Aihe: Musiikin tuotantotiimi!
1
H00PEE
28.06.2007 19:38:01
Morjensta!
Olen tässä jo jonkin aikaa mietiskellyt että tollanen musiikin ns. tuotantotiimi pitäis laittaa pystyyn. Sen verran olen kuullut/lukenut että Suomi on aika lapsen kengissä tällä saralla esim Ruotsiin verrattuna. En täysin tiedä mikä on tällaisen tuotantotiimin kokonais toimenkuva ja tietystihän niitä varmasti on, ja onkin paljon erillaisia. Eli ns. tiimissä toimii noin 3-6 (?) henkilöä jotka ihan päivä töikseen kirjoittelee biisejä, eli tulee "toimistolle" aamulla ja alkaa joko kirjoittamaan sanoituksia tai väsäämään melodioita tai riffejä tai ihan mitä vaan biiseihin liittyvää.

Valmiit biisit ilmeisesti lähetetään levy-yhtiöiden kuunneltaviksi ja sitä kautta eteenpäin heidän artisteilleen, tai sitten tuotantotiimi hankkii itse artistin biiseilleen tai bändin ja yhteistyössä tekevät biisit/levyn. Tähän konseptiin tietysti kuuluu muukin äänituotanto esim. mainokset, tunnarit, kaikki muut musiikin alueet ja ehkä vielä studio palvelut. Pääasiallinen toimeentulo tulisi kuitenkin biiseistä.

Itse olen miettinyt 3-4 henkistä porukkaa koska siinä olisi ehkä paras hyötysuhde. 1-2 liian vähän tekiöitä koska on paljon tehtävää ja yli 4 on liian monta suuta ruokittavaksi. Ja jokainen olisi hieman erikoistunut johonkin suuntaan koska TODELLA harva on hyvä kaikessa. Esimerkiksi itse olen soittanut klassista&sähkö kitaraa, pianoa, rumpuja ja laulanut. Sanoituksia olen tehnyt myös, englanniksi ja suomeksi. Biisejä siis tulee kun liukuhihnalta ;) aina kun vaan alkaa jotain soittelemaan, mutta niiden saaminen koneelle jollain ohjelmalla (cubase, cool edit jne.) on todella vaikeaa ja työteliästä hommaa koska se puoli on vielä jäänyt vähälle kokemukselle/opettelulle, mutta kokoajan opettelen niiden käyttämistä ja äänen käsittelyä ja kaikkea mahdollista musiikin tekemiseen liittyvää. Tolla cool editillä olen nauhotellut vaikka kuinka paljon biisejä ja pätkiä ja ns. biisien pohjia, melodioita, riffejä jne. Tuska vaan iskee kun pitäis saada kokonaisuus kasaan niin että sen saundi olisi edes siedettävä. Tiimin hyvä puoli on siinä kun itseltä loppuu ideat biisissä tähän loistavaan säkeistöön nii jollain muulla voi olla siihen loistava kertosäe visio. Kaikilla "jäsenillä" osaamis alueidensa lisäksi pitäisi tietysti olla se yksi juttu yhteistä eli se hyvän biisin idea.

Onko kenelläkään kokemusta asian tiimoilta? Ja vaikka teksti nyt tässä on lyhyt ja ytimekäs niin kyllä ymmärrän ettei se aivan näin yksinkertaista ole että äijät kasaan, biisit kokoon ja rahaa tulee, mutta turha myöskin väittää että -ei se toimi, koska tossa pikku lätäkön toisella puolella ne sitä juurikin tekevät ja siinä pärjäävät niin miksi emme sitten me??
kivi
28.06.2007 21:17:36
Morjensta!
Olen tässä jo jonkin aikaa mietiskellyt että
---
koska tossa pikku lätäkön toisella puolella ne sitä juurikin tekevät ja siinä pärjäävät niin miksi emme sitten me??

Niin, miksipä ei. Itse olen samantapaista juttua aina silloin tällöin mielessäni pyöritellyt, mutta johonkin se on aina jäänyt.

Täytyy kuitenkin muistaa, että Ruotsissa on isommat kotimarkkinat kuin Suomessa - koko Skandinavian (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) voi laskea Ruotsin kotimarkkina-alueeksi suoraan, minkä lisäksi naapurissa on pidemmät perinteet kevyen musiikin tukemisesta, olipa kyse viennistä tai kotimaankeikkailusta. Kiitos kevyen musiikin tuotantotuen ja Folkparket-keikkakuvioiden, Ruotsissa on ennestään kokemusta myös kevyen musiikin muuttamisesta tuottavaksi työksi muutenkin kuin ihmeen kaupalla.

Ruotsin tuotantotiimeissä muuten taitaa työskennellä paljonkin suomalaisia. Esimerkiksi varsin menestyneessä Per Gessle -osakeyhtiössä (Roxette ym.) taitaa olla ainakin yksi "rantaruotsalainen".

Suomessakin on kuitenkin useita menestyneitä tuotantoyhtiöitä, vaikka täällä menestyminen on enemmän onnen kauppaa. Esimerkiksi Janita, Raptori ja Suurlähettiläät ovat helsinkiläisen Reel Artin tuotemerkkejä ja taitaa Maki Kolehmainenkin olla nykyään enemmän tuotantoyhtiö kuin luonnollinen henkilö?

Sitä en tiedä, onko tuotantoyhtiöillä Suomessa sarkaa kevyemmän hittipopin ulkopuolella. Katsotaan nyt, miten HMC:n "hittitehdas" lähtee käyntiin. Yhteistyökuvioita sen sijaan on varmaan kaikilla levyttäneillä biisinikkareilla. Totuus ei aina ole painettuna levynkanteen.

Hyvä idea. Onnea.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Locrian
29.06.2007 09:37:18
Totuus ei melkeen koskaan oo levyn kansissa :)

Mutta juu, itsekin olen asiaa miettinyt ja ikääkuin pikkuhiljaa myös ajautunut muodostamaan ympärilleni yhteisön joka tulevaisuudessa "tuotantotiimiksi" voisi muodostua. Tosin tilanne on siinä mielessä erilainen, että tuohon yhteisöön kuuluu jo valmiiksi pieni levy-yhtiö sekä jo levyttäneitä artisteja joten jonkinnäköisen tiimitoiminnan aloittaminen virallisestikin olisi jopa luonnollista. Eipähän tarvitsisi koko ajan sinksaa kuitteja suuntaan jos toiseen kun kaikki kuitenki puhaltelee samaa hiiltä.

Mutta aika näyttää. Projekteja tehdään ja jos niistä saa hyvän fiiliksen niin homma kehittyy.

Itseäni on ruvennut kiinnostamaan enemmän mahdollisuus, suomessa, siirtyä jenkkityyliseen "siipien suojaan ottamiseen". Eli ilman mitään varsinaista levy-yhtiötä tuottaja/äänittäjä sitoutuu tekemään, myös rahallisesti, artistin kanssa levyn joka sitten myydään hirveellä rahalla jolleki major-lafkalle. Kuulostaa hirveeltä riskiltä mutta ei sitä välttämättä ole ja vaikka oliskin niin ei näitä hommia tehdä pelkästään rahasta... Eihän?.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
H00PEE
29.06.2007 10:56:04
Niin, ja hommassa on se huono puoli, tai siis sen aloittamisessa että jos nyt sattuisi löytämään sen 2-3 henkilöä itsensä lisäksi niin todennäköisesti yksi olisi oulusta toinen helsingistä ja kolmas jyväskylästä... Ja se, että onko ihmisillä niin paljon uskoa sen homman toimimiseen että lähtisivät täysillä mukaan. Yksi pointti on vielä siinä että ennen kuin se alkaisi kantamaan hedelmää niin pitäisi elää ilman tuloja jos hommaa lähtisi täys päiväisesti tekemään. No toisaalta yrittäjähän aina lähtee nollista ponnistamaan.

Toimiikohan homma niinkin että tuotantotiimi lähettää tehdyn kappaleensa jo jollekkin menestyneelle artistille/bändille kuunneltavaksi? Sellainen kuva on kuitenkin tullut että metalli ja rock musiikissa bändit haluavat tehdä itse kappaleensa kun taas jossain hip hop, rap, nu metal saralla esittäjä on vain artisti ja joku muu yleensä tekee musiikki puolen...?

Niin se taitaa olla että ennen kuin olen ne henkilöt tiimiin löytänyt ni vietän eläkepäiviä jo floridassa (palmun alla juon kossurussianii ;) Eli parempi idea olisi tehdä jonkinlainen portfolio levy missä on omia biisejä eri genreiltä ja koittaa päästä töihin johonkin valmiiseen "tiimiin"...

Ja tohon, että Ruotsissa on kovemmat kotimaan markkinat jo valmiiksi ni pitää paikkansa kyllä, ja senpä takia pitäisi heti alkuun jo tähdätä kansainvälisille markkinoille. Ei tämä idea varmastikkaan toimisi jos alkaisi tuottamaan musiikkia tiimissä pelkästään suomen markkinoille.

Joo, eihän musiikkia pelkästään rahan takia tehdä, mutta miksi ei tekisi musiikkia sen takia että pitää musiikista ja haluaa myös ansaita rahaa sillä :)
Locrian
29.06.2007 11:28:45
Niin, ja hommassa on se huono puoli, tai siis sen aloittamisessa että jos nyt sattuisi löytämään sen 2-3 henkilöä itsensä lisäksi niin todennäköisesti yksi olisi oulusta toinen helsingistä ja kolmas jyväskylästä... Ja se, että onko ihmisillä niin paljon uskoa sen homman toimimiseen että lähtisivät täysillä mukaan. Yksi pointti on vielä siinä että ennen kuin se alkaisi kantamaan hedelmää niin pitäisi elää ilman tuloja jos hommaa lähtisi täys päiväisesti tekemään. No toisaalta yrittäjähän aina lähtee nollista ponnistamaan.

Jykylästä tulee kovaa musajengiä!
En mä nyt tiedä tosta todennäkösyydestä. Omat yhteistyökumppanit on löytynyt kylla suurimmaksi osaksi ihan lähitienoilta ja juna kulkee siinä missä datakin. Mitä tuloihin tulee niin mä ainakin oon pärjännyt ihan hyvin viimeset kaks kolme vuotta ihan vaan musa- ja äänihommia tekemällä. Toiminimen pistin tosin pystyyn vasta kun asiakaskunta oli suht vakiintunutta ja mulla oli selkeä käsitys siitä mitä teen ja miten. Jokatapauksessa missään vaiheessa ei oo tarvinnu sormia syödä tai ulosottolappuja lukea. Täyspäiväisesti hommia toki tarvii tehdä, mut eikö normaali päivätöitäkin tehdä täyspäiväisesti? Ei se itsensä työllistäminen ole sen kummempaa.

Toimiikohan homma niinkin että tuotantotiimi lähettää tehdyn kappaleensa jo jollekkin menestyneelle artistille/bändille kuunneltavaksi? Sellainen kuva on kuitenkin tullut että metalli ja rock musiikissa bändit haluavat tehdä itse kappaleensa kun taas jossain hip hop, rap, nu metal saralla esittäjä on vain artisti ja joku muu yleensä tekee musiikki puolen...?

Mä en ehkä lähtis sinän tarjoamaan mitään. Kuulun siihen porukkaan jotka mieluummin pitävät kaikki ohjat käsissään jos jotain lähdetään tekemään. Tälläkin hetkellä käyn keskusteluja erään lahjakkaan kitaristi/laulajan kanssa levystä, jonka tuottaisin ja jonka taiteellisesta suunnasta päättäisimme yhdessä. Mä hoidan soittajat, studiot jne. ja samalla ottaisin sitten mahdollisista jatkodiileistä omat prossat. Puoliksi mennään bisneksenä ja puoliksi rakkaudesta musaan sekä luotosta omaan makuun.

Ja tohon, että Ruotsissa on kovemmat kotimaan markkinat jo valmiiksi ni pitää paikkansa kyllä, ja senpä takia pitäisi heti alkuun jo tähdätä kansainvälisille markkinoille. Ei tämä idea varmastikkaan toimisi jos alkaisi tuottamaan musiikkia tiimissä pelkästään suomen markkinoille.

Joo, eihän musiikkia pelkästään rahan takia tehdä, mutta miksi ei tekisi musiikkia sen takia että pitää musiikista ja haluaa myös ansaita rahaa sillä :)

Connections is everything. Musta tuntuu, että ainakin mun sukupolvella on konepellin alla helvetin hyvät yhteydet sekä suomessa että ulkomailla. Porukka suhtautuu paremmin indie-tuotantoihin koska tietävät että mahdollisuudet menestyä ja vedellä ite isoista naruista on paremmat kuin esim. 90-luvun alkupuoliskolla. Globalisaatiota tämäkin kai.

Suomen markkinat on ainakin mulle olleet jo pitkään aika läppä. Kyllähän täällä voi julkaista vaikka mitä mutta myyntiluvut yleensä pysyy perus suomilukemissa. Periaatteessa voidaan ajatella niin, että jos pitkäsoiton breikkari pysyy jossain 350-500 kappaleen tienoilla niin ollaan vielä omilla ja ehkä jopa hyvin. Muuten tarvotaan sitten suossa. Ja tämä siis "semi-isojen" indie-tuotantojen matematiikalla jossa välissä ei ole kuin levittäjä. Eurooppa on sitte jo vähän toinen juttu ja tolla breikkarilla voi päästä jo hyvinki sellaisiin tienesteihin että seuraava platan teko on "ilmasta". Se miten sinne isoille markkinoille pääsee onki kiinni sitte niistä yhteyksistä.

Äääh. Tästä vois jauhaa ihan helvetisti. Jatketaan... Mulla on vähän tukkonen päivä tänään.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
H00PEE
01.07.2007 19:33:52
Täyspäiväisesti hommia toki tarvii tehdä, mut eikö normaali päivätöitäkin tehdä täyspäiväisesti? Ei se itsensä työllistäminen ole sen kummempaa.

Siis tämähän olisi se ihanne tilanne että siitä tienaisi edes sen verran että saisi/pystyisi hommaa tekemään täsipäiväisesti.

Mä hoidan soittajat, studiot jne. ja samalla ottaisin sitten mahdollisista jatkodiileistä omat prossat.

Toimiiko tämä konsepti myös sillä tavalla että jos esim mulla olisi biisejä jotka haluaisin saada ns purkkiin vaikka en olisi itse niiden esittäjä? Eli tapahtuuko esim sun tapauksessa yhteistyötä tuottaja&tuottaja saralla, tai mun tapauksessa tuottaja&biisin tekijä saralla ja sitten vielä kolmantena pyöränä esittäjä/artisti/bändi?

Puoliksi mennään bisneksenä ja puoliksi rakkaudesta musaan sekä luotosta omaan makuun.

Juuri nämä sanat tunnistan myös omikseni :) Toi raha ja bisnes on aina sellasia sanoja kun ne jossain musa foorumeilla mainitsee niin välittömästi 1000 taiteilijasielua käy sun niskaas ja lynkkaa sut ;) Enkä usko että toi homma edes toimisi pelkkänä bisneksenä, ainahan sun tarvii rakastaa musiikkia ja haluta tehdä siitä mahdollisimman hyvän kuulosta sekä itselleen että muille, eikä se ole väärin että jos sillä voi itsensä elättää... No joo, se tilitys osiosta sitten :)
Pylkkänen
09.07.2007 23:54:57 (muokattu 09.07.2007 23:56:48)
Kyllähän tuota toimintaa jonkun verran Suomessakin taitaa jo olla. Esim http://www.hmc.fi/kustannustoiminta.php

e. olihan tuosta näköjään jo maininta tuolla. Sokea kun olen :D
Viikset miehen tekee!
seppo69
13.07.2007 21:25:04
ja taitaa Maki Kolehmainenkin olla nykyään enemmän tuotantoyhtiö kuin luonnollinen henkilö?

Yritetäänkö tässä ilmaista hienovaraisesti, että kyseinen kaveri on ylipainoinen?
kivi
16.07.2007 16:53:07
Yritetäänkö tässä ilmaista hienovaraisesti, että kyseinen kaveri on ylipainoinen?

Ei, vaan että niissä Lönkan kellareissa työskentelee useampia ihmisiä saman musan parissa.

Ylipainosta en sano mitään, en tällä vyötäröllä. Montignac kehiin.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)