Aihe: Laila Helminen - "Opeta mua rakastamaan"
1 2 3 4
baron
04.07.2007 19:21:37 (muokattu 04.07.2007 19:23:46)

Jo aivopuoliskotutkimuksen alkuvaiheissa Bever ja Chiarello (1974) havaitsivat dikoottisen kuuntelun kokeissa, joissa melodioita soitettiin vuorotellen eri korviin, että muusikoilla ja ei-muusikoilla oli eroja aivopuoliskojen aktivoitumisessa musiikkia kuunneltaessa. Ei-muusikot suoriutuivat paremmin silloin, kun he kuuntelivat testimelodioita vasemmalla korvalla (jolloin informaation prosessoinnista vastaa oikea aivopuolisko), mikä näytti vahvistavan perinteistä käsitystä aivopuoliskojen työnjaosta. Muusikoiden tulos oli kuitenkin päinvastainen, sillä he suoriutuivat paremmin silloin, kun he kuuntelivat testimelodioita oikealla korvalla (jolloin informaation prosessoinnista vastaa vasen aivopuolisko)."

No nyt puppugeneraattori toimii ihan kunnolla. Tietämättömät on helppo bluffata näennäistiedolla.
Päinvastoin kuin näkö ja tunto ja mitä niitä on, kuuloradat risteävät jo aivorungon alueella merkitsevästi ja ihan sama, kumpaan korvaan ärsykkeen annat, kumpaankin aivopuoliskoon se menee.

Tietämättömiä on helppo höynäyttää.

Edit: Tiedätkö mitä? Mä en oo pelkästään nettitiedon varassa, mä oon antanut ihmisille kuuloärsykkeitä kumpaankin korvaan erikseen ja rekisteroinyt vasteita kummastakin aivopuoliskosta!
Art Blakey: "Someone played a wrong note and jazz was born"
Tankero
04.07.2007 22:38:46
No nyt puppugeneraattori toimii ihan kunnolla. Tietämättömät on helppo bluffata näennäistiedolla.
Päinvastoin kuin näkö ja tunto ja mitä niitä on, kuuloradat risteävät jo aivorungon alueella merkitsevästi ja ihan sama, kumpaan korvaan ärsykkeen annat, kumpaankin aivopuoliskoon se menee.

Tietämättömiä on helppo höynäyttää.

Edit: Tiedätkö mitä? Mä en oo pelkästään nettitiedon varassa, mä oon antanut ihmisille kuuloärsykkeitä kumpaankin korvaan erikseen ja rekisteroinyt vasteita kummastakin aivopuoliskosta!

Onko tulokset kenties julkaistu jossain?
Varmasti, vissiin.
isojussi
04.07.2007 23:08:37 (muokattu 04.07.2007 23:14:52)
....Jos muusikot yksinkertaisesti jollain tukkisivat oikean korvansa musisoidessaan, olisi musiikin hahmottaminen ehkä lähempänä ei-muusikoiden tapaa kokea musiikki. ...

HOHOHOHOHOHOHOHOHOHOHOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!

Eli jos pistän oikean korvan tukkoon, en kuule enää musiikista sen eri elementtejä?

HAHAHAHAHAAAAAHHHH!

Et sä voi Riksteri uskoo tohon itekään!

Mites sitten bassotaajuudet, jotka aistitaan käytännössä kehon kautta? Mikäs aukko niitten suhteen tukitaan?

Hei haloo: Se, miten muusikko kuulee musiikin, on harjaantumisen ja opitun tulos ja hän erottaa ne asiat, mitään erottaa ihan kummallakin korvalla. Ei muusikko oo mikään halpa karaokevideo, missä laulu on panoroitu oikeeseen ja loppuorkesteri vasempaan korvaan.

E: En oo nettitiedon varassa minäkään, sillä jos Barska käyttää sitä oikeatsi tässä kohtaa merkittävää osaamistaan ja tietomääräänsä, on mulla umpimaalaisena vielä aimo annos maalaisjärkeä jäljellä.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
baron
04.07.2007 23:52:13

Onko tulokset kenties julkaistu jossain?

Rutiini BAEP-tutkimuksessa (brain-stem auditory evoked potential) annnetaan toiseen korvaan ääniärsykkeitä ja "sivistynyt" tapa on rekisteröidä vaste bilateraalisesti. Saadaan esiin viisi aaltoa, jotka kuvastavat ärsykkeen kulkua aivorungossa.
Ainoastaan ensimmäinen, kuulohermosta tuleva aalto tulee vain ärsytetyn korvan puolelta. Kaikki myöhemmät vasteet tulevat bilateraalisesti saman suuruisina eli kuulorata risteää jo hyvin varhaisessa vaiheessa.
Aivokuorelle vasteet tulevat aina molemmille puolille ärsytetään kumpaa korvaa tahansa.
Riksteri
05.07.2007 00:55:29 (muokattu 05.07.2007 01:06:16)
Ihmisillä on yleensä ns. dominoiva korva, johon vaistomaisesti tukeudutaan tarkkaavaisuutta vaativissa tilanteissa. Varsin mielenkiintoista, jos tuo dominoiva korva on yleensä oikeanpuoleinen muusikoilla ja vasemmanpuoleinen ei-muusikoilla. Onko valtaosalla muusikoista tuo vasemman korvan dominanssi jo syntymästä lähtien vai tapahtuuko muutos musisoinnin vaikutuksesta? Jos toisen korvan dominointi aktivoi enemmän toista aivopuoliskoa, saattaa sillä olla suurikin merkitys siihen, kuinka ihminen musiikin hahmottaa ja kokee.

Lapsihan oppii kuulemaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa, viisikuinen sikiö reagoi äidin lausumiin foneemeihin, jotka se kuulee lapsiveden läpi. Kuituoptisten kameroiden avulla on havaittu sikiöiden reagoivan tiettyihin äänteisiin liikuttamalla tiettyä lihasta. Tuo reagoiva lihas vaihtelee siköstä toiseen, mutta samalla sikiöllä samaan foneemiin reagoi aina sama lihas.

Useimmilla ihmisillä kuulo on täydellinen vastasyntyneenä ja huononee siitä lähtien. Sisäkorvan simpukka koostuu mutkikkaasta karvasolujen mekanismista, joka tavallaan muistuttaa pianon koskettimia. Eri karvasolut reagoivat eri värähtelytaajuuksiin ärsyttäen eri hermopäätteitä. Nämä karvasolut pystyvät erottamaan kymmenen eri äänenkorkeutta pianon yhtä ääntä kohden. Melusaaste, varsinkin korkeat äänet, tuhoaa näitä karvasoluja ja vähentää korvan tarkkuutta. Ehkä tuo oikean korvan dominoituminen ja muut fysikaaliset muutokset ovat jonkunlainen puolustuskeino jatkuvaa kovaa ääntä vastaan, johon korva ei ole evoluutiossa kehittynyt?

Edit: oikean ...
baron
05.07.2007 07:15:20 (muokattu 05.07.2007 07:44:13)

Ihmisillä on yleensä ns. dominoiva korva, johon vaistomaisesti tukeudutaan tarkkaavaisuutta vaativissa tilanteissa. Varsin mielenkiintoista, jos tuo dominoiva korva on yleensä oikeanpuoleinen muusikoilla ja vasemmanpuoleinen ei-muusikoilla. Onko valtaosalla muusikoista tuo vasemman korvan dominanssi jo syntymästä lähtien vai tapahtuuko muutos musisoinnin vaikutuksesta? Jos toisen korvan dominointi aktivoi enemmän toista aivopuoliskoa, saattaa sillä olla suurikin merkitys siihen, kuinka ihminen musiikin hahmottaa ja kokee.

Lapsihan oppii kuulemaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa, viisikuinen sikiö reagoi äidin lausumiin foneemeihin, jotka se kuulee lapsiveden läpi. Kuituoptisten kameroiden avulla on havaittu sikiöiden reagoivan tiettyihin äänteisiin liikuttamalla tiettyä lihasta. Tuo reagoiva lihas vaihtelee siköstä toiseen, mutta samalla sikiöllä samaan foneemiin reagoi aina sama lihas.

Useimmilla ihmisillä kuulo on täydellinen vastasyntyneenä ja huononee siitä lähtien. Sisäkorvan simpukka koostuu mutkikkaasta karvasolujen mekanismista, joka tavallaan muistuttaa pianon koskettimia. Eri karvasolut reagoivat eri värähtelytaajuuksiin ärsyttäen eri hermopäätteitä. Nämä karvasolut pystyvät erottamaan kymmenen eri äänenkorkeutta pianon yhtä ääntä kohden. Melusaaste, varsinkin korkeat äänet, tuhoaa näitä karvasoluja ja vähentää korvan tarkkuutta. Ehkä tuo oikean korvan dominoituminen ja muut fysikaaliset muutokset ovat jonkunlainen puolustuskeino jatkuvaa kovaa ääntä vastaan, johon korva ei ole evoluutiossa kehittynyt?

Edit: oikean ...

1. Se pitää paikkansa että ihmisellä on dominoiva korva kuten käsi, jalka ja silmä. Simppeli testi on katsoa, kummalla korvalla puhelinta pitää. Ilmeisesti mun tuttavapiírin soittajat sitten eivät ole muusikoita?
2. Loppu onkin puppua. Vastasyntyneen kuulokynnys on normaalisti jotain 25-30 dB nHL ja vasta joskus vuoden iän korvilla saavuttaa aikuistason.

Edit: Oon muuten kirjoittanut johonkin lehteen artikkelin vastasyntyneen aistien kehityksestä jopa suomeksi mutta en onnistunut sitä tähän hätään löytämään.
Riksteri
05.07.2007 08:20:25
Taitaa olla tämä tieteen tekeminen varsinaista uskomuspuppua ylipäätään. Aina löytyy uusia selityksiä ja totuuksia, kun tutkitaan enemmän ja eri tavalla. Millä sen pystyy luotettavasti tutkimaan, miten ihmiset musiikin kuulevat, kokevat ja prosessoivat? Nuo fysikaaliset erot lienevät kuitenkin todellisia, pikkuaivojen ja aivokurkiaisen mukautuminen jatkuvaan musisointiin, vai onko tämäkin todistettu pupuksi?
baron
05.07.2007 09:25:56 (muokattu 05.07.2007 09:27:00)

Taitaa olla tämä tieteen tekeminen varsinaista uskomuspuppua ylipäätään. Aina löytyy uusia selityksiä ja totuuksia, kun tutkitaan enemmän ja eri tavalla. Millä sen pystyy luotettavasti tutkimaan, miten ihmiset musiikin kuulevat, kokevat ja prosessoivat? Nuo fysikaaliset erot lienevät kuitenkin todellisia, pikkuaivojen ja aivokurkiaisen mukautuminen jatkuvaan musisointiin, vai onko tämäkin todistettu pupuksi?

Toiminnallisia eroja musikaalisten ja ei-musikaalisten välillä on neurofysiologisin menetelmin mitattavissa, ei rakenteellisia.
Äänen prosesssoinnin erot ovat mitattavissa.
Ketjussa ärsyke - aistimus - elämys ärsyke ja aistimus ovat mitattavissa, elämys ei eli siinä ollaan vain koehenkilön verbaalisen ilmauksen varassa.
baron
05.07.2007 11:40:02

Täyttä puppuahan tuokin kirjoittamasi on tarkemmin ajateltuna. Kaikkea voidaan mitata, myös elämyksiä, määreet ja mittausmenetelmät ovat vain erilaisia ja niitä voidaan keksiä jatkuvasti lisää.

No joo, vertaamalla onko ärsykkeiden antamat elämykset sama/eri saadaan suhteellisen toistettavia tuloksia. Tarkoitin neurofysiologisia "objektiivisia" mittauksia.
mack the knife
05.07.2007 12:12:02
Mutta, Opeta mua rakastamaan.
COVS n:o 1.
Riksteri
05.07.2007 12:40:07

Kyllä ne tytöt opettaa kun vaan menee tanssimaan :)
Bardi
05.07.2007 14:56:39
Kenelläkään ei näytä olevan tietoa tähtöseksi yrittäneen tytön myöhemmistä vaiheista. Siitähän tässä ketjussa oli kyse.

Ihan mielenkiintoista on lukea muusikoiden(?) kommentteja siitä, että esim. Reijo Taipaleen "Satumaa" olisi yhtä upea evergreeni muoviuruilla kompattuna kuin oikeilla soittimilla. Minä olen kyllä eri mieltä, mutta voinhan olla väärässäkin.
Sertzo S
05.07.2007 19:30:03
Kenelläkään ei näytä olevan tietoa tähtöseksi yrittäneen tytön myöhemmistä vaiheista. Siitähän tässä ketjussa oli kyse.

Ihan mielenkiintoista on lukea muusikoiden(?) kommentteja siitä, että esim. Reijo Taipaleen "Satumaa" olisi yhtä upea evergreeni muoviuruilla kompattuna kuin oikeilla soittimilla. Minä olen kyllä eri mieltä, mutta voinhan olla väärässäkin.

Muoviurkukin on aivan oikea soitin, jota jopa soittaa soittaja.
hoomollinen
05.07.2007 19:30:11
Olihan ohjelmassa myös legendaariset Jorma Ylösen jouset. R.I.P. Jorma. Kuoli jokin aika sitten fillarionnettomuudessa saamiinsa vammoihin.
isojussi
06.07.2007 00:48:35

Hoho - sinähän se mestari sinnä olet - Barskan jälkeen toki.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Anonymous-jazz
18.09.2007 03:17:22

Tämä kyseinen dokumentti löytyy nykyään YLE:n elävästä arkistosta netistä... right here: http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s … amp;g=4&ag=26&t=&a=3534
Juristi-isä pojansa uravalinnasta: "Tanssiorkesterin rummunlyöjä, onpa siinäkin ammatti".
manjaana
18.09.2007 06:27:13
Kyllä ne tytöt opettaa kun vaan menee tanssimaan :)

No siellä nyt ei ainakaan tuota opeteta :oO
-Meillä on tahto nisäkkäin, olla sisäkkäin- Juice Leskinen
kuunsirppi
18.09.2007 06:58:45
Olihan ohjelmassa myös legendaariset Jorma Ylösen jouset. R.I.P. Jorma. Kuoli jokin aika sitten fillarionnettomuudessa saamiinsa vammoihin.

Jorman isä opetti aikanaan mua soittaan viulua ja Jorma taas oli isäni parhaita lapsuudenkavereita. Asuivat samassa saaressa ikänsä ja tuonne saareen se Jormakin sitten viimein päätyi omasta toivomuksestaan tuon fillarionnettomuuden jälkeen. R.I.P
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
Sertzo S
18.09.2007 07:45:35 (muokattu 18.09.2007 07:46:23)
Monelta eri ääniteeltä on jäänyt mieleeni hänen jousiryhmänsä.
Olisipa kiva/varaa käyttää omissakin tuotoksissani oikeaa jousiryhmää, niin olisivat nuo dynamiikatkin ääniteillä aivan toista luokkaa, mutta...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)