Aihe: Humppabasistin perusteet..
1
ptu
29.06.2007 22:16:12
Olen 30-ja-risat naitu mies. Nyt myös sbasson kanssa. Vaan mitkä ovat ne _kaikkein helpoimmat_ tavat näppäillä bassoa? Eli mitä nuotteja esim humppabasisti minimissään vetelee?

Taustana kerrottakoon, että teoriaa on opiskeltu kotioloissa. Vaan hidastahan tämä on. Mutta kuin oikein kuvittelee ja Zoomista pistää sopivan efectin päälle niin sitä tuntee kuin osaisi lentää.. ;-) Viimeksi olen treenannut Coldplayn Clocksia joka sekin on ihan riittävän haastava.. joten jos kokeilisi humppaa välilä?

Sana on vapaa..
janne h
29.06.2007 23:37:28

Olen 30-ja-risat naitu mies. Nyt myös sbasson kanssa. Vaan mitkä ovat ne _kaikkein helpoimmat_ tavat näppäillä bassoa? Eli mitä nuotteja esim humppabasisti minimissään vetelee?

No käytä ainakin paljon vapaita kieliä niin ehtii paremmin vaihtaa sormen kohtaa kaulalla. kannattaa lukea tuolta alloittelija osastolta vinkkejä. sieltä varmaan löytyy paremmin apua.

http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=11
Rock Rock
absqua
30.06.2007 03:19:19

Taustana kerrottakoon, että teoriaa on opiskeltu kotioloissa. Vaan hidastahan tämä on. Mutta kuin oikein kuvittelee ja Zoomista pistää sopivan efectin päälle niin sitä tuntee kuin osaisi lentää.. ;-) Viimeksi olen treenannut Coldplayn Clocksia joka sekin on ihan riittävän haastava.. joten jos kokeilisi humppaa välilä?

Sana on vapaa..

Clocks on kyllä iisimpi ralli aloittaa kuin monet humpat.

Suosittelen jotain ihan perus kolmen soinnun blues/rokkibiisiä näin alkuun.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
poppamies
30.06.2007 13:13:59

Pohjasäveltä, terssiä (duuri tai molli), kvartti, kvintti ja alennettu7. Eiköhän nuo ole tuossa. Siitä vain sopivaan järjestykseen.
G strings are for strippers!
Zarmo
30.06.2007 23:05:46

G on aika hyvä..

Eikun sitä vaihtobassoa vaan kovasti. Se basistin arki, ei se ole yhtään niin hohdokasta, kuin elokuvissa, joskus kerran saattaa päästä soolon soittamaan, mutta enimmäkseen se on ihan vaan sitä perus vaihtobassoa.
We hope that your rules and wisdom choke you
Vapinamonologeja
willie
02.07.2007 20:15:53
Olen 30-ja-risat naitu mies.

Tärkeä pointti tämäkin.. :) Mutta ehkä kiinnostavampi asia on tuo vapaiden kielien käyttö.

Aikanaan kun itse aloittelin basson soittoa, tuntui luontevammalta soittaa varresta, kuin käyttää vapaita kieliä (poislukien EADG -vireessä E-kieli, jota tilanteen ja sävellajin mukaan tuli käytettyä).

Tämä sitten jäi ihan pysyväksi tavaksi.
Bassoa vuodesta 1972.
ptu
02.07.2007 22:40:49
Kiitos kaikille kommenteista.. vanhoista viestiketjuistakin löytyy kaikenlaista mielenkiintoista aloittelijalle.

Jos tarkoitat ihan fyysistä suoritusta, niin helpoin tapa _sinulle_ on se, mikä sinusta tuntuu vaivattomimmalta:ei tule sormet, niska jne. kipeäksi jne. Käytä ns. maalaisjärkeä. ...

Tällä hetkellä tulee ranne lähinnä kipeäksi - kait jännittämisestä. Toinen ongelma on se, että millä helkutilla noi nakit löytää oikeat positiot aina riittävän nopeasti..

Paljon helpompi on alussa soittaa joitain pop- tai rockkappaleita.

Voisiko joku sitten luetella nimenomaan _helppoja_ ja riittävän hitaita pop/rock -kappaleita, jotta saisi jotain kuuluvaakin aikaan. Mielellään sellaisia, joita vaimo voi pianolla vedellä samalla (hän osaa oikeasti soittaa pianoa - tai ainakin on joskus osannut).
okabass
02.07.2007 23:36:49 (muokattu 02.07.2007 23:47:14)
Kiitos kaikille kommenteista.. vanhoista viestiketjuistakin löytyy kaikenlaista mielenkiintoista aloittelijalle.

Tällä hetkellä tulee ranne lähinnä kipeäksi - kait jännittämisestä. Toinen ongelma on se, että millä helkutilla noi nakit löytää oikeat positiot aina riittävän nopeasti..

Voisiko joku sitten luetella nimenomaan _helppoja_ ja riittävän hitaita pop/rock -kappaleita, jotta saisi jotain kuuluvaakin aikaan. Mielellään sellaisia, joita vaimo voi pianolla vedellä samalla (hän osaa oikeasti soittaa pianoa - tai ainakin on joskus osannut).

MOI
Stand by me, Every breath you take, Let it be ,Knockin' on your heavens door...

Parin tuhannen keikan jälkeen se hieman helpottaa...
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)