Aihe: lukkovirittimiä hankkimassa..
1
oiva tumpeloinen
06.07.2007 14:36:14
morjens, nyt olen ajatellut hankkia lukkovirittimet, jos sais vaikka ton vireen pysyyn paremmin, omistan PRS SE billy martin kitaran, ja tuli mieleen, että pitääkö lukkovirittimen olla joku tietty tiettyyn kitaraan jne.. ja sit jos viittisitte suositella joitain hyviä lukkovirittimiä. kiitos!

Kyllä virittimissä on vähän eroja. Tärkeämpi kysymys mun mielestä on, että mistä olet tullut siihen tulokseen, että huono vireenpito on virittimistä kiinni. Kovin usein syyt löytyy satulasta.
Jonttu _
06.07.2007 14:48:47

Kyllä virittimissä on vähän eroja. Tärkeämpi kysymys mun mielestä on, että mistä olet tullut siihen tulokseen, että huono vireenpito on virittimistä kiinni. Kovin usein syyt löytyy satulasta.

btw, onko miten iso operaatio satulan vaihto? itselläni on ibanez rga321, satula pitää kyllä hyvin vireen, mutta esim. bendit satulan takaa ei kuitenkaan onnistu, eli voisi vielä olla liukkaampikin toi satula.
hullu_ukko
06.07.2007 14:57:52
btw, onko miten iso operaatio satulan vaihto? itselläni on ibanez rga321, satula pitää kyllä hyvin vireen, mutta esim. bendit satulan takaa ei kuitenkaan onnistu, eli voisi vielä olla liukkaampikin toi satula.

Grafiittia satulan uriin. Lyijykynän terällä siis vaan hinkkaat väriä satulan uriin, vai onko jo kokeiltu?
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Mun mielestä tolla Farerilla on ihan hyvää kamaa.''-Blake Steelwolf
oiva tumpeloinen
06.07.2007 14:58:45 (muokattu 06.07.2007 14:59:20)

Helpoimmillaan todella helppo operaatio....kaikki kuitenkin riippuu kaikesta. =)

Vanha satula irtoaa pienellä napautuksella, se on todennäköisesti pikkutipalla liimaa kiinni. Uusi satula menee kiinni pienellä liimatipalla. =) Mut se vaikein osa on sen uuden satulan viilaus. Ne urat pitäis olla aika just kohillaan, jos parhaan tuloksen haluaa. Muutaman satulan pilaamalla yleensä saa jossain vaiheessa homman onnistumaan. Eipä ne aihiot kyllä paljoa maksa. Työkalut on usein se suurempi ongelma.

Kaikista halvin ratkaisu tuohon ongelmaan lienee lyijykynällä satulauran tuhriminen. Samalla se on helpoin operaatio. Jos sitten ei luista tarpeeksi, niin veikkaan, että sulla on liian ahdas ura satulassa. Sitä voi sitten varovasti hoitaa vaikka vähän paksummalla kielellä hiomalla.

E: pitäis opetella kirjoittamaan nopeammin.
McNulty
06.07.2007 17:28:53
Kannattaa muistaa virittimiä vaihtaessa, että viritintappien halkaisijat ja niitä varten tehdyt reiät lavoissa ovat kitarasta ja virittimistä riippuen eri kokoisia. Erot eivät ole suuria, mutta onhan se ikävää jos ostaa 10mm halkaisijalla varustetut virittimet ja koittaa asentaa niitä 9mm reikiin :)

Itse vaihdatin Gibson LP Standardin Kluson Deluxet Gotohin MagnumLockeihin ja nupeiksi otin Grover Kidney tyyliset (tsekkaa omakuvasta tuo Gibbanderin lapa). Samalla vaihtui Gibsonin satula 10-52 setille tehtyyn luiseen satulaan. Kitara on nyt entistä vireisempi, kieltenvaihto helppoa ja nopeaa (ei tartte pyöritellä 2-3 kierrosta kieltä viritintapin ympärille.)

Lukittavat virittimet eivät vaikuta suoranaisesti vireen pysymiseen, mutta hyvällä satulalla varustettuna ne tukevat vireisyyttä. Monesti kun näkee viritintapin ympärillä useamman kierroksen kieltä, josta kieli kiristyy bendatessa ja sitten löystyy (eikä aina palaa ennalleen omalle alkup. paikalleen) kun bendin vapauttaa. Toki, useammin se kanittaa siihen kireään satulan uraan, mutta ei nuista lukittavista virittimistä haittaa ole lainkaan. Päinvastoin.

Eli, virittimiä vaihtaessa kannattaa tsekata mitat vanhoista ja uusista koneistoista ja lavan rei'istä. Satulan vaihtaminen ammattilaisella on kohtalaisen halpaa. Minulla taisi maksaa jotain 30-40e luokkaa töineen ja materiaaleineen. Toki moneen kitaraan voi vaihtaa tilalle valmiiksi uritettuja Graphtechin grafiittisia tai Earvanan muovisia satuloita. Ainakin tuo 10-52 satsin paksuin kieli jumitti Earvanan uraan. Siksi päädyin luiseen satulaan jonka ammattilainen teki sopivaksi haluamalleni kielisetille.
if the shit fits... wear it!
oiva tumpeloinen
06.07.2007 18:19:17
Lukittavat virittimet eivät vaikuta suoranaisesti vireen pysymiseen, mutta hyvällä satulalla varustettuna ne tukevat vireisyyttä. Monesti kun näkee viritintapin ympärillä useamman kierroksen kieltä, josta kieli kiristyy bendatessa ja sitten löystyy (eikä aina palaa ennalleen omalle alkup. paikalleen) kun bendin vapauttaa. Toki, useammin se kanittaa siihen kireään satulan uraan, mutta ei nuista lukittavista virittimistä haittaa ole lainkaan. Päinvastoin.

Ei varmasti ole lukittavista haittaa, en tarkoittanut sitä. Mä vain luulen, että kitara ei pidä virettä, ja siksi ollaan nyt ostamassa virikoneita pelastamaan päivä.
McNulty
07.07.2007 01:16:26
Ei varmasti ole lukittavista haittaa, en tarkoittanut sitä. Mä vain luulen, että kitara ei pidä virettä, ja siksi ollaan nyt ostamassa virikoneita pelastamaan päivä.

Juu. Kitaran vireisyys on monen asian summa:
a) hyvät kielet (ja se kuinka kielet kiinnitetään kitaraan esim. viritappien ympärille)
b) nauhojen oikeellinen paikka otelaudassa
c) hyvä satula ja hyvin viimeistellyt urat kielille
d) virityskoneisto
e) talla ja sen säädöt (oli kyse sitten tune-o-maticista, strato-tremolosta, floikasta, bigsbystä tai mistä hyvänsä)

Tuollaiset nyt tuli yömyöhään mieleen ensimmäisenä...
Pehvanssi
07.07.2007 12:04:50
Mikä se on se tr00 oikea tapa kiertää kielet viritintappien ympäri? Pari kierrosta?
oiva tumpeloinen
07.07.2007 12:09:06 (muokattu 07.07.2007 12:13:36)
Hyvä tapa on kiertää kieltä kerran yli ja kaksi kertaa ali siitä kohdasta, mistä kieli työnnetään virittimen läpi.

Jollain (olikohan Laxulla) oli töherryksiä aiheesta.

E: sinänsähän mitään "oikeaa" tapaa ei ole. Jos vire pysyy, niin sehän on silloin oikea tapa.
Werde
07.07.2007 14:14:57
Lukittavat Sperzelit on parasta mitä rahalla saa.

Mahdollisimman vähän kieltä tappiin niin vire pysyy parhaiten. Kieli reiästä läpi ja tiukalle, vajaan ykkösnauhavälin verran kieltä takaisinpäin, taitto, viritintä kääntäen yksi kierros läpimenevän osan yli ja toinen ali.
pekurides
07.07.2007 15:53:37

Lukittavat Sperzelit on parasta mitä rahalla saa.

Mahdollisimman vähän kieltä tappiin niin vire pysyy parhaiten. Kieli reiästä läpi ja tiukalle, vajaan ykkösnauhavälin verran kieltä takaisinpäin, taitto, viritintä kääntäen yksi kierros läpimenevän osan yli ja toinen ali.

Samat sanat schallerin m6 virityksistä.

Mitä vähemmän kieltä tapin ympärillä venymässä sen paremmin pitäisi pysyä vireessä.

Näitä voi sitten joutua hieman modailemaan että saa istumaan hyvin ja ylimääräisiä ruuvinreikiä voi olla myös tiedossa sekä oliko tuossa PRS se se 4 ylhäällä ja 2 alhaalla järjestys, ei välttämättä tuota settiä löydy joka liikkeen hyllystä.
Tunteella päin vittua.
McNulty
07.07.2007 18:05:54 (muokattu 07.07.2007 18:12:22)
Itselläni on ollut Sperzeliä, Schalleria ja Gotohia lukittavina malleina. Mielestäni Schaller M6 Locking ja Sperzel ovat aikalailla samalla viivalla. Se iso sormimutteri jolla kieli tappiin kiristetään on todella helppokäyttöinen. Eräs ongelma ainakin LTD:n Sperzeleissä oli, ettei siitä tapista saanut läpi punottua .056 kieltä paksumpaa lankaa. Eli esim. 11-58 settiä joutui modailemaan. Schalleriin meni .058 heittämällä.

Gotoh oli hyvä ratkaisu omasta mielestäni Gibson LP Standardiin, koska lavassa olevia reikiä ei tarvinut suurentaa lainkaan. Gotohin MagnumLock sopi heittämällä. Samoin Gotohilla on kovasti mukava valikoima erilaisia nuppeja, jolloin modailijaystävällisyys on huippuluokkaa. Gotohin ratio vain ei ole aivan yhtä "tarkka" mitä Sperzelin virittimissä.

Kaikki kolme valmistajaa kuitenkin tekevät laadukkaita lukittavia virittimiä. Itse en ainakaan osaa suoraan sanoa, mikä niistä on "absoluuttinen paras". Riippuu niin paljon siitä, mihin kepukkaan, mihin käyttöön ja minkä näköiset haluaa.

Mikä se on se tr00 oikea tapa kiertää kielet viritintappien ympäri? Pari kierrosta?

Mahdollisimman vähän... mutta siten, että kieli ei pääse pakenemaan tapilta, tai "luistamaan alta". Itse suosin normivirittimissä 2-3 kierrosta, riippuen hivenen kielestä (punottu vai punomaton). 5 kierrosta on mielestäni ehdottomasti liikaa, joten sen alle olisi hyvä päästä kierrosten lukumäärässä. Yksi hyvä tapa on uutta kieltä laittaessa, ottaa kieli suoraksi tapin läpi, sitten mittaa ylimääräisen kielen määrän siten, että viritettävän kielen tapilta seuraavaan viritystappiin asti, eli yleensä noin 20mm tms. Siihen kohtaan kieltä tukeva etusormi-peukalo ote ja työntää kieltä sen 2cm taaksepäin ja toisella kädellä alkaa virittämään. Samalla kun kieltä veivailee tapin ympärille, niin tarkkailee ja seuraa, että kieli menee hyvin "lomittain" eikä poukkoile yli ja ali sen aiemman kierroksen. Lopuksi sitten ylimääräiset pois ja venyttää kieltä (eli löysät pois) ja sitten taas tsekkaa vireen ja toistaa tuon venytysoperaation muutaman kerran. Hyvä tulee kun huolellisesti tekee ja ajan myötä tuohon kyllä tulee omanlainen rutiini.
Explorer
07.07.2007 18:40:13

Tuolla tavallahan mitätöi lukkovirittimen koko idean, jos kieltä alkaa kiertämään tapin ympäri. Ihan turhaa. Kieli vaan reiästä läpi ja tiukalle, lukitusruuvi kiinni ja vireeseen. Noin ite Sperzeleillä olen aina tehnyt ja vire pysyy pomminvarmasti. Ja lapa näyttää siistimmältä kun ei ole kielikieppejä viritintappien ympärillä.

Mulla oli kitara jossa oli Planet Wavesin autotrimit, ja ne oli kyllä paremmat kuin Sperzelit juuri sen automaattisen kielen jämäpätkän katkaisemistoiminnon takia, että jos nyt olisin ostamassa uusia virittimiä niin ne hommaisin.
Pehvanssi
08.07.2007 12:15:18 (muokattu 08.07.2007 12:17:55)
Juu nimittäin mulla on ollut ongelmia vireen pitämisen kanssa. Satulassa vika ei ole kuitenkaan. Sen verran monesti jo sekin tarkistettu.
Itse oon ton kitaran kielittänyt silleen että kieltä menee mahdollisimman vähän viritintapin ympärille. Ilmeisesti jopa liian vähän sillä kierroksia tulee alle 2. Voisipa melkein kokeilla tuota 1 yli 2 ali konstia (tai no kokeilinkin, mutta vanhoilla kielillä -> kieli katki ) huomenna.
Nykyset virittimet on on toimivat, mutta ei todellakaan yhtä jämäkät kuin pränikät virittimet.

Tuo venyttäminen on tuttua ja virittämisen teen siten että epävireisen kielen löysään alivireeseen -> venytys -> viritys.
Jospa se johtuu sitten tosiaan liian vähistä kierroksista viritintapin ympärillä.

edit. Tässä kun miettii niin syystä tai toisesta muissa kitaroissa on useampi kierros tapin ympärillä -> ei vire ongelmia.
Werde
08.07.2007 15:06:02
Tuolla tavallahan mitätöi lukkovirittimen koko idean, jos kieltä alkaa kiertämään tapin ympäri. Ihan turhaa.

Ei lukkovirittimeen kieltä kierretä tietenkään. Joku kysyi mikä on oikea tapa laittaa kieli kiinni viritintappiin, luulisi uunonkin tajuavan miten lukkovirittimien kanssa toimitaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)