biscuit 15.06.2007 19:26:03 | |
---|
Kuinka vibrato tehdään viulunsoitossa?? mistä liike lähtee? onko ideana "koputus" vai "heilutus", jos oikeet viulistit ymmärrätte mitä tarkoitan.. olen yrittänyt katsoa miten viulistit vibraton tekee, ja koko käsi näyttää vatkaavan. Onko voima sormissa vai ranteessa, vai jossain muualla? vai sekä että? Mistä liike lähtee ja mihin päin se kulkee, osaako kukaan selittää? olen soitellut viulua puolisen vuotta. Pääsen jopa joskus puhtaisiin ääniin ja jousi kulkee hyvin. Oisi ihanaa oppia vibrato, joten osaako joku neuvoa miten pääsen tässä alkuun?? vaikutus syntyy asian selittämättömyydestä |
micant 19.06.2007 23:08:47 | |
---|
Kuinka vibrato tehdään viulunsoitossa?? mistä liike lähtee? onko ideana "koputus" vai "heilutus", jos oikeet viulistit ymmärrätte mitä tarkoitan.. olen yrittänyt katsoa miten viulistit vibraton tekee, ja koko käsi näyttää vatkaavan. Onko voima sormissa vai ranteessa, vai jossain muualla? vai sekä että? Mistä liike lähtee ja mihin päin se kulkee, osaako kukaan selittää? olen soitellut viulua puolisen vuotta. Pääsen jopa joskus puhtaisiin ääniin ja jousi kulkee hyvin. Oisi ihanaa oppia vibrato, joten osaako joku neuvoa miten pääsen tässä alkuun?? Lukaisepa Lajos Garamin teos Jousen taikaa (toivottavasti muistin nimen oikein), siellä on jotain vibratosta. Aluksi kannattaa tehdä koko kaulan pituisia asemanvaihtoliikkeitä ja siitä vähitellen alkaa pienentää liikettä, kunnes se pysähtyy paikalleen ja sävel vain huojuu (voi aluksi tehdä ilman soitintakin). Tärkeintä vibratossa on se, että koko käsivarsi tekee liikettä, ei vain pelkkä ranne. Tarkista, että ranne on suorassa linjassa, koska muuten se voi lukittaa sormia, eikä vibrato näin ollen luonnistu yhtä helposti ja laajasti. Itselle opetettiin joskus aikoinaan vibrato niin, että kaulan simpukka oli kiinni seinässä. Näin koko viulukäsi pääsi vapaaksi. Sitten kolmannessa asemassa kakkossormella tehtiin hidasta huojutusliikettä. Ainakin minulle itselle on hirveän hankalaa selittää vibraton tekemistä pelkästään sanallisesti. Jos saat jostakin jonkun viulistin, joka voisi sinulle näyttää ja selittää. Luulisin tämän olevan kaikkein helpoin keino. Mutta lue myös Garamin teos, siinä on jotain alkuohjeita (ei tosin kuvia). |
Chemo 20.06.2007 10:58:28 | |
---|
Samalta herralta kannattaa lukea myös teos Lahjakkaan Viulistin Kasvatus. Siitä saa ainakin sen kuvan, että kyseessä on niin laaja asia että sen opiskelemiseen on ammattiopettaja tarpeen ;-) Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
kivi 24.06.2007 15:10:23 | |
---|
Kuinka vibrato tehdään viulunsoitossa?? mistä liike lähtee? onko ideana "koputus" vai "heilutus?? Klassinen vibraatto jota varmaan haet on pitkittäistä, kielensuuntaista liikettä. Mutta vibraattoja on monenlaisia. Ei varmaan mikään estä soittamasta viululla kuin BB King kitaralla, sellaista ranteenvatkausvibraattoa jossa käsi heiluu kuin haavanlehti. |
Mutta vibraattoja on monenlaisia. Ei varmaan mikään estä soittamasta viululla kuin BB King kitaralla, sellaista ranteenvatkausvibraattoa jossa käsi heiluu kuin haavanlehti. Poikittaista vibraattoa on käytännössä mahdoton tehdä jos otelaudassa ei ole nauhoja. Ainakaan sellolla ei onnistu. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
Murgo 02.07.2007 07:55:23 | |
---|
Poikittaista vibraattoa on käytännössä mahdoton tehdä jos otelaudassa ei ole nauhoja. Ainakaan sellolla ei onnistu. Mulla kun ei vielä motoriikka riitä tehdä viululla sellaista "oikeaoppista" vibraattoa(alkaa heilua koko viulu ja vielä jousikäsikin samalla:) niin olen koettanut "bendata" kieltä nopeasti sivuttain niinkuin kitaralla, ja kyllä se onnistuu niinkin vaikkei nauhoja olekaan. Tietysti ihan väärä tapa viululla. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
biscuit 29.07.2007 20:15:31 | |
---|
Kiitos kaikille vastanneille. Olenpa nyt kokeillut vibratoa antamillanne ohjeilla, helppoa ei oo tosiaankaan, eikä aluksi tapahtunu yhtään mitään, siis käsi ei vaan liikkunu, sitte ku alko liikkua niin kävi kuten ystävällemme Murgolle, eli koko viulu heilu ja jousikäsi myös :D Eiköhän se tästä, ehkä kerran pari se on kuulostanut omaan korvaan jo kauniilta mutta muuten kyllä melkosta ujellusta. Mulla on kyllä ope, ja tunnit jatkuu taas muutaman kuukauden päästä, mutta ope ei oo vielä lähteny opettamaan vibratoa, ittellä innostus niin kova oppia lisää viulun soittoa, etten oo malttanut olla itte kokeilematta näitä juttuja. vaikutus syntyy asian selittämättömyydestä |