Aihe: kuulovamma?
1 2 3
gnar138
20.01.2004 17:43:23 (muokattu 20.01.2004 17:44:17)
tänään oli terveystarkastus ja siellä ilmeni notta en kuule 600 hz:n taajuuksia oikeen paskaakaan. ja toi on joku merkki meluvauriosta (johtunee kaiketi soittamisesta), joten..

minkähänlaiset tulpat ois tässä vaiheessa syytä hommata ettei enempää lähe kuulo. tähän mennessä oon soitellu perus ossi-tulpilla eli niillä keltasilla mitä saa apteekista halvalla.

pitäskö nyt ostaa jostain musakaupasta jotkut paremmat vai jopa ihan korvaan muotoillut?

kiitos etukäteen.
i'm about to have a nervous breakdown.
MoonDog
20.01.2004 17:48:38
Sellaiset musakaupasta saatavat korvatulpat ainakin luulisi vaimentavan enemmän kuin kertakäyttötulpat. Yksi varteenotettava vaihtoehto on käyttää tuplavaimennusta, jos mahdollista. Eli korvatulpat ja niiden päälle kuulosuojaimet.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
-Maza-
20.01.2004 17:53:41
Kunnon tulpat kannattaa hankkia. Mulla on sen merkkiset ko Ear, eikä mitään valittamista, ääni on kirkasta, paitsi hiljaisempaa. Hintaa taisi olla joku 150 mummua.
J.Newkid
20.01.2004 17:58:47

Tota... Mun mielestä kannattaa hankkia ne muovatut tulpat, koska kaikki muut tollaset liikku korvassa eikä suojaa kunnolla ja on kaikenlisäksi epämukavat. Kuulosuojaimet on taas ihan moottorisaha varusteet.
Noita apteekki tulppia käytän ainoastaan jos menen johki konserttiin, kun ei kännipäissään haluaisi kalliita tulppia hävittää.
____Dave Lombardo___ Kovin
Speedy
20.01.2004 18:54:06

Kannattaa sitten miettiä, että onko jossain vika, jos alkaa pitää pitää montaa kymmentä eri suojaus systeemiä päässä.. Eli soittovolyymiä vähä pienemmäksi.. Ei niitä peltejä ja virveliä olan takaa..=/ Ja kitaraa korvanjuuressa niin että tukka lepattaa..

Mulla on kotona / treeni käytössä semmoset "traktori" kuulokkeet, ne on helppo laittaa ja ottaa pois, ei tartte tunkia mitään korvaan.. Sitten keikalla on valetut, en muista merkkiä, ja ne on ihan hyvät. Vaimennusta niissä on 25dB, joskus tuntuu kyllä että se on liian vähä, mutta ei ainakaan liian paljon..

Kannattaa opetella soittamaan tulpat päässä, sitten ei enää ilman osaakkaan, mikä on toisaalta ihan hyvä, niin säilyypähän edes se "soitin"..;)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
gnar138
20.01.2004 19:19:25
speedy: toi ei oo oikeen vaihtoehto kun sen soittamisen tässä musiikintyylissä (hc punk) pitää olla sellasta mättmämistä... en kyllä sitä volyymiä kovin pieneksi toisaalta osaa edes laittaa. muuten ihan hyvä ehdotus.

täytyy vissiin kait jotain noita musaliikkeitten tulppia nyt sitte ruveta koitteleen.
i'm about to have a nervous breakdown.
Speedy
20.01.2004 22:10:29

speedy: toi ei oo oikeen vaihtoehto kun sen soittamisen tässä musiikintyylissä (hc punk) pitää olla sellasta mättmämistä...

Voi.. Ei välttis kannata hommata niitä kaikkein paksuimpia, ja kovaäänisimpiä crasheja.. Ja kapulat voi vaihtaa ohuempaan.. Eikä se soitto siitä mihinkään muutu.. Samanlaiselta se kuullostaa kovaa kun hiljaakin, jos osaa soittaa molemmilla tavoilla.. Tosin eihän sitä ihan kauheen hiljaa voi soittaa, kun crashiin kompataan, mutta ei mitään älytöntäkään mättöä tartte olla..=I

En nyt viittaa mitenkää teihin(/sinuun) mutta yleensä soittotaidottomuus peitetään mielettön kovalla volyymillä, niin että mistään ei saa mitään selvää.. hyi hyi... pois semmonen..;)
AoA
21.01.2004 10:19:36
Itselläni jotenkin "rätisee" tuo vasen korva kun tulee isompaa ääntä. Mutta kuulotarkastuksessa ei ole mitään ilmennyt....mistähän tuo johtunee. Tosin on siitä tarkastuksesta jonkun aikaa mutta pitänee tehdä uudestaan. Kunnon tulppia käytän. tilanteesta riippuen vaihtelen suurempaan ja pienempään suodatukseen, tuossa kun semmoisia on mahdollista vaihtaa. Kitaraa kun soittaa niin on ainakin itselle tärkeää että kuulee mahdollisimman todellisen soundin mikä vehkeistä lähtee.
-Anssi
jussiohman
21.01.2004 10:56:49
Traktorikuulokkeet menee tieten yksin treenaillessa mutta, vääristää rumpujen ääntä aika paljon huonoon suuntaa. Eli soitto kuulostaa paremmalle mitä se onkaan=)

Hmm. Mitäs tuolla tarkoitat? Mulla on Vic Firthin kuulokekuulosuojaimet, eli käytännössä semmoset raksakuulosuojaimet. Onko mun soitto oikeasti paskempaa kuin luulen?
"Tapelkaa pojat, saatte tupakkia"
Speedy
21.01.2004 11:33:44

Hmm. Mitäs tuolla tarkoitat? Mulla on Vic Firthin kuulokekuulosuojaimet, eli käytännössä semmoset raksakuulosuojaimet. Onko mun soitto oikeasti paskempaa kuin luulen?

Ehkä Welho tarkotti sitä saundillisesti.. Mulla ainakin noi kuulokkeet lisää sointiin vähän(?) bassoja, bassari kuullostaa hyvältä ja lattiatomarit jyrähtää batalemmalta kun ne todellisuudessa on.. Ja jos niillä bandin kanssa soittais (joskus kokeillu) niin ei kuule mitään muuta kun mielettömän bassomurinan..=I

Noita Vic Firthin kuulokkeita en ole kokeillut, miten ne vääristää ääntä, joten niistä en sano mitään..=I

ROKKIMIES: Ehkä sulla saattaa olla korvassa vaikkua, tahikka jotain muuta moskaa.. Tai sitten ääni on vaan niin kova, että se särkee.. Tai joku tietty taajuus tietyllä voimakkuudella aiheuttaa just sun korvassa jotain särinää..=I
AoA
21.01.2004 12:02:55

ROKKIMIES: Ehkä sulla saattaa olla korvassa vaikkua, tahikka jotain muuta moskaa.. Tai sitten ääni on vaan niin kova, että se särkee.. Tai joku tietty taajuus tietyllä voimakkuudella aiheuttaa just sun korvassa jotain särinää..=I

niinpä.....tämä on kyllä aika omituinen homma sinänsä. Tämä siis ainoastaan vasemmassa korvassa. Heti kun laittaa vähän enemmän volaa niin alkaa nimenomaan vasen korva jotenkin särisemään..oikeassa taas ei mitään...."hieman" outoa.
-Anssi
J.K.Ruudio
21.01.2004 13:22:50
Onko ne SHI-1 malliset suojaimet? Jos on niin,onko minkälaatuiset. Sellaset ois tarkoitus ostaa.
Tuplat ne olla pitää!
Alpha
21.01.2004 13:32:28 (muokattu 21.01.2004 13:32:53)
Joskus paukuttanu tollaset suojaimet korvilla ja kyllähän kuulostaa tomit, bassari ja virveli tuplasti "paremmilta"...muhkeet saundit. Pelleistä en mene sanomaan.

Jostain pitäs nyt löytää vähän pienemmät ja keveemmät suojaimet, johon sitte tunkis noi Lidlistä ostetut halpis nappikuulokkeet.
Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni.
lateq
21.01.2004 13:45:25
Kannattaa muuten pitää huolta että korva pysyy puhtaana. Joku kuukaus sitten sain olla pari päivää ilman vasemman korvan kuuloa kun sen korvakäytävä oli täyttynyt vaikusta :D Meni jokseenkin niin että treenikämpällä soittaessa vaikku upposi korvaan tulpan mukana jolloin kuulo heikeni siitä korvasta, kotona koitin pumpulipuikolla (:P) puhdistaa sitä niin se upposi koko paska sinne enkä enää kuullut oikein mitään. No lääkärissä se saatiin sitten jollain korvapumpulla pois. Tämä on varmaan aika harvinaista, mutta ainakin minulla on ns. liimakorva, eli se imee aika tehokkaasti vaikkua sisään, eli ei varmaan viimeinen kerta kun tarvii tuosta syystä käydä vastaanotolla. :)
Laavassa on ikävä saatanaa.
jussiohman
21.01.2004 15:38:39
Onko ne SHI-1 malliset suojaimet? Jos on niin,onko minkälaatuiset. Sellaset ois tarkoitus ostaa.

Tarkoitat kai SIH-1? Ovat. Ja kyllä perkeleen hyvät mielestäni. Jyväskylän Musikantissa oli tarjouksessa 40e mutta ne loppu tosi äkkiä.
"Tapelkaa pojat, saatte tupakkia"
kkeppana
21.01.2004 16:10:33 (muokattu 21.01.2004 16:11:08)
Kannattaa muuten pitää huolta että korva pysyy puhtaana.

Ei kai. Vaikkuhan on hyvä lisä kuulonsuojaukseen. Itse en ole aatellu korviani puhdistuttaa.

EDIT: typo
I'd rather be a king of nothing than a servant in a sick society.
tom tom
21.01.2004 18:44:14
mitä v****???
otatekste ne tulpat jossain välissä poiskin?
mulla on ne kohta ollu 3 vuotta jeesusteipillä korvissa kiinni.
ne auttaa myös muussakin tilanteessa kuin reeneissä:
mäkättävä mutsi/faija/vaimo/mies.
myös melussa nukkuminen helpottuminen.

heh heh...
Acryl
21.01.2004 20:03:37 (muokattu 21.01.2004 20:05:17)
siis jos tarkoitatte apteekista saatavilla tulpilla niitä keltaisia EAReja. niin nehän vaimentaa enemmänkin mitä nuo tavalliset ns hifi-tulpat (myös merkkiä EAR)

itse ostin beyerdynamicin DT 770 M luurit treenikäyttöön ja ne vaimentaa 35 dB mikä on aika helvatasti

perus markan eareilla pärjää soitossa aivan hyvin. itselläni on kuulon alenema 6000 Hrz kohalla molemmissa korvissa. johtui harrastuksen alkuvaiheen suojattomasta ajasta. Intissä havaittiin tuo ja tilkkaan asti kiikuttivat tutkituttamaan. -> tuplasuojaus joka paikassa.

Ear - Plugs are made of soft foam that expands to fit virtually any size ear canal. Remains comfortable in the ear for extended periods of time. Excellent choice for most noisy environments. Noise Reduction Rating NRR29dB.

linkki: http://www.aubuchonhardware.com/pro … =OTC-shoppingdotcom&DATA=343560

joulukuuset (hifi EAR) - vaimentaa 12 dB

http://www.korva.net/kuulonsuojaus.html

eli summa summarum. perus apteekin earit riittävät varmasti kuulonsuojaukseen. on vaan varmistettava niiden oikea kiinnitys korvaan korvakäytävään. monesti näkee niitä laitettavan konserteissa (yleensä naiset) korvaan niin että juuri ja juuri pysyvät päässä. ei niin.

ja tosiaan bändin kanssa pelisäännöt selviksi, kun jollain ei oo suojausta, kukaan ei _KUKAAN_ soita mitään äänekästä.
palikka
dictatorsh*t
21.01.2004 21:25:24
Niin mutta mulla onkin niissä *piip-piip* kuulotesteissä tulos kummallakin korvalla oikeastaan paras mahdollinen, mutta jos joku puhuu niin en kuule mitään tai ehkä hyvällä tuurilla pari sanaa, joista paljon apua.

Eikä vaikkuakaan juuri ole.

Tiedä mistä johtuu mutt ihan perkeleen kiusallista kun joutuu kysymään monta kertaa, että mitä toinen on sanonut. Monesti olen ihmetellyt, ei ole vielä selvinnyt.
Kuolema on vaihtoehto, jota suositellaan kaikenikäisille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)