Aihe: Kitarakamat uusiksi
1
Jamppa1
22.06.2007 23:03:49
Homman nimi on se, että pitäisi hommata hieman uutta kamaa vanhojen tilalle. Pitäisi hommata uusi vahvari, wahi ja efekti. Itselläni on tuo laitetuntemus kovin huono vaikka 9 vuotta kitaraa olen soitellut, joten toivoisin, että joku asiantuntija vähän jelppisi.

Vahvistimen pitäisi olla melko monipuolinen ja mieluiten putkilaite. Vahvarista pitäisi repiä bluesia hyvästä cleansoundista Gary Moore tyyliseen bluesiin ja myös tulee soiteltua mm. AC/DC:tä, ZZ Toppia ja Iron Maidenia, eli melko laidasta laitaan. Olen harkinnut jotain Fenderin putkilaitetta hyvien cleanien perusteella mutta onko säröistä mihinkään? Haaveena on ollut myös, että jos joskus omistaisin Marshallin mutta ovatko Marsun cleanisoundit hyvät? Katselin thomannilta, että Marshallin TSL60 putkinuppi sopisi budjettiini, eli n. 1000-2000 euroa ja sitten vielä joku kaappi alle.
Tarvitsen myös jonkun wahin mutta en tiedä minkä. Katselin thomannilta tuota dunlopin cry baby GCB95 mallia, koska oli niin edullinen mutta mitä noilla waheilla on eroa toisiinsa nähden, muuta kuin hinta? Tarvitsen myös jonkun hyvän säröpedaalin, mistä irtoaisi hyvät säröt soittamaani musiikkityyliin. Katselin itse tuota Bossin SD-1:stä.

Jotain saattaa naurattaa nuo omat ehdotukseni ja tyhmät kysymykset mutta toivon, että joku auttaisi ja kertoisi omia ehdotuksiaan. Kiitos etukäteen.
hapan
22.06.2007 23:24:17
Osta Hughes&Kettnerin Trilogy. Et tartte sen kanssa speduja, särö riittää varmasti kovimpaankin jyräämiseen, joskin siitä vallan mainiot blues/rocksäröt irtoo myös. JA puhdas on tosi hyvä. Nuppi on kaiken kaikkiaan todella monipuolinen ja mahtuu sun budjettiin loistavasti.

Wahiksi suosittelen VOXia tai sitten Cry Babya. Toki kannattaa testata muitakin waheja.
jpaa
22.06.2007 23:45:32
Samantien kannattaa katsastaa samaisen merkin Switchblade joka on ainakin omasta kokemuksesta varsin hyväsoundinen peli. Löytyy kaikki: hyvät kliinit, pikku- ja isot rosot sekä loppujen lopuksi ultra kanavalta gainia jokaisen makuun, eli tarpeeksi.
jussimus
23.06.2007 11:05:42
Mulla oli aiemmin juuri tuo TSL60, ja nykyisin mulla on Trilogy. Voin lämpimästi suositella molempia nuppeja. Aika samankaltaisia ovat ominaisuuksiltaan, ja saundimaailmatkin ovat melko samankaltaisia, tosin tehdasputkien kanssa Trilogyssä on enemmän atakkia ja särmää. Itse pehmensin hieman Trilogyn saundia vaihtamalla yhden etusen (tilalle tuli JJ ECC803S), jolloin Trilogystä tuli vielä enemmän Marsumaisempi.

Mutjoo, molemmat ovat hyviä ja monipuolisia vahvareita. Kannattaa tietty kyttäillä toria koska sieltäkin noita saattaa tulla vastaan, mutta jos on jo kiire saada uus vahvari niin eipä ne onneksi paljon uutenakaan maksa.
Jamppa1
23.06.2007 14:14:32 (muokattu 23.06.2007 14:19:36)
Kävin kuuntelemassa ääninäytteitä tosta switchbladesta ja hyvältähän se kuulosti. Trilogy-näytteitä en löytäny ainakaan H&K:n omilta sivuilta. Jos hommaan ton switchbladen tai trilogyn nupin, niin mitäs kaappia ehdotatte siihen alle, vai onko saman valmistajan kaappi hyvä?
McNulty
23.06.2007 17:16:49
Kävin kuuntelemassa ääninäytteitä tosta switchbladesta ja hyvältähän se kuulosti. Trilogy-näytteitä en löytäny ainakaan H&K:n omilta sivuilta. Jos hommaan ton switchbladen tai trilogyn nupin, niin mitäs kaappia ehdotatte siihen alle, vai onko saman valmistajan kaappi hyvä?

Mulla toimii Trilogyn alla hyvin Celen V30 elementit, niin 2x12" Framuksessa kuin H&K:n omassa 4x12". Trilogy tuuttaa aika reilusti alakertaa, niin on kiva että elementit korostavat middlejä. Lopputulos on mielestäni varsin hyvin balanssissa.
clenching the fists of dissent
Jamppa1
23.06.2007 18:36:21
Eli jos hommaan Trilogyn ja siihen alle vaik ton H&K VC 412 A30 kaapin pitäs irrota noi mun kaipaamat soundit? Niin, ja sitä vielä piti kysyä että voiko tollasella paketilla soittaa hiljaa? Kun kotona ei aina pääse täysiä luukuttamaan.
hapan
23.06.2007 19:09:29
Eli jos hommaan Trilogyn ja siihen alle vaik ton H&K VC 412 A30 kaapin pitäs irrota noi mun kaipaamat soundit?

Sun pitää käydä toi nuppi testaamassa itse, mutta tuskin petyt ainakaan paljoa, tuo on niin varma vehje.

Niin, ja sitä vielä piti kysyä että voiko tollasella paketilla soittaa hiljaa? Kun kotona ei aina pääse täysiä luukuttamaan.

No, mitä itse luulet? Himassa soitetaan sillä varastetulla micro cubella, tolla setillä vedetään siellä, mistä siitä on oikeasti iloa, eli treeneissä ja keikoilla. Himassa tommosten läjien pito on kyllä turhaa touhua.
Jamppa1
23.06.2007 20:31:56
Tartten kyllä isomman vahvarin bänditreeneihin mutta onko tuo nuppi-kaappi yhdistelmä liikaa, kun sitä ei tartte keikoilla, koska meitin bändi ei keikkaile? Saako esim. tosta switschbladen combosta samanlaista soundia? Ehdotelkaa.
jpaa
23.06.2007 21:00:45 (muokattu 23.06.2007 21:01:19)
Kannattaa kokeilla ensin vaikkapa sitä 50w comboversiota Switchbladesta. Toimii varmasti sekä kotona että bändin kanssa. Sen verran voin sanoa että kyllä nämä vehkeet hakkaa 100-0 sen Microcuben kotivoimakkuuksillakin. Tosin itse asun omakotitalossa, kerrostalossa en viitsisi lähteä edes kokeilemaan.
bfoc
05.07.2007 18:28:15 (muokattu 05.07.2007 18:29:30)
Olisko toi nuppi-kaappi yhdistelmä kotisoitossa liikaa vaikka hommais tollasen 2x12 kaapin? Onhan siinä kummiski paljo vähemmän tehoa ku 4x12. Ajattelen vaan vähä pidemmälle asioita ku meitin bändiki saa vissii koht kunnon reenitilat. Ottashan se päähän jos loppus tehot kesken :D

Sillä 2X12 vs 4X12 vaihdolla ei ole mahdotonta merkitystä äänenpaineeseen. Volumenappulan asento on paljon merkittävämpi. Kotona voi tietysti molemmilla kaappivaihtoehdoilla soittaa joskin soundi voi olla hieman "tunkkainen" hiljaa soitettaessa ja jos kamoja avaa esim kerrostalossa sen verran että saa päätteen saa naapuritkin avautumaan.

Isoin ongelma IMO on kamojen raahaaminen. TSL60 painaa 18 kiloa ja (Marsun) kaapit 19-41 kiloa mallista riipuen. Ei ihan herkua raahailla paikasta toiseen.

-> Edittiä heti. Esim broidi soittaa 1X12:n läpi 100W JCM900:lla kerrostalossa eikä naapurit ulvo. On siis mahdollista kuitenkin...
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Jamppa1
05.07.2007 19:04:06
Asun omakotitalossa, et aika lujaa saa soittaa ja ne kamat todennäkösesti lojuis treenikämpällä. Luulen että hommaan ton H&K:n nupin ja siihen alle jonku 2x12 kaapin. Bonecrusher ehdotti kaappia missä olis celen v30 elementit mut niitäki on useampia, et kertokaa vähä omii mielipiteitä kaapin suhteen. Eli pitäs olla 2x12.
jussimus
05.07.2007 19:39:43
Asun omakotitalossa, et aika lujaa saa soittaa ja ne kamat todennäkösesti lojuis treenikämpällä. Luulen että hommaan ton H&K:n nupin ja siihen alle jonku 2x12 kaapin. Bonecrusher ehdotti kaappia missä olis celen v30 elementit mut niitäki on useampia, et kertokaa vähä omii mielipiteitä kaapin suhteen. Eli pitäs olla 2x12.

No mulla on Trilogyn alla Marsun 1936, jossa on Celestionin V30 ja G12H. Oon treeniksellä testannu vierekkäin tota Marsua ja Framusta (2xV30), ja tykkäsin enemmän Marsusta.

Luulen että ratkaisevan eron teki juuri tuo Marsussa oleva G12H, sillä Marsun läpi vedettynä saundi oli isompi, mureampi ja himpun verran jytkympi, kun taas Framuksen läpi vedettynä saundi oli pistävämpi, ohuempi ja aika näkkäri. Nyanssit olivat molemmissa kaapeissa yhtä hienot ja heleät.

Framus on röyhkeän halpa loistokaappi, ja toimii pändisoitossa ideaalisesti juuri sen leikkaavuutensa takia. Näin voin sanoa kokemuksesta, sillä Framus päätyi pändimme toisen kitaristin käyttöön, kun se ei mulle kelvannut :)

Mutta suosittelen lämpimästi tuota Celen V30 ja G12H-yhdistelmää, noilla pitäisi hoitua musatyyli kuin musatyyli. Tosin tota yhdistelmää ei pahemmin saa valmiina pakettina suoraan kaupasta, Marsun TSLC212 taitaa olla ainoa kaappi josta tuo kyseinen elementtipari löytyy valmiina...? Ja huomautan vielä, että toi Marsun TSLC212 on hyvin erilainen saundiltaan kuin samoilla elementeillä varustettu 1936, koska TSLC212:n kotelo on paljon pienempi, heppoisempi sekä takaa 1/3 avoin. Mut sehän onkin TSL-combolle tarkoitettu lisäkaappi.

Semmosta.
Guildfinger
05.07.2007 19:54:03
Mulla ois linjasta poikkeava ehdotus: Torilla olis Music man Sixty-five nuppi, jonka olettaisin olevan juuri sitä mitä etsitään, 500 EUR, kohtuullista sanoisin. Turha rokkikitaristin on ostaa surisevaa puolijohdejätettä vaivaisilla penneillään. Musarin trankkuetuastetta ei tarvitse kavahtaa, hyvältä kuulostaa SD-1:n kanssa! Oon veivannut itse tolla yhdistelmällä satunnaisesti. Cleanit toimii kybällä tietty, kun Fenderin sukuisesta vehkeestä puhutaan.
Sitten tarvitset Greenbackeilla ladatun skoben eli sekotetaan jenkkiä ja brittiä.

Ehdotus 2: Torilla JMP Marshall Combo, 800 EUR! Harvinainen ja erittäin AC/DC, mutta unohda hyvät cleanit.
Jamppa1
05.07.2007 20:25:15
Kiitos ehdotuksista. Täytyy käydä liikkeissä testailemassa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)