Aihe: Solo + komppi? (soolon rakennus)
1
kunnasja
23.01.2004 12:45:33
kuule en anna sulle muuta neuvoo, kun:
Opettele hyvä ihminen itse soittamaan!!!!

Tälläin sanoi joku tuolla toisessa topicissa... Ehkä en lähtisi sinuna ihan vielä kommentoimaan toisille tuollaisia, kun itse kyselet täällä vastaavia asioita. Hohhoijaa... kun ollaan oltu palstalla jo 2 viikkoa(?) niin ollaan niin guruja että on varaa päteä muille?
Visit http://www.helionprog.com
PlasmaDemon
24.01.2004 11:19:55
Tälläin sanoi joku tuolla toisessa topicissa... Ehkä en lähtisi sinuna ihan vielä kommentoimaan toisille tuollaisia, kun itse kyselet täällä vastaavia asioita. Hohhoijaa... kun ollaan oltu palstalla 2 viikkoa(?) niin ollaan niin guruja että on varaa päteä muille?

anteeksi jos olen yli inhimillinen, mutta olen ollut palstoilla yli vuoden enkä väitä olevani mikään guru.
Olen guru vain niissä asioissa mitä itse osaan...
"rock-kikjeppi!": huusi ryssä, kun voodoo-kitaran kaatopaikalta löysi.
Mouhi
25.01.2004 12:05:20

Niin ja sitten kysyn vielä soolojen rakentamisesta jos on vaikka soinnut Am,D,A,C ja Em niin miten tuohon rakennetaan oikea oppinen soolo??
Kerokaapa jotakin esimerkkejä soolon teosta niin että myös komppi sopii siihen niinkuin häntä kissalle..

EDIT: Anteeksi jos pahastutte, mutta olen universumin tyhmin ihminen.

(Olette varmasti jo sen huomanneet).

Nyrkkisääntö: Ota selvää mikä on kappaleen (tai soolo-osion) sävellaji, jolloin noin 90% tapauksista kyseisen sävellajin asteikko käy sooloasteikoksi koko soolon ajan.
Opettele teoriaa sen verran, että erotat mahdolliset sävellajiin kuulumattomat soinnut; ne pitää soolotessa sitten hoitaa jollain tavalla, yleispätevää ohjetta ei ole. Tutki esim. mitä säveliä ko. soinnussa on ja kehittele niiden pohjalta.
Oma käsitykseni soolon rakenteesta on, että siinä tulee olla alku, keskiosa ja loppu (kuulostaa typerältä). Alku esittelee jonkun teeman tai rytmisen idean jota soolossa käytät, keskiosa kehittää sitä eteenpäin ja huippuunsa ja loppuosa johdattaa jouhevasti seuraavaan osioon. Tämäkin on vain yleistä löpinää, pitää aina mennä tilanteen mukaan.
Antamaasi sointukulkuun (Am,D,A,C,Em) käyttäisin varmaankin pohjana A-doorista moodia (eli Em-asteikkoa aloitettuna a-sävelestä). Tässä huomaatkin heti, että A-duurisointu erottuu joukosta (ei kuulu sävellajiin);siihen pitää keksiä jotain nastaa, etenkin c#-sävel on tuossa kohtaa se maaginen sävel.
Tältä pohjalta sooloaan voi alkaa miettiä, mutta täytyy muistaa että vääriä säveliä ei ole olemassakaan, anna korviesi päättää mikä kuulostaa hyvälle.
It's not the speed that kills you.
Burn
28.01.2004 01:17:47

anteeksi jos olen yli inhimillinen, mutta olen ollut palstoilla yli vuoden enkä väitä olevani mikään guru.
Olen guru vain niissä asioissa mitä itse osaan...

Ja mitäs tämä meidän gurumme osaakaan?
........tEcchl.....tchehcc Dilifcu....Technilac Ddifculiti.....Technical Difficulties...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)