Aihe: Led Zeppelin reunion
1 2 3 4
jazzmies
28.06.2007 11:36:08
Aika monella bändillä on se oma joko heti bändiä perustettaessa tai myöhemmin muodostunut "maaginen" kokoonpanonsa ja se maagisuus usein häviää miehistönvaihdosten myötä. Zeppelinillä luonnollisesti, koska miehistönvaihtoja ei aktiiviuralla tapahtunut ja bändi kuuluu sarjaan "enemmän kuin osiensa summa".

Maagisuus on kuulijan korvien välissä ja legendaarisuus lehdistön myyntikikka. Jos vielä verrataan Purpleen, niin itselleni "California Jam" -vuokra VHS ja Burn-kasetti olivat tärkeämpiä kuin "Made in Japan" ja "In Rock". Tällä tahdon sanoa, että kuulija tai katsoja määrittelee itse mikä on maagista ja mikä ei. Se, että Mustalisä tekee Hendrixit brutaalilla tavalla varhaisella pyrotekniikalla höystettynä, teki siitä minulle maagisemman.

Ja Zeppelinin "In Through..." tuntuu itselleni yhtyeen maagisimmalta levyltä, koska itse oli silloin kun se julkaistiin juuri alkamassa erottaa musiikin jalkapallosta.
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
Mika Antero
28.06.2007 16:03:35 (muokattu 28.06.2007 16:04:53)
Maagisuus on kuulijan korvien välissä ja legendaarisuus lehdistön myyntikikka.

Noinhan se suunnilleen menee, vaikka näkökulma perin kylmä ja kyyninen onkin.

Piti vielä SirDickylle kirjoittaa, että hän tuolla etusivulla pelkäsi Zeppelinin menettävän legendaarisuutensa, jos se "palaa" uudella kokoonpanolla. Legendaarisuus ja maagisuus on kuitenkin eri asioita eikä se vanhojen aikojen "legendaarisuus" katoa mihinkään, vaikka dementoituneet sedät myöhemmin tekisivät jotain vähemmän "maagista".

EDIT: Aha, kerkesitkin jo kuittaamaan sillä välillä kun kirjoitin. No silti. Älytön saivartelu herättää aggressioita.
"Vaikka ei toimisikaan periaatteiden mukaisesti, niitä voi silti olla." Melkore
SaOk
28.06.2007 16:56:48
Jos ovat todella muodostamassa reunionia, niin eniten odotan akustisen setin paluuta ja No Quarteria Jonesin urkusoololla.
slowdive
28.06.2007 17:52:42 (muokattu 28.06.2007 17:53:29)
Kyllähän tuo Plant ainakin kiistää moiset reunionit (toki niinhän ne aina ennen kuin se sitten on virallista):

"Speaking at a press conference for the upcoming Rockwave festival which is scheduled to be held June 29, June 1 and June 3 in Athens, Greece Plant insisted that he hadn't heard anything about the rumored ZEPPELIN reunion and jokingly added, "If there was one, then there wouldn't be enough doctors to support it!"

http://www.roadrunnerrecords.com/bl … x?mode=Article&newsitemID=75686
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (B.Marley)
reos
29.06.2007 08:34:43
Kumpi on tärkeämpää maagisuus vai musiikki? Myönnän itsekkin sotkeutuvani näihin asioihin, että älkää ottakö henkilökohtasena hyökkäyksenä tätä, mutta tuntuu että joillekkin ihmisille joskus jostain bändistä muodostuu sellanen "maaginen" asia, jota ei paljoa enään kyseenalaisteta tai sitten muuten tää maagisuus sotkeutuu pääasiaan.

Myönnän että olisi hienompi katsella ja kuunnella kun pojat soitais samat rallit bonzon kans kolkyt vuotta nuorempana. Mutta onko siinä musiikissa jotain eroa tai no, onhan siinä sitä magiaa, mutta muuten kyse taitaa olla vaan siitä että katsoisin mielummin nuoria rasvattuja uroita kuin vanhoja miehiä. Mitä se kertoo magiasta?
Mika Antero
29.06.2007 08:57:00
Kumpi on tärkeämpää maagisuus vai musiikki? Myönnän itsekkin sotkeutuvani näihin asioihin, että älkää ottakö henkilökohtasena hyökkäyksenä tätä, mutta tuntuu että joillekkin ihmisille joskus jostain bändistä muodostuu sellanen "maaginen" asia, jota ei paljoa enään kyseenalaisteta tai sitten muuten tää maagisuus sotkeutuu pääasiaan.

Min'oon joskus toisessa ketjussa sanonut, että kaikilla pitäisi olla ainakin yksi kohde, jota fanittaa ihan kybällä ilman liikaa vatvomista ja analysoimista. Menee muuten liian teoreettiseksi koko musiikista nauttiminen, jos koko ajan vain pitää miettiä jotain komppeja tai konteksteja. Vaikka kivaahan se musiikin paloitteleminen sentin paloihin ja auki purkaminenkin on.

Mutta kyllähän tosiasiat on silti hyvä tunnustaa ja on aika turhaa nostaa mitään niin korkealle, ettei kykene enää ottamaan vastaan minkäänlaista kritiikkiä.
reos
29.06.2007 09:02:53 (muokattu 29.06.2007 09:05:09)
Min'oon joskus toisessa ketjussa sanonut, että kaikilla pitäisi olla ainakin yksi kohde, jota fanittaa ihan kybällä ilman liikaa vatvomista ja analysoimista. Menee muuten liian teoreettiseksi koko musiikista nauttiminen, jos koko ajan vain pitää miettiä jotain komppeja tai konteksteja. Vaikka kivaahan se musiikin paloitteleminen sentin paloihin ja auki purkaminenkin on.

Mutta kyllähän tosiasiat on silti hyvä tunnustaa ja on aika turhaa nostaa mitään niin korkealle, ettei kykene enää ottamaan vastaan minkäänlaista kritiikkiä.

En ihan täysin ymmärtänyt miten tää liitty tähän, mutta oon samaa mieltä sun kanssa. Tosin ehkä sillä erotuksella että ei oo pakko olla kyllä mitään super-fanituskohdetta mun mielestä, ei se tarkota sitä että analysois asioita liika, kai. Mun mielestä musiikin voi ylipäänsä kuunnella vaan musiikkina ja erotella sen palvonnan sieltä ihan erilliseen osaan.

E: Eipä tässäkään sitä järkeä enempää liene. Pääpointti oli jossain vaiheessa kutakuinkin se että antakaa niitten soittaa, jotka haluaa. Jos Zeppelini oli teille se mitä tapahtu sillon vuosia sitten niin se on surullista että se kuva ny pilataan setien toimesta, mutta itelleni zeppelini on ollut kutakuinkin aina yhtäkuin plantin ja pagen tekemiset, että siksi ei mieli murru ehkä niin paljoa.
Mika Antero
29.06.2007 09:32:55
En ihan täysin ymmärtänyt miten tää liitty tähän, mutta oon samaa mieltä sun kanssa. Tosin ehkä sillä erotuksella että ei oo pakko olla kyllä mitään super-fanituskohdetta mun mielestä, ei se tarkota sitä että analysois asioita liika, kai. Mun mielestä musiikin voi ylipäänsä kuunnella vaan musiikkina ja erotella sen palvonnan sieltä ihan erilliseen osaan.

No siis tää liitty nyt sen verran, kun tuo "maagisuus" näytti ärsyttävän osaa porukkaa. Off-topickia, mutta näinhän se keskustelu tapaa edetä. Painelkoot varoitusta ketkä haluavat pysyä tiukasti otsikon mukaisessa aiheessa ilman rönsyilyä.

Minä luulen, että siinä vaiheessa kun muusikko -tai kuka tahansa taiteilija- ei enää pysty lapsenomaisesti innostumaan mistään on peli uutta luovana taiteilijana menetetty. Jos työväline muuttuu tärkeämmäksi kuin työn lopputulos, niin silloin tuskin kuulijakaan pystyy nauttimaan työn tuloksista. Vähän niingos ois maailman paras ojankaivaja, mutta kaivaa ojan aina metrin verran väärään kohtaan.

Olipas ontuva vertaus ja liian ohi aiheen... Bannia.
reos
29.06.2007 09:39:45
Minä luulen, että siinä vaiheessa kun muusikko -tai kuka tahansa taiteilija- ei enää pysty lapsenomaisesti innostumaan mistään on peli uutta luovana taiteilijana menetetty.

Mut eikös noista ralleista suurin osa oo muutenki pöllitty pitkin poikin? :) Ei vaiskaan, tajusin pointin, totta kai maagisuus on tiessänsä heti jos soitetaan vanhoja ralleja ihmisille jotka niitä haluavat kuulla. Tää on helvetin kaks piippunen juttu, toisaalta pitäis jättää vanha orkka rauhaa, mut toisaalta pitäis tehä niitä nostalgia keikkoja ja sitte jos jotain uutta ruvettas säveltään nii vasta vitun hukassa oltaisiin ja tuomioo satelis.

Mikä on oikein, sitä kukaan tuskin tietää. Niin ja Bonzokin oli kyllä kovin rumpali mitä ko. bändillä on koskaan ollut, mutta korvaamattomuus noin soittajana on käsittääkseni vähän ylireagointia, kippomiehenä saattaa ollakkin. Hieno mies ja kai Zeppelin nimeen jotenkin kuuluu, että ehkä koko reunion on väärin.
Mika Antero
29.06.2007 09:47:11
Mut eikös noista ralleista suurin osa oo muutenki pöllitty pitkin poikin? :)

Niinhän ne on... Mutta eikös se mee niin, että singer not the song, eli se mahdollinen maagisuus tulee suurelta osin bändistä ja sen kemiasta, ei pelkästään biiseistä. Menee taas parapsykologiaksi.

Olishan nuo silti saaneet antaa kunnian niille keille se kuuluu, krediiteissä. Mikäli se nyt bluesstandardeissa on yleensäkään täysin mahdollista.
reos
29.06.2007 09:54:24
Niinhän ne on... Mutta eikös se mee niin, että singer not the song, eli se mahdollinen maagisuus tulee suurelta osin bändistä ja sen kemiasta, ei pelkästään biiseistä. Menee taas parapsykologiaksi.

Kyllä tässä tää maagisuus on niin pinnalla oleva asia että kai se niin on että se Led Zeppelin on vaan niin maaginen bändi ollut aikanaan. Nyt oikein harmittaa se että niitten pitää jotain reunionia touhuta tai ylipäänsä elävät vielä nuo loput äijjät.
jazzmies
29.06.2007 10:31:38

No minulla on taas sellainen tapa, että innostuttuani jostakin asiasta tulen lopulta pilkkomaan sen atomeiksi ja analysoimaan jokaisen sävelen. Muuten en saa mielenrauhaa. Tässä lopputulos - innostuin "Philly Joe" Jonesin jazz-rumpukomppauksesta ja näin siinä kävi http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20071390 Nyt voi taas elää rauhassa ja osaan taas kolisutella petteitä vähän enemmän "siihen suuntaan".
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
Mika Antero
29.06.2007 10:49:56 (muokattu 29.06.2007 10:53:16)
No minulla on taas sellainen tapa, että innostuttuani jostakin asiasta tulen lopulta pilkkomaan sen atomeiksi ja analysoimaan jokaisen sävelen. Muuten en saa mielenrauhaa.

Hienoahan se on, jos vielä senkin jälkeen pystyy teoksesta innostumaan, en minä sillä. Ammattitaitoinen muusikko varmasti nauttii musiikista eri tavalla kuin amatööri, kuten allekirjoituksestasikin ilmenee. Molempi parempi.

EDIT: Ettei tule taas sanomista, niin kuvitelkaa sanan amatööri kohdalle vaikka ammattitaidottomampi. Tarkoitan joka tapauksessa taitoa, en sitä saako muusikko rahaa eli ei.
HaloOfFlies
29.06.2007 21:21:12

Kyllähän tuo Plant ainakin kiistää moiset reunionit (toki niinhän ne aina ennen kuin se sitten on virallista):

http://www.roadrunnerrecords.com/bl … x?mode=Article&newsitemID=75686

Ei Plant kyllä tuossa minun mielestäni kiistä tuota huhua, ts. ei suoraan sano että Zeppelin ei palaa yhteen.
Valmistauduttiin viikko tähän peliin, ja sitten kaikki on viidessä minuutissa ohi, kun Napoleon ratsastaa paikalle. S.M.A.K.-jäsen #5
jummijammi
30.06.2007 01:18:06
Pitää kyllä sanoa että The Rain Song on kyllä musiikin harmoniaa. Ajantajuhan tässä menee kuunnellessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)