Aihe: Soittajan käsi ja rannekanavaoireyhtymä
1 2 3 4 57 8 9 10 1117 18 19 20 21
ankkiz
07.04.2007 21:41:17

Kokeilkaapa joskus lämmittelyä ennen soittoa. Ei tule noita jännetuppitulehduksia etc.

Miten olen niin varma?

Itse kärsin kerran lievin jännetupintulehduksen, jonka jälkeen aloin soittamaan 8h/päivä (joskus veivaillut 16h:kin), mutta ennen soittoa lämmittelin. Ei ole ollut mitään käsikipuja tai mitään. En omista powerballia.

Toki lievittää, mutta eipä poista, ainakaan minun tapauksessani.
Uskaltaisin väittää että tekniikkanikaan ei enää ihan täysi susi ole, mutta edelleen kipuja ilmaantuu.
Soittoaika päivittäin huimat 30min-3h, enintään 45min soittoa ilman käsien ravistelua ja venyttelyä.
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
Dolmo
15.04.2007 12:55:27
Pitkän tauon jälkeen aloin taas soittelemaan.

Nyt on muutama päivä tullut treenailtua 6h/päivä ellei enemmänkin ja alkaa kaulan puoleisessa ranteessa olemaan kipuilua.

Mietin, että onko parempi himmailla tahtia vai jatkaa? Kelailin että jos jatkaa niin _ehkä_ ranne tottuu "kovempaan" treeniin, mutta ehkä sillä voi myös särkeä sen ranteen?

Yritän vielä säädellä tota hihnaa ja soittoasento jos vaikka auttaisi.

Mutta miten itse teette kipuilun yllättäessä? Buranaa naamariin ja menoksi vaiko semibreikkiä kehiin?
Stailausta, kampaamopalveluita? Purple
InYourFace90
15.04.2007 17:46:38
Pitkän tauon jälkeen aloin taas soittelemaan.

Nyt on muutama päivä tullut treenailtua 6h/päivä ellei enemmänkin ja alkaa kaulan puoleisessa ranteessa olemaan kipuilua.

Mietin, että onko parempi himmailla tahtia vai jatkaa? Kelailin että jos jatkaa niin _ehkä_ ranne tottuu "kovempaan" treeniin, mutta ehkä sillä voi myös särkeä sen ranteen?

Yritän vielä säädellä tota hihnaa ja soittoasento jos vaikka auttaisi.

Mutta miten itse teette kipuilun yllättäessä? Buranaa naamariin ja menoksi vaiko semibreikkiä kehiin?

Ainakin kannattaa venytellä ranteita aina ennen soittamista. Ja buranaa en suosittele, sillä silloin ei kipua niin hyvin tunne ja ranne voi mennä entistä pahemmaksi...
Up The Irons!
ankkiz
15.04.2007 19:47:48 (muokattu 15.04.2007 19:48:35)

Jeps, ja noihin särkylääkkeisiinkin tulee jossain vaiheessa immuuniksi, ja sitten se burana ei auta kun pollaa jomottaa.
Kannattaa mieluummin laittaa mobilaattia tai jotain muuta, joka vaikuttaa vain tiettyyn kohtaan kehoa, eikä kaikkialle.
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
Terrorwrist300
26.04.2007 11:04:33

Mikäköhän juttu tää on...?
Eilen tuntus ikään kuin pientä puutumista otelautakädessä kun vaa jotaan skaaloja vetelin eestaas. Tänään kun aamulla nostin itteni käsillä sängystä ylös ni aikamoinen pistävä kipu hyökkäs vasemman käden pikkurillin ja ranteen välimaastoon. Elikkä vasen käsi ei nyt kestä oikeen yhtään painoa...
Muilla kokemuksia tällaisesta?
Karipiirto
26.04.2007 13:18:48

Mikäköhän juttu tää on...?
Eilen tuntus ikään kuin pientä puutumista otelautakädessä kun vaa jotaan skaaloja vetelin eestaas. Tänään kun aamulla nostin itteni käsillä sängystä ylös ni aikamoinen pistävä kipu hyökkäs vasemman käden pikkurillin ja ranteen välimaastoon. Elikkä vasen käsi ei nyt kestä oikeen yhtään painoa...
Muilla kokemuksia tällaisesta?

Et olis huomaamattas loukannu kättäs? Joku murtuma tai vastaava saattais aiheuttaa moisia oireita...kai. :S
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
Terrorwrist300
26.04.2007 18:22:04

nii-i, tää muistuttaa vähän sitä ku snoukatessa sama ranne murtus joskus 10v sitte...
Koipallo
01.05.2007 15:55:09
Miten sähkökitaraa pidetään oikeaoppisesti istualtaan soittaessa? Mulla kipeytyy ja puutuu molempien käsien ranteet sekä oikean käden kyynärpää vaikka miten venkuroin asennon kanssa. Seisaaltaan soittaessa selkä kipeytyy aina täsmälleen oikean puolen alaselästä, mikä on myös kivuliasta. Tässä sitä nyt ollaan vuoden verran ronklattu kitaraa ja pikku hiljaa alkaa mennä hermot näihin kipuihin. Ketuttaa kun ei vain yksinkertaisesti pysty soittamaan max. puolta tuntia enempää päivässä kipujen takia. Onko tämä nyt ihan normaalia vai teenkö kuitenkin jotain väärin? Mitä tässä pitäisi tehdä?
Numb
02.05.2007 09:53:09

Ei ole normaalia kipeytyä tuolla lailla. Jotakin tuolle pitäisi tehdä. Vaihdatko asentoa tarpeeksi usein? Etsi myös kropasta "turhia" jännityksiä, ne pitäisi saada pois. Periaatteessa sähkiksen soittaminen istualtaan käy parhaiten siten, että etsitään hyvä ja rento istuma-asento, ja sitten lisätään siihen kitara. Itse soitan mielelläni sohvalla selällään maaten :)
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Gizmo86
07.05.2007 23:26:21
Itellä oli alussa kans tosi pahoja ongelmia käsien/selän kans mutta olen kyllä niistä päässyt jo eroon onneksi.Pidä vaikka kunnolla taukoa soittamisesta vaikka viikko ja sitten alat kunnolla venyttelemään paikat ennen soittoa.Itse venyttelen aina about 15 min yhteensä ranteita,kyynerpäitä,olkapäitä,sormia ja selkää ennen ku edes kosken kitaraan.Sitten hidasta soittamisesta kaikilla sormilla että ne lämpiävät kunnolla about 15-20 min.Sitten voiki jo aika pitkän pätkän soittaa esim jonku tunnin verran ja venytellä lisää jos tuntuu vaan siltä.Itellä oli ainakin että jos jotakin vaikeaa/nopeaa yritti niin heti käsiä alkoi jännittämään ja paikat menivät sitten aivan jumiin ja kipeiksi.Yritä vaan vaihtaa käsien asentoa ja hakea sitä parempaa asentoa soittamiseen kyllä se joskus sieltä löytyy.Pitemmän ajan myötä voi kyllä seurata jotain jos kipuja ilmenee koko ajan.Itellä menee yleensä päivässä se 4-5 tuntia soitellessa eikä juuri kipuja ole enään paitsi huomasin yhden virheen tossa viikko sitten että pleku käsi painoi kitaran reunaa vasten ja heikensi vähän verenkiertoa tuosta kädestä.Pientä kipua ilmeni aina välissä kyynerpäässä mut nyt näyttää että siitäkin päässyt eroon muuttamalla vähän käden asentoa.
Jii
24.05.2007 21:29:08 (muokattu 24.05.2007 21:33:17)
Täältähän löytyi oikein oma aihe näille. Hyvä!

Oikea käteni (tallan puoleinen siis, ei kaulan) kipuilee. Siinä on ollut ongelmia aikaisemminkin, mutta kivut katosivat pari vuotta sitten täysin, kun korjailin tekniikkaa.

Nyt oireet ovat erilaiset. Melkein kaikki tekeminen sattuu ranteeseen ja kyynärvarren ulkosivuun. Ranne on kai kipupiste ja lämpö leviää kyynärvarren ulkosyrjää tuonne kyynärvarren puoliväliin. Vaikka kyynärvarressa ei ole niveliä, tuntuu, että sekin on ihan jumissa ja jäykkä.

Lääkäriin on kai mentävä, mutta ovatko nuo oireet tuttuja kenellekään?

EDIT: käsi menee muuten öisin puuduksiin
Birth, copulation and death. Is this your life?
this1sux
06.06.2007 20:37:32
Oikea käteni (tallan puoleinen siis, ei kaulan) kipuilee. Siinä on ollut ongelmia aikaisemminkin, mutta kivut katosivat pari vuotta sitten täysin, kun korjailin tekniikkaa.

Nyt oireet ovat erilaiset. Melkein kaikki tekeminen sattuu ranteeseen ja kyynärvarren ulkosivuun. Ranne on kai kipupiste ja lämpö leviää kyynärvarren ulkosyrjää tuonne kyynärvarren puoliväliin. Vaikka kyynärvarressa ei ole niveliä, tuntuu, että sekin on ihan jumissa ja jäykkä.

Lääkäriin on kai mentävä, mutta ovatko nuo oireet tuttuja kenellekään?

Mulla on taas tuon tyylisiä oireita juurikin otelautakädessä. Rannetta kun kääntää johonkin ja jännittää sormia samalla niin sattuu melko lailla. Tuossa hämää eniten se, että tuommonen ei mielestäni tullut minkään soittokerran jälkeen ja ehkä jopa hieman yltyi viikon aikana mitä olin soittamatta. Myös kyynärpään seuduille joskus hieman sattuu kun sitä kääntää nopeasti.

Joojoo, lääkäriin jos ei nuo tuosta lopu.
lalalaa
JamesHetfield
14.06.2007 17:40:04 (muokattu 14.06.2007 17:41:19)

Oon tässä miettiny ranteen soittoasennon muuttaamista, kertokaas omat arvionne, että kannattaako.

Noin kuukausi sitten mulle huomautettiin mun ranteen asennosta soittaessani, erityisesti nopeaa pikkausta suorittaessa ranne vääntyy mulla aina niin, että kämmen osoittaa lähes suoraan maahan, kun käsivarsi on noin 45 asteen kulmassa. 5 vuotta olen soittanut eikä mitään vaivoja ole ollut.

Nyt sitten päätin yhden päivän kokeilla soittaa kiinnittäen samalla erityistä huomiota ranteen asentoon ja katsoen että se pysyy suunnilleen samansuuntaisena kuin käsivarsikin. Pari tuntia jammailin siinä sitten, ja nyt aloin sitten huomata jonkinlaista ikävää tunnetta ranteessa.

Kysyn siis, että onko ranteeni teidän mielestä niin väärässä asennossa, että se voisi jonkinlaisia vaivoja tulevaisuudessa aiheuttaa, vai onko soittoasennon korjaaminen (kipujen uhalla) vain ajanhukkaa?

Kiitos.

Edit: Kyse on siis plektrakädestä.
saatanan harakat... Kovaa mättöä: http://www.myspace.com/damagingfallout
Napsu
27.06.2007 21:24:06
Oon vasta aloittelija, vain muutaman kuukauden soitellut, mutta nyt jo tuli vasen ranne kipeäksi. Voiko olla tekemistä sen kanssa, että viimeiset pari viikkoa olen hakannut nauloja/kantanut raskaita taakkoja kesätöissä? Lepo auttaa rasitukseen, vai onko olemassa jotain muuta jännää joka auttaa?
Timesby
10.07.2007 15:39:58

Tämä on enemmänkin sormiongelma ja johtuu siitä, että sormenpäät ovat päässeet pehmenemään, mutta kerronpa siitä silti. Soittelin eilen pitkän tovin Lenny Kravitzin are you gonna go my way:ta ja otelautakäden etu- ja keskisormi sekä nimetön menivät vesikelloille. Aika sairas bendiriffi, kun rakkuloille vetää.
"Mr Rusk, You're not wearing your tie."
InYourFace90
15.07.2007 17:12:36
Ei muuten toimi enää ekan viestin linkit...
Up The Irons!
sarkjan
17.07.2007 20:00:19
Usein tääkin varmaan mainittu, mutta mainitaas vielä: seisaalteen soittaessa ei kitaraa kannate roikottaa kovin alhaalla, vaikka se näyttäis kuinka hienolta. Parempi kun soitto sujuu ilman extremetemppuja eikä kädet mee siten heti kippeiks.
ankkiz
17.07.2007 20:36:42 (muokattu 17.07.2007 20:46:47)

Usein tääkin varmaan mainittu, mutta mainitaas vielä: seisaalteen soittaessa ei kitaraa kannate roikottaa kovin ylhäällä vaikka se näyttäis kuinka hienolta, eikä pikkauskäsi mee siten heti kippeiks.

Kompromissejä, kompromissejä
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. Parempi varmistaa ja hävetä, kuin hutkia ja katua.
Bookkeeper
17.07.2007 22:56:57 (muokattu 17.07.2007 23:04:58)
Usein tääkin varmaan mainittu, mutta mainitaas vielä: seisaalteen soittaessa ei kitaraa kannate roikottaa kovin ylhäällä vaikka se näyttäis kuinka hienolta, eikä pikkauskäsi mee siten heti kippeiks.

Riippunee siitä mitä ja miten soittaa...

Kömpelö analogia: kitaran roikottaminen _todella_ alhaalla on sama asia kuin auton ajaminen penkki kaukana ratista/kädet suorassa. Tuntuu luontevalta ainoastaan siksi, koska on totuttu huonoon ajoasentoon. Unohtamatta sitä, että tosi rattimiehet EIVÄT aja "pappa-asennossa" (paitsi formulakuskit, rallikuskit, jne). Kompromissejä? Njoo. Yleensä se tuppaa menemään näin : "voivoi...tekisi mieli nostaa kitaraa ylemmäksi, mutta kun se ei oo rock-uskottavaa" :-) Ei se lavakarisma _oikeasti_ riipu siitä kuinka matalalla/korkealla kitara on. Esim. minä näytän typerältä lavalla vaikka kitara olisi nilkoissa asti.

Sepä siitä. Kukin soittakoon parhaaksi katsomallaan tavalla.
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)