Aihe: Miten soitetaan G#m-5 ??
1
Antti1997
19.01.2004 21:11:13
Joo eli tommonen sointu tuli tossa Tia-Mariassa eteen, että mitenkähän soitetaan? Siinä on siis tollanen viiva ennen vitosta. Eikös normaali vitossointu soiteta niin että jätetään se keskimmäinen kosketin painamatta?
Entäs MyPa?
oizo
19.01.2004 21:17:38
Joo eli tommonen sointu tuli tossa Tia-Mariassa eteen, että mitenkähän soitetaan? Siinä on siis tollanen viiva ennen vitosta. Eikös normaali vitossointu soiteta niin että jätetään se keskimmäinen kosketin painamatta?

G#m-5

G# h D

eli kvintti on alennettu. käytännössä toi on siis vähennetty sointu
Antti1997
19.01.2004 21:19:20
Tota... Mä en oo vielä perehtyny noihin kvintteihin sun muihin, että mitähän toi tarkoittais suomeks...Sori kun oon tällanen tahvo.
Entäs MyPa?
BaariMikko
19.01.2004 21:34:54 (muokattu 19.01.2004 21:36:37)

Tota... Mä en oo vielä perehtyny noihin kvintteihin sun muihin, että mitähän toi tarkoittais suomeks...Sori kun oon tällanen tahvo.

Sointujen muodostamisesta on jollain alueella muistaakseni FAQ, mutta:

Kaikissa mollisoinnuissa on perussävel, pieni terssi ja kvintti. G#m-soinnun sävelistä D# on kvintti. Kun sointumerkin perään on lisätty merkintä -5 tai b5, tarkoittaa se, että kvintti on alennettu, eli tässä tapauksessa D.
(Vastaavasti esim. A-mollisoinnussa ovat sävelet A, C(pieni terssi) ja E(kvintti), ja Am-5:ssä A, C ja D#)

Toivottavasti selkisi eikä mennyt enemmän sekaisin, niin tuppaa käymään aika ajoin, olen huono neuvomaan aloittelijoita.
Kaljakorin virittämisen kanssa pitää olla huolellinen. Kaljakori viritetään A:han. Jos viritystouhu menee liian pitkälle, ollaan jo AA:ssa.
KoskPaavo
19.01.2004 21:35:19
Siis kun G#m on G#-H-D#, niin tässä -5:ssä pudotetaan tää astekon
viides sävel eli kvintti puolella sävelaskelella.Siis D:hen. Helevetin heleppova.
Antti1997
19.01.2004 21:58:11
Ookkei kiitti neuvoista! Oonpahan taas vähän viisaampi.
Entäs MyPa?
baron
20.01.2004 00:45:46

Onhan G#molli H-duurin rinnakkkaissävellaji, mutta käytännössä mä en ole kyseistä sointua luonnossa nähnyt, sen sijaan Abm-5 törmää vähän väliä ja sen sävelet ovat Ab, Cb (siis H tai englantilaisittain B) ja D.
Elämä ei ole vain ruusuilla tanssimista. Se on myös sampanjaa ja kauniita naisia.
Rantsu
20.01.2004 10:16:33
Onhan G#molli H-duurin rinnakkkaissävellaji, mutta käytännössä mä en ole kyseistä sointua luonnossa nähnyt, sen sijaan Abm-5 törmää vähän väliä ja sen sävelet ovat Ab, Cb (siis H tai englantilaisittain B) ja D.

Nyt menee kyllä pahasti offtopiciksi eli teoriaosaston puolelle, mutta jos tarkoituksena on merkitä reaalisointuna g#-h(b)-d, joka on E7:n yläpää ja purkautuu A-molliin, niin minä ainakin kirjoittaisin sen G#-pohjaisena. Eihän tuolla soinnulla ole sitäpaitsi mitään tekemistä G#-mollisoinnun tai -sävellajin kanssa. Ja Abm-5 :n sävelethän ovat muuten as, ces ja eses, eikö niin? Missä sä, Baron, niin usein siihen törmäät?
Suomi soittaa humppaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)