Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Torvisoittokunnan äänitys
1
ÄäniVeikko
04.07.2007 15:01:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko jollain kokemuksia torvisoittokunnan äänityksestä? Täysi torvisoittokunnan kokoonpano ei oo vielä selvillä mutta soittokunnassa olisi torvet (matalia + korkeita) ja joitain rumpuja (bassorumpu & pellit tms.) sekä mahollisesti huiluja vielä. Millä tekniikoilla tuota voisi lähteä nauhoittamaan? Tilana toimis pieni konserttisali ja tarkoituksena nauhoittaa tietysti koko orkka kerralla. Kalusto sallisi ainakin 8 raitaa kerralla nauhoitettavaksi ehkä jopa 16. Millä tekniikoilla mikittäis ja etäisyyksillä? Yksi stereo pari varmaan liian köykäne koko orkalle? Mikkejä olisi tarkoitus vuokrata tarpeen mukaan. Päivitän orkesterin koonpanon tarkemmin tähän kuhan saan tarkemmi selville..
 
Fonisoul_
04.07.2007 20:01:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanonpa heti kärkeen että soittokuntaa en ole äänittänyt. Mutta uskoisin että samat periaatteet on vielä voimassa kuin vaikkapa kuorojenkin kanssa.
 
Eli ite lähtisin varmaan liikkeelle siitä, että bändin eteen joku stereopari, ehkä oss tai blumline, todnäk jälkimmäinen. Ja tuohon parhaat mikit mitä on saatavilla.
 
Sitten taakse pallomikkejä ottamaan tilan soundia, vähintäänkin yksi pari.
 
Ja sitten lähimikitystä tarpeen ja resurssien mukaan.
 
Einherjar
04.07.2007 23:19:26 (muokattu 04.07.2007 23:21:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liveääntä olen tööttihommiin tehnyt ja ainakin minun käytössä sektioittain mikittäminen oli homman nimi.
Bassoa, kitaraa, rumpua ja soolomeininkiä lähimikityksellä, mikäli tarvetta on, ja tarpeeksi konkkia sektioittain. Ideana kuitenkin saada sektiot luonnollisessa balanssissa narulle.
Tilamikkiä ja stereoparia sitten lisäksi, kun kuitenkin äänitellään.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Locrian
05.07.2007 09:20:04 (muokattu 05.07.2007 09:25:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo...
 
Eli hommaa nyt alkuun se 16 diskreettiä sisääntuloa käyttöön. Tuut varmasti kaipaamaan. Kuten edllisessä todettiin niin tukimikit kannattaa sijoittaa sektioittain. Ite pistäisin nää ihan mono meiningillä eli yks tukimikki per sektio, koska stereokuva muodostetaan pääosin ykkös stereoparin kanssa. Ykköspuhaltajalle vois olla hyvä idis laittaa lähimikki vielä. Itse ottaisin rummut mahd. monella mikillä talteen mutta en käyttäis perinteisiä overeita. Eli haikka, raidi, snare, basari, pellit ja tomit omilla mikeillään ja ehkä liikuteltavia seiniä siihen setin ympärille jos tuntuu että vuotaa liikaa sektioiden tukimikkeihin. Jos on basso niin omalla mikillä/DI:llä kuten kitaraki. Jos niitä huiluja tulee niin pyri erottamaan ne vaskista jotenki (jä mä lasken nyt fonitki vaskiksi tässä lauseessa :D). Sijoittelu ja siirtoseinät on pääaseet tässä hommassa.
 
Sitte tärkein eli stereoparit.
Päästeroparin mä sijoittaisin aika lähelle ja keskelle sektiota. Mikityksenä ORTF tai X/Y. näillä saadaan suht hyvä lokalisaatio olettaen että koko sektio on kuuntelukulman sisällä. Nostaisin tän myös hieman yläviistoon ettei etummaiset soittajat demppaa niin paljon. Kantsii käyttää sitä parasta steroparia minkä saa, Schoeps ja DPA aika varmasti toimii. Ite pidän sovitettua paria ehdottomana.
Kakkospari sitte pidemmälle ottamaaan sitä tilaa ja tekniikkana A/B. Muuten tähän käy samat mikit ku päästereopariinki mutta ite testaisin ehkä jotain vähän tummempaa koska yläpäätä mulla todennäkösesti olis jo ihan tarpeeks. Esim. U89:t vois olla aika hyviä.
 
Vaiheet kannattaa tsekata joka välistä. Vanha kolmen suhde yhteen pätee tässäkin tapauksessa. Mut tsekkaa kuitenki ihan kuuntelemalla
 
Jep. Koska sulla ei ilmeisesti oo budjetti mikään maailman suurin niin tosta voi lähteä sitte soveltamaan. Pidä huoli että päästereopari on helvetin hyvä. Se pelastaa paljon.
 
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
Simbe
15.11.2009 21:42:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 864 päivää vanhaan ketjuun!
 
Samankaltainen tilanne on mullakin nyt edessä, eli harrastelijatason torvisoittokunnallemme on myönnetty pieni apuraha, jolla pitäisi saada 6-7 kappaleen mittainen puhallinmusiikin levy aikaiseksi ja vieläpä tämän vuoden puolella apurahan ehdoista johtuen. Kuulin itse hommasta loppuviikosta, joten eipä ole asian suunnittelu jäänyt mitenkään viime tinkaan... Alustavasti äänityksiä kaavailtiin nyt joulukuun ensimmäiselle viikonlopulle.
 
Itse uskoisin harrastelijatasoisena äänittäjänä pystyväni äänittämään harrastelijatasoisen orkesterin, olenhan toki ollut mukana vastaavanlaisessa äänitystilanteessa aikaisemmin. Ongelma onkin nyt, että haluaisin käyttöön mahdollisimman hyvälaatuisen kaluston. Päästereopariksi haluaisin matchatun hyvälaatuisen puikkoparin (ehkä Schoeps/DPA?) tai vaihtoehtoisesti sitten Decca-tree tyyppiseen meininkiin soveltuvat mikit (3 kpl). Ainoa mahdollinen sali ei ole kylläkään mikään akustiikan mekka, joten tarkoitus on koittaa äänittää enemmän bändiä ja vähemmän salia.
 
Sektio/solistimikkejä saan ehkä haalittua lähipiiristä, mutta pääparille pitäisi löytää lainaaja/vuokraaja. Kovin korkeita mikkitelineitäkään en omista, mutta onneksi salissa on lavan yllä ramppeja, jonne voinee kivuta ripustamaan mikkejä.
 
Onko ehdotuksia vuokra-asiaan liittyen? Maahantuojat ovat nyt ensimmäisenä mielessä, jos ei sitten täältä alan harrastajilta löydy jouten olevia mikkejä. Mahdollisesti koko mobiilikaluston vuokrauskin ja ammattiäänittäjäkin voisi tulla kyseeseen, mutta pitää nyt katsoa mihin budjetti riittää.
 
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
Terttu
15.11.2009 23:26:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Simbe:
Onko ehdotuksia vuokra-asiaan liittyen? Maahantuojat ovat nyt ensimmäisenä mielessä, jos ei sitten täältä alan harrastajilta löydy jouten olevia mikkejä. Mahdollisesti koko mobiilikaluston vuokrauskin ja ammattiäänittäjäkin voisi tulla kyseeseen, mutta pitää nyt katsoa mihin budjetti riittää.

 
Laitoin sulle pikaviestiä.
 
"kuinka moni ihminen yleisöstä on lähtenyt keikalta hyräillen bassarisoundia..?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «