Aihe: Kovo nauhoituskäyttöön
1
JanneT
26.06.2007 22:56:32

Nyt on pakko hankinnassa uusi kovo pöytäkoneeseen, kun vanha on jo valmis laukeamaan. Olen selaillut kovoja sieltä ja täältä, mutta ei ole oikein mitään selkeää kuvaa vieläkään siitä mikä kannattaisi hankkia. Joten olisinkin kiinnostunut kuulemaan positiivisia ja negatiivisiä kokemuksia eri SATA väyläisistä kovoista nauhoituskäytössä, jotka ovat hinta haarukassa 70€-100€.
Voihan vitalis...Cee U Nx Time...
"The slower you play, the more coffee youll have time to drink, before the next lick." (Asus T. Zibironszcki)
PwrChordAccent
26.06.2007 23:17:58

Selaapa nuo läpi, varsin paljon infoa aiheesta. Itse juuri siirryin Wd Raptor- käyttäjäksi, spekseistäkin selviää miksi...

http://www23.tomshardware.com/stora … el1=117&model2=676&chart=33
Ei se haittaa, setä korjaa...
HK
28.06.2007 03:57:57 (muokattu 28.06.2007 04:06:44)
Western Digitalin Raptori on varmasti suorituskyvyltään kova, mutta henkimaailman jutuissa kun mennään niin pakko on todeta, ettei ole yksikään meriportto vielä hajonnut alta ennen aikojaan sitten -95. Ja hiljaisiakin ovat olleet, lukuunottamatta niitä ensimmäisiä udma33-malleja (ja vanhoja SCSI-barracudia).

Seagatella siis mennään edelleen.

Tuskinpa tuo suorituskykyero kuitenkaan vielä sentään korreloi siihen montako biisiä päivässä levylle kertyy.
Peltikorva puupäässä.
eLead
28.06.2007 10:39:44
Raptor on ehkä suorituskyvyltään huippua, mutta ovat aika äänekkäitä, joten sopivat huonosti äänittelyyn.
Raptorin plussat ja miinukset
+ Nopeus 1,5 kertainen kilpailijoihin nähden
- Äänen vaimentaminen haasteellista
- Kapasiteetti viidesosa normaalista
- Hinta yli kaksinkertainen normaalista
En ole vielä keksinyt miksi Raptor olis hyvä valinta.
Hintahaarukassa 70-100e (peruslevyt) ei suorituskyvyssä ole juuri eroja. Tärkeimmät speksit kotiäänittelijöille on levyjen "sequential read/write" suorituskyky. Esimerkiksi levyn pieni hakuaika on äänityshommissa ihan turha. Suosittelisin hankkia kaksi kapasiteetiltaan vähän pienempää levyä ja käyttää niitä rinnakkain. Jos jompi kumpi laukee eikä varmuuskopioita (taaskaan) ole otettu, menetät vain puolet matskuista.

Itselläni on kaksi Hitachin kovalevyä RAID nollana, vesijäähdytteisessä äänieristetyssä kovalevykotelossa. Kaikki äänikortin kahdeksan inputtia pystyy vetämään levylle yhtäaikaa, eikä levyjen rutinoita kuule. En kuitenkaan voi suositella jos ei erityisesti tykkää nikkaroimisesta/säätämisestä. Eritoten RAID 0 on mustalla listalla, koska mahdollisuus kaiken menettämiseen kovalevyrikon yhteydessä on kaksinkertainen.
Se ei töitä pelkää joka töissä nukkuu.
Locrian
28.06.2007 10:48:54
En ole vielä keksinyt miksi Raptor olis hyvä valinta.

Sellaisissa tilanteissa joissa tehdään oikeasti raskasta audiotyötä ja käytössä on ihan oikea äänieristetty laitekaappi.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
eLead
28.06.2007 11:58:00
Sellaisissa tilanteissa joissa tehdään oikeasti raskasta audiotyötä ja käytössä on ihan oikea äänieristetty laitekaappi.

Oikeasti raskas?
96khZ/32b monoääniraita tarvii 384kt/s.
Peruskovalevyjen r/w kyvyt liikkuvat n. 40-50mt/s tienoolla.
Ideaalitilanteessa siis tavallinen levy pitäis kyetä 130 raitaan. Todellisuudessahan erinäiset tekijät alentavat tuon murto-osaan, mutta kuitenkin useampi kymmentä raitaa hoituu samanaikaisesti. Vielä kun kaikki eivät käytä 96/32 resoluutiota.

Raskaaseen äänittelyyn paras valinta on erillinen RAID ohjain (emoille sisäänrakennetut ovat halpispaskoja) ja siihen neljän levyn pakka RAID 10 määrityksellä. Peruspenttinauhoittelussa ihan tavallinen kovalevy riittää.

Peruslevyyn verrattuna Raptor tuo vaan marginaalisen edun, sillä Raptorin pointti on korkeampi pyörimisnopeus ja sitä myöten lyhempi hakuaika. Suurten tiedostojen ollessa kyseessä hakua ei juuri tarvita koska tiedostot ovat pötköissä. Raptorin sequenctial read on vähän yli 60mt/s. Mun oma karvalakki-RAID tykittää 85mt/s. Hyvällä RAID-ohjaimella tuon saisi yli sataan.
Locrian
28.06.2007 12:46:48
Oikeasti raskas?
96khZ/32b monoääniraita tarvii 384kt/s.
Peruskovalevyjen r/w kyvyt liikkuvat n. 40-50mt/s tienoolla.
Ideaalitilanteessa siis tavallinen levy pitäis kyetä 130 raitaan. Todellisuudessahan erinäiset tekijät alentavat tuon murto-osaan, mutta kuitenkin useampi kymmentä raitaa hoituu samanaikaisesti. Vielä kun kaikki eivät käytä 96/32 resoluutiota.

Raskaaseen äänittelyyn paras valinta on erillinen RAID ohjain (emoille sisäänrakennetut ovat halpispaskoja) ja siihen neljän levyn pakka RAID 10 määrityksellä. Peruspenttinauhoittelussa ihan tavallinen kovalevy riittää.

Peruslevyyn verrattuna Raptor tuo vaan marginaalisen edun, sillä Raptorin pointti on korkeampi pyörimisnopeus ja sitä myöten lyhempi hakuaika. Suurten tiedostojen ollessa kyseessä hakua ei juuri tarvita koska tiedostot ovat pötköissä. Raptorin sequenctial read on vähän yli 60mt/s. Mun oma karvalakki-RAID tykittää 85mt/s. Hyvällä RAID-ohjaimella tuon saisi yli sataan.

Rauta RAIDit on aika kalliita verrokkeja. Ja oikeesti raskaalla mä tarkotan 24bit/96kHz x 40+. Lisäksi sieltä kovalevyltä luetaan paljon muutakin kuin pelkkiä raakoja audioraitoja. Riippuu softasta mitä kaikkea muuta kauhtaa joudutaan lukemaan ihan kovolta.

Sitäpaitsi audiotyössä pitää tuijottaa vähän muutakin kun huippusiirtoaikoja. Tärkeempää on jatkuva siirtonopeus ja nopeat hakuajat joihin ei välttämättä neljän levyn RAID 1+0 ihan samalla tavalla yllä kuin raptor. Mutta ehdottomasti RAID-systeemitkin on hyviä vaihtoehtoja.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
eLead
28.06.2007 13:43:24
Sitäpaitsi audiotyössä pitää tuijottaa vähän muutakin kun huippusiirtoaikoja. Tärkeempää on jatkuva siirtonopeus ja nopeat hakuajat joihin ei välttämättä neljän levyn RAID 1+0 ihan samalla tavalla yllä kuin raptor.

Jep, tottakai sitä hakunopeuttakin tarvitaan. Mulla on vaan uskomus että Raptor soveltuu paremmin pienien tiedostojen kanssa räpellykseen. Hyöty on siis pienempi mitä speksit antaa ymmärtää. Uskomukset ovat kuitenkin uskomuksia ja niistä voi/pitää kiistellä. Tämähän on semmonen juttu mikä pitäis käytännössä testata että tietäis varmuudella.
Iskee koneeseen vuorollaan peruskovalevyn, Raptorin, perus-RAID-0:n ja huippu-rauta-RAID-10:n. Sit katottais montako raitaa kukin pystyy lukemaan, kirjoittamaan ja lukemaan+kirjoittamaan.
Locrian
28.06.2007 14:05:10
Jep, tottakai sitä hakunopeuttakin tarvitaan. Mulla on vaan uskomus että Raptor soveltuu paremmin pienien tiedostojen kanssa räpellykseen. Hyöty on siis pienempi mitä speksit antaa ymmärtää. Uskomukset ovat kuitenkin uskomuksia ja niistä voi/pitää kiistellä. Tämähän on semmonen juttu mikä pitäis käytännössä testata että tietäis varmuudella.
Iskee koneeseen vuorollaan peruskovalevyn, Raptorin, perus-RAID-0:n ja huippu-rauta-RAID-10:n. Sit katottais montako raitaa kukin pystyy lukemaan, kirjoittamaan ja lukemaan+kirjoittamaan.

Näinpä. Mut raptorista voin sanoa että mulla on luotettavalta ammattilaistaholta jo positiivisia kommentteja. RAIDista pelkästään spekulaatioita. En tosin yhtään epäile etteikö RAIDaamalla sais tarvittavia lisätehoja silläkin.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
PIM
28.06.2007 14:17:52
Tuli tässä mieleen että raid systeemin turvallisuutta voisi parantaa ilmaisella File Hamster ohjelmalla ja erillisellä backuplevyllä. FileHamster ottaa automaattisesti kopioita levyllä muuttuneista tiedostoista ja ainakin itsellä koodaushommissa on turvallisuudentunne kasvanut huimasti sen jälkeen kun laitoin joku aika sitten hamsterin tallentamaan automaattisesti kaikki lähdekoodeihin tehdyt muutokset ulkoiselle kovalevylle.
eLead
28.06.2007 15:12:07
Näinpä. Mut raptorista voin sanoa että mulla on luotettavalta ammattilaistaholta jo positiivisia kommentteja. RAIDista pelkästään spekulaatioita. En tosin yhtään epäile etteikö RAIDaamalla sais tarvittavia lisätehoja silläkin.

Kukapa estää laittamasta Raptoreita RAIDiksi? ;) Okei, ehkä tää keskustelu repes taas hifistelyksi. 70-100 euron hintaluokasta kun puhutaan, Raptorit ja pätevät RAID-ohjaimet ovat poissuljettuja. Jos merkin ja mallin valinta tuottaa vaikeuksia, niin siinä auttaa http://www.storagereview.com . Sitä sivustoa olen itse tutkinut aina kun kovalevyjä on pitänyt ostella.

FileHamster

Täähän kuulostaa liiankin hyvältä ollakseen freewarea! Ehdottomasti lähtee kokeiluun. Plop!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)