Aihe: Bändipaidoista!
1
Mystiq666
05.07.2007 17:51:20
Moi!

Olen tuossa pyydellyt tarjouksia eri painofirmoista ja samalla lueskellut noita aineistoon liittyviä juttuja. Osaako kukaan kertoa miten saan kotikonstein tehtyä tiedoston joka on myös painon jälkeen samanlainen. Olen itse törmännyt värien vääristymiin pariin otteeseen mm. kun painoimme itselle 5kpl paitoja, värit olivat tummia ja vähän aikaa sitten painoimme cd kansia kuva oli myös niissä tumma. Ilmeisesti kuvat pitäisi tehdä cmyk:lla? saako rgb:tä muutettua cmyk:ksi vai pitääkö kuva/materiaali tehdä alusta lähtien cmyk:llä, entä näyttääkö tietokoneen näyttö kuvan samana kuin se on painovalmiina? Onko kellään kokemuksia photoshopin print proof toiminnosta, onko luotettava?
Juntunen
05.07.2007 18:07:46 (muokattu 05.07.2007 18:08:22)

Moi!

Olen tuossa pyydellyt tarjouksia eri painofirmoista ja samalla lueskellut noita aineistoon liittyviä juttuja. Osaako kukaan kertoa miten saan kotikonstein tehtyä tiedoston joka on myös painon jälkeen samanlainen. Olen itse törmännyt värien vääristymiin pariin otteeseen mm. kun painoimme itselle 5kpl paitoja, värit olivat tummia ja vähän aikaa sitten painoimme cd kansia kuva oli myös niissä tumma. Ilmeisesti kuvat pitäisi tehdä cmyk:lla? saako rgb:tä muutettua cmyk:ksi vai pitääkö kuva/materiaali tehdä alusta lähtien cmyk:llä, entä näyttääkö tietokoneen näyttö kuvan samana kuin se on painovalmiina? Onko kellään kokemuksia photoshopin print proof toiminnosta, onko luotettava?

Tuotaninnin... tuo se on semmonen suo lähteä ihan kokemattoman tyhjästä nyhjäsemään, että suosittelen esimerkiksi jonkun alaa osaavan tuttunne apuun kysymistä. Graafisen alan opiskelijat tekee usein halvalla näitä ja ne puhuu CMYKkejä ja RGB:itä niinku suomea.

Mutta joo, kuvat pitää olla CMYK-muodossa ja esim. paitoihin tulevat logot värkkäillään usein vektoripohjasena. RGB-kuvan saa muutettua CMYK-muotoon halutessaan. Painopuljujen kans värkkäytyessä pitää joitakin juttuja ottaa huomioon. Painoilla on esim. ohjeet siitä, miten paljon väriä saa kuvan mustimmissa kohdissa olla jne. Ylipäänsä tarkat ohjeet kuvan toimittamisesta painofirmaan löytyy aina kunkin firman sivuilta tai kysymällä firmasta. Tietokoneen näytön näyttämä kuva riippuu esimerkiksi näytön kalibroinnista, huoneen valaistuksesta ja katselukulmasta, joten täyttä varmuutta painojäljestä ei osanne kertoa kuin ammattilainen.
kivi
06.07.2007 01:27:14
entä näyttääkö tietokoneen näyttö kuvan samana kuin se on painovalmiina?

Tietokoneen näytöllä kuva on valoa ja väriä lisätessä kirkkaus lisääntyy, painettaessa luodaan tummuutta.

Yleensäkään en lähtisi nelivärikuvista tekemään paitaa sekoittelemalla neljää väriä. Se on parhaimmillaankin söhryistä hommaa. Suosittelen pelkistämään paidan kuvan yhteen tai kahteen väriin, ilman sävyjä.

Kaikki mun suunnittelemani t-paidat joita on kymmeniä, ovat näyttäneet painettuna samalta kuin suunnitelmissani. Painotiedosto sen sijaan on aina ihan eri näköinen - senhän on tarkoitus toteuttaa suunnitelmien näköinen paita eikä paitakangas oo filmiä tai paperia.

Paidat painetaan serillä. Se on oma taiteensa. Kannattaa neuvotella painoseulan valmistajan kanssa siellä painossa, mistä elementestä paita rakennetaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Kefiiri
07.07.2007 09:09:12
Paidat painetaan serillä. Se on oma taiteensa. Kannattaa neuvotella painoseulan valmistajan kanssa siellä painossa, mistä elementestä paita rakennetaan.

Ja ihan semmoinen näkökohta kannattaa muistaa, että käyttävät semmoista painoväriä mikä pysyy siinä paitamateriaalissa. Yks tuttu teetti koe-erän mustia paitoja joissa oli valkoinen painatus, ja väri alkoi hilseilemään pois heti ekassa pesussa.

Värien kestävyys eri paidoissa tuntuu vaihtelevan kovasti, mahtaako se johtua kankaasta, väristä vai mistä kaikesta?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)