. Tottakai muita autetaan niin paljon kun vaan voidaan, mutta ei kitaristinkaan kamat ainoat roudattavat kamat ole.
oiva tumpeloinen
07.07.2007 16:32:56
Vähemmän roudattavaa on aina vähemmän roudattavaa, aivan sama kuinka paljon porukkaa on roudaamassa. Tottakai muita autetaan niin paljon kun vaan voidaan, mutta ei kitaristinkaan kamat ainoat roudattavat kamat ole.

Tästä päästäänkin siihen, että sitä kannettavaa on niin paljon muutenkin, että yhdellä pienellä kaapin kokoerolla ei ole mitään merkitystä. =)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)