Aihe: millainen äänityslaite?
1 2
susanna66
03.07.2007 00:26:54
Tarvetta olisi pienelle näppärälle äänityslaitteelle. Olen tähän asti äänittänyt MD:n avulla, mutta on alkanut nyppiä se, että tuotoksia ei voi siirtää suoraan tietokoneelle usb:n avulla. Tavaraa kertyy levyille, joita sitten ei ole aikaa äänittää tietokoneelle.

Suoraan läppärille äänittäminen ei käy, koska se on aivan liian iso kuljeteltava. Myös tuuletin pitää liian kovaa hurinaa.

Olen harkinnut kahta vaihtoehtoa. Ensimmäinen vaihtoehto olisi hankkia uusi MD usb-liitännällä. Koska MD pakkaa musiikin, niin usb:n kautta tietokoneelle siirretyt tiedostot pitää ilmeisesti taas uudelleen muuttaa toiseen tiedostomuotoon.

Tietääkö kukaan viekö tiedostojen muuttaminen tästä Atrac- muodosta wav- muotoon paljon aikaa? Millaista on musiikin laatu muunnon jälkeen? Muunto-ohjelma taitaa olla Sonyn oma ohjelma, ja olen kuullut huhua, että ohjelma ei ole kovin hyvä?

Olen myös katsellut tallentimia, jotka suoraan tallentavat muistikortille wav-muodossa.Muistikortti nähtävästi täytyy vain olla väh 2 gigaa, jotta musiikkia laitteelle mahtuisi siedettävä määrä. Thomannilla näkyi olevan myynnissä monenlaista.

Millaiset ovat mikit näissä laadultaan. Kuuluuko laitteen hurina äänitettäessä vai vaaditaanko erillinen mikki? Osaisiko joku suositella jotain näistä?
jannu
03.07.2007 03:29:21
Kertoisitko vielä tarkemmin millaiseen äänityskäyttöön laite tulisi?
"Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain
ITTAM
03.07.2007 11:07:41 (muokattu 03.07.2007 11:08:59)
http://www.thomann.de/fi/zoom_h_4.htm
http://www.zoom.co.jp/english/products/h4/

Tää on varmaan monipuolisin nykyisin, omat mikit ja kunnon systeemit ulko-
puolisille mikeille, käy myös tietokoneen kanssa jne
eikä vissiin kovin huonolaatuinenkaan varsinkin tuohon hintaan!

Terv.

Matti
susanna66
03.07.2007 11:38:38
Tallennan enimäkseen pianomusiikkia joskus laulua. Eli lähinnä akustista musiikkia melko pienellä volyymillä.

Mikki on ollut Sonyn pieni stereomikki, ei kovin kallis n 50 erkkiä.

Nyt entisessä menetelmässä on tietysti ollut se hyöty, että olen saanut muokattua äänen voimakkuutta, kun vien äänen tietokoneelle. Mulla on mikseri tuossa MD:n ja tietokoneen välissä. Voihan olla, että äänen voimakkuus ei sitten riitä, vaikka äänen saisikin kipattua suoraan usb-väylän kautta. Sen nimittäin tiedän, että keinotekoisesti äänen voimakkuutta äänenkäsittelyohjelmassa nostettaessa myös huminan voimakkuus nousee.
JPQ
03.07.2007 11:51:25

Tallennan enimäkseen pianomusiikkia joskus laulua. Eli lähinnä akustista musiikkia melko pienellä volyymillä.

Mikki on ollut Sonyn pieni stereomikki, ei kovin kallis n 50 erkkiä.

Nyt entisessä menetelmässä on tietysti ollut se hyöty, että olen saanut muokattua äänen voimakkuutta, kun vien äänen tietokoneelle. Mulla on mikseri tuossa MD:n ja tietokoneen välissä. Voihan olla, että äänen voimakkuus ei sitten riitä, vaikka äänen saisikin kipattua suoraan usb-väylän kautta. Sen nimittäin tiedän, että keinotekoisesti äänen voimakkuutta äänenkäsittelyohjelmassa nostettaessa myös huminan voimakkuus nousee.

Kyllä se mikseri sitä kasvattaa myös ja senkin poistoon jotain tapoja ei täydellisiä mutta auttavia. PS. minusta se yleensä kohinaa.
kivi
03.07.2007 12:09:04
Sen nimittäin tiedän, että keinotekoisesti äänen voimakkuutta äänenkäsittelyohjelmassa nostettaessa myös huminan voimakkuus nousee.

Riippuu tavasta jolla äänen voimakkuutta nostetaan.

Mikäli äänen voimakkuutta halutaan nostaa ilman että pohjakohina nousee myös, tarvitaan kompressori. Kompressorin kynnystaso asetetaan pohjakohinan ja vaimeimpien soitettavien nuottien välimaastoon, minkä jälkeen kompressori vahvistaa ainoastaan nuotteja ja kohina jää entiselleen - suhteessa entistä vähemmäksi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Fonisoul_
03.07.2007 13:21:23
Mikäli äänen voimakkuutta halutaan nostaa ilman että pohjakohina nousee myös, tarvitaan kompressori. Kompressorin kynnystaso asetetaan pohjakohinan ja vaimeimpien soitettavien nuottien välimaastoon, minkä jälkeen kompressori vahvistaa ainoastaan nuotteja ja kohina jää entiselleen - suhteessa entistä vähemmäksi.

Mutta eihän kompressori vahvista nuotteja, ideahan on nimenomaan että dynamiikka pienenee.
Tuo kirjoittamasi onnistuisi kyllä expanderilla ihan näpsäkästi.
kivi
03.07.2007 13:32:33 (muokattu 03.07.2007 13:34:35)
Mutta eihän kompressori vahvista nuotteja, ideahan on nimenomaan että dynamiikka pienenee.
Tuo kirjoittamasi onnistuisi kyllä expanderilla ihan näpsäkästi.

Kompressorilla voi myös lisätä dynamiikkaa, kun osaa. Se on aika monipuolinen laite, vaikka jengi usein käyttää sitä ihan sattumanvaraisesti.

Expander on erikseen, ja tekee homman hiukan toisella lailla. Tavallaan expander, gate, limitteri ja kompura ovat kaikki saman laitteen eri muotoja, aivan kuten phaser, flanger, chorus ja delay ovat kaikki saatavissa samasta laitteesta, multitap-delaysta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Fonisoul_
03.07.2007 13:43:05
Kompressorilla voi myös lisätä dynamiikkaa, kun osaa.

Mukava olisi kuulla tuohon tarkennusta.
kivi
03.07.2007 13:49:42
Mukava olisi kuulla tuohon tarkennusta.

Suosittelen sitten opiskelemaan kompressorin toimintaa tarkemmin. Mä muistan itse äänikoulussa käyneeni viikon pelkkää kompressorin toimintojen teoriaa, käyriä.

Voisin selittääkin, mutta nyt ei ehdi. Se on todella pitkä juttu.
(Handsome Dick Manitoba)
Fonisoul_
03.07.2007 14:29:19
Suosittelen sitten opiskelemaan kompressorin toimintaa tarkemmin. Mä muistan itse äänikoulussa käyneeni viikon pelkkää kompressorin toimintojen teoriaa, käyriä.

Neljä vuotta AMK:ta ei ole tähän auttanut... Turvaudun siis edelleen expanderiin. =/
Klezberg
03.07.2007 15:11:31

Kyllä minuakin kiinnostaisi kuulla tästä tarkempi selitys. Kun luulisi, että tuossa juuri vahvistus pienenee kynnystason yläpuolella. Jos taas värkin saa säädettyä niinpäin, että vahvistus kasvaa kynnystason yläpuolella, se toimiikin ekspanderina. Vai onko tuossa mukana joku gate jolla kohina leikataan pois, silloinhan se oikeastaan taas toimiikin noise gatena?
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
MrGuitarist
03.07.2007 15:22:31
Kyllä minuakin kiinnostaisi kuulla tästä tarkempi selitys. Kun luulisi, että tuossa juuri vahvistus pienenee kynnystason yläpuolella. Jos taas värkin saa säädettyä niinpäin, että vahvistus kasvaa kynnystason yläpuolella, se toimiikin ekspanderina.

Esim. Wavesin RCompressorista löytyy tämä ominaisuus. Eli kynnystason ylittävää signaalia voimistetaan tietyssä suhteessa.
Maybe there's no such thing as a perfect cup of coffee..
Fonisoul_
03.07.2007 15:46:35
Esim. Wavesin RCompressorista löytyy tämä ominaisuus. Eli kynnystason ylittävää signaalia voimistetaan tietyssä suhteessa.

RCompressorin tunnen kyllä ja olen käyttänytkin.. Tosin olen ajatellut sen toiminnan noin päin olevan plugarin expanderiominaisuus.
Klezberg
03.07.2007 16:38:43

Jolloin se toimii ekspanderina. Meneekö tässä nyt vain ristiin että toiset puhuvat toiminnoista "kompressori" ja "ekspanderi" ja toiset taas laitteesta "kompressori" jonka voi säätää toimimaan esim. ekspanderina?
MrGuitarist
03.07.2007 17:04:24
Jolloin se toimii ekspanderina. Meneekö tässä nyt vain ristiin että toiset puhuvat toiminnoista "kompressori" ja "ekspanderi" ja toiset taas laitteesta "kompressori" jonka voi säätää toimimaan esim. ekspanderina?

Hmm, näinhän se on tietty...

Jokin ristiriita tai väärä käsitys tässä nyt on kun ei järkeilemällä aukene :) Alkaa kääntyä myös pahasti offtopiciksi.

Voisitkohan Kivi selvittää lisää vaikka uudessa ketjussa?
Maybe there's no such thing as a perfect cup of coffee..
Klezberg
03.07.2007 17:14:17 (muokattu 03.07.2007 17:17:53)

Vai olisko kyse siitä, että kynnyksen yläpuolella kompressoidaan, alapuolella ekspandoidaan? EDIT: eli että kynnyksen alapuolella vahvistusta pienennetään kun taso pienenee.
Chade Fallstar
03.07.2007 17:18:25
Nyt entisessä menetelmässä on tietysti ollut se hyöty, että olen saanut muokattua äänen voimakkuutta, kun vien äänen tietokoneelle. Mulla on mikseri tuossa MD:n ja tietokoneen välissä.

Jos tallennat analogista materiaalia koneelle, eli MD:n analogilähdöstä äänikortin analogituloon, on tietenkin edullista että äänenvoimakkuus on sopiva, siis ei särölle asti mutta riittävän voimakkaalla tasolla hyvän bittisyvyyden säilyttämiseksi AD-muunnoksessa.

Voihan olla, että äänen voimakkuus ei sitten riitä, vaikka äänen saisikin kipattua suoraan usb-väylän kautta.

Jos siirrät tiedostot USB:n kautta koneellesi, ne ovat eksakteja kopioita siitä mitä tallentimelle on äänitetty.

Sen nimittäin tiedän, että keinotekoisesti äänen voimakkuutta äänenkäsittelyohjelmassa nostettaessa myös huminan voimakkuus nousee.

Onko näin? Mielestäni tässä tapauksessa kohina nousee ainoastaan samassa suhteessa huippuarvon kanssa.
Joka tapauksessa tämä on pieni murhe verrattuna ylimääräisen DA-AD-muunnoksen haittoihin joita tapahtuu jos siirrät materiaalin MD:n analogilähdön kautta.

Tarkoittamaasi käyttöön näppärin olisi varmaankin joko toi Zoom H4 tai sitten vaikka Boss Micro BR.

Itse siirrän myös paljon materiaalia MD:ltä koneelle ja valittavasti analogisena.
Olen ajatellut kuitenkin hankkia pöytämallin MD:n jossa on digitaalilähtö (SPDIF).
Näitä saa käytettynä muutamalla kympillä.
Äänikortissani on jo SPDIF sisääntulo.
Chade Fallstar
03.07.2007 17:26:15
Jos puhutaan expanderin käytöstä, olen itekkin käyttänyt sitä esim. tomiraidan kohdalla vähentämään vuodon suhdetta iskuihin.
En kyllä mihinkään akustisen pianon äänityksiin menis käyttään sen kummemmin expanderia kuin kompuraakaan. Ehkä jotain kohinanpoistoa miedosti jos pakko on.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)