Antti1997 19.01.2004 21:11:13 | |
---|
Joo eli tommonen sointu tuli tossa Tia-Mariassa eteen, että mitenkähän soitetaan? Siinä on siis tollanen viiva ennen vitosta. Eikös normaali vitossointu soiteta niin että jätetään se keskimmäinen kosketin painamatta? Entäs MyPa? |
oizo 19.01.2004 21:17:38 | |
---|
Joo eli tommonen sointu tuli tossa Tia-Mariassa eteen, että mitenkähän soitetaan? Siinä on siis tollanen viiva ennen vitosta. Eikös normaali vitossointu soiteta niin että jätetään se keskimmäinen kosketin painamatta? G#m-5 G# h D eli kvintti on alennettu. käytännössä toi on siis vähennetty sointu |
Antti1997 19.01.2004 21:19:20 | |
---|
Tota... Mä en oo vielä perehtyny noihin kvintteihin sun muihin, että mitähän toi tarkoittais suomeks...Sori kun oon tällanen tahvo. Entäs MyPa? |
BaariMikko 19.01.2004 21:34:54 (muokattu 19.01.2004 21:36:37) | |
---|
Tota... Mä en oo vielä perehtyny noihin kvintteihin sun muihin, että mitähän toi tarkoittais suomeks...Sori kun oon tällanen tahvo. Sointujen muodostamisesta on jollain alueella muistaakseni FAQ, mutta: Kaikissa mollisoinnuissa on perussävel, pieni terssi ja kvintti. G#m-soinnun sävelistä D# on kvintti. Kun sointumerkin perään on lisätty merkintä -5 tai b5, tarkoittaa se, että kvintti on alennettu, eli tässä tapauksessa D. (Vastaavasti esim. A-mollisoinnussa ovat sävelet A, C(pieni terssi) ja E(kvintti), ja Am-5:ssä A, C ja D#) Toivottavasti selkisi eikä mennyt enemmän sekaisin, niin tuppaa käymään aika ajoin, olen huono neuvomaan aloittelijoita. Kaljakorin virittämisen kanssa pitää olla
huolellinen. Kaljakori viritetään A:han.
Jos viritystouhu menee liian pitkälle,
ollaan jo AA:ssa. |
KoskPaavo 19.01.2004 21:35:19 | |
---|
Siis kun G#m on G#-H-D#, niin tässä -5:ssä pudotetaan tää astekon viides sävel eli kvintti puolella sävelaskelella.Siis D:hen. Helevetin heleppova. |
Antti1997 19.01.2004 21:58:11 | |
---|
Ookkei kiitti neuvoista! Oonpahan taas vähän viisaampi. Entäs MyPa? |
baron 20.01.2004 00:45:46 | |
---|
Onhan G#molli H-duurin rinnakkkaissävellaji, mutta käytännössä mä en ole kyseistä sointua luonnossa nähnyt, sen sijaan Abm-5 törmää vähän väliä ja sen sävelet ovat Ab, Cb (siis H tai englantilaisittain B) ja D. Elämä ei ole vain ruusuilla tanssimista. Se on myös sampanjaa ja kauniita naisia. |
Rantsu 20.01.2004 10:16:33 | |
---|
Onhan G#molli H-duurin rinnakkkaissävellaji, mutta käytännössä mä en ole kyseistä sointua luonnossa nähnyt, sen sijaan Abm-5 törmää vähän väliä ja sen sävelet ovat Ab, Cb (siis H tai englantilaisittain B) ja D. Nyt menee kyllä pahasti offtopiciksi eli teoriaosaston puolelle, mutta jos tarkoituksena on merkitä reaalisointuna g#-h(b)-d, joka on E7:n yläpää ja purkautuu A-molliin, niin minä ainakin kirjoittaisin sen G#-pohjaisena. Eihän tuolla soinnulla ole sitäpaitsi mitään tekemistä G#-mollisoinnun tai -sävellajin kanssa. Ja Abm-5 :n sävelethän ovat muuten as, ces ja eses, eikö niin? Missä sä, Baron, niin usein siihen törmäät? Suomi soittaa humppaa. |
Nyt menee kyllä pahasti offtopiciksi eli teoriaosaston puolelle, mutta jos tarkoituksena on merkitä reaalisointuna g#-h(b)-d, joka on E7:n yläpää ja purkautuu A-molliin, niin minä ainakin kirjoittaisin sen G#-pohjaisena. Eihän tuolla soinnulla ole sitäpaitsi mitään tekemistä G#-mollisoinnun tai -sävellajin kanssa. Ja Abm-5 :n sävelethän ovat muuten as, ces ja eses, eikö niin? Missä sä, Baron, niin usein siihen törmäät? Täytynee mennä vielä kertaamaan teoriat. Elämä ei ole vain ruusuilla tanssimista. Se on myös sampanjaa ja kauniita naisia. |