Aihe: Laulun nauhoitukseen plugin
1 2 3
tjugo85
28.06.2007 21:15:38
Morienttes !

Oon nyt yrittänyt hakua yms.. että löytäisin tälläiseen ongelmaa ratkaisun.

Laulua pitäisi nauhottaa ja ongelma on se, että tulee välillä liian kovaa ja välillä liian hiljaa, musa tyyli nyt on täyttä huutoa. Mikä plugin pitäisi pistää tuohon Nuendoo, että se nauhottas sitä laulua kokoajan yhtä kovaa eli ettei meni yli eikä ali.

Kiitoksia etukäteen vastauksesta !
kivi
28.06.2007 21:28:18 (muokattu 28.06.2007 21:30:25)
Morienttes !

Oon nyt yrittänyt hakua yms.. että löytäisin tälläiseen ongelmaa ratkaisun.

Laulua pitäisi nauhottaa ja ongelma on se, että tulee välillä liian kovaa ja välillä liian hiljaa, musa tyyli nyt on täyttä huutoa. Mikä plugin pitäisi pistää tuohon Nuendoo, että se nauhottas sitä laulua kokoajan yhtä kovaa eli ettei meni yli eikä ali.

Kiitoksia etukäteen vastauksesta !

Ei auta plugi.

Kannattaa hakea syyllistä sieltä mikrofonin edestä, ja opetella hieman tekniikkaa. Kun ollaan hiljaa, niin mennään lähemmäs mikkiä; kun karjutaan, karjutaan kauempana mikistä. Ja pop-filtteri aina väliin.

Jos musa on koko ajan samaa huutoa, niin sitten laulaja 30-40 sentin päähän mikistä, pop-filtteri väliin, ja vaikka kengät kiinni lattiaan tai joku laatikko väliin, ettei se pääse syömään sitä mikkiä.

Sitten kun taso on suunnilleen kohdallaan, auttaa kompressori. Niitäkin laittaisin mielellään ensimmäisen jo ennen digimuunnosta, eli ennen äänikorttia.

EDIT: Tiedoksi vielä, jos joskus satut näkemään minkä tahansa uudehkon "oikean" levyn lauluraitoja, päälaulu on usein koottu 6-8 eri otosta leikkaamalla, ja volyymiautomaatio tehty erikseen suunnilleen tavun tarkkudella, käsin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
tjugo85
28.06.2007 21:53:15
Sain selville, että sellainen on ja se on Kompressori plugin.. Mutta mikähän niistä ?!?!
Roberto
28.06.2007 22:05:53

Sain selville, että sellainen on ja se on Kompressori plugin.. Mutta mikähän niistä ?!?!

Oikeesti. Lue Kiven edellinen viesti ja tee niin. Tulee parempi. Lupaan.
Timo JM
28.06.2007 22:07:02

EDIT: Tiedoksi vielä, jos joskus satut näkemään minkä tahansa uudehkon "oikean" levyn lauluraitoja, päälaulu on usein koottu 6-8 eri otosta leikkaamalla, ja volyymiautomaatio tehty erikseen suunnilleen tavun tarkkudella, käsin.

Heh, meikäläisellähän on sitten ihan pro tason työtavat. Sitten kun tehdään vielä stemmoja ja köörejä niin äänitettyjen lauluraitojen määrä alkaa helposti lähennellä jo kahtakymmentä - koska kaikkihan täytyy tietysti tuplata :-)

En tiedä kuinka nurinkurinen oma tapani on mutta jotenkin en diggaa volumekäppyrän vääntämisestä. Sen sijaan leikkelen raitoja ja säädän klippien tasoja.

Nuendo koneella eikä alkeista tietoakaan? Sori vaan.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
HArVa
28.06.2007 22:18:20 (muokattu 28.06.2007 22:19:05)
No tähänhän voisi sitten varovaisesti kysyä että minkäslaisia
asiallisia kompressoreja olisi hintaluokkaan 100-200€?

Tarkoituksenani olisi äänittää laulut omakustanteelle ja projekti odottelee seuraavaa
palkkapäivää...

Käytössä tällähetkellä olisi seuraavaa laitteistoa:

M-audio 1814 + m-powered pro tools
Octopre le
Rode NT1A
No söin vähän huonosti ja nyt vähän panettaa.
kivi
28.06.2007 22:33:03
No tähänhän voisi sitten varovaisesti kysyä että minkäslaisia
asiallisia kompressoreja olisi hintaluokkaan 100-200€?

Tarkoituksenani olisi äänittää laulut omakustanteelle ja projekti odottelee seuraavaa
palkkapäivää...

Käytössä tällähetkellä olisi seuraavaa laitteistoa:

M-audio 1814 + m-powered pro tools
Octopre le
Rode NT1A

En mä näkisi että tuossa paketissa tarvitaan laulujen äänittämiseen sen kummempia kompuroita kuin mitä Pro Toolsista jo löytyy, mutta jos tarvitaan, FMR audion RNC tai RNLA olisivat varmaan valinnat. Sen halvemmalla ei hyvää löydy.

Mä haluaisin kuitenkin korostaa että hyvin harva laite, olipa kyseessä rauta tai plugi, on oikeasti välttämätön. Tämän ketjun alussa oli oikein tyyppiesimerkki siitä, mikä alaa nyt vaivaa - täysin eksyksissä oleva kysyjä kalliin, luultavasti waretetun, ohjelman kanssa, varmana siitä että jokin plugi korvaisi oikean osaamisen.

Ehei. Ei sillä tavalla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
28.06.2007 22:35:19
TimoJM:

En tiedä kuinka nurinkurinen oma tapani on mutta jotenkin en diggaa volumekäppyrän vääntämisestä. Sen sijaan leikkelen raitoja ja säädän klippien tasoja.

Cubase alustana? Eipä hätää, noin tekee kaikki muutkin. Kaikissa ohjelmissa vaan ei voi yhtä helposti säätää klippien tasoa, silloin pitää tehdä automaatiota.

Olet edelleen ihan kartalla
:-D
(Handsome Dick Manitoba)
HArVa
29.06.2007 06:00:45
En mä näkisi että tuossa paketissa tarvitaan laulujen äänittämiseen sen kummempia kompuroita kuin mitä Pro Toolsista jo löytyy, mutta jos tarvitaan, FMR audion RNC tai RNLA olisivat varmaan valinnat. Sen halvemmalla ei hyvää löydy.

Mä haluaisin kuitenkin korostaa että hyvin harva laite, olipa kyseessä rauta tai plugi, on oikeasti välttämätön. Tämän ketjun alussa oli oikein tyyppiesimerkki siitä, mikä alaa nyt vaivaa - täysin eksyksissä oleva kysyjä kalliin, luultavasti waretetun, ohjelman kanssa, varmana siitä että jokin plugi korvaisi oikean osaamisen.

Ehei. Ei sillä tavalla.

Eli säästän vähät rahani ruokaan jotta jaksan laulaa.

Ja niin ne rummutkin nauhoitettiin ilman mitään kompuroita sun muita... Ja itseeni olen jokseenkin tyytyväinen koska harrastepohjalta näitä äänityshommia tehdään, vaikkakin suurella kunnianhimolla :)
Locrian
29.06.2007 08:56:20
Eli säästän vähät rahani ruokaan jotta jaksan laulaa.

Ja niin ne rummutkin nauhoitettiin ilman mitään kompuroita sun muita... Ja itseeni olen jokseenkin tyytyväinen koska harrastepohjalta näitä äänityshommia tehdään, vaikkakin suurella kunnianhimolla :)

Säästä ihmeessä. Et sä nauhotusvaiheessa mitään kompuroita tarvi. Mut sitte miksausvaiheessa ehkä sinne plugaripuolelle vois harkita jotain muutakin lyttäintä kuin PT:n mukana tulevat. Kannattaa tsekkaa masseyt:
http://www.masseyplugins.com

Oikke hjuvaa ja hjalpa... Tässä tapauksessa noi sanat vielä kuuluu yhteen.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
Conrad Lant
29.06.2007 10:33:57

Sitten kun tehdään vielä stemmoja ja köörejä niin äänitettyjen lauluraitojen määrä alkaa helposti lähennellä jo kahtakymmentä - koska kaikkihan täytyy tietysti tuplata :-)

Toi on vielä aika vähäistä. Puoliskon orkan juuri syntyvällä levyllä on pahimmillaan miksauksessa - siis kaiken leikkelyn ja komppauksen jälkeen - lähes 80 raitaa laulua per biisi. Äänitettyjen raitojen määrää voi tuosta interpoloida jollain sopivalla algoritmilla. Stemmoja, kuoroja ja tuplauksia ns. riittää :-)
No one prayed for Sodom
Riku Rotten
29.06.2007 11:05:45
jotain muutakin lyttäintä kuin PT:n mukana tulevat.

Itse asiassa PT:n 3 sarjan lyttäin on pirun hyvä. Tietysti jos haluaa väriä kompurointiin, niin jotain muuta kehiin.
Locrian
29.06.2007 11:09:41
Itse asiassa PT:n 3 sarjan lyttäin on pirun hyvä. Tietysti jos haluaa väriä kompurointiin, niin jotain muuta kehiin.

Jep. Kuten EQ3 joka on oikeasti käyttis. Mutta nimenomaan väriä mä tässä ajoin takaa ja Masseylta löytyy just sopivasti erilaista...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
Timo JM
29.06.2007 12:28:39

Puoliskon orkan juuri syntyvällä levyllä on pahimmillaan miksauksessa - siis kaiken leikkelyn ja komppauksen jälkeen - lähes 80 raitaa laulua per biisi.

Hmm, 30-40 vielä ymmärtäisin mutta toi 80 kuulostaa jo aika omituiselta. Mitähän siellä oikein tehdään?
cozmo
29.06.2007 14:14:13

Cubase alustana? Eipä hätää, noin tekee kaikki muutkin. Kaikissa ohjelmissa vaan ei voi yhtä helposti säätää klippien tasoa, silloin pitää tehdä automaatiota.

Olet edelleen ihan kartalla
:-D

Kuinkas kartalla minä olen jos teen saman mieluummin myös Pro Toolsissa? :P
Hitaampaa ehkä, mutta jotenkin automaatiot tuntuu moneen tilanteeseen liian hankalalta. Tottumiskysymys tietysti, mutta en ole tähän päivään mennessä kokenut tarvitsevani automaatiota liioin. Tottakai ne faderit liikkuu villisti biisin tahdissa, mutta enämpi vaan sitten yleistason säätöön, ei niinkään tollaseen leikkelyyn, raidalle valmista. Taitaa olla jo vähän kauempana?:D
Locrian
29.06.2007 14:31:27
Hitaampaa ehkä, mutta jotenkin automaatiot tuntuu moneen tilanteeseen liian hankalalta. Tottumiskysymys tietysti, mutta en ole tähän päivään mennessä kokenut tarvitsevani automaatiota liioin. Tottakai ne faderit liikkuu villisti biisin tahdissa, mutta enämpi vaan sitten yleistason säätöön, ei niinkään tollaseen leikkelyyn, raidalle valmista. Taitaa olla jo vähän kauempana?:D

No ehkä snadisti pientareella. Mutta eipä tollaisesta sääntöjä ole. Tosin tässä oli kyse siitä, että Cubasessa/Nuendossa toi on tehty helpoksi. Regionin yläreunassa olevasta mollukasta kiinni ja raahaus ylös niin vola nousee. PT:ssä joutuu tekemään automaatiolla.
HArVa
29.06.2007 16:50:55
Jokapäivä oppii jotain uutta :)
Projekti luultavasti menee miksattavaksi muualle joten plugareihin en olisi valmis sijoittamaan, varsinkin kun mennään lainakamoilla.

Mutta kiitos kaunis kuitenkin.

Matti Nykäsenen sanoin: Jumalauta sano Joulupukki kun lahjat loppui
Timo JM
29.06.2007 17:43:05

Hitaampaa ehkä, mutta jotenkin automaatiot tuntuu moneen tilanteeseen liian hankalalta.

Cubasessa ainakin jos ottaa "kumilangan" käyttöön ei enää sen jälkeen pysty säätämään raidan kokonaistasoa feiderillä (tai sitten en osaa) ja mulla ainakin tulee siihen jatkuvasti tarvetta. Ongelman voi tietysti kiertää jos ja kun insertissä on useinmiten joku plugin (esim. kompura) josta volumea pääsee säätämään.
Riku Rotten
29.06.2007 17:55:14
PT:ssä joutuu tekemään automaatiolla.

Ainaskin mun PT:ssä on audio suite ja siltä löytyy gain.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)