Aihe: G-major ja efektien järjestys
1
hannlain
28.06.2007 13:56:50
moro,

oon täs harkitsemassa G-Majorin hankkimista. Yks juttu mikä arveluttaa on efektien järjestys. Käsitykseni mukaan delay, reverb, vibrato/tremolo olis parempi olla etuasteen jälkeen, mutta compression, chorus, noise gate taas ennen etuastetta. G-Majorissa ei ole erikseen looppia etuasteelle, joten G-Majorista käytettävien efektien järjestyksen suhteessa etuasteeseen voi valita vain sillä mihin väliin signaaliketjussa G-Majorin kytkee. Ehkäpä pääasiallisesti tulisin käyttämään G-Majorin reverb&delay -efektejä + kanavanohjausreleitä etuasteen kanavien ohjaamiseen, joten suunnitelmissa tuon paikka olisi etuasteen ja päätteen välissä. Tekeekö nuilla muilla efekteillä tässä setupissa mitn? No puhtailla soundeilla vois chorusta ehkä pitää päällä tarvittaessa, mutta miten on noiden kompuran ja noise gaten kanssa? Noiden efektien parametreja varmaan täytyy ainakin säätää riippuen etuasteesta valitusta volumesta. Suunnitelmissa on aluksi hankkia päätteeksi Crate PowerBlock ja kytkeä G-Majorin output suoraan PowerBlockin line-innin => soittovolume valitaan etuasteesta.
Kommentit tervetulleita.. Tack.

(Ja budjetti ei veny G-Systeemiin, joten sitä ei kannata ehdotella :)
-Hannu
oiva tumpeloinen
28.06.2007 14:39:32
KYllä mä ainakin G-Forcen gatea käytän kevyesti etusen jälkeen. Toimii ihan hyvin ainakin tuossa romussa portti tuossakin järjestyksessä. Kompuraa en juurikaan käytä, mutta eipä se ainakaan mitenkään julmasti valmispreseteissä silmille pompi.

Jos sun ainoa ongelma G-Majorissa on kompura ja gate, niin kyllä sen voi ihan hyvin ostaa. Tuohon sun ehdotelmaan mä muuten laittaisin mieluummin G-Majorin Englin looppiin ja etusen ulostuloista vetäisin sinne pääteasteeseen.
JuSu
28.06.2007 14:42:20 (muokattu 28.06.2007 14:42:53)
Just niinkuin Oiva sen sanoi...

Tuohon sun ehdotelmaan mä muuten laittaisin mieluummin G-Majorin Englin looppiin ja etusen ulostuloista vetäisin sinne pääteasteeseen.

...mutta mulla G-Major Englin loopissa aiheutti taustaininää, mitä ei tullut, kun laite oli etusen ja päätteen välissä. Ja oli muuten tasan sama etunen. =)

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
hannlain
03.09.2007 13:15:15 (muokattu 03.09.2007 14:30:13)
Vihdoin kamojenvaihtoruljanssi rupeaa lähenemään loppuaan. G-major tuli taloon viime viikolla ja viikonloppuna hieman kerkesin testailemaan. Ja hyvinhän se näytti pelittävän, eikä tuo efektien järjestys toistaiseksi aiheuttanut ongelmia. PowerBlockin onnistuin pitkän metsästyksen jälkeen hankkimaan, mutta soittovolumen pystyykin säätämään G-majorista (GlobalOutputLevel -parametrilla tai suoraan etulevyn output-level -namiskasta). Kunhan kerran saa Englistä (kanavakohtainen volume & line out-level) ja G-majorin input-level -namiskasta signaalin tasot kohdilleen, ei Engliin tarvitse soittovolumen säädön takia koskea, ja G-majorin noise gaten ja kompuran säädöt voi pitää samoina soittovolumesta riippumatta.

Aluksi kokeilin laittaa G-majorin Englin luupppiin (Englin instrument output -> G-majorin line in -> G-majorin line out -> Englin line in -> Englin line out -> PowerBlockin line in), mutta Englistä ei näin saanut tarpeeksi suurta signaalitasoa, jotta G-Majorin input-meter olisi näyttänyt manuaalin suosittamaa tasoa. G-major etusen ja päätteen välissä (Englin line out -> G-majorin line in -> G-majorin line out -> PowerBlockin line in) tuntuu toimivan hyvin.

Midilankku ois vielä hakusessa G-majorin presettien vaihtoon. Englin Z-15:sta havittelen, mutta taitaa olla vielä sen verran tuore, ettei käytettynä paljoa liiku.

Edit: ainiin, vielä lisäys että en kyllä huomannut mitään taustasirinää, kun G-major oli Englin luupissa. Onkos muilla tuota Englin Z-15 -midi foot controlleria G-Majorin komentajana? Toimiiko moitteitta? En löytynyt ko mallia T.C. Electronicin ns suositeltavien controllereiden listalta (http://tcsupport.custhelp.com/cgi-b … hZ2U9Mg**&p_li=&p_topview=1), mutta sehän nyt ei takaa, etteikö tuo toimisi.
-Hannu
JuSu
03.09.2007 13:28:21
PowerBlockin onnistuin pitkän metsästyksen jälkeen hankkimaan

Selviskö sulle se PowerBlockin kaiutinsimulaation sijainti signaaliketjussa?

Mun korvaan etunen tuupattuna suoraan PB:n line in:iin (tai siis lenkin paluuseen) kyllä tuottaa melkoisen tumman soinnin, mikä viittaisi, että siinä olisi jonkin sortin simu päällä. Jos kytken etusen CD -liitäntään, on soundi _hiukan_ kirkkaampi, mutta ei paljoa.

Se että, soundi lenkin paluussa on tumma ja että CD in on kirkkaampi viittaisi mielestäni, että siellä on simu. Mikä taas puhuu tuota vastaan, on se että CD in ei ole kuin aavistuksen kirkkaampi.

Ota tästä nyt selvää. No, mun mielestä PowerBlockin sointi tummuudessaankin on terve, hinta/laatu/käytännöllisyyssyhteet tuossa vehkeessä on hyvin kohdallaan.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
hannlain
03.09.2007 14:20:42
Selviskö sulle se PowerBlockin kaiutinsimulaation sijainti signaaliketjussa?
Eipä selvinnyt, kun en jaksanu/kerinnyt sopivaa piuhaa alkaa kolvaamaan, kun ei valmiina ollut. Käytettävissä ollut aika meni G-Majoria käpistellessä ;)
Kytkemällä etusen PB:n line in -liitäntään (tai nykyään g-majorin kautta) sain kivan kuuloista murinaa aikaiseksi, joten tuo cd-liitännän kokeilu ei ollut prioriteettilistalla kärjessä...
-Hannu
hannlain
02.10.2007 10:04:06
Midilankku ois vielä hakusessa G-majorin presettien vaihtoon. Englin Z-15:sta havittelen, mutta taitaa olla vielä sen verran tuore, ettei käytettynä paljoa liiku. Onkos muilla tuota Englin Z-15 -midi foot controlleria G-Majorin komentajana? Toimiiko moitteitta? En löytynyt ko mallia T.C. Electronicin ns suositeltavien controllereiden listalta (http://tcsupport.custhelp.com/cgi-b … hZ2U9Mg**&p_li=&p_topview=1), mutta sehän nyt ei takaa, etteikö tuo toimisi.

Tuli jokunen aika sit hankittua Z-15... G-majorin presettien valintaan toimii loistavasti, mutta osaako joku kertoa saisiko tuolla ohjattua myös esim G-majorin tap tempoa tai eri efekti blokkeja päälle/pois? G-Majorissahan pystyy valitsemaan vaikka tap tempon kontrollointiin CC1-CC128/Pedal, mutta mulle ei selvinnyt Englin manuskasta kuinka saan Z-15:n lähettämään jonkun CC-koodin.

Löysin nurkista myös jonkun vanhan momentary-tyyppisen jalkakytkimen (1-painike, mono plugi), jota yritin myös käyttää tap tempon ohjaamiseen kytkettynä G-Majorin external control -liitäntään. Ei onnistunut... Onkohan tuo kytkin vääränlainen? External pedaali -asetus oli konffattu momentary-tyyppiseksi.
-Hannu
hannlain
02.10.2007 13:35:11
Löysin nurkista myös jonkun vanhan momentary-tyyppisen jalkakytkimen (1-painike, mono plugi), jota yritin myös käyttää tap tempon ohjaamiseen kytkettynä G-Majorin external control -liitäntään. Ei onnistunut... Onkohan tuo kytkin vääränlainen? External pedaali -asetus oli konffattu momentary-tyyppiseksi.
Vielä itse itseäni kommentoiden...
Tulipa mieleen, että saisko Z-15:n switcheistä askerreltua latch-tyyppisen kytkimen? G-Majorissahan on 100 user-presettiä, jolloin midi patchit 101-128 ei ole käytettävissä. Nyt vois vaikka Z-15:n midi patchiin 128 ohjelmoida kytkimen kiinni asentoon ja midi patchiin 127 samaisen kytkimen auki asentoon. Tempon voisi sitten polkaista midi patchejä 128 ja 127 peräkkäin painamalla.
-Hannu
hannlain
04.10.2007 09:29:40
Kommentteja G-majorin tempon ohjaamiseen... Näyttäis et tuo Z-15 ei osaa CC-komentoja lähettää, joten sitä ei saa helposti valjastettua tap tempo -ohjaukseen. Oon maahantuojalle ja valmistajalle laittanu sähköpostia, mutta kummaltakaan en ole saanut vastausta kysymykseeni. Mutta normaalin 1-nappisen kanavanvaihtopedaalin kytkemällä G-majorin external control -liitäntään pitäisi tempon tappays siis onnistua, vai?
-Hannu
JuSu
04.10.2007 09:33:55
Mutta normaalin 1-nappisen kanavanvaihtopedaalin kytkemällä G-majorin external control -liitäntään pitäisi tempon tappays siis onnistua, vai?

Kyllä, bändikaverini teki juuri näin, ja toimii.

Tosin, jotain kikkailua senkin kanssa oli, ei ollut ihan plug-and-play -osastoa.

JuSu
hannlain
04.10.2007 10:23:25
Kyllä, bändikaverini teki juuri näin, ja toimii.

Tosin, jotain kikkailua senkin kanssa oli, ei ollut ihan plug-and-play -osastoa.

Mulla on siis tuo momentary -tyyppinen pedaali, jossa mono-plugi. Plugin tip ja sleeve oikosulussa, kun pedaali painettu pohjaan. Tuolla en saanut toimimaan, vaikka mielestäni G-majorin asetukset piti olla kohillaan... yritin eilen kolvailla lukkiutuvasta kytkimestä piuhan, mutta silläkään en onnistunut. tosin plugina oli stereoplugi, josta toinen puolisko oli kytkemättä. Ku ei vaan tiiä onko vika kytkimessä vai g-majorin asetuksissa...
-Hannu
Tami
04.10.2007 10:28:13

Mulla on siis tuo momentary -tyyppinen pedaali, jossa mono-plugi. Plugin tip ja sleeve oikosulussa, kun pedaali painettu pohjaan. Tuolla en saanut toimimaan, vaikka mielestäni G-majorin asetukset piti olla kohillaan... yritin eilen kolvailla lukkiutuvasta kytkimestä piuhan, mutta silläkään en onnistunut. tosin plugina oli stereoplugi, josta toinen puolisko oli kytkemättä. Ku ei vaan tiiä onko vika kytkimessä vai g-majorin asetuksissa...
-Hannu

Mulla oli tuommonen momentary kytkin tap-temmossa, enkä näin jälkeenpäin asetuksia muista. Mutta onnistuko se sillai että laitat sen tap temmon learn-tilaan ja alat pedaalin polkemisen... Jotenkin tuollatavalla sen itse sain toimimaan. Polkimena oli halpis-pianon sustain poljin..
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
hannlain
04.10.2007 13:20:59
Mulla oli tuommonen momentary kytkin tap-temmossa, enkä näin jälkeenpäin asetuksia muista. Mutta onnistuko se sillai että laitat sen tap temmon learn-tilaan ja alat pedaalin polkemisen... Jotenkin tuollatavalla sen itse sain toimimaan. Polkimena oli halpis-pianon sustain poljin..

Muistini mukaan olisin tuota learn-ominaisuuttakin jo kokeillut, mutta täytynee tarkistaa illalla uudestaan. Yleismittarilla kyllä testasin että kytkin todella sulkee plugin navat, kun sitä painaa. Tietenkään tuolla yleismittarilla ei saa selville pätkiikö signaali sulkemishetkellä, mistä G-Major ei välttämättä tykkää.
Yritin testata saako pedaalilla ohjattua jotain muuta kuin tap tempoa. Huomasin, jos G-majorista pedaalityypiksi laittaa "alternate" (vaikka pedaali on oikeasti momentary), saa sillä esimerkiksi etuasteen kanavanvaihtoa ohjaavan releohjauksen päälle, mutta ei pois. Pedaaliasetuksen ollessa "momentary" ei tapahdu mitään.
-Hannu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)