Aihe: kesäprojekti
1
probus
27.06.2007 15:08:03
Olen uutta projektia aloittelemassa, ja ajattelin kysellä kommentteja ennen kuin alan ostamaan tarpeita.

Suunnitelmissa on tehdä itse koppa, ja ostaa (lähes) valmiina kaula. Työtilaa löytyy lähinnä mökilta samoin kuin isommat työkalut, hionta yms pienempi viimeistely luulisin onnistuvan kotonakin. Jyrsimen joudun ostamaan, onko suosituksia tähän? Joku halpakone todennäköisesti. Viimeistely ei vielä ole täysin hahmottunut, mutta sitä voin ihmetellä syksymmällä.

Mallina tulee olemaan ibanezin JS (eli Radius), tuohon on netissä piirrustukset joita hiukan joutuu muokkaamaan. Nuo on edge-tallalle ja tarkoitus olisi käyttää uudempaa edge-pro:ta. Toinen ero tulee kaulan liitoksessa jonka ajattelin muotoilla aanj-tyyliin.

Puuksi ajattelin alunperin lämpökäsiteltyä leppää, mutta jos ei käsiteltyä saa niin sitten tyydyn tavalliseen. Aiemmin keväällä yritin kysellä tuon saatavuudesta, mutta ilmeisesti kukaan ei tiedä mistä sitä saisi. Itse ajattelin käydä soitinrakentajan juttusilla. Kaula tulee vaahterasta ja otelauta pau ferroa. Pau ferron heitin aika hatusta, jotta olisi jotain vähän eksoottisempaa, mutta vähän mietityttää huhut joiden mukaan tuosta voi saada allergisia oireita.

Alunperin kaula oli tarkoitus tilata usa customilta, mutta kahdeksan viikon jono käänsi pään warmothin puoleen. Tuotahan joutuu hiukan muokkaamaan, eli rungon puoleista päätä joutuu muotoilemaan vähän, tekemään paikan ylälukolle ja sahaamaan lavan muotoonsa. Ylälukon joudun itse laittamaan, koska warmoth tarjoaa vaan tuollaista pultti läpi kaulan -ratkaisua, ja itse haluan ruuveilla.

Mikkejä katselen tällä hetkellä duncanilta, mutta niillä ei liene kiire. Virittimetkin ovat hiukan hakusessa, toisaalta kiinnostaisi planet wavesin lukkomallit jotka katkaisevat kielen samalla, toisaalta mahdollisimman halvat ja kevyet perusmallit. Budjetti on alle tonnin.

Unohdinkohan jotain.. ainakin tarkentavia kysymyksia voi esittää. Onko kenelläkään mitään kommentoitavaa? Suurin kysymyshän lienee, onko tässä mitään järkeä? Tai no, eipä silläkään niin väliä..
probus
27.06.2007 21:56:48 (muokattu 27.06.2007 21:58:01)
Lieneekö nuo lukkovirittimet jo liikaa kun kerta lukkosatulakin..

Onhan tuo, ja ovat vielä hieman painavampia kuin normaalit. Enemmän tuossa kiinnostaa leikkausominaisuus, jotenkin onnistun aina sohimaan tuonne lavan suuntaan, lopputuloksena vekki sormessa. Noilla saisi kielenpäät piilotettua siististi.
Little Savage
28.06.2007 17:41:42
Ruokangashan tekee lämpökäsitellyistä puista kitaroita. Pistä sille postia josko osais neuvoa mistä saa.
Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään.
Juzzu
28.06.2007 17:45:48
Jyrsimen joudun ostamaan, onko suosituksia tähän?

Osta sellainen jonka terän istukka tulee jyrsimen tasopinnan alapuolelle. Kuitenkin noilla tulee terän yläpuolisella laakerilla varustetuilla terillä ajettua aika paljon, niin on aika oleellista saada se laakeri tasopinnan alle.
Ainakin jossain bilteman halpisjyrsimessä terää ei kuulemma saa tarpeeksi alas.
probus
05.07.2007 17:51:23
Ruokangashan tekee lämpökäsitellyistä puista kitaroita. Pistä sille postia josko osais neuvoa mistä saa.

Ruokankaalta päädyin Juha Lottosen puheille, jonne olin alun perinkin menossa kun siellä olen aiemminkin asioinut. Tarjolla olisi lämpökäsiteltyä leppää ja lehmusta, ja nyt en osaa päättää että kumman haluan. Alunperin päädyin leppään siksi, että lehmusrunkoisena noita saa kaupastakin, mutta tuo lämpökäsitelty alkoi houkuttelemaan. Pitänee käydä juttelemassa ihan paikan päällä. Onko mielipiteitä tähän?
Little Savage
06.07.2007 17:34:21
Pitänee käydä juttelemassa ihan paikan päällä. Onko mielipiteitä tähän?

Onko sillä Lottosella heittää mitään hintaa noille lämpökäsittellyille puille ?
Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään.
Puavali
06.07.2007 22:30:49
Ruokankaalta päädyin Juha Lottosen puheille, jonne olin alun perinkin menossa kun siellä olen aiemminkin asioinut. Tarjolla olisi lämpökäsiteltyä leppää ja lehmusta, ja nyt en osaa päättää että kumman haluan. Alunperin päädyin leppään siksi, että lehmusrunkoisena noita saa kaupastakin, mutta tuo lämpökäsitelty alkoi houkuttelemaan. Pitänee käydä juttelemassa ihan paikan päällä. Onko mielipiteitä tähän?

Leppä. Jotenkin on huonoa saundia lehmuskitaroissa ollu... Munsta.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
probus
10.07.2007 18:28:46 (muokattu 10.07.2007 20:07:55)
Onko sillä Lottosella heittää mitään hintaa noille lämpökäsittellyille puille ?

Kävin äsken poistamassa tuon leppärungon, 60 euroa liimattuna ja höylättynä. 42 euroa olisi kai ollut pelkät kalikat jos itse haluaa tuonkin tehdä. Valitettavasti tämä oli viimeinen lämpökäsiteltyä leppää, ja vaikka tulossa on kuulema lisää niin sellaisen käsityksen sain että aikaisintaan vuoden päästä voi noita ruveta kyselemään. Siellä oli myös palat lämpökäsiteltyä lehmusta jostain alkupään erästä, olivat aika miehekkään nokisia. Muista puista en tiedä.

Valinta kallistui tuohon leppään lähinnä siksi, että se on kestävämpää/lujempaa. Toisessa vaakakupissa oli sitten paino joka olisi ollut lehmuksen eduksi, en kuitenkaan usko että tuosta hirveän painava tulee. Suomalainen leppä on hieman amerikkalaista painavampaa.

Tulostin töissä nuo piirustukset paperille ja seuraavaksi pitäisi varmaan alkaa väsätä vanerista malleja. Jyrsinasiakin näyttäisi järjestyvän, saan lainaan vähän kalliimman koneen kunhan ostan oman terän. Iloinen yllätys tuli kun soitin levytukkuun noista talloista ja siellähän on halvemmat tallat kuin jenkeissä. Kerrankin näin päin. Kaula lähtee varmaan tilaukseen ensi viikolla, pitää ensin vielä varmistaa satulan osalta että saako niitä mistään (muualta kuin levytukusta 45 eurolla) ja warmothilta että saan sen paikalleen. Muussa tapauksessa joudun tyytymään tuohon pultti läpi kaulan rakenteeseen.

edit. Näyttää hiukan pahalta tuon satulan kanssa. Tietääkö joku mistä tuollaisen voi tilata tai että saako original floikan satulan ruuveilla kiinni (tällasta infoa jostain luin) ja mistä sellaisen voisi ostaa, mieluiten Suomesta?
probus
08.08.2007 15:59:38
Hieman päivitystä.

Projekti on tyssännyt nyt aika pahasti aikatauluongelmiin, eli kesäksi suunniteltu rakennusaika on lähestulkoon mennyt ja mitään en ole ehtinyt aloittaa. Kaulan tilaaminen jenkeistä osoittautui yllättävän hankalaksi ja nyt on alkanut mietityttämään senkin rakentaminen itse. Lähinnä siitä syystä, että kun aikataulu on jo nyt levähtänyt niin eipä tuo kaulan tekeminen oikeastaan niin paljon haittaa. Toisaalta speksien hierominen warmothin kanssa ei tuottanut ihan toivottua tulosta ja olisipahan enemmän tekemistä. Hieman kyllä hirvittää, kun muistelen minkälainen edellisestä tuli.

Jos joku kaipaa ruuvikiinnitteistä lukkosatulaa, niin musiikki silfverberg toimittaa sellaisen huokeaan 49 euron asevelihintaan carvinilta. Tuohan maksaa $19 usassa, joten tulee siinä toimitukselle hintaa.

Tällä haavaa projekti siirtyy siis takaisin suunnittelupöydälle (kaulan vuoksi) ja rupean etsimään tiloja rakentelulle talveksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)