Aihe: funk basson kielet?
1 2 3 4
Teijo K.
21.01.2004 09:49:37

Tässä piilee totuus...

Nimittäin esim. niin sanottujen "kovien luiden" ja oman tyylinsä kehittäineiden haastatteluja lukiessa on huomannut, että eivät ole ikuna kuulleetkaan Jacosta. Ainaskiii Claypooli ja Mick Karn ovat ihmetelleet kuulemma että "Jaco who?".

No, kyllähän musiikillinen sivistys on aina poikaa ja kaikkeen pitäisi tutustua, mutta jonkun tyyliin kopsaaminen (joskus jopa kamoja myöten) on vähän persoonatonta.

Juu, ja tähän liittyen olen aina hämmästellyt kaikkien signature-soittimien myyntiä. Okei, kyllähän siitä soundista iso osa on soittajalähtöistä, mutta miksi haluta muokattu soitin jonkun toisen ihmisen speksien mukaan?

Varsinkin, kun samaan hintaan saisi yleensä niiden omien speksien mukaan rakennetun soittimen suomalaiselta soitinrakentajalta.

Tässä ihmetyttää erityisesti tuo Jaco signature. Ei mitään hirveän hyvää kuvaa anna minulle itsestään Jaco fani, hommaamalla Jaco-kloonibasson. Kun miettii miten ahdistunut Jaco oli niistä klooneista jo elinaikanaan. Ei millään pahalla, jos täällä jollain sellainen basso on. Mietityttää vain minua tuo seikka.

Taisi taas kerran mennä vähän off-topic, sori.
Jiihaa.

-Teppo "Jiihaa" Nättilä.
Karlsson
21.01.2004 09:56:06
Juu, ja tähän liittyen olen aina hämmästellyt kaikkien signature-soittimien myyntiä. Okei, kyllähän siitä soundista iso osa on soittajalähtöistä, mutta miksi haluta muokattu soitin jonkun toisen ihmisen speksien mukaan?

Varsinkin, kun samaan hintaan saisi yleensä niiden omien speksien mukaan rakennetun soittimen suomalaiselta soitinrakentajalta.

Jollain isoooon maailman foorumilla tätä pohdittiin ja yksi ihan jees selitys oli, että nämä signature soittimet muodostavat väliportaan tehdasmallien ja butiikkibassojen välille. Tosin silti minua ainakin häiritsee tuo jonkun tietyn muusikon nimen liittäminen niihin.

Tässä ihmetyttää erityisesti tuo Jaco signature. Ei mitään hirveän hyvää kuvaa anna minulle itsestään Jaco fani, hommaamalla Jaco-kloonibasson. Kun miettii miten ahdistunut Jaco oli niistä klooneista jo elinaikanaan. Ei millään pahalla, jos täällä jollain sellainen basso on. Mietityttää vain minua tuo seikka.

Taisi taas kerran mennä vähän off-topic, sori.

No, pohjimmiltaanhan kyse on varmasti siitä olettamuksesta, että tälläinen guru kuin Jaco omasi jonkinlaisen taian, jonka vuoksi hän oli niin hyvä. Ja soittamalla samanlaisilla vehkeillä sitten mukamas saisi osansa tästä.

Valitettavasti tässäkin asiassa tie onneen on armoton treenaaminen. Vippaskonsteja ei ole.
"Hatala, hatala, hatala hey, Play my sitar every day!" - Dr. Bombay
balzary
21.01.2004 10:01:06

Jollain isoooon maailman foorumilla tätä pohdittiin ja yksi ihan jees selitys oli, että nämä signature soittimet muodostavat väliportaan tehdasmallien ja butiikkibassojen välille. Tosin silti minua ainakin häiritsee tuo jonkun tietyn muusikon nimen liittäminen niihin.

eikös nämä signaturet kuitenkin ole yleensä tietyissä jutuissa erilaisia kuin ne perinteiset mallit? eli jos unohtaa sen nimen, niin voi saada vaikka sen jazz basson bad ass tallalla, jos sellaisesta tykkää. (geddy lee malli on kai tällainen?) eli pientä eroa normaaliin hakeville. tietty monet varmaan ostaa steve harris-signaturen sen takia että sillä lähtee koppotikoppoti-laukat ihan eri malliin.
Str prd skrz prdel!
balzary
21.01.2004 10:12:37

Juu, mutta kun yleensä nämä signaturet tuppaavat oleman niin kalliita, että samaan hintaan saisi omien speksien mukaan teetetyn soittimen. Jos taas mallinen pitäisi vaikka Jacon signaturea, niin häähän muokkasi sitä soitintaan itse, sopimaan paremmin -oman- ruumiinrakenteensa ja soittotekniikkansa mukaan. Musta oikeasti se on järkevää toimintaa, ja mallina muillekin. Muokata itse ne soittimet sopimaan -omaan- ruumiinrakenteeseen /soittotyyliin / tekniikkaa.

jos nyt puhutaan vaan tästä jacosta, niin eikös se oo alta 1000e. ei sinänsä paha hinta, jos on hyvä peli (ilmeisesti on, niskamiehelle aineski). tietty fenderillä usassa tehdyt signaturet on sitten kalliimpia.
Str prd skrz prdel!
Basismi
21.01.2004 10:46:19
Jos taas mallinen pitäisi vaikka Jacon signaturea, niin häähän muokkasi sitä soitintaan itse, sopimaan paremmin -oman- ruumiinrakenteensa ja soittotekniikkansa mukaan.

Mitenkäs tuo käytännössä tapahtuu? :)

Siis se Jaco signaturehan on Jazz basso, josta on nauhat ja plektrasuojus heitetty mäkeen. Ei mitään kummallista. Geddyssä on vähän enemmän yritystä, kun siinä on kaulaa ohennettu.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
balzary
21.01.2004 10:48:12

Mitenkäs tuo käytännössä tapahtuu? :)

Siis se Jaco signaturehan on Jazz basso, josta on nauhat ja plektrasuojus heitetty mäkeen. Ei mitään kummallista. Geddyssä on vähän enemmän yritystä, kun siinä on kaulaa ohennettu.

eikös siinä oo se epoksipinta tms?
Str prd skrz prdel!
vanttera
21.01.2004 11:37:18
Miksei kiinnosta?

Niin, ikinä en ole oikein ymmärtänyt minkäänlaista Soittajien ihannointia. Rumpalit ovat mielestäni olleet tässä pahimpia. Kyllähän esim. livenä nähtyä muusikkoa voi kehua notta "Olipas taidokas skitaristi", mutta tarviiko niitä nyt levyltä vielä plokkailla?

Oma esikuva spasismissa on Kyussin, Dwarvesien, Qotsan ja Desert Sessionsien Nick Oliveri. Ruma, kalju ja nelikielinen Jatsari, + hyviä bändejä.
Lennu teki omakuvan. Tänks.
Johannes_t
21.01.2004 12:07:42 (muokattu 21.01.2004 12:12:56)

Mä vähän pelkään millanen basisti musta tulee isona, kuuntelen lähinnä Pastoriusta ja Strandbergia sun muita hyviä basisteja, mutta sen lisäksi paaaaljon kasaripoppia :P

Elä kato pelekää. Ota siihen rinnalle vähän Sir Paulia ja vaikkapa Deaconia, niin homma pysyy balansissa (välihuuto: balanssit täysille!). Valitettavasti olen kylläkin moneen, yleensä varsin nuoreen, basistiin törmännyt, joka ei ymmärrä mikä ero on soittamisella ja läpisoitolla. Riittää kun vaan vetää tarpeeksi nopiaan ja hianosti...

Vielä kommentti tuohon Pastorius-signatureen.
Kuten aiemmin keskusteltiin, on uudemmissa jazzeissa plekusuojan alta puu syöty -> pleksittömän jazzin hankkiminen edellyttää joko vintagen ostamista, kopioon tyytymistä tai Jaco-jazziin päätymistä.
käki
21.01.2004 12:25:47

Tuo Jacon tiedetty rankemmanpuoleinen ahdistuneisuus itsensä klooneista saattaa selittää sen, ettei miehen signaturemallia lanseerattu heti kuoleman jälkeen. Olishan se ollu aika pervoa.

Eli jotain kunnoitusta on ollut sairasta miestä kohtaan.
Asialliset hommat hoidetaan vasurilla, muuten tehdään töitä kuin ellun kanat.
absqua
21.01.2004 12:35:13 (muokattu 21.01.2004 12:36:54)
Mä olen vähän samoilla kriittisillä linjoilla kuin muutamat muutkin tässä keskustelussa, eli en aivan loppuun asti ymmärrä noita signature-juttuja. (Tai ymmärrän toki valmistajan kannalta - rahaahan siinä tulee kun ne käyvät kaupaksi :-)
Erityisen kuumottavia on sellaiset signature-mallit joissa ei ole mitään vakiomallista poikkeavaa kuin ehkä joku tietty väri ja potikannupit, joilla sitten rahastetaan. Ikävimpänä ryhmänä ovat ne soittimet jotka myös ovat vakiomalleja, mutta jollain kornilla mukapersoonallisella yksityiskohdalla "pilattuja", esim. stingin nimikkobasso.
Vähän helpommin hyväksyttäviä on sitten ne signaturet, joissa yritetään jälijittää jonkun staran soittimen soinnillisia ominaisuuksia - esimerkkinä käyköön nauhattoman Jaco-basson epoksi-otelauta, jonka soundi on erilainen kuin paljaan ruusupuuotelaudan tai Roscoe Beck viisikielinen. Tosin näistäkin jäljitelmistä herää vahvasti kysymys, "miksi?". :-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
käki
21.01.2004 12:45:06 (muokattu 21.01.2004 12:46:29)
Vähän helpommin hyväksyttäviä on sitten ne signaturet, joissa yritetään jälijittää jonkun staran soittimen soinnillisia ominaisuuksia - esimerkkinä käyköön nauhattoman Jaco-basson epoksi-otelauta, jonka soundi on erilainen kuin paljaan ruusupuuotelaudan tai Roscoe Beck viisikielinen. Tosin näistäkin jäljitelmistä herää vahvasti kysymys, "miksi?". :-)

Niinpä. Kannattaa ehkä lähteä siitä, että soittaa bassoa itse eikä idolin voimalla... hm.

Voihan toki käydä niin ihmeellisesti, että joku signaturemalli sopiikin käteen/korvaan juuri kaikkein parhaiten, harvemmin kai silti näin.

Omat bassot ovat soundin takia hankittu, ei niinkään siksi että olisivat taidemuotoilukilpailun voittaneet.

Mutta funkbassoa ja siihen liittyvää slap/pop -revitystä voi harrastaa myös pehmeillä ohuilla kielillä, ihan vaan näin orig. aiheeseen palatakseni.
Asialliset hommat hoidetaan vasurilla, muuten tehdään töitä kuin ellun kanat.
Ylläri
21.01.2004 12:56:57
Itsekin karsastan noita signature-malleja, niissä on vähän samaa kuin näissä Fenderin valmiiksi kulutetuissa relic-malleissa. Ei antaisi luonnolle periksi ostaa jotain Marcus Miller-jatsaria vaikka olisi kuinka hyvä peli tahansa. Turhamaista ehkä, mutta minkäs teet.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
balzary
21.01.2004 13:12:48

Itsekin karsastan noita signature-malleja, niissä on vähän samaa kuin näissä Fenderin valmiiksi kulutetuissa relic-malleissa. Ei antaisi luonnolle periksi ostaa jotain Marcus Miller-jatsaria vaikka olisi kuinka hyvä peli tahansa. Turhamaista ehkä, mutta minkäs teet.

jos haluaa fenderin basson, niin nää japanissa tehdyt signaturet on varmaan hyviä ja hinnaltaan halvempi.. enpä ole testannu, mutta kuulemma. että kyllä niissä on varmaan paikkansa. tuleeko japanista muita fendereitä tällä hetkellä? mikä niiden hinta on näihin signatureihin verrattuna?
Str prd skrz prdel!
Basismi
21.01.2004 13:58:45 (muokattu 21.01.2004 14:00:07)
Erityisen kuumottavia on sellaiset signature-mallit joissa ei ole mitään vakiomallista poikkeavaa kuin ehkä joku tietty väri ja potikannupit, joilla sitten rahastetaan.

Homma taitaa ainakin Fenderin kohdalla olla niin, että niissä (japsi)signatureissa on vähän tavallista 'parempaa' osaa (esim BadAss), mutta hinta on standardia pienempi. Ihan kannatettavaa mielestäni on tämä.

esimerkkinä käyköön nauhattoman Jaco-basson epoksi-otelauta, jonka soundi on erilainen kuin paljaan ruusupuuotelaudan

+ kestää käytössä pitempään, aika pakollinen ruusupuuotelaudan kanssa.

tai Roscoe Beck viisikielinen. Tosin näistäkin jäljitelmistä herää vahvasti kysymys, "miksi?". :-)

Tätähän ei voi pitää minään jäljitelmänä. RB teki Fenderin kanssa yhteistyössä sellaisen basson millaisen halusi. Kuinka hyvin onnistui? Kysy Habalta :)

Sama homma Victor Baileyn ja Stuart Hammin kanssa. Otettu vähän featureita esikuvabassoista, mutta tehty silti aivan uudenlainen beissi.

On topic: DR:n lo-riderit!
It's hard to be humble when you're so fucking big!
absqua
21.01.2004 14:38:50 (muokattu 21.01.2004 14:49:06)
Homma taitaa ainakin Fenderin kohdalla olla niin, että niissä (japsi)signatureissa on vähän tavallista 'parempaa' osaa (esim BadAss), mutta hinta on standardia pienempi. Ihan kannatettavaa mielestäni on tämä.

Mun katsannossani noi BadAss yms. viritykset menevät sille osastolle, jossa pyritään tavoittamaan jotain esikuvan soundista ko. osilla. Mutta eipä siinä mitään, kannatettavaa tuo on sikäli että jokaiselle on tarjolla jotakin. On kyllä myönnettävä että vaikka minäkin olen täällä suuna päänä kritisoimassa signature-ilmiötä niin loppujen lopuksi on ihan toisarvoista millä itsekukin soittaa kunhan soitin istuu käteen ja tuottaa haltijalleen positiiviset soittovibat. Olkoon se sitten mikä tahansa überaktiivihifisignaturevintagetumppubasso. :-)

Tätähän ei voi pitää minään jäljitelmänä. RB teki Fenderin kanssa yhteistyössä sellaisen basson millaisen halusi.

Tuo on kyllä totta. Signature-bassoista tuo Roscoe Beck on kyllä ainoa joka milläänlailla kiinnostaa yhtään.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Niskamies
21.01.2004 15:00:13
Dissaatteko te kaikki nyt mua ku mulla on Jaco-signature? Mä ostin sen sen takia, että se oli mun mielestä maailman kaunein basso ja halusin nauhattoman jazzibasson. Eroa tavalliseen USA-nauhattomaan
-Epoksipäällysteinen Pao Ferro otelauta kun USAssa on ruusupuuta
-Presarin potikannupit
-Eri mikit
-Pleksi pois, ei ruuvinjälkiä (=kaunis)
-Kaulankiinnityslevyssä Jaco-Signature :)
-Signature maksaa melkein tuhat euroa enemmän :D
Halpa ei todellakaan ollut, fasun ohvi reippaasti päälle 2000 euroa. Jokaisen euron arvoinen on kyllä mielestäni ollut (ostin käytettynä, tietysti).
http://www.soitinlaine.fi/index.cfm?act=tuotteet&pid=8&sgid=1

Ja kyllä, Puppea voi kuunnella. Electric Cityllä on oikeesti hyviä biisejä, siis mun mielestä.
Hanki Presari ja ole tosimies!
balzary
21.01.2004 15:07:47 (muokattu 21.01.2004 15:08:43)

Dissaatteko te kaikki nyt mua ku mulla on Jaco-signature? Mä ostin sen sen takia, että se oli mun mielestä maailman kaunein basso ja halusin nauhattoman jazzibasson. Eroa tavalliseen USA-nauhattomaan
-Epoksipäällysteinen Pao Ferro otelauta kun USAssa on ruusupuuta
-Presarin potikannupit
-Eri mikit
-Pleksi pois, ei ruuvinjälkiä (=kaunis)
-Kaulankiinnityslevyssä Jaco-Signature :)
-Signature maksaa melkein tuhat euroa enemmän :D
Halpa ei todellakaan ollut, fasun ohvi reippaasti päälle 2000 euroa. Jokaisen euron arvoinen on kyllä mielestäni ollut (ostin käytettynä, tietysti).
http://www.soitinlaine.fi/index.cfm?act=tuotteet&pid=8&sgid=1

Ja kyllä, Puppea voi kuunnella. Electric Cityllä on oikeesti hyviä biisejä, siis mun mielestä.

ei täällä kukaan sua hauku. tuskin arva edes tiesi että sulla sellanen basso on. sä ostit todnäk sen takia tuon basson, että se sopi sulle, tuskin sen takia vaan että se on jaco signature. ja siitä tässä on tuumailtu.

ehkä ennemmin rispekti tällä palstalla vähenee sen Strandbergin kuuntelusta kuitenkin :) ja tämä oli vitsi, ei kannanotto. levyjä en ole kuullut, kerran oon sen klinikalla ollu. showmies, mutta en ossoo sanoa.

edit: onko haukkuminen ja dissaus sama asia? ihan noin mielenkiinnosta kyselen...
Str prd skrz prdel!
Niskamies
21.01.2004 15:13:08
ei täällä kukaan sua hauku. tuskin arva edes tiesi että sulla sellanen basso on. sä ostit todnäk sen takia tuon basson, että se sopi sulle, tuskin sen takia vaan että se on jaco signature. ja siitä tässä on tuumailtu.

ehkä ennemmin rispekti tällä palstalla vähenee sen Strandbergin kuuntelusta kuitenkin :) ja tämä oli vitsi, ei kannanotto. levyjä en ole kuullut, kerran oon sen klinikalla ollu. showmies, mutta en ossoo sanoa.

edit: onko haukkuminen ja dissaus sama asia? ihan noin mielenkiinnosta kyselen...

Noh, kyllä se vähän sama asia on. Meinasin ton dissaamiskommentin ihan kuitenkin vaan läpällä. Nyt en vaan voi kirjottaa enempää, soittelen tässä samalla mun Fenderillä ja pitäis opetella toi Continuum vähän paremmin:)
Hanki Presari ja ole tosimies!
Karlsson
21.01.2004 15:13:47
Dissaatteko te kaikki nyt mua ku mulla on Jaco-signature?

Joo, kyllä sää oot niin paska jätkä ettei mitään rajaa.

No, ei todellakaan, vaan lähinnä sitä mihin koko signature mallien valmistaminen perustuu. Pelkkään kaupallisuuteenko vai siihen että niissä soittimissa on jotain oleellisesti niiden olemassaoloa puolustavaa.

Ja itse kyllä kritisoin sitä että yritetään omaa soittotaitoa parantaa soittimilla ja ehkäpä tulla jonkun "idolin" kaltaiseksi soittamalla samanlaisilla kamoilla. Mutta ällös ota henk. koht.

Mutta sitä Strandbergia en tajua. Hrrrr..
"Hatala, hatala, hatala hey, Play my sitar every day!" - Dr. Bombay
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)