Aihe: Soitto kuluttajanasiamiehelle?
1 2
Kugelmeister
05.07.2007 14:24:25
Tilasin eräästä kaupasta kitaran, koska kehuivat "viimeisen katastrofin" toimitusajoissa olevan 3vk. Noh. Viikot ovat nyt muuttuneet kuukausiksi ja kitarani tilaamisesta on tullut jo yleinen vitsi kavereidenkin keskuudessa. Rahaa on jo sisässä vajaa satanen, niin eihän sitä kehtaa perua. Pitäisikö tästä laittaa oikein kunnon rumba pystyyn ja soittaa kuluttajanasiamiehelle, vaikka musiikkikaupan sedät syyttelevät maahantuojaa? Loppujen lopuksi 3 viikkoahan minulle luvattiin. Onko porukalla omakohtaisia kokemuksia tällaisesta? Uskon kyllä oikeasti, että joku mättää maahantuojalla eikä itse kauppa voi sille itse mitään, mutta silloinhan ei pitäisi vedättää ihmisiä laittamaan rahojansa sisään jos toimitusajat ovat noin mystiset.

Kiitoksia vastauksista
oiva tumpeloinen
05.07.2007 14:28:44
Nyt sulla on sinänsä asiat sekaisin, että sä olet menossa ylempään portaaseen puhumatta alemman portaan kanssa asiasta ollenkaan. Kuluttaja-asiamies ratkaisee ongelmatilanteita, mitä tulee mahdollisesti kaupanpurun kanssa. Niitä ongelmiahan sulla ei vielä ole, kun et ole kauppiaan kanssa asiasta keskustellut.

Muita vaihtoehtojahan tuossa jutussa ei ole: joko odotat kiltisti tai vaadit kaupanpurkua. Mikään kuluttaja-asiamieshän ei sulle siksi tavaraksi muutu
Hanok
05.07.2007 14:29:09 (muokattu 05.07.2007 14:30:23)
Se on täysin tapaus- ja sopimuskohtaista miten käsirahojen yms. kanssa toimitaan. Koska toimitusajat ovat venyneet yli äyräidensä, olet oikeutettu purkamaan kaupan ja saamaan käsirahan takaisin. Kuluttaja-asiamiehiä on turha miettiä muuten kuin siinä tapauksessa ettei liike pysty toimittamaan tilattua tuotetta, mutta ei myöskään suostu palauttamaan käsirahaa. Rahan palautustahan ei ole edes vaadittu vielä.

Eli kauppa purkuun vaan ja selvittämään saisiko tuotteen jostain muualta nopeammin. Jos ei niin sitten harkitsemaan jotain muuta tuotetta tilalle.

EDIT: oiva ehtikin näköjään nopeammin
McNulty
05.07.2007 14:38:51
Vajaa satanen sisässä? Eihän tuo nyt ole temppu eikä mikään pyytää sitä "vajaata satkua" takaisin ja purkaa kauppa. Syyksi voit mainita kohtuuttoman toimitusajan. Ilmoitat ystävällisesti kauppiaalle, että haluat katsella jotain muuta, tai ostaa tuotteen muualta.

Ole itse omien asioidesi "kuluttaja-asiamies"!
if the shit fits... wear it!
Krice
05.07.2007 14:39:11

Missä kaupassa on tuollainen ennakkomaksu, ellei siis tilaa jotain customia?
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
Räbbänä
05.07.2007 14:43:41
Missä kaupassa on tuollainen ennakkomaksu, ellei siis tilaa jotain customia?

Ainakin Oulun Musiikki kullaksella tällaista toimintaa harrastetaan, myöskin alkavat perimään koko loppusummaa kerralla vaikka sovittu että maksetaan erissä ja se luki kuitissakin, mutta kumminkin ekassa erässä komeili laskussa koko summa eli 580 kun satanen oli jo maksettu että edes tilaavat haluamani kitaran.
"Te epäuskoiset! Te etsitte saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist."
Kugelmeister
05.07.2007 14:55:21
siis noilla oli se tsydeemi että maksat kitarasta kymmenesosan etukäteen että suostuvat edes tilaamaan sen sinne liikkeeseen. ja nyt kun se tilaus on jo tulossa (jossain trinidad ja tobagon matkahuollossa) en usko että antavat rahoja takaisin. mutta joo, en asiasta mitään tiennyt niin kiitoksia valaisusta. kai minä vaan kärsin vieläkin vaikka on aika kohtuuton aika mennyt, olisi kyllä oikeutettua jos jotain alennusta/korvausta tulisi liikkeestä (antaisivat plektran ja tarroja):D
ahvenonkala
05.07.2007 15:06:55

Alku kesästä -05 tilasin paikallisen liikkeen kautta Esp/Ltd Ec1000Asb kitaran (koska sain n. 100€ euroa halvemmalla kuin T-Kaupasta). Ajattelin että ei mene kauan sen tulemisessa joten nostin tililtä 600€ etumaksuksi. Liikkeessä sanoivat että menee jopa 2 kuukautta. No, odotellaan. Kahden kuukauden päästä menen kysymään: "Ei ole maahantuoja saanut vieläkään. Menee vielä kuukausi". Kävin parin viikon päästä kyselemässä ja sanoin että kohta pitäs lähteä Tallinnaan neljäksi kuukaudeksi että on vähän kiirettä kitaralla. Siitä meni vielä pari viikkoa että kitaran sain, eli yhteensä 4kk odottelua kun alunperin piti olla korkeintaan 2kk.

Tässä tapauksessa en kovin tosissaan edes miettinyt kaupanpurkua koska kitara oli juuri se mitä halusin. Joka kerta kovasti pahoittelivat viivästystä kun kävin soittimen perään närkästyneenä kyselemässä. Lupasivat hoitaa sen jopa Tallinnaan mikäli sinne kerkeän tai sitten palauttaa ne 600€ jotka olin jo maksanut.

Itse myyjänä jonkun vuoden olleena tiedän että eiväthän he oikein mitään tuollaisessa tilanteessa voi, mutta toisaalta he ovat asiasta kumminkin vastuussa. Jos se kitara on juuri se jonka haluat niin voithan vielä hetken odottaa, jos ei niin liike on kyllä velvoitettu purkamaan kauppa.
The time to kill is now... while my guitar gently weeps.
FensonGibder
05.07.2007 15:07:34
Peru - ja heti. Muuten ottavat tavaksi toimia näin (tai ovat jo ottaneet).
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
ahvenonkala
05.07.2007 15:17:12

Ainakin Oulun Musiikki kullaksella tällaista toimintaa harrastetaan

Ai, minä kun luulin että se on ihan käytäntö. No, enpä ole muualta mitään oikein tilaillutkaan. Meikäläinen ihan sinisin silmin maksaa 600€, heh.
The time to kill is now... while my guitar gently weeps.
mailbag
05.07.2007 15:32:20
ehkä opimme taas välttämään kotimaisia musiikkikauppoja
hannlain
05.07.2007 15:41:17
ja nyt kun se tilaus on jo tulossa (jossain trinidad ja tobagon matkahuollossa) en usko että antavat rahoja takaisin.
Ei se rahojen takasin saaminen oo sun uskostas kiinni ; ) Marssit/soitat sinne liikkeeseen, ja sanot että haluat hinnanalennusta kaupasta (tai mitä lie tilpehööriä lisäks) kohtuuttuman pitkästä luvatun toimitusajan ylityksestä tai vaadit kaupan purkua. Kaupan kuitenkin kuuluu kantaa riski siitä että eivät pysy luvatuissa toimitusajoissa, eikä asiakkaan. Toki jos maahantuoja ei pysy vähittäismyyntiportaalle luvatuissa toimitusajoissa, ei myyjäkään siinä mitään voi. Mutta enivei, asiakkaalla on tässäkin tapauksessa oikeus purkaa kauppa ja saada takaisin mahdollisesti maksamansa käsiraha. Eli rohkeasti vaan sinne kauppaan juttusille.

Tietty hankalaa, jos toi sun tilaamas kitara on just sitä mitä haluat, eikä sitä mistään muualtakaan saa.
-Hannu
Chemo
05.07.2007 15:49:29

Avainsana tässä casessa on "kohtuuton viivästyminen" - tätä ei ole laissa määritetty tarkasti ja on siis tapauskohtainen termi. Mikäli tuote on myöhässä, mutta ei vielä "kohtuuttomasti", ei asiakkaalla välttämättä ole perusteita vaatia kaupan purkamista.

Miten paljon tuote on nyt viivästynyt luvatusta toimitusajasta?
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
donkkis
05.07.2007 16:13:18 (muokattu 05.07.2007 16:15:04)
Alku kesästä -05 tilasin paikallisen liikkeen kautta Esp/Ltd Ec1000Asb kitaran (koska sain n. 100€ euroa halvemmalla kuin T-Kaupasta). Ajattelin että ei mene kauan sen tulemisessa joten nostin tililtä 600€ etumaksuksi. Liikkeessä sanoivat että menee jopa 2 kuukautta. No, odotellaan. Kahden kuukauden päästä menen kysymään: "Ei ole maahantuoja saanut vieläkään. Menee vielä kuukausi". Kävin parin viikon päästä kyselemässä ja sanoin että kohta pitäs lähteä Tallinnaan neljäksi kuukaudeksi että on vähän kiirettä kitaralla. Siitä meni vielä pari viikkoa että kitaran sain, eli yhteensä 4kk odottelua kun alunperin piti olla korkeintaan 2kk..

Noihin aikoihin oli ESP:llä pahoja toimitusvaikeuksia. Itse tilasin tammikuussa 05 Turun F-Musan kautta kepin, maaliskuussa piti tulla. Taisin kesäkuussa saada skeban käteeni. Kokoajan mulle kanssa lupailtiin että "pari viikkoo vielä" jne. Mutta eipä se kaupan vika ole ja ei sillä loppujenlopuksi ollut niin hirveetä kiirettäkään. Sainpa sentään halvemmalla kuin t-kaupasta.
Tyhjän saa pyytämättäkin.
Umas
05.07.2007 16:21:14 (muokattu 05.07.2007 16:21:28)

Noihin aikoihin oli ESP:llä pahoja toimitusvaikeuksia. Itse tilasin tammikuussa 05 Turun F-Musan kautta kepin, maaliskuussa piti tulla. Taisin kesäkuussa saada skeban käteeni. Kokoajan mulle kanssa lupailtiin että "pari viikkoo vielä" jne. Mutta eipä se kaupan vika ole ja ei sillä loppujenlopuksi ollut niin hirveetä kiirettäkään. Sainpa sentään halvemmalla kuin t-kaupasta.

Ei ole kaupan vika mutta mitäs lupailevat, ja kehtaavat ottaa rahaakin etukäteen.
Luuta kurkkuun vaan.
"Only sick music makes money today." Friedrich Nietzsche
Tinppa
05.07.2007 16:30:47 (muokattu 05.07.2007 16:36:29)
Kuluttajaviraston nettisivuilta:

http://www.kuluttajavirasto.fi/user … 065&id=17067&mode=readdoc#1

Mitä voin vaatia korvaukseksi tilaamani tavaran toimituksen viivästyksestä?

Viivästyksestä on kyse silloin, kun tavaraa ei luovuteta tai se luovutetaan sovitusta ajasta myöhästyneenä. Laki antaa oikeuden kaupan purkamiseen toimittajalle annettavan kohtuupituisen lisäajan jälkeen ja oikeuden vahingonkorvaukseen asianhoitokuluista. Korvattavaksi voi vaatia välittömät vahingot, esimerkiksi asian selvittelystä aiheutuneet matka-, puhelin- yms. kulut. Myös muista viivästyksen aiheuttamista vahingoista kuluttaja voi vaatia korvausta, esim. todellisesta tulonmenetyksestä tai turhaan tilatusta asentajasta, kun asennettava tavara ei tullutkaan.

Laki ei anna yleistä mahdollisuutta vaatia rahahyvitystä, mutta jos hyvityksestä tai kaupan purkamisesta on sopinut, tehty sopimus pätee. Rahallista hyvitystä voi esittää vaihtoehtona kaupan purkamiselle esimerkiksi tilanteessa, jossa alunperin sovittu toimitusaika ei pidä ja toimittaja esittää uutta olennaisesti myöhäisempää toimitusaikaa. Myyjä liike voi tähän suostua, jos se haluaa pysyä kaupassa. Kannatta myös katsoa, mitä sopimuksessa lukee korvauksista toimituksen viivästyessä.

Vahinkojen korvauksesta on syytä neuvotella ensin toimittajan kanssa. Riitatilanteissa on syytä ottaa yhteyttä kunnalliseen kuluttajaneuvojaan.

Itse antaisin kauppiaalle ehdon että mikäli soitin ole tällöin ja tällöin saatavissa, puretaan kauppa kokonaan ja kaikki tähän mennessä maksetut rahat takaisin. Tuohon sulla on siis lain mukaan täysi oikeus. Ite en jaksaisi jäädä kuukausikaupalla odottelemaan että milloin soitin tulee vai tuleeko ollenkaan...
Numb
06.07.2007 09:31:54 (muokattu 06.07.2007 09:32:46)

ehkä opimme taas välttämään kotimaisia musiikkikauppoja

Doh. Itse tilasin paikallisesta puolellatoista tonnilla tavaraa, eikä mitään etumaksuja.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
stuugi
06.07.2007 10:04:02
Doh. Itse tilasin paikallisesta puolellatoista tonnilla tavaraa, eikä mitään etumaksuja.

Tilasin alle 800 euron kitaran paikallisesta. Etumaksua piti maksaa vähintään 20%.

En kyllä ymmärrä miksi pitää väkisin tukea paikallista yrittäjää jos ottaa huomioon:

- Hinta on tinkaamisenkin jälkeen kalliimpi kuin saksassa
- Tavaraa ei voi nähdä tai kokeilla ennen ostopäätöstä (sähköpostilla ei voi tilata, koska silloin voitaisiin soveltaa etämyynnin palalutusoikeutta.)
- Takuu on vain 6kk (saksa 36kk)

Eli jos tilaa Saksasta saa saman kaman halvemmalla, pitemmällä takuulla ja palautusoikeudella varustettuna.
Numb
06.07.2007 10:06:26

Tilaisin paikalliselta, ilman etumaksua, 30% halvemmalla kuin Saksasta.

Miten sinä olisit tehnyt?
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)