Aihe: Teostoon/gramexiin liityminen
1
DeathBlooms
19.01.2004 00:00:41
Oon nyt vajaan tunnin lueskellut näitä teostokirjoituksia täällä, mutta vielä ei ole mennyt jakeluun kuinka siihen teostoon liitytään ja mitä siitä seuraa?

Tarkoitus olisi parin kuukauden sisään mennä tekemään jonkinlaista 5 biisin mittaista äänitettä, joka on jokaisen bändin jäsenen ja tekemiseen osallistuneen ensiteos. Ei siis teoston jäseniä.. Teoston/gramexin sivuilta asia ei minulle avautunut aivan täysin, siispä seuraavat kysymykset..

1. Liitytäänkö teostoon bändinä vai yksityisenä henkilönä?
2. Miten siihen liitytään?
3. Paljonko maksaa? Vuosimaksu, kertamaksu..?
4. Mitä minä siitä hyödyn?
5. Mitä teosto siitä hyötyy?
6. Täytyykö teoston jäsen olla ennen levyn valmistumista?
7. Selvä toimintajärjestys tässä asiassa..? Musabisnes for dummies tyyliin..
- "Trisolam and zanex, serotonin, mdma, ibogaine, dopeamine, Tetra-hydro-chloride, atenolol, Amanita muscaria, Boric oxide, arrabinitol, psilocin, and flamizine, Cylotec and harmaline Give this all to me, I want it"
kivi
19.01.2004 00:14:21
1. Liitytäänkö teostoon bändinä vai yksityisenä henkilönä?

yksityisenä henkilönä.

2. Miten siihen liitytään?

Teostoon ei liitytä, vaan kysymys on asiakkuudesta. Palkkaat Teoston valvomaan sinulle säveltäjänä ja sanoittajana kuuluvia tuloja konserteista ja radiosoitosta.

3. Paljonko maksaa? Vuosimaksu, kertamaksu..?

100 euroa. Kertamaksulla hoituu:-)

4. Mitä minä siitä hyödyn?

Et välttämättä vielä mitään, päin vastoin, nyt pistät Teoston keräämään sulle rahaa ja teet niin ollen itsestäsi kalliimman sijoituksen esimerkiksi levyn julkaisijalle, jonka siis pitää maksaa mekanisoimismaksu levystäsi. Mutta heti kun alatte keikkailla "oikeilla" keikoilla, ja levy soi radiossa, alkaa homma kannattaa.

5. Mitä teosto siitä hyötyy?

Teosto saa osan rahoista. Erittäin kohtuullisen osan.

6. Täytyykö teoston jäsen olla ennen levyn valmistumista?

Ei. Teoston asiakas ei tarvitse olla koskaan, teki levyjä tai ei (tosin silloin sun pitää keksiä joku muu tapa kerätä säv/san/sov -rahat, tai jäädä ilman), teoston varsinainen jäsenyys tulee vastaan kenties sitten kun olet kuuluisa ja sulla on hittilevyjä seinä täynnä, sitten sua voidaan pyytää kokouksiin. Tai ei koskaan, se on aika pieni kerho, eräänlainen hallintoneuvosto.

7. Selvä toimintajärjestys tässä asiassa..? Musabisnes for dummies tyyliin..

Jos tarkoitus on tehdä demo, ja kustantaa se itse, ei ehkä kannata liittyä vielä. Ja niiden, jotka eivät kirjoita biisejä, ei ehkä kannata liittyä koskaan.

Keikat kannattaa silti raportoida Teostoon tunnollisesti puolivuosittain, omat biisit, coverit ja kaikki, vaikkette Teoston asiakkaiksi liittyisikään, koska se köntässä kerätty raha saattaa odottaa teitä monta vuotta siellä, sitä hetkeä että liitytte asiakkaiksi. Oikein tunnollisesti raportoidut tulot säilyvät jopa 8-10 vuotta, pari vuotta säilyy epätäsmällisempikin tilitieto.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
DeathBlooms
19.01.2004 12:20:03
Kiitän ystävällisestä ja tyhjentävästä vastauksesta! =)
- "Trisolam and zanex, serotonin, mdma, ibogaine, dopeamine, Tetra-hydro-chloride, atenolol, Amanita muscaria, Boric oxide, arrabinitol, psilocin, and flamizine, Cylotec and harmaline Give this all to me, I want it"
Reddie
20.01.2004 03:04:37
Kysyin Teoston asiakaspalvelusta että millon sitä pitäisi ryhtyä asiakkaaksi niin sano suoraan että sitten kun biisit soi radiossa. Tää oli siis niitten mielipide.

Mut osaisiko joku selventää mulle Teoston ja Gramexin erot? Tossa tuli nyt yllä noi Teoston hommat aika selväksi, eli siis mitä jää Gramexin hommaksi?
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia suomesta
kivi
20.01.2004 04:07:13 (muokattu 20.01.2004 04:11:32)
Mut osaisiko joku selventää mulle Teoston ja Gramexin erot? Tossa tuli nyt yllä noi Teoston hommat aika selväksi, eli siis mitä jää Gramexin hommaksi?

Teosto on säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja musiikinkustantajien etujärjestö, joka valvoo kappaleita, olivatpa ne nuotteina tai kenen tahansa esittämiä.

Gramex sen sijaan valvoo soittajien ja esittäjien osuuksia. Gramexin mielenkiinto siis kohdistuu johonkin tiettyyn tulkintaan ja tallenteeseen.

Gramexin asiakkuus on ilmainen, ja Gramexiin hakeutuminen on ajankohtaista, kun levytätte ensi kerran oikealle levy-yhtiölle oikean, myyntiin menevän levyn.

Yleensä Gramexiin mennään siis aikaisemmin kuin Teostoon. Gramex lähestyy teitä kyllä ihan itse, kun se on ajankohtaista so. kun nimenne ensi kerran esiintyy tallennetietojen yhteydessä (levynne teknisen tuottajan velvollisuus on täyttää ne kaavakkeet, "studioloki" josta ilmenee soitto-osuudet).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Uforomeo
21.01.2004 11:43:25
Kysyin Teoston asiakaspalvelusta että millon sitä pitäisi ryhtyä asiakkaaksi niin sano suoraan että sitten kun biisit soi radiossa. Tää oli siis niitten mielipide.

Oli teoston kanta mikä tahansa niin täytyy se tähän sanoa, että ei taida olla kertaakaan meikäläisen biisi soinut radiossa (okei 1-3 jossain paikallisradiossa) ja silti olen saanut teostolta takasin moninkertaisesti sen summan, minkä liittyessäni maksoin (500markkaa). Eikä se teostojäsynyys ole vielä kertaakaan myöskään haitannut tekemisiäni.
Candyass hairboy out to get me it’s the year of payin’ back
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)