ihan vaan pikkuvinkkinä kannattaisi (tai no tietysti taas vain minun mielipiteeni) ensin tehdä melodia ihan vain yhdellä äänellä kerrallaan ja vasta sitten ruveta muokkaamaan riffejä sointuja sun muuta siihen päälle. |
Avola 21.01.2004 20:16:56 | |
---|
Vai niin.. Tulen kuin kylmä maa. |
musa 22.01.2004 14:21:19 | |
---|
Jep, kyllä tuo kuvaamasi tapa on paras, ja myös ainoa oikea :-) |
baron 22.01.2004 21:43:18 | |
---|
Jep, kyllä tuo kuvaamasi tapa on paras, ja myös ainoa oikea :-) Tai sitten "jännä" sointukierto ja siihen melodia päälle. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group |
Eddie 23.01.2004 09:46:02 | |
---|
Tai sitten "jännä" sointukierto ja siihen melodia päälle. Tai sitten joku iskevä riffi. "If you like metal, you´re my friend." |
kilju 23.01.2004 14:55:36 | |
---|
Paras tapa tehdä biisejä on ottaa nuottipaperia/tabulatuurin teko-ohjelma ja pistää nuotteja satunnaisessa järjestyksessä sinne tänne. "Minä sanon teille: täytyy vielä sisältää kaaosta voidakseen synnyttää tanssivan tähden."
-F.Nietzsche |
Rantsu 23.01.2004 16:46:37 | |
---|
Paras tapa tehdä biisejä on ottaa nuottipaperia/tabulatuurin teko-ohjelma ja pistää nuotteja satunnaisessa järjestyksessä sinne tänne. Vielä helpompaa on ripustaa nuottipaperia nastoilla ladon seinään ja ampua siihen haulikolla. (Toimii tietysti vain, mikäli käytettävissä on lato ja haulikko.) Suomi soittaa humppaa. |
Aerodactev 23.01.2004 19:59:49 | |
---|
Paras tapa tehdä biisejä on ottaa nuottipaperia/tabulatuurin teko-ohjelma ja pistää nuotteja satunnaisessa järjestyksessä sinne tänne. Progressive! |
Heart Of Steel 25.01.2004 00:15:15 | |
---|
Ja tahtilajit nopalla. Jos tulee sama kaks kertaa peräkkäin, lisätään jälkimmäiseen yksi kahdeksasosafemtoli. "Nobody tells a Man how to play." |
Khaon 03.02.2004 11:04:23 | |
---|
Mielestäni biisejä EI VOI tehdä yhdellä ja oikealla tavalla. Ja olisi ehkä hyvä kokeilla erilaisia "lähestymistapoja", sillä samalla tavalla tehdyt biisit voivat kuulostaakin samalta. Voin olla tietysti väärässä, mutta säveltäjänä olen tätä mieltä |
Hieroglyfi 08.02.2004 23:01:38 (muokattu 07.11.2004 08:58:13) | |
---|
Kannattaa kokeilla paljon eri tapoja säveltää ja ettii se paras itelleen. Tekeekö eka melodian, vai riffin vai soinnut... Miulla lähti yhen biisin teko basson stemmalla :) Mitä elämä olisi ilman musiikkia?! |
Huevos 10.02.2004 12:12:59 | |
---|
riippuu tapauksesta. |
hirvijo 04.03.2004 16:28:36 | |
---|
Itse en suosittele sitä että valitsee sen itselle parhaan tavan ja jää siihen. Minä vaihtelen tyyliä tehdä biisiä silloin tällöin ja kyllä aina tulee niin tuoreelta kuulostavaa loistavaa kamaa vaikka siinä onkin se tietty juttu mikä kaikissa omissa biiseissä on. Se myös pitää sävellystyön mielekkäänä ja vaihtelevana. Esim. voi vaihdella sitä vaikka että tekee sen riffibiisin ja sit yhen tekee sanotuksen pohjalta pelkkää sointukiertoa ja melodiaa käyttäen jne, |
Miklas 05.03.2004 15:19:13 | |
---|
Minä ainakin keksin vaan riffejä, koko bändi tekee niistä biisin ja laulaja siihen melodian. Ainakin yleensä. |
Eddy 05.03.2004 16:49:18 | |
---|
Vielä helpompaa on ripustaa nuottipaperia nastoilla ladon seinään ja ampua siihen haulikolla. (Toimii tietysti vain, mikäli käytettävissä on lato ja haulikko.) Yeah!!! Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi. |
Sertzo S 05.03.2004 18:23:50 | |
---|
Tai sitten "jännä" sointukierto ja siihen melodia päälle. Aivan sama miten aloittaa, pääasia, että jälkeä syntyy. Jos saan valmiin tekstin, joka puhuttelee niin sävel syntyy aika nopeasti. Tietokoneella ja sekvensseriohjelmalla melodian muokkaus käy sitten myöskin kivuttomasti. Sovituskin hahmottuu samalla kappaleen introineen minulta aika vaivattomasti- no ei nyt ihan aina, mutta tapauskohtaisesti. |
Huevos 09.03.2004 12:52:33 | |
---|
Itse en suosittele sitä että valitsee sen itselle parhaan tavan ja jää siihen. Minä vaihtelen tyyliä tehdä biisiä silloin tällöin ja kyllä aina tulee niin tuoreelta kuulostavaa loistavaa kamaa vaikka siinä onkin se tietty juttu mikä kaikissa omissa biiseissä on. Se myös pitää sävellystyön mielekkäänä ja vaihtelevana. Esim. voi vaihdella sitä vaikka että tekee sen riffibiisin ja sit yhen tekee sanotuksen pohjalta pelkkää sointukiertoa ja melodiaa käyttäen jne, jeps. mutta kaikista tärkeintä on se ETTEI PINGOTA! ota rennosti, leiki melodioilla ja riffeillä äläkä pakota ittees. jos jälkeä syntyy hyvä niin, jos ei niin uudestaan huomenna tai ens kerralla. |
saveltaja 17.10.2004 19:47:58 | |
---|
Silloin kun se lauluntekoprosessi lähtee tunteenomaisesti liikkeelle, tapahtuu jotain ihmeellistä. Mulla tulee laulumelodia ja soinnut sinne taustalle yhtä aikaa, ja yleensä myös sanat.. Tää on mun mielestä se luonnollisin ja helpoin tapa tehdä kappale. |
pehko 01.11.2004 21:26:23 | |
---|
Paras tapa tehdä biisejä on ottaa nuottipaperia/tabulatuurin teko-ohjelma ja pistää nuotteja satunnaisessa järjestyksessä sinne tänne. Guitar Pro! Kerran tein sillälailla, että kuuntelin vaan musaa, ja ilman että kuuntelin, mitä tein, ni sävelsin guitar prolla kipaleen. Lopputulos oli yllättävän hyvä, iha ntiukkoja tahteja löyty. Sellasta fuusioprogea höystettynä vähäsen reggaella....loppu tosin tuli ihan vitun junnaava paska...mutta, kandee koeilla... Anders Fridéniä lainaten, "Jos et tykkää, älä kuuntele" |
Hohhoijaa 02.11.2004 09:06:18 | |
---|
Tai sitten joku tapporiffi. Näin! |