Aihe: Suosituksia äänitysmikseriksi
1
BenGlenton
04.12.2006 17:04:08
Mitä mikseriä suosittelisitte tuollaiseen demo- ja semivakavampaan äänityskäyttöön? Mikseri tulisi Fostex d90:n kaveriksi, etuasteeksi ja kuuntelun reitittämiseen, sekä myös ihan miksaamiseen. Mikserin pitäisi omata seuraavat vaatimukset:

- vähintään 8 sisääntulokanavaa, XLR, insertit + direct outit
- vähintään 4 auxia
- räkkiin mahtuva (19") ja liittimet "ylöspäin"

Plussaa seuraavista:

- muutama ryhmäkanava insertteineen
- hyvät EQ -säädöt
- vaiheenkääntö ja/tai bassoleikkuri kanavissa

Haluaisin mielummin suosituksia analogisista pöydistä kuin digimiksereistä, tarkoitus olisi saada ruuvailla mikserin potikoita ihan fyysisesti :-)

Budjetti voisi olla 0-1000 euroa, käytettynä tai uutena. Ainakin Soundcraft ja Mackie luultavasti tekevät tämmöisiä, mitä muita valmistajia ja malleja?
www.supremecourtband.fi
PIM
04.12.2006 17:09:03 (muokattu 04.12.2006 17:09:58)
Eikös Behkun DDX3216 adat-lisäpalikalla olisi juuri sopiva kaveri D90:lle? Sori, ei saanutkaan olla digitaali.
koponen
04.12.2006 17:51:15
Mackie Onyx 1620 kannattaa ainakin tarkastaa. 8 Onyx etusta ja 4-alueinen Perkins eq (2 x sweeppimiddle), 4aux, talkback yms... Alle tonnin.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Jucciz
04.12.2006 21:08:13 (muokattu 04.12.2006 21:09:15)
Ekana tulee mieleen pöydälläni kököttävä Soundcraft Spirit M8: 8 mikkikanavaa direct outeilla ja inserteillä, 4 auxia, pitkät liu'ut (100mm) ja mahtuu normaaliin 19" räkkiin (raudat tulee luonnollisesti mukana). Lisäksi löytyy S/PDIF-ulostulo, jonne voi puskea joko masterin tai auxit 1 ja 2. Mikseri toimii täten myös kaksikanavaisena A/D-muuntimena.

Ryhmiä ei ole, mutta stereokanavia löytyy neljä kappaletta, samoin aux-paluita stereona toiset neljä.

Hinta Thomannilla ja St. Paul's Soundilla 500 euron pintaan. Ei paha.

http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=24
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
erkko
04.12.2006 21:25:15
Mä oon myös viime aikoina etsinyt suunnilleen samankokoista, lähinnä äänityskäyttöön tulevaa mikseriä mun duunipaikalle. Mä jättäisin kyllä Soundcraftit kauppaan - mun kokemuksen mukaan ainakin kaikissa vanhememmissa halvemman pään Soundcrafteissa on tosi tumpun kuuloiset etuasteet.

Päädyin tilaamaan Mackien 1604 VLZ Pron: niitä saa nykyään halvalla kun ne on jo vähän vanhaa sarjaa. Jos homma ei ole rahasta kiinni niin ostaisin Mackien Onyx 1640:n ja Firewire kortin siihen: siinä olis kompaktissa koossa 16 kanavan hyväsoundinen mikseri ja audiointeface.

Mulla on itsellä äänityskäytössä pykälää pienempi Mackie - 1402 VLZ Pro - ja sekin on hyvän kuuloinen tiski.
Esp
04.12.2006 21:33:29

Mä oon myös viime aikoina etsinyt suunnilleen samankokoista, lähinnä äänityskäyttöön tulevaa mikseriä mun duunipaikalle. Mä jättäisin kyllä Soundcraftit kauppaan - mun kokemuksen mukaan ainakin kaikissa vanhememmissa halvemman pään Soundcrafteissa on tosi tumpun kuuloiset etuasteet.

Päädyin tilaamaan Mackien 1604 VLZ Pron: niitä saa nykyään halvalla kun ne on jo vähän vanhaa sarjaa. Jos homma ei ole rahasta kiinni niin ostaisin Mackien Onyx 1640:n ja Firewire kortin siihen: siinä olis kompaktissa koossa 16 kanavan hyväsoundinen mikseri ja audiointeface.

Mulla on itsellä äänityskäytössä pykälää pienempi Mackie - 1402 VLZ Pro - ja sekin on hyvän kuuloinen tiski.

Noissa M-sarjan Soundcrafteissa on Ghost-sarjan etuasteet, jotka ovat erittäin käyttökelpoisia. Vanhemmat halpis-Soundcraftit eivät tosiaan kovin kummoisia ole. Toisaalta esmes Spirit Studion voi saada suht edukkaasti jos jaksaa metsästää ja sen etuasteet toimivat ainakin rumpuihin melko mukavasti. Eli mulla tilanne on juuri päinvastoin, Mackie jäisi kauppaan ja Soundcraft lähtisi mukaan... Mackielta mulla on kokemusta vai 8-bussista ja se ei ole koskaan vakuuttanut, vaikka olen sillä monasti äänitellyt ja livenäkin miksaillut.
Täh?!?
JPQ
04.12.2006 21:56:53 (muokattu 05.12.2006 05:15:37)

Luulen että Soundcraftia,ja Mackieta parempaa ehkä turha tällä hinta
katolla toivoa tuntuis voin olla tietenkin väärässäkin enkä ole
kovin kokenutkaan joten...
Kanta pohjaa vähän toisenlaiset Spiritit on miellyttäneet (2kpl vanha enempi uuden nupit ja mekaaninen puoli ei yhtä kiva mutta kun kanavat loppuu ne loppuu) ja nämä on ulkoisesti vakuuttavimmat (Yamahan kanssa)
lisäksi taitavat lehdissäkin parhaiten pärjäillä.
koponen
04.12.2006 23:54:34
Luulen että Soundcraftia,ja Mackieta parempaa ehkä turha tällä hinta
katolla...

Tätä mieltä minäkin ja imo alle tonnin miksereistä Mackie Onyx 1620 on ehkäpä paras. Mikki-inputit ei käytännössä ole mullistavasti paremmat kuin VLZ-sarjassa, mutta eq:t sitävastoin on. VLZ-sarjalaisista alle tonnilla saisi 1604:n jossa on jo 16 mikki-inputtia (8 x direct out) ja käytännössä kaikki ominaisuudet mitä nauhoitteluun ja keikkailuun tarvitaan ja mahtuu räkkiin.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
BenGlenton
05.12.2006 21:00:59
Kiitoksia suosituksista!

Tuo Mackien 1602 voisi olla yksi hyvä vaihtoehto, useampi sisääntulokanava on aina plussaa. Spiritin M-sarjan 12-kanavainen malli "kiehtoisi" myös.

Saa ehdotella jotain erikoisempiakin ratkaisuja. Miten on esim. Allen & Heathin laitteet, onko niistä mihinkään? Budjetti voisi tosiaan olla se plusmiinus tuhat euroa ja käytetyt laitteet eivät missään tapauksessa ole poissuljettuja vaihtoehtoja.

Myöhemmin kaveriksi voisi sitten hankkia jonkin "channel stripin" tms.
www.supremecourtband.fi
Esp
05.12.2006 21:50:04

Saa ehdotella jotain erikoisempiakin ratkaisuja. Miten on esim. Allen & Heathin laitteet, onko niistä mihinkään? Budjetti voisi tosiaan olla se plusmiinus tuhat euroa ja käytetyt laitteet eivät missään tapauksessa ole poissuljettuja vaihtoehtoja.

Myöhemmin kaveriksi voisi sitten hankkia jonkin "channel stripin" tms.

Saan nyt varmaan kaikkien A&H fanien vihat niskaani, mutta henk. koht. A&H edustaa minulle sellaista mikseriä, että teen mieluummin Behringerillä kuin sillä (näin hieman liioiteltuna :D). Etuasteet ovat jotenkin honottavia ja eq ei tee mitään ennen kuin leikkaat tai korostot sen +-15 dB. Tämä pätee myös A&H:n kalliisiin tiskeihin, ei vaan nappaa. Itse en rahojani sellaiseen sijoittaisi, mutta kyllä niilläkin näyttää vankkumaton kannattajakuntansa löytyvän.

Monitorikäyttöön ovat ihan kelpo pelejä, muuhun käyttöön vähemmän kelpoja.
Täh?!?
VMM
06.12.2006 12:43:26
Homattiin bändille treeni- ja äänityskäyttöön tommonen Spirit M12. Hyvä mikseri!

Plussat:
-Digital outin ansiosta pystyy äänittämään 10 raitaa kerrallaan, kun interfacessa on 8+2 inputtia.
-Etuasteet on mun mielestä paremmat kuin aiemmin kokeilemassani Mackie VLZ Prossa.
-pitkät liu'ut
-direct outit saa ulos pre-eq & pre-fader, jolloin fadereilla voi tehdä kuuntelumiksauksen äänitettäessä

Miinukset:
-ei padeja mikkikanavissa (direct outtien käyttö edellyttää, että tallennin hyväksyy aika kuumaa kamaa sisään esim. rumpuja äänitettäessä)
-ei grouppeja
BenGlenton
28.05.2007 13:24:19
Vanha ketju, mutta yritetään.

Tuo Spiritin M8 tai M12 on nyt asettumassa tosiaan ostoslistan kärkeen.

Mun setuppi olisi siis:

Fostexin D-90 digi-kasiraituri
Spirit M8 tai M12
Behringer 4ch-kuulokevahvistin

Nämä kamat nätisti samassa räkissä.

Kysyisin lähinnä, jos haluan "pysyvämpää" kaapelointia räkin sisään, miten tuo Spiritin vehje toimii, jos raiturin lähdöt mikkikanavien line-in liittimiin ja samaan aikaan MIC-inputeissa on mikkipiuhat kiinni?

Vai miten kannattaisi järjestää raiturilta kuuntelu mikserillä?

Lisäkyssäri: Mistä löytyisi hyvä räkki joka ottaa "kanteensa" tuon mikserin ja alle D-90 sekä kuulokevahvistin? Alakertaan tarvisi siis 4-6U tilaa. Onko noista Gatorin peleistä mihinkään?
MYYDÄÄN BEHRINGER ADA8000, KATSO TORI!
ahjteam
29.05.2007 18:07:47 (muokattu 29.05.2007 18:16:54)

Alakertaan tarvisi siis 4-6U tilaa. Onko noista Gatorin peleistä mihinkään?

Gator tai Thon on ihan budjettiluokan räkkivalmistajia. Itelläni on Gatorin normaali 6U räkki (tällänen: http://www.e-av.co.uk/products/AACCASSKBX6U.jpg http://fr.audiofanzine.com/img/produits/thumb2/2/0/20214.gif), ainoa selkeä miinus verrattuna esim. Thonin räkkeihin on vittumaisen ahtaat kantokahvat. Thonin kääntyvissä kahvoissa taas on vikana että ne on sen verta ohuet että niiden kantaminen on lähes yhtä vittumaista, joten kummassakin on huonot puolensa.

Itse melkein hankkisin mielummin kaksi räkkiä, koska muuten yhden paino voi yhtäkkiä pompsahtaa niin että se alkaa olemaan todella paska nakki kantaa sitä. Mutta jos yks räkki, niin tämän luulisi riittävän:

http://www.thomann.de/fi/thon_lrack_8_he_mit_aufsteller.htm (8U, 235e)
http://www.thomann.de/fi/thon_lrack_10he_eco_mit_aufsteller.htm (10U, 158e)
http://www.thomann.de/fi/thon_lrack_12he_eco_mit_aufsteller.htm (12U, 168e)
rintapek
29.05.2007 18:34:21

Vanha ketju, mutta yritetään.

Parempi näin, kuin avata uusi.

Tuo Spiritin M8 tai M12 on nyt asettumassa tosiaan ostoslistan kärkeen.

...räkki joka ottaa "kanteensa" tuon mikserin ja ...Alakertaan tarvisi siis 4-6U tilaa. ?

Alakertaan tilaa löytyy helposti. mutta tuo mikserin proppaaminen sitten...
Tuo vaatii tilaa 11U siihen kanteen, eli syvyyssuunnassa. Jos vielä aiot saada "kannet kiinni" siten, että piuhat ovat paikallaan, niin tiukkaa tekee, jos tilaa on vain 10U.

Eli ei onnistu noilla.
One kind of music only - the good kind
rintapek
30.05.2007 22:47:18

Unohdin, että tämä on studiopalsta, anteeksi.
Eli, jos keikkkakelpoisuutta ei tarvitse murehtia, niin vanerilaatikoita ei tarvitse miettiä.
"Räkiksi" käy myös tuon tapainen.
www.thomann.de/fi/km_28200.htm

Discolandissa muistan nähneeni myynnissä mallin, jossa oli 12U vapaasti pyöritettävä mikserikeinu + noin 10U lisukkeille. Merkkiä tai mallia en muista.
www.discoland.fi
tsekkaa tuolta, linkkiä en saa nyt liitettyä, nuo sivut nyt jotenkin temppuilevat.
One kind of music only - the good kind
erkko
29.06.2007 21:57:04

Jouduin kumminkin ostamaan duuniin Spiritin M-sarjan tiskin - ihan siksi että Mackietä ei löytynyt maasta silloin kun tiski piti saada. Testailin Mackietä ja tuota Spirittiä rinnakkain ja täytyy vetää sanat takaisin etuasteiden osalta: Spiritin etuasteet ei todellakaan häviä yhtään Mackien etusille. Toi Spiritti on erittäin käyttökelpoinen tiski.
Reddie
29.06.2007 22:03:37
Nyt täytyy vaan sen verran todeta et noiden M-sarjalaisten direct-outit tulee aina vähintään EQ:n jälkeen. Mackien DO:t on taas suoraan etuasteen jälkeen, joten soveltuu paremmin äänitykseen.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Reddie
01.07.2007 03:17:27
Paitsi jos haluat äänittää eq:n kautta...

Juu näinhän se on.. Korjasin vaan ku joku (kait) tuolla jossain väitti et DO lähtis siinä Soundcraftissa suoraan etusen jälkeen. Mutta muutenhan noi on ihan koulukuntajuttuja. Ite suosin tota ei-destruktiivista äänitystapaa.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)