Aihe: 3 päivää vanha kitara ja satula irvistää
1 2 3 4
mungiisi
28.06.2007 17:00:33
Tulostapa tuo "oikeanlaisen" satulan kuva mukaan, tuollasen vois olettaa 1000 euron kitarassa olevan.. Ettei olis siitä sun kitarasta lähtenyt satula "nakkelemaan" ja laitettu tuollanen sovittamaton tilalle???

Siellä kaupassa taitaa olla ihan noita MH-1000, voidaan vaikka vertailla niihin sitten. Kuhan kyydin saisi, kehtaa tuonne sateeseen lähteä..
Les Fender
28.06.2007 17:02:38
Joo, käväisempä tosiaankin siellä liikkeessä. Tuolta pitäisi näyttää satulan näyttää, mutta täälläpäin eipä vaan näytä.

Ja lisäksi, jos sulla pitäisi olla tuollainen samanlainen satula joka näyttäisi menevän otellaudan päälle niin eihän se vapaankielen intonaatio vrt. ensimmäiseen nauhaan voi olla oikea. Tuossahan kielen soiva mitta alkaa eri kohdasta jos oikein näjin.
"Living is easy with eyes closed!"
fendertalk
28.06.2007 17:03:41
joo, kyllä se on ominaisuus ltd-kitaroissa mun mielestä. Näyttää että ensinnäkin satulanpaikkaa ei ole sopivasti, sen on pitänyt olla tasaisella pohjalla, viistettyjä pohjia ei mun mielestä ltd harrasta. eli se satula on nyt semmosten lakkaklimppien päällä ja etureunasta liimalla jotta se pysyis. ja kun kieli soi se värähtelee ja samaten tekee sun satula ,kun se ei oo kiinni hyvin. komia hinta,silti.

vie takas ja sano että haluat asian kuntoon, luultavasti huollattaminen kestää kauan, ja jos saat uuden tilalle niin siinä on vastaava ongelma . vaikeeta.
stuugi
28.06.2007 17:47:17
Nyt näyttää olevan myyjän vastuu ja suomen laki vähän hukassa kanssakirjoittajilla. Otetaan muutama peruste.

Suomen kuluttajansuojalaki määrittelee kaupankäynnin säännöt kun myyjänä on elinkeinonharjoittaja ja asiakkaana yksityinen kuluttaja. Laki löytyy esim. täältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

Suoramyyntiä on se että tuote ostetaan myymälästä eikä esim. tilata netistä. Laki ei takaa suoramyynnissä palautusoikeutta vaikka tuote olisikin viallinen. Myyjällä on oikeus korjata virhe kohtuullisessa ajassa tai vaihtaa tuote virheettömään ilman että kuluttajalle tulee siitä olennaista haittaa. Kohtuullinen aika virheen korjaamiseen on noin 2-3 viikkoa.

Etämyynnissä on 14 vuorokauden palautusoikeus. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja myyntikunnossa. Tuotetta saa kokeilla mutta ei ottaa käyttöön.

Tässä tapauksessa siis tuotteessa on virhe. Jos tuote on etämyyntinä hankittu ja palautusoikeuden piirissä, sen voi myyjälle palauttaa ilman syytä. Mielestäni on kuitenkin hyvä ilmoittaa tässä tapauksessa vika. Myyjä ei voi sen perusteella evätä palautusoikeutta. Jos tuote on suoramyyntinä ostettu niin myyjällä on oikeus korjata virhe kohtuullisessa ajassa, noin 2-3 viikkoa.
McNulty
28.06.2007 18:06:44
Myyjällä on oikeus korjata virhe kohtuullisessa ajassa tai vaihtaa tuote virheettömään ilman että kuluttajalle tulee siitä olennaista haittaa. Kohtuullinen aika virheen korjaamiseen on noin 2-3 viikkoa.

Totta tämä, mutta jos hieman sana-asua parantaisi, voisi ilmoittaa "myyjällä on VELVOLLISUUS korjata virhe..." Asiakkaalla on oikeus vaatia korjausta. Näin itse hieman lakia lukeneena tuon ilmaisisin.
if the shit fits... wear it!
Johann Onn
28.06.2007 18:15:44 (muokattu 28.06.2007 18:23:44)
Jollain on tainnut tehtaalla olla kiire kahville ja unohtunut yks pikkujuttu:

Tsekkasin omistani Cort:in ja siinä ainakin näkyy selvästi, samassa kohdassa, liimasauma. Ja nyt kun katon tarkemmin, se on vielä lavan lakkauksen alla. Ekan viestin kuvissa kaikki on just toisinpäin. Ihan kuin satula olis viime tipassa muistettu laittaa kiinni, kun kitara on ollut jo "valmis".
stuugi
28.06.2007 18:20:15
Totta tämä, mutta jos hieman sana-asua parantaisi, voisi ilmoittaa "myyjällä on VELVOLLISUUS korjata virhe..." Asiakkaalla on oikeus vaatia korjausta. Näin itse hieman lakia lukeneena tuon ilmaisisin.

Itse käyttäsin mieluiten juuri oikeus sanaa siitä syystä että myyjä voi valita miten virheen korjaaminen tapahtuu, kuluttaja ei sitä voi valita. (poislukien tilanne jossa tuotteen korjaaminen aiheuttaa kuluttajalle kohtuutonta haittaa.) Se ei ole velvollisuus sinänsä koska myyjä voi kieltäytyä tuotteen korjaamisesta ja valita tuotteen vaihtamisen tai kaupan purun.

Joka tapauksessa lopputulos on sama. Kuluttajalla tulee olla sopimuksen mukainen virheetön tuote noin 2-3 viikkoa siitä kun myyjälle on annettu mahdollisuus virheen korjaamiseen.
mungiisi
28.06.2007 19:48:44
Noniin, kävin liikkeessä (ilman kitaraa, huomenna vien kitarankin näytille) ja katselin siinä samalla hyllyssä olevia kitaroita, ltd:itä ja muita. Kaikissa muissa oli satulat siististi kiinni ja kunnossa, en ymmärrä siis miten joku voi puhua ominaisuudesta.

Isukillekin tuota näytin ja hää totes vaan että "eihän tätä voi oikein mitenkään korjata". Ja niinhän se vähän taitaakin olla, eli jääkö heille vaihtoehdoksi sitten tarjota uusi tilalle? Voiko kauppa tällaisessa tilanteessa tyrkyttää sinulle väkisin tilalle samanhintaista, mutta täysin erilaista tuotetta?
Les Fender
28.06.2007 19:58:53 (muokattu 28.06.2007 20:01:49)
No jos se tosiaan on tuollainen L-muotoinen satula niin onhan se tosiaan huomattavasti hankalampi tehdä kuin ihan perus satula. Täysin huomaamattomaksi jos aikoo saada niin on siinä jonninverran talkoota. Itse vaihtaisin koko kepukan samanlaiseen uuteen. Jostain syystä tuohon on mitä ilmeisemmin satula vaihdettu.

E: Olettaisin että vaihtavat uuteen samanlaiseen, niin se ainakin mielestäni pitäisi tehdä. Parhaiten selviää tietty huomenna.
"Living is easy with eyes closed!"
mailbag
28.06.2007 20:02:41
mee kauppaan ja pyydä samanlainen korvaava kitara, liike sitten ottaa sen sun yksilön sisään ja korjaavat, sää pidät sen uuden :) näin toimittaisiin ainakin melkein missä tahansa suomalaisessa kaupassa
mungiisi
28.06.2007 20:05:48 (muokattu 28.06.2007 20:55:27)
No jos se tosiaan on tuollainen L-muotoinen satula niin onhan se tosiaan huomattavasti hankalampi tehdä kuin ihan perus satula. Täysin huomaamattomaksi jos aikoo saada niin on siinä jonninverran talkoota. Itse vaihtaisin koko kepukan samanlaiseen uuteen. Jostain syystä tuohon on mitä ilmeisemmin satula vaihdettu.

E: Olettaisin että vaihtavat uuteen samanlaiseen, niin se ainakin mielestäni pitäisi tehdä. Parhaiten selviää tietty huomenna.

Ei ole siis L-muotoinen satula, minkä Santtu_123 laittoi, vaan ihan normaali. Silti se on tyritty.

Musamaailmahan näitä hoitaa, eli ilmeisesti voisin hakea kitarani sitten musamaailmasta kerta Helsinkiin menenkin nyt?
Santtu_123
28.06.2007 20:53:58

Ei ole siis L-muotoinen satula, minkä Santtu123 laittoi, vaan ihan normaali. Silti se on tyritty.

Tossa mulla on Earvana, 607b:ssä on "tavallinen".
oiva tumpeloinen
28.06.2007 22:19:11
Ei ole siis L-muotoinen satula, minkä Santtu_123 laittoi, vaan ihan normaali. Silti se on tyritty.

Musamaailmahan näitä hoitaa, eli ilmeisesti voisin hakea kitarani sitten musamaailmasta kerta Helsinkiin menenkin nyt?

Siitä Musamaailmasta hausta sun pitää sopia myyjän kanssa. JA kuten tuossa jo mainittiinkin, ei sulle voida myydä toista kitaraa väkisin, jos ei just samanlaista satu hyllyssä olemaan.
Vasu
28.06.2007 23:04:33
Mene kauppaan esitä virhe ja pyydä uutta kitaraa tilalle jossa satula (ja kaikki muukin) on kunnossa. Jos liikkeessä ei ole toista kitaraa pyydä että uusi hankitaan mahdollisimman nopeasti tai jos haluat mahdollisesti jotain toisen mallista kitaraa sekin pitäisi tuossa tapauksessa onnistua. Jos myyjä esittää että kitara korjataan kerro aiemmista kokemuksistasi ja pyydä saada tilalle vastaavaa kitaraa korjauksen ajaksi.
Kaikista paras ja oikeastaan ainoa oikea ratkaisu on saada uusi ehjä samanlainen kitara tilalle.
mungiisi
29.06.2007 13:29:16
Vein liikkeeseen ja sanoivat korjaavansa sen siellä, huomenna jo mahdollisesti haettavissa.. Kokemus on vaan se että aina "unohtuu" soittaa ja sitten kun kitaraa kyselee niin eipä ole saatu mitään aikaan. Varmaan tunkevat jotain vaan siihen satulan väliin. Perkele..
lefa79
30.06.2007 10:59:37 (muokattu 30.06.2007 11:31:57)
MINUN KÄSITTÄÄKSENI kuluttajansuojalain mukaan myyjän on korjattava tuotteessa oleva virhe, jos asiasta reklamoidaan kohtuullisessa ajassa ja jos tuotteen ennakkotarkastus on suoritettu asianmukaisesti. Toi ennakkotarkastus pitäisi periatteessa suorittaa jo liikkeessä, jos siihen on mahdollisuus ja oletkin sen varmasti tehnyt, mutta vaikeahan tuollaista vikaa on huomata (periatteessa, et voi valittaa jostain virheesta, joka olis pitänyt huomata tarkastuksessa). Myyjä ei mun käsityksen mukaan ole velvollinen antamaan uutta tuotetta, jos sen tuotteessa olevan virheen pystyy korjaamaan, joka on siis vähintään pakko tehdä. Se on sitten sen liikkeen aisa, miten hoitaa asian alihankkijan/maahantuojan kanssa, eli lähettääkö tuotteen niille korjattavaksi, korjaako itse vai saako heiltä uuden tuotteen. Yksi mahdollisuus on sekin, että korjautat tuotteen itse jossain ja myyjä maksaa sen (tämä tuskin tulee kuitenkaan kyseeseen).Suosittelin siis pikapuolin ottamaan yhteyttä kitaran myyjään ja ilmoittamaan asiasta. Ei kannata antaa periksi myyjälle, vaikka se mussuttaisi vastaan. Kusetat vaikka myyjälle, että olet soittanut kuluttajansuoja-asiamiehelle (vai onko se kuluttaja-asiamies), joka sanoi, että vastuu on ehdottomasti myyjällä. Et vaan yksinkertaisesti lähde sieltä liikkeestä sen kitaran kanssa... En minä ainakaan kattelisi tonnin kitarassa tuollaista, vaikka olisikin pelkkä esteettinen virhe. Täytyisi sen hinnan näkyä vähän viimeistelyssäkin.

Edit: huppista, asia olikin jo selvä hehe

Isukillekin tuota näytin ja hää totes vaan että "eihän tätä voi oikein mitenkään korjata". Ja niinhän se vähän taitaakin olla, eli jääkö heille vaihtoehdoksi sitten tarjota uusi tilalle? Voiko kauppa tällaisessa tilanteessa tyrkyttää sinulle väkisin tilalle samanhintaista, mutta täysin erilaista tuotetta?

Jos ei ole mahdollista korjata, niin silloin mun mielestä on tarjottava hinnan alennusta, annettava uusi tuote tai tajottava tilalle, jotain vastaavaa tuotetta. Väkisin ne ei kuitenkaan voi sinulle mitään tyrkyttää. Elikkä jos ne ei pysty korjaamaan virhettä, antamaan sulle uutta tuotetta, eikä sinulle korvaavat tuottee kelpaa, niin silloin pitäisi kaupan purkaminen kokonaankin käydä, elikkä rahat takaisin.

Jos olet nuori ja olet menossa hakemaan sitä kitaraa korjauksesta, niin kannattaa varmaan ottaa isukki mukaan, ihan vaan siltä varalta, että se kitara on korjattu siten, että se ei miellytä teikäläistä tai vastaa uutta. Jos jälki ei miellytä, niin kannattaa ainakin vaatia hinnan alennusta tai muita toimenpiteitä (uusi tilalle tai uusi korjaus). Jos kitara on niiden mielestä uudenveroinen niin voivat sitten itse laittaa takaisin hyllyyn ja koittaa myydä sitä tonnilla...
Rämppy
01.07.2007 00:28:39
Näin uudessa kitarassa ei pitäisi olla mitään vikaa, hinta on sitä luokkaa että kaiken pitäis olla just eikä melkein.
Valitettavasti tämä toive ei usein toteudu kalliimmissakaan kitaroissa. Omaa ja lähipiirin kokemusta esim. huonosti viilatuista satuloista ja viimeistelyä kaipaavista nauhoista löytyy ihan parinkin tonnin kitaroista, joiden lavassa on legendaarinen logo. Väitän, että useimmissa kalliimmissakaan tehdaskitaroissa just satula ja nauhat ei ole viilattu ihan viimeisen päälle.
En sitten malttanut olla sanomatta.
bfoc
01.07.2007 01:13:27
Valitettavasti tämä toive ei usein toteudu kalliimmissakaan kitaroissa. Omaa ja lähipiirin kokemusta esim. huonosti viilatuista satuloista ja viimeistelyä kaipaavista nauhoista löytyy ihan parinkin tonnin kitaroista, joiden lavassa on legendaarinen logo. Väitän, että useimmissa kalliimmissakaan tehdaskitaroissa just satula ja nauhat ei ole viilattu ihan viimeisen päälle.

Jos tuota G-merkkiä meinaat, jotkut väittää että nauhojen törrötys johtuu osin myös ilmastoerosta. Suomen talvi poikkeaa ilmeisen olennaisesti Amöriikan keleistä. Omassa Lespassa oli tosin satulakin tehty hieman käsilleen mutta eipä korjaus nyt iso homma ollut. Sen sijaan G-kitarat tulevat useinkin rapakon yli kaulat piikkisuorina eli perussäätöjä ei ole juuri tehty (sanoivat Ruokankaalla, itsellä ei laajaa kokemusta). Kaularuuvia säätämällä siitä tietty pääsee mutta muut valmistajat ilemisestim osaavat senkin tehdä ihan itse tehtaalla.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Twinkle
01.07.2007 01:24:54
No, viittaan tuonne soitinrakennuspuolen yhteen aiheeseen.. Ei näissä kaikissa ole niin tärkeetä tuo, suora lainaus sallittakoon..
"Valtaosan aikaa se ei olekaan niin justiinsa. Tärkeintähän on se, että tietää asian olevan jotenkin eikä sitä sitten tartte sen enempää miettiä vaikuttaako se mitään."

Verraten rattoisaa huomata, että nykyään minua jo siteerataan jo näissä tapauksissa, mutta valitettavasti tässäkin tapauksessa on siirrytty niin sanottuun "7-päivää" tyyliseen journalismiin. Sitaatti on nimittäin irrotettu aiheesta ja printattu tänne ilman alkuperäistä kontekstia.

Jos suvaitsette mennä lukemaan alkuperäisen viestin ja siihen liittyvän asiayhteyden (olettaen että ylipäätänsä osaat lukea) niin havaitsette, (jos osaatte myös sisäistää lukemanne) koko teksti ja siihen liittyvä viesti liittyi siihen, että monien asioiden toimintamallilla ei ole väliä mikäli niiden todellista laitaa ei tiedä, kunhan lopputulos on kunnossa. Kuten tämän threadin aiheena olevasta satulasta itsekin voitte todeta, ketjun aloittaja on huomannut kyseisen puutteen joten siteeraamanne teksti ei ole hirveän hyvässä kontekstissa täällä.

Olettaen siis, ettei kyseessä ollut lapsellinen ja tarpeeton yritys mustamaalata toista käyttäjää. Uuttahan tämä ei ole, sangen monessa vaiheessa argumentaation meneminen ohi normaalien käytöstapojen on alkanut siitä, että tulkitset kirjoituksiani miten haluat ja tunget sanoja suuhuni. Jo aikaisemmin olen todennut, että se on yksinkertaisesti "vitun lapsellista" ja luulisi, että aikuinen ihminen tajuaisi sen lopettaa ennen kuin tekee itsestään täydellisen naurunalaisen. Täytyy kuitenkin todeta, että joka suhteessa olette ylittäneet odotukset ja kyseessä ei ole pelkästään naurettavuus vaan toimintanne menee jo säälittävyyden puolelle.

Tietyssä vaiheessa tulee eteen myös se vaihe, jolloin minun henkilökohtaiset realiteetit vastata tuohon kaikkeen alkaa käydä vähiin. Normaaleilla kommunikaatiokyvvyillä varustetun ihmisen kanssa pystyy sentään riitelemään, teidän kanssanne riiteleminen on kuin tappelisi alakoululaisen kanssa siitä, onko vesi märkää ja ruoho vihreää. Intät ja vikiset maailman tappiin asti ja loppuajan kyräilet kuin mitätön, säälittävä kakara joka ei saanutkaan tahtoaan läpi.

En tiedä sinusta, mutta rehellisesti sanoen, mielestäni tuo ei ole enää tervettä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)