Aihe: K-raudan puu.. Kitaran rungoks ?
1 2
kulmahiomakone
29.06.2007 19:01:04
Jos sä nyt ihan lähes kunnollisen ja soivan puun haluut, niin tilaa joltain soitinrakentajalta kunnon puut (n. 7vuotta kuivuneet) kyllähän niistä puukeskuksen puistakin soittimen tekee, mut tulee mielestäni ihan paska saundillisesti kuitenkin, täällä ei nyt nykyisin tunnuta arvostettavan enää mitään perinteistä soitinrakennusta, kunhan kuivahkoa puuta käytetään, ni hyvä tulee, iheme touhua. Tämäkin vain oma mielipiteeni.

No ootko kokeillut rakentaa niistä Puukeskuksen puista, kun kerran paskaksi lopputulosta väität?

Se miksi täällä ei välttämättä kaikki jaksa "arvostaa perinteistä soitinrakennusta" johtuu varmasti monestakin syystä. Ensinnäkin perinteinen soitinrakennus on monilta osin mytologian sävyttämää huuhaata. Toisekseen täällä rakennetaan enimmäkseen sähkökitaroita ja sähkökitara on ensisijaisesti sähköinen soitin. Perinteinen soitinrakennus perustuu pitkälti akustisten soittimien rakennukseen, eikä sillä siten ole sähkökitaranrakennuksessa samaa arvoa kuin vaikkapa viulunrakennuksessa.

"Hyväsaundisia" sähkökitaroita rakennetaan nykyään mitä erinäisimmistä materiaaleista, ei pelkästään puusta. Näin on siksi, että mikä tahansa materiaali käy sähkökitaranrakennukseen kunhan se täyttää tietyt vaatimukset. Se ei ole mikään itseisarvo, että puu on kuivunut tietyn aikaa. Arvo on se, että puu on stabiilia.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Little Savage
29.06.2007 21:50:05
Minäkin kelasin että soitinrakennuksen perinteet on kotoisin silta ajalta jolloi ei pystytty kuivaamaan puuta ympärivuotisesti lämpimässä tilassa. Tottahan mooses siihen kuivaamiseen tarvitaan sitten enemmän aikaa. Ja oliko silloin mitään kunnon kosteus mittareitakaan olemassa.
Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään.
Les Fender
29.06.2007 22:22:14
Ensinnäkin perinteinen soitinrakennus on monilta osin mytologian sävyttämää huuhaata.

No sehän sopii kun niin moni asia soittamisen ja musiikin ympärilläkin on mytologian sävyttämää huuhaata... Onnistumisen mahdollisuudet hyvästä, maltilla ja ajan kanssa kuivatetusta puusta vaan on huomattavasti paremmat.

Hankintapaikkoja on toki muitakin kuin soitinrakentajat, mutta sellaiselle jolla ei ole vielä kokemusta minkälaista sen hyvän puun noin suurinpiirtein pitäisi olla suosittelisin hommaamaan vaikkapa soitinrakentajalta. Kyllä ne leppäbodyn aineet sieltäkin 50e tienoilla pitäisi irrota. Tosin jos se on koko projektin budjetti niin sit täytyy vaan katella jotain huakeempaa, tai miettiä vielä uudestaan kannattaako edes ryhtyä.
"Living is easy with eyes closed!"
kulmahiomakone
01.07.2007 13:12:05
No sehän sopii kun niin moni asia soittamisen ja musiikin ympärilläkin on mytologian sävyttämää huuhaata... Onnistumisen mahdollisuudet hyvästä, maltilla ja ajan kanssa kuivatetusta puusta vaan on huomattavasti paremmat.

Hankintapaikkoja on toki muitakin kuin soitinrakentajat, mutta sellaiselle jolla ei ole vielä kokemusta minkälaista sen hyvän puun noin suurinpiirtein pitäisi olla suosittelisin hommaamaan vaikkapa soitinrakentajalta. Kyllä ne leppäbodyn aineet sieltäkin 50e tienoilla pitäisi irrota. Tosin jos se on koko projektin budjetti niin sit täytyy vaan katella jotain huakeempaa, tai miettiä vielä uudestaan kannattaako edes ryhtyä.

En oo koskaan ymmärtänyt tota, että aloittelijan on helpoin hankkia puunsa soitinrakentajalta, koska niin saa varmasti hyvää puuta. Soitinrakentamisen ensimmäinen vaihe on opiskella puuasiat. Pitää oppia, mistä tunnistaa soitinrakennukseen sopivan puun soitinrakennukseen sopimattomasta puusta.

Kun puuasiat ovat hanskassa, siitä metrin leppälankun hankinnasta selviää varmasti alle kympillä, luultavasti vitosella. En ymmärrä miksi rakentamisharrastus halutaan aloittaa niin sanotusti keskeltä, käydä valmiiseen pöytään. Minkä vitun arvoista se sitten on? Puuasiat kuuluvat oleellisena osana rakentamiseen ja jos ei puista ymmärrä, voi hyvin sanoa, ettei osaa rakentaa soitinta, vaikka vähän höyliä ja vannesahaa osaisikin käyttää.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Les Fender
01.07.2007 15:03:31
En oo koskaan ymmärtänyt tota, että aloittelijan on helpoin hankkia puunsa soitinrakentajalta, koska niin saa varmasti hyvää puuta.

No senhän takia noita hankintapaikkoja onkin useita. Jos jokin hankintapaikka menee ymmärryksen yli niin ostaa sitten toisesta.

Soitinrakentamisen ensimmäinen vaihe on opiskella puuasiat. Pitää oppia, mistä tunnistaa soitinrakennukseen sopivan puun soitinrakennukseen sopimattomasta puusta.

Tottahan toki, soitinrakentajan luona käynnin voi katsoa myös oppimistapahtumaksi. Itse olen puista heikäläisten kanssa monesti keskustellut. Mielestäni on ihan kohtuullista jos samassa yhteydessä myös jotain ostaakin. Ammatikseen kun tuota tekevät, niin onhan se työstä mukava jotain palkkaakin saada.

Kun puuasiat ovat hanskassa, siitä metrin leppälankun hankinnasta selviää varmasti alle kympillä, luultavasti vitosella. En ymmärrä miksi rakentamisharrastus halutaan aloittaa niin sanotusti keskeltä, käydä valmiiseen pöytään. Minkä vitun arvoista se sitten on? Puuasiat kuuluvat oleellisena osana rakentamiseen ja jos ei puista ymmärrä, voi hyvin sanoa, ettei osaa rakentaa soitinta, vaikka vähän höyliä ja vannesahaa osaisikin käyttää.

Tapoja ja paikkoja on monia, itse en osaa niin suureksi synniksi lukea puitten ostoa soitinrakentajalta. Itse ostin ensimmäiseen puut soitinrakentajalta. Seuraaviin on kuivumassa paikallisesta liikkeestä balttian saarnia ja puukeskuksen khayaa.
"Living is easy with eyes closed!"
Jymi
04.07.2007 12:42:09 (muokattu 04.07.2007 12:43:52)
Toistan taas itseäni, koska samaa olen hokenut aiemminkin, mutta ei se soitinrakentajalta ostettu puu mitään takaa. Ensimmäistä kitaraa rakennellessani tilasin puut m.netissä moneen kertaan mainostetusta paikasta soitinrakentajilta. Ensimmäinen pala joka tuli oli oksanen ja toisesta raunasta aivan liian ohut (paksuus alle 40mm). Korvauspala väätyi parissa viikossa 5mm sisätiloihin tuonnin jälkeen ja lisää vääntyi kun kuivatteli. Taisi olla puukeskuksesta suoraan postiin kannettu se. Tunnen myös muita tapauksia, joille on ensimmäistä rakentaessa lähetetty postin kautta jotain kakkos laatua. Lähinnnä tulee mieleen että aloittelijoille lähetetetään ne joista ei itse viitsitä mitään tehtä ja paremmat tai ne oikeasti kuivatut käytetään itse tai myydään niille, joiden tiedetään olevan kriittisiä puiden suhteen.

En väitä että kaikki soitinrakentajat näin toimivat, mutta mielestäni on harhaluulo, että soitinrakentajalta tulee aina tosi hyvää tai hyvin kuivattua puuta. Noiden kokemus jälkeen olen rakentanut eri puutavaratoimittajien puista, jotka itse olen huolella kuivannut. Ja yksikään ei ole soinut paskasti.
jukkasil
04.07.2007 15:19:01

Toistan taas itseäni, koska samaa olen hokenut aiemminkin, mutta ei se soitinrakentajalta ostettu puu mitään takaa. Ensimmäistä kitaraa rakennellessani tilasin puut m.netissä moneen kertaan mainostetusta paikasta soitinrakentajilta. Ensimmäinen pala joka tuli oli oksanen ja toisesta raunasta aivan liian ohut (paksuus alle 40mm). Korvauspala väätyi parissa viikossa 5mm sisätiloihin tuonnin jälkeen ja lisää vääntyi kun kuivatteli. Taisi olla puukeskuksesta suoraan postiin kannettu se. Tunnen myös muita tapauksia, joille on ensimmäistä rakentaessa lähetetty postin kautta jotain kakkos laatua. Lähinnnä tulee mieleen että aloittelijoille lähetetetään ne joista ei itse viitsitä mitään tehtä ja paremmat tai ne oikeasti kuivatut käytetään itse tai myydään niille, joiden tiedetään olevan kriittisiä puiden suhteen.

Samoja kokemuksia kahden vaahterakansipalan kanssa, tämä ostopaikka myös täällä m-netissä mainostettu soitinrakentaja. Eilen kävin sitten elämäni ensimmäisen kerran Viilukeskuksessa Turussa (ei ole kuin 35 km päässä kotoa, mutta tyhmät aukioloajat ihan toisessa suunnassa töissäkäyvälle) ja täystyy sanoa, että kyllä ainakin tarjontaa löytyy! Ostin 400x1030x52mm palan Khaya:aa + 240x1000x26 palan vaahteraa 70 egellä. Tuosta khayasta saa kaksi kitaran runkoa ilman liimaamista helposti (telen rungon jo eilen leikkasin, nyt aloitan juuri LP:n rungon leikkaamista), vaahterasta kaksi kaulaa olisi tarkoitus tehdä. Tuonne firmaan täytyy kyllä mennä lähiaikana uudestaan ja tekemään vaahterakansimatskusta kauppaa. Taidan kyllä unohtaa muut kaupat puuhankinnassa ainakin hetkeksi, kun on sen verran hyväntuntuinen firma tuo viilukeskus.

Itse olen tehnyt bauhaussin liimalevymahongista, itsekuivatusta haavasta, tervalepästä (saunalaudematskua), lämpökäsitellystä haavasta ja tammesta kitaran runkoja ja kauloja opiskelumielessä, ihan täyttä sutta en ole vielä saanut onnistumaan, hyvin tuntuvat ainakin mun omissa käsissäni soivan.
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
Jymi
04.07.2007 18:07:53
Tarkennetaan sen verran, ettei tarkoitus ole mollata soitinrakentajien puunkuivatusbisnestä. Sen tulolisän niille käsityöläisille suon ja varmasti pääasiassa hyvää puuta niiltä lähtee. Ja niiltä ostaminen antaa (useimmassa tapauksessa) mahdollisuuden aloittaa heti työt ilman kuivatusta.

Sitä ajatusta vastaan kuitenkin olen, että soitinrakentajien toimittama puu on jotenkin ylivertaista ja aina parasta tavallisten harrastelijarakentelijoiden valkkaamiin ja kuivattamiin puihin nähden.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)