Aihe: Osaako joku suositella Linux ohjelmia?
1 2 3 4
Rappion Apostoli
19.01.2004 19:10:07
Aloin eilen valjastamaan linuxia musakäyttöön ja sain asenneltua RH9:n Planet CCRMA -paketit. Jack, Ardour ja softasynat toimivat sen verran, kun niitä kokeilin, mutta joitain ongelmia oli.

Kun ensimmäisiä kertoja kokeilin Ardouria ja soittelin Retro Flangerin kautta vähän kitaraa se kuulosti muuten todella messevältä, mutta tasaisin väliajoin kuului outo katkos, jota ei muilla efekteillä ollut. Plate Echokin kulutti enemmän prosessoritehoja, mutta sen kanssa ei ollut ongelmia. Säätämisen jälkeen latenssi muuttui paremmaksi, jos nyt oikein muistan, mutta tällainen virhe ilmoitus syntyi, kun laiton Retro Flangerin uudestaan päälle

JACK has either been shutdown or it disconnected Ardour because Ardour was not fast enough. --

Ja Jack sanoo:
18:35:03.783 Audio connection graph change.
subgraph starting at ardour timed out (subgraph_wait_fd=22, status = 0, state = Running)
client ardour error: awake_at = 22646468479 state = 2 timed_out = 2

**** alsa_pcm: xrun of at least 21.670 msecs

18:35:03.786 XRUN callback. (1)

Kun käynnistä Ardourin tulee tälläinen virheilmoitus, joka ilmestyi varmaankin mikserin säätämisen jälkeen:
ERROR: IO: cannot connect input port ardour:master/in 1 to alsa_pcm:capture_1

Aikamoisen sotkun sain aikaan. No, ehkä se on sallittua linux-nuubilta, joka sai tästä threadista innostuksen asentaa nämä. :) Osaisikohan kukaan auttaa?

Toinen ongelma on se, että Jackin ja ALSA-ajureiden päällä ollessa ei XMMS tai Mplayer suostu toimimaan. Kokeilin laittaa Output Pluginiksi Jack driver 0.6:den, mutta XMMS vain ilmoittaa, että Please check that: 1. You have correct output plugin selected jne.

Mplayerista löytyi Audio outputia varten ALSA-0.9.x audio output, mutta kun sen laittaa päälle ja videon pyörimään mplayer kaatuu. Muilla ajureilla on sama vaikutus tai video pyörii, mutta mplayer ilmoitta, että ääntä ei ole, eikä ääntä myöskään kuulu.

Xmms toimii varmaankin silloin, kun alsa ajurit eivät ole toiminnassa, koska välillä se toimii, mutta silloin OSS-ajurit jostain syystä lataantuneet. Eihän niiden pitäisi olla päällä? Hmm, kun tarkastin, oli siellä nytkin päällä jotain OSS:n osia, kuten snd-mixer-oss ja snd-pcm-oss. Niiden perässä tosin lukee autoclean, joten eikö ne pyyhkiydy pois jossain vaiheesa? Todella sekavaa, en ymmärrä tuota systeemiä kunnolla itse.

Ja vielä oli yksi ongelma, kun lataan käyttäjän ja KDE:n saan varoituksen muistaakseni art-ajureista CPU overloadista. Voin tarkastaa sen, jos on tarpeellista. Pystyykö näin vähäisellä tiedolla tuosta sanomaan mitään?

Olen käynyt nuo Planet CCRMA:n ohjeet läpi aika moneen kertaan ja uskoisin, että olen niiden avulla päässyt tässä tilanteessa niin pitkälle kuin pystyn. Googlea yritin kovasti ja jotain foorumeita selailla, mutta en löytänyt xmms- ja mplayer-ongelmiin apua. Olisko näihin audiohommiin muita hyviä ohjeita kuin aiemmin tässä topicissa mainitut? Olen selannut niitä, mutten löytänyt apua ongelmiini.

Niin, onko siitä mitään haittaa jos käynnistä linuxin vanhalla kernelillä, kun se löytyy grupin valikoista?

Kiitos!
PIM
19.01.2004 20:56:49
Mä en saanut jostain syystä ADSL purkkiani toimimaan 2.6:ssa joten ajattelin antaa sen olla vähäksi aikaa ja palaisin takaisin Ccrma 2.4.23:een koska ilman nettiyhteyttä en olis saanut taas näitä muita kilkkeitä käännettyä ja toimimaan.
If the tool we have is a hammer, make the problem look like a nail.
jorma_r
20.01.2004 10:00:49 (muokattu 20.01.2004 15:03:50)
Aikamoisen sotkun sain aikaan. No, ehkä se on sallittua linux-nuubilta, joka sai tästä threadista innostuksen asentaa nämä. :) Osaisikohan kukaan auttaa?

Eihän tuossa nyt vielä paljoakaan sotkua ollut. :)

Jack- ja Ardour -ongelmat:
1. Vaikuttaa siltä että lowlatency puoli ei toimi niinkuin pitäisi. Täysin samat ongelmat tulivat vastaan minullakin ensimmäisellä viikolla. Katso alkajaisiksi vaikka nämä:

a ) Mikä kernel on käytössä? Onhan ll patch paikallaan? Eli kernel-paketin nimessä on ll?

b) Jos on, oletko laittanut lowlatency -tilan päälle? (tarkasta komentorivillä: $cat /proc/sys/kernel/lowlatency Jos vastaus on 0 se ei ole päällä, jos 1 se on päällä) Jos se ei ollut päällä sano roottina # echo 1 > /proc/sys/kernel/lowlatency Ja katso Planetin sivuilta ohjeet siitä miten tuon saa menemään automaattisesti.

c) Mitä prosesseja pyörii taustalla kun käytät audiosoftia? Katso joko graafisesti Service Configuration - ohjelmalla tai komentoriviltä $/sbin/service --list-all Pysäytä kaikki mitä et tarvitse. Voit vaikka tehdä pienen skriptin Jackin käynnistyksen yhteyteen joka pitää tästä huolen.
Itse sain läppärillä noin 4:n xrunia tunnissa kunnes hoksasin sanoa #/sbin/service network stop. Vaikka verkkopiuha ei ollut edes kiinni vaativat verkkopalvelut sen verran koneen resursseja että napsuja tuli. Enää ei tule ainuttakaan xrunia vaikka rauta on vanhaa.

Toinen ongelma on se, että Jackin ja ALSA-ajureiden päällä ollessa ei XMMS tai Mplayer suostu toimimaan. Kokeilin laittaa Output Pluginiksi Jack driver 0.6:den, mutta XMMS vain ilmoittaa, että Please check that: 1. You have correct output plugin selected jne.

Xmms toimii varmaankin silloin, kun alsa ajurit eivät ole toiminnassa, koska välillä se toimii, mutta silloin OSS-ajurit jostain syystä lataantuneet. Eihän niiden pitäisi olla päällä? Hmm, kun tarkastin, oli siellä nytkin päällä jotain OSS:n osia, kuten snd-mixer-oss ja snd-pcm-oss. Niiden perässä tosin lukee autoclean, joten eikö ne pyyhkiydy pois jossain vaiheesa? Todella sekavaa, en ymmärrä tuota systeemiä kunnolla itse.

Kaikki snd- alkuiset modulit ovat ALSAn osia. Toisin sanoen nuo ovat ALSAn OSS-yhteensopivuuskerroksen mukkulat. ALSA ikäänkuin emuloi OSS:aa sovelluksille.

Toisin sanoen - ALSA käyntiin ja XMMS:ssa valitset output pluginiksi OSS pluginin. Rokkaa kuin hirvi ainakin minulla. Jos ei toimi, tarkasta että alsa-oss paketti on asennettu. (#apt-get install alsa-oss) Näyttäisi kyllä olevan.

Ja vielä oli yksi ongelma, kun lataan käyttäjän ja KDE:n saan varoituksen muistaakseni art-ajureista CPU overloadista. Voin tarkastaa sen, jos on tarpeellista. Pystyykö näin vähäisellä tiedolla tuosta sanomaan mitään?

CPU overload -herjaa en ole itse koskaan saanut mutta aRTsin kyllä.

Disabloi Arts kokonaan. Control center -> Sound & Multimedia -> Sound System > aRTs ja ruksi pois kohdasta Start aRTs soundserver on KDE startup. Tuo vermehan on turha kun ALSA ja JACK ovat paikallaan.

Olen käynyt nuo Planet CCRMA:n ohjeet läpi aika moneen kertaan ja uskoisin, että olen niiden avulla päässyt tässä tilanteessa niin pitkälle kuin pystyn. Googlea yritin kovasti ja jotain foorumeita selailla, mutta en löytänyt xmms- ja mplayer-ongelmiin apua. Olisko näihin audiohommiin muita hyviä ohjeita kuin aiemmin tässä topicissa mainitut? Olen selannut niitä, mutten löytänyt apua ongelmiini.

Sehän tässä vähän pirullista onkin - tieto on hajallaan pienissä paloissa. Nuo eca.cx/lad ja /lau listojen arkistot ovat aika ok. Ja tietenkin Planetin postituslista.

Niin, onko siitä mitään haittaa jos käynnistä linuxin vanhalla kernelillä, kun se löytyy grupin valikoista?

Ei muuta kuin se, ettei audiosoftien käytöstä tule mitään ilman lowlatency ominaisuuksia. Kannattaa vaihtaa ll kernel defaultiksi grubin conffiin.

-Jorma
jorma_r
20.01.2004 10:09:26 (muokattu 20.01.2004 10:10:32)
Mä en saanut jostain syystä ADSL purkkiani toimimaan 2.6:ssa joten ajattelin antaa sen olla vähäksi aikaa ja palaisin takaisin Ccrma 2.4.23:een koska ilman nettiyhteyttä en olis saanut taas näitä muita kilkkeitä käännettyä ja toimimaan.

Itse ajattelin myös odotella että 2.6 tulee planeetalle ennenkuin siirryn siihen.

Planeetan setä kuitenkin osaa varsin hyvin sanoa koska 2.6 on yhtä tehokas tai tehokkaampi audiokäytössä kuin 2.4.
Rappion Apostoli
20.01.2004 15:15:43
1. a) Kernel on uusin niistä Planet CCRMA:n asennuksista, juuri tuo jossa on ll nimessä. b) Lowlatecy on päällä, ja latenssi tuntuu ainakin vielä ihan hyvältä. Tarvitsee vielä katsella niitä buffereita, josko saisin tuon yhden plugarin toimimaan, kun useimmat kuitenkin toimivat ihan hyvin.

c) xruneja tuli kyllä jossain vaiheessa aika runsaasti. Nyt niitä ei lyhyellä kokeilulla näkynyt yhtään, kun poistin kaikkia turhia sovelluksia tuolta Service Configurationista. :) Tuollaisen skriptin voisi kyllä väsätä. Tarvitseepa tätä tarkastella.

ALSAsta. Okei, nyt vähän valottuu. Eikö tuon alsa-oss -paketin olisi pitänyt siinä Planet CCRMA -härdellissä jo asentuakin? Ilmeisesti tuolla apt-getilla voi kuitenkin asennella ohjelmia uudestaan, vaikka vanhat paketit olisivat koneella jo olemassa? Toivottavasti :P Yritin käyttää Jackia ilman GUIta, ennen kuin hokasin tuo graafisen version, joka jostain kumman syystä sopii mulle hieman paremmin. Nyt XMMS toimii, kun pistää Jackin stopille. Onko täällä kellään samanlaista toimintaa? Mplayerissä ei jostain syystä toimi äänet vieläkään.

Varoituskin lähti pois, kun otin aRTsin pois päältä, hienoa.

Sainpas paljon apua tuosta jorma_r - kumarrus!
jorma_r
20.01.2004 15:41:26
1. a) Kernel on uusin niistä Planet CCRMA:n asennuksista, juuri tuo jossa on ll nimessä. b) Lowlatecy on päällä, ja latenssi tuntuu ainakin vielä ihan hyvältä. Tarvitsee vielä katsella niitä buffereita, josko saisin tuon yhden plugarin toimimaan, kun useimmat kuitenkin toimivat ihan hyvin.

Muista kuitenkin että vika voi olla myös plugarissa...

c) xruneja tuli kyllä jossain vaiheessa aika runsaasti. Nyt niitä ei lyhyellä kokeilulla näkynyt yhtään, kun poistin kaikkia turhia sovelluksia tuolta Service Configurationista. :) Tuollaisen skriptin voisi kyllä väsätä. Tarvitseepa tätä tarkastella.

Kirjoittamatta se on vielä mullakin... :) Kun en läppäriä kuitenkaan käytä muuhun kuin äänittämiseen voin huoletta jättää verkon ym. pois päältä oletusarvoisesti. (#/sbin/chkconfig network off)

ALSAsta. Okei, nyt vähän valottuu. Eikö tuon alsa-oss -paketin olisi pitänyt siinä Planet CCRMA -härdellissä jo asentuakin?

Itse asiassa mullakaan ei ole sitä asennettuna... XMMS toimii silti. Kokeilepa heittää se sisään ja katso mitä mplayerkin tekee.

Ilmeisesti tuolla apt-getilla voi kuitenkin asennella ohjelmia uudestaan, vaikka vanhat paketit olisivat koneella jo olemassa? Toivottavasti :P

Kyllä - suorastaan mainiosti:
Aina aluksi:
#apt-get update - hakee uusimman listan paketeista
Ja sitten:
#apt-get install paketti - asentaa paketin uudemman version jos sellainen on
#apt-get dist-upgrade - päivittää kaikki paketit joista on uudempi versio olemassa samalla kerralla

Yritin käyttää Jackia ilman GUIta, ennen kuin hokasin tuo graafisen version, joka jostain kumman syystä sopii mulle hieman paremmin.

Jos ei muuta, se on nopeampaa. Itsekin siirryin qjackctl:aan heti kun sen hoksasin.

-J
Rappion Apostoli
20.01.2004 16:51:55
Muista kuitenkin että vika voi olla myös plugarissa...

Niinhän se voi tietysti olla. Se vaan lähti ekoilla kerroilla päälle hyvin.

Kirjoittamatta se on vielä mullakin... :) Kun en läppäriä kuitenkaan käytä muuhun kuin äänittämiseen voin huoletta jättää verkon ym. pois päältä oletusarvoisesti. (#/sbin/chkconfig network off)

Kun kokeilin, niin lähti kivuttamasti vielä takaisin päällekin. Voisi vaikka tehdä tohon on/off nappulan :D

Itse asiassa mullakaan ei ole sitä asennettuna... XMMS toimii silti. Kokeilepa heittää se sisään ja katso mitä mplayerkin tekee.

Jäi sanomatta, että tein kaiken sun ohjeiden mukaan, ja asensin tuon alsa-oss paketin apt-getillä. Mplayer ei siis jostain syystä kuitenkaan toimi. Mutta on kyllä mukava ominaisuus tuo apt-get dist-upgrade!
jorma_r
20.01.2004 17:40:25
Jäi sanomatta, että tein kaiken sun ohjeiden mukaan, ja asensin tuon alsa-oss paketin apt-getillä. Mplayer ei siis jostain syystä kuitenkaan toimi.

Eikö ollutkin mukava kun neuvoin mutulla tekemään jotain mitä omallakaan koneella ei ollut. :) Mutta XMMS toimii...

Asensin muuten piruuttani tuon mplayerin ja se toimi äänineen kaikkineen "out of the box." Kokeilepa poistaa se, poistaa kotihakemistostasi .mplayer -hakemisto ja asentaa sitten mplayer uudelleen.

Mutta on kyllä mukava ominaisuus tuo apt-get dist-upgrade!

On - vertaa siihen että seuraat itse 10:ntä eri softan saittia ja käännät kaiken itse uudelleen kun uusi versio saapuu...

Laiskuus kunniaan.
Rappion Apostoli
20.01.2004 18:19:11
Eikö ollutkin mukava kun neuvoin mutulla tekemään jotain mitä omallakaan koneella ei ollut. :) Mutta XMMS toimii...

Kyllä :)

Laiskuus kunniaan.

Ja todellakin. Alko toimiin kun oikein pinnistin ja kirjottelin apt-get install mplayer. Toivottavasti opin, että voi jotain kokeilla itsekin, kuten uudelleen asentamista :D
jorma_r
21.01.2004 09:15:33
Ja todellakin. Alko toimiin kun oikein pinnistin ja kirjottelin apt-get install mplayer. Toivottavasti opin, että voi jotain kokeilla itsekin, kuten uudelleen asentamista :D

Tuo metodi - poista paketti - poista konffifileet - asenna uudelleen toimii useimmiten.

Jos aptilla tulee pakettikonflikteja uusia paketteja asentaessa hyvä (mutta karski) tapa on tämä:

Katso mikä paketti haraa vastaan, sano #rpm -e --nodepeps paketti.
Yritä asennusta aptilla uudelleen. Toista.

Kun haluttu paketti asentuu sano:
#apt-get -f install
Tämä korjaa yllä rikotut pakettien riippuvuudet.

Ja yksi kurko vipu on tämä --oldpackage

Jos esimerkiksi haluat asentaa vanhemman kernelin kuin systeemissä on tällä hetkellä yritä ensin aptilla. Jos ei onnistu, sano:

#rpm -ivh /var/cache/apt/archives/paketti.rpm --oldpackage

Apt siis imuroi ja tallentaa kaiken tuonne hakemistoon. Varaston saa tyhjennettyä komennolla #apt-get clean. Ei kannata kuitenkaa hosua tämän kanssa koska joskus vanha paketti on parempi kuin se uusi. (Esim. ardour0.9beta3 oli parempi kuin beta5) Jos se vanha on sitten jo poistettu niin kyllä harmittaa. Ei liene yllätys kelle näin kävi...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)