sielunvihollinen 20.01.2004 17:16:52 | |
---|
Olen löytänyt tekniikan tehdä säröä ja käheyttä ääneen niin että päästän ilmaa voimakkaasti ulos ja samalla puristan kurkkua jotenkin jäykkänä (vaikea selittää), niin että äänestä tulee volumeltaan hieman heikompi kuin oikealla laulutekniikalla, mutta nuotteihin osuminen helpottuu ja soundista tulee rockimpi. Tämä kuulostaa hieman Thunderstonen laulajalta (Pasi Rantanen). Myös Kai Hansen käyttää tätä tekniikkaa joissain Gamma Rayn biiseissä. Tekniikka ei auheuta kipua mutta kurkku kuivaa nopeasti. Tuhoutuuko ääni? Olen ymmärtänyt että näin ei missään nimessä saisi laulaa. |
Generic L 20.01.2004 20:27:14 | |
---|
En osaa sanoa, kuin en ole kuullut kuin laulat noin... jos ei kurkkuun kerran satu niin tuskin siitä haittaa on... useimmat blues laulajthan myös laulavat vähän säröisesti ja rähisevästi joten... ja Ac/Dc:n Brian Johnson on huutanut jo yli 20 vuotta ja kyllä se vielä jaksaa että en tiedä.... Ja jos kuulostat Kai Hansenilta niin laulat luultavasti väärin koska sillä miehellä ei kovin hyvä laulutaito ole, vähän niinku Mustainen Davella.... heh heh.... Voisinpa myös itse kysyä asiaa tietäviltä että vahingoittaako se ääntäni jos rähisen James Hetfield tyylisesti Master Of Puppets ajoilta?? Laulan yleensä pehmeällä Michael Kiske tyylisellä äänellä (tai siis yritän ainakin, heh...) mutta aina välillä tekee mieli karjua kurkun pohjalta kunnon Metallica mättö tyyliin!! Ei se yleensä ole rasittanut kovin paljon ääntäni jos rähisen ensin ja sitten alan kiekumaan mutta voisiko se pidemmän päälle rasittaa ääntäni?? Sillä kuolen sisältäpäin jos en joskus tule olemaan edes melkein Michael Kisken kaltainen laulaja... |
att0r 21.01.2004 09:18:18 | |
---|
Tämä kuulostaa hieman Thunderstonen laulajalta (Pasi Rantanen) koitappa nauhottaa lauluasi ja sitten kun kuuntelet nauhoitusta, jos vielä silloinkin mielestäsi kuulostaa pasilta niin anna mennä vaan ^_^ |
sielunvihollinen 21.01.2004 09:32:22 | |
---|
koitappa nauhottaa lauluasi ja sitten kun kuuntelet nauhoitusta, jos vielä silloinkin mielestäsi kuulostaa pasilta niin anna mennä vaan ^_^ Nauhotan aina treenit. Tietenkään ääni ei ole samanlainen (kuten ei pidäkään olla) mutta raspi on aika samansuuntainen, etenkin korkealta. |
Olen kuullu tapauksia joissa liikaa säröä tehnyt laulaja sai äänihuuliin kyhmyn. Hoitomuoto on useimmiten leikkaus jos eivät itsestään häivy. En kyllä tiedä koskiko tällä kyseisellä laulajalla kurkkuun. Jos sulla ei koske niin tuskinpa siitä sitten sen ihmeempiä ongelmia syntyy.. Aikahan sitten näyttää. |
att0r 21.01.2004 13:08:50 | |
---|
Nauhotan aina treenit. Tietenkään ääni ei ole samanlainen (kuten ei pidäkään olla) mutta raspi on aika samansuuntainen, etenkin korkealta. höh, ilonpilaaja! yleensä ekat laulunauhotukset on kyllä hauskia :D |
sielunvihollinen 21.01.2004 13:15:47 | |
---|
höh, ilonpilaaja! yleensä ekat laulunauhotukset on kyllä hauskia :D Onhan ne hauskia, tai sitten vähemmän hauskia mutta jostain pitää aloittaa. |
Keppis 21.01.2004 13:25:45 | |
---|
Mun musiikin opettaja on sanonut että kuiskaaminen rasittaa äänihuulia yhtä paljon kuin huutaminen. Eikä kuiskaaminenkaan kurkkuun satu. Ei tarvi olla hyvä, riittää että kuulostaa hyvältä. |
Mazah 21.01.2004 16:21:35 | |
---|
Mun musiikin opettaja on sanonut että kuiskaaminen rasittaa äänihuulia yhtä paljon kuin huutaminen. Eikä kuiskaaminenkaan kurkkuun satu. Pätee vain sillon kun ääni on jo mennyt. Mutta minä olen Kissanainen? |
Keppis 21.01.2004 20:30:56 | |
---|
Pätee vain sillon kun ääni on jo mennyt. Jaa. Ei tarvi olla hyvä, riittää että kuulostaa hyvältä. |
sielunvihollinen 21.01.2004 21:04:14 | |
---|
Pätee vain sillon kun ääni on jo mennyt. Siinä voisikin kestää kauan jos yrittäisi kuiskailemalla tehdä itsensä mykäksi :) |
kvuoti 22.01.2004 14:26:58 | |
---|
kuiskaaminen rasittaa aina äänihuulia!!! Vaikka tätä ei moni uskoiskaan. Ajatelkaapa äänihuulien mekaniikkaa; silloin kun me puhutaan ne "aaltoilee" toisiaan vastaan aiheuttaen ääniaaltoja, jotka suu muokkaa vokaaleiksi ja konsonanteiksi. Kun kuiskaat pidät äänihuulia vaan lähekkäin ja tavallaan hinkkaat niitä yhteen, tällön ne rasittuu koska ne ei saa vapaasti liikkua toisiaan vastaan. Ja alkuperäiseen kirjottajaan: Tuo sun tekniikka kuulostaa kyllä vähän jännältä. Ainakun jännität kurkkuas niin jännität myös äänihuulias ja sillon ne ei voi toimia kunnolla. Tästä ei välttämättä seuraa kipu vaan just kurkun kuivuus. Jos haluut jatkaa noin laulamista niin suosittelen että juot vettä koko ajan reenatessasi. Se kosteuttaa äänihuuliasi ja näin ne pysyy parempana pitkään. Moni laulaja haluu just karheaa soundia. Kannattaa kuitenkin just miettiä että mitkä on ne karhean soundin huonot puolet. Itse olen hankkinut itselleni hyvän tekniikan jolloin saan aikaseksi hyvän soundin ilman turhia venkoiluja. :) Katja |
sielunvihollinen 22.01.2004 15:35:48 | |
---|
Löysin onneks paremmankin tekniikan millä san lähes saman efektin mutta vielä helpommin, ohjaan äänen tavallaan jotenkin ylöpäin vaikea selittää mutta toimii vaan korkeelta, lopputulos on aika AC/DC muttei kuitenkaan ihan yhtä räkäinen. Ei tarvii edes kovaa volumea, vähän vaan puheääntä kovempaa ja kurkku rentona. Oon tyytyväinen tähän soundiin ja tekniikkaan mutta saiskohan tota käyttöön yhtään matalemmalla ? Oon aika varma että käytän headvoicea noilla korkeuksilla, eli voiko headvoicea käyttää matalalta ? Kokeilisin kyllä käytännössä mutta nyt ei ole pitkään aikaan mahdollisuutta treenata. Ja vielä selvennyksenä että kyse ei ole mistään black metallista vaan ihan melodisesta rokkityylistä. Pidän Rockista ja joskus Heavystä |
Cutter 22.01.2004 22:20:00 | |
---|
Ei kuulosta kauhean hyvältä... Kannattaisi ehkä yrittää kuitenkin löytää sitä säröä ääneen jollain muulla tavalla, kuin pakottamalla ääntä. Mä luulen, että tollanen laulutyyli rasittaa ennen pitkää äänihuulia tosi paljon...Saatat pian alkaa kuulostamaan ihan Marionilta, tai Paula Koivuniemeltä... "Jos sinulla on jotain sanottavaa, sano se. Jos ei, älä vaan sitä sano." |