Aihe: Tarvitsen ylimääräisiä korvia
1
samulirask
05.07.2007 01:22:43 (muokattu 05.07.2007 01:25:25)

Laitoin tänään CD:lle tuossa parin vuoden aikana tekemiäni biisejä. Yllätys oli jonkunmoinen kun pitkästä aikaa kuulin tekeleitäni oikein stereoista - olosuhteista johtuen joudun työskentelemään suurimmaksi osaksi kuulokkeilla. Biisit soundasivat aika lailla erilaisilta kuin olin tottunut niitä kuulemaan.

Teen biisejäni täysin yksin, ja omille tuotoksilleen tulee helposti kuuroksi. Minulla ei myöskään ole miksaukselle muuta pohjaa kuin fiilispohja. Lainatkaa siis korvianne ja kuunnelkaa tätä biisiä www.elisanet.fi/samuli.rask/ProgRock.mp3 , ja kertokaa mitä tekisitte äänityksessä ja miksauksessa eri tavalla. Tekisittekö erilailla esim. balansseja, efektointeja tai ekvalisointeja?

Referenssiksi kuuntelin omien juttujeni perään amerikantuotantoa, Talk Show-nimisen bändin ainoaksi jäänyttä levyä, ja nolottihan ne omat jutut tietysti siihen verrattuna.. Tosin en odotakaan saavani keittiön pöydän ääressä aikaan samanlaista jälkeä kuin maailmanstudiossa, mutta tietysti niin hyvää kuin mahdollista.

Tällaisilla vehkeillä on ylläoleva esimerkki saatu aikaan: "Markantalon Acer"-kannettava, Soundblaster Audigy 2 PCMCIA-äänikortti, Sonar 6 PE (hyvillä päivitysdiileillä halvalla saatu lisenssi, EI PIRAATTI), Sonitus-efektejä (lähinnä kaikuja ja kompressoreita), Sampletankin (Free) piano- ja urkusoundit, Session Drummer-rummut, Pentagon - syna, Cakewalkin TTS-ja "joku toinen"-synat, ja koko komeus on laitettu Vintage Channel-kompressorin masterointipresetin läpi. Ekvalisointeja en ole oikeastaan tehnyt lainkaan. Kitarat ja basso on äänitetty Digitechin RP-50-multiefektillä - ensin piuha laatikkoon ja siitä äänikortin line iniin.

Parahimmat palstalaiset siis KERTOKAA ONKO TÄMÄ JEES, JA MITÄ TEKISITTE TOISIN?

T: Samuli
www.elisanet.fi/samuli.rask
johanssen
05.07.2007 23:32:25

Ihan hyvää hallittua demomatskua, etenkin kuulokkeilla. Kajareilla kuunneltuna on tosin hajanaisempi, minusta. Antakoot ammattilaiset tarkempaa ohjeistusta, kun itse en siihen pysty.

Ei saa vittuuntua, mutta mulle tuli hetkittäin aika kovia Neil Young viboja tietyltä aikakaudelta tietyissä kohtaa biisiä. Tämä on siis positiivista!

Tää on ainoastaan VAIN mun mielipide...ite oon myös noiden kuulokkeiden loukussa, mutta jatkakoot taitavammat tästä...
asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat
gonza
06.07.2007 16:12:44
Nosta laulu esiin (N. 100%). Muuten instrumentit erottuivat ihan ok. Muut soundit & kitaraefektit makuasioita.
Kohta 1,5 vuotta siitä kun opin laittamaan tietokoneen päälle, sammuttamisen kanssa yhä vaikeuksia...
Jape Muusa
06.07.2007 22:53:57

Kaikista suorituksista vain se laulu on sellainen, jolle on eniten kriittisin, ja sillä sitä kai yrittää piilottaa.
Mä oon ihan amatööriharrastelija,mutta tohon ongelmaan oon kerennyt itsekkin törmätä.Se lienee yksi niistä syistä,miksi ammattihemmot suosittelee,että olisi hyvä,jos itse artisti ei suorittaisi miksausta ja masterointia.(Tietysti myös sen takia,että se on äkkinäiselle niin pirun vaikeaa)
Mutta kun yksin jatketaan harrastelua todennäköisesti kuitenkin,niin ainoa apu tuohon laulun kuulumattomuuteen on lienee vaan ruuvata sitä kovemmalle,vaikka omat posket vähän punoittaisivatkin kuunnellessa.
Aika persoonallinen ote oli mun mielestä tuossa sun biisissä.Siis positiivinen sellainen.
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
Hestroyer
06.07.2007 23:00:05 (muokattu 07.07.2007 12:15:31)
mielipteet:
-laulu paremmin esiin
-rumpuihin vähemmän kaikua (kuullostaa luureilla hieman kaukaisemmalta kuin muut instrumentit)
-muuten hyvän kuulloista tavaraa... kunpa itsekin vain pystyisi viimeistellä biisit tähän tasoon :)
Antti1
06.07.2007 23:05:02
Täytyy myöntää nyt vähän nolosti: mä kuuntelin tuon biisin hiljaisella läpi näin iltamyöhään ja ajattelin "ihan kivaa instrumentaalimusaa, mutta koukkuja vähän uupuu".
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Puavali
06.07.2007 23:26:41
Hyvä biisi. Laulaja ujosteli, siksikö laulu ei oo tarpeeksi esillä? Tämmöistä nyt väsyneenä ekan kuuntelun aikana.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
samulirask
07.07.2007 00:38:26

No ujostuttaahan se täällä kerrostalossa yksinään laulella hirveällä fiiliksellä... Ja toiveena olisikin oikeastaan ollut että Paul Rodgers olisi laulanut tämän Pete Townshendin sanoilla.
www.elisanet.fi/samuli.rask
johanssen
07.07.2007 23:22:49

Anna palaa vaan laulun kanssa. Hyvä ääni sulla on. Ilman kunnon fiilistelyä ei tartu myöskään narulle kunnon tunnetta. Itekin kerrostalossa vingun ja inisen juttuja narulle ja vaimo ainakin suhtautuu laulusessioihin tollasella "iltalypsy" katseella, kun taas naapurit ei vissin enää uskalla ees jutella :)

Naapurit siis tykätköön mitä tykkää, ei se pikku laulu niitä voi häiritä, jos ei vedä täyttä epävireistä coverdalea yömyöhään...

Muuten se on kyllä niin, että vaikka kuulokkeet onkin välistä aika persiistä, niin mahdollistaahan se soittamisen ja mixin tekemisen taas siihen aikaan, kun muut nukkuu(ainakin kerrostalossa). Tarkemman viimeistelyn tekee sitten illalla, kun voi vielä kuuluakin ääntä asunnoista -muka...haukkuuhan ne koiratkin...

Milläs kuulokkeilla sie muuten miksaat?

Kaivappas jostain esiin ja kuuntelepas piruuttaan tota N.Youngin tuotantoa. Vaikka joku kokoelma, niin saat kuvaa monipuolisesta artistista.
asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat
Stoghra
08.07.2007 04:37:13

On kyllä hemmetin hyvä! Pakko myöntää.

Ja niinkuin tuossa ylempänä sanottiin jo, laulu on tosiaan aika hiljasella. Mutta tästähän se lähtee!
Jos Puolasta jotain hyvää tulee, niin kyllä ne ovat Vader ja Soldat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)