Aihe: Käsivarret vahvistuvat ---> ketteryys kärsii??
1 2
Synth
27.06.2007 17:37:04
Tämä kesä on ruumiillisesti hyyyyvin erilainen minulle.

Uusi työpaikka on äärimmäisen ruumiillinen ja vesijettikin ilmestyi pihaan.. nämä kaksi yhdistettynä turvottivat hauikseni epämääräiseksi petäjäksi (pakko ei ole kirjaimellisesti ottaa).

Surukseni huomasinkin sitte että eihän nuo holopaisen ja juuhanssonin tilut enään menekään niin tasapainoisesti ja kahta biisiä enempää ei pysty ilman kipuja enää soittelemaan.

Nuo mestari viulistithan karttavat käsitreeniä vakavalla asenteella tuota painajaista peläten, eikä nuo huippu kiipparistitkaan mitään kehoja tunnu olevan.. onko tilanne siis peruuttamaton vai tottuvatko nakkini vielä näihin massoihin?
Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä...
Jackson Dinky
27.06.2007 17:40:47 (muokattu 27.06.2007 17:42:58)
Tämä kesä on ruumiillisesti hyyyyvin erilainen minulle.

Uusi työpaikka on äärimmäisen ruumiillinen ja vesijettikin ilmestyi pihaan.. nämä kaksi yhdistettynä turvottivat hauikseni epämääräiseksi petäjäksi (pakko ei ole kirjaimellisesti ottaa).

Surukseni huomasinkin sitte että eihän nuo holopaisen ja juuhanssonin tilut enään menekään niin tasapainoisesti ja kahta biisiä enempää ei pysty ilman kipuja enää soittelemaan.

Nuo mestari viulistithan karttavat käsitreeniä vakavalla asenteella tuota painajaista peläten, eikä nuo huippu kiipparistitkaan mitään kehoja tunnu olevan.. onko tilanne siis peruuttamaton vai tottuvatko nakkini vielä näihin massoihin?

Olethan Machomies ja ruista ranteeseen niin tytöt tykkää. Kyllähän ylipainoiset kitaristitkin ovat vimmatun nopeita. Kalmah bändissä on keho soolokitaristi ja ei se hidas ole. Veli hyvä kyllä sää siihen totut vielä. Eihän mullakaan punttis haittaa nopeutta.
...yhdessä illassa et kolmessa tunnissa.
Synth
27.06.2007 17:44:48
Olethan Machomies ja ruista ranteeseen niin tytöt tykkää. Kyllähän ylipainoiset kitaristitkin ovat vimmatun nopeita. Kalmah bändissä on keho soolokitaristi ja ei se hidas ole. Veli hyvä kyllä sää siihen totut vielä. Eihän mullakaan punttis haittaa nopeutta.

Taitaapi olla eri juttu kitaralla... itse MAB sanoo salaisuutensa olevan nimenomaan käsitreenissä. Mutta eihän tuo kömpelyyteni tyhjästä tullut kun 2h päivässä pimputtelen kuitenki.
Emmätiiä mä oon vaa töissä täälä...
Jackson Dinky
27.06.2007 18:17:01
Taitaapi olla eri juttu kitaralla... itse MAB sanoo salaisuutensa olevan nimenomaan käsitreenissä. Mutta eihän tuo kömpelyyteni tyhjästä tullut kun 2h päivässä pimputtelen kuitenki.

Vastapainoksi enemmän soittoa tilua kehiin ;)
...yhdessä illassa et kolmessa tunnissa.
baron
27.06.2007 18:26:00 (muokattu 27.06.2007 18:26:12)

Ihan teoreettisesti ajatellen hauiksilla ei ole mitään tekemistä sormien liikkeiden kanssa. Sormia liikuttavat lihakset ovat käsivarren ja kämmenen alueella.
Art Blakey: "Someone played a wrong note and jazz was born"
Thooomas
27.06.2007 21:58:53
No jos katsoo huippusoittajien käsiä niin kyllä niillä sitä lihasta löytyy... Katsokaa vaikka Jordan Rudessin käsiä. ;D
HarriP
27.06.2007 23:18:48

Kun lihakset kasvaa niin ne myös hermottuu, kun jonkin pitää niitä lihassoluja ohjatakin. Vähän niinkuin midi.

Jos kasvatat niitä lihaksia staattisilla liikkeillä, ne lihakset hermottuu vähemmän kun ei tartte liikkua niin paljoa. Jos kasvatat niitä lihaksia ns pitkillä sarjoilla ne hermottuu liikkumista varten.

Jälkimmäinen treeni on omissa havainnoissa pikemminkin auttanut esim kestävyydessä, mutta ensimmäisen tyypin treeni voi olla ehkä haitallistakin. Dunno varmaksi, en ole lääkäri enkä Paganini.
baron
27.06.2007 23:29:48 (muokattu 27.06.2007 23:33:17)

Edelleen ihan teoreettista:
Lihaksissa on hitaita ja nopeita lihassyitä/soluja. Hitaat ylläpitävät asentoa, nopeat liikuttavat.
1. Eri ihmisillä on niitä eri määrä (pikajuoksijat/kestävyysjuoksijat)
2. Eri lihaksissa niitä on eri määrä
3. En tiedä voiko niitä erikseen treenata mutta sivistynyt arvaus (educated guess!) että voisi. Eli sormiharjoituksilla voisi tehostaa nopeitten lihassolujen toimintaa, punnertamalla hitaitten?

Edit: Mä oon menossa kesällä Savonlinnaan musiikkilääketieteen symposioon, jossa yhtenä aiheena on pianonsoitto. Siellä saattaa olla joku (lääkäri tai pianisti) joka tietää vastauksen. Kysyn, jos muistan.
baron
28.06.2007 09:12:54

Tää nyt ei ihan tähän aiheeseen liity, mutta läheltä kuitenkin:
Kun nyt kesällä on ollut aikaa treenailla enemmän kuin normaalisti niin sormet ei kestä (siis sormia liikuttavat lihakset) eli niissä on rasituskipua.
Mä oon ehkä 3-4 tuntia päivässä treenaillut.

1. Onko mulla tekniikassa joku vika? Se pitäisi tietysti opelta kysyä, mutta nyt on kesäloma ja tunnit jatkuu vasta elokuussa.
2. Onko se normaalia ja kun vain jatkaa treenailua, alkaa pikku hiljaa kestämään?
Fuzzy Boner
28.06.2007 10:31:27
Kun nyt kesällä on ollut aikaa treenailla enemmän kuin normaalisti niin sormet ei kestä (siis sormia liikuttavat lihakset) eli niissä on rasituskipua.

1. Onko mulla tekniikassa joku vika? Se pitäisi tietysti opelta kysyä, mutta nyt on kesäloma ja tunnit jatkuu vasta elokuussa.
2. Onko se normaalia ja kun vain jatkaa treenailua, alkaa pikku hiljaa kestämään?

Mä pitäisin vähän taukoa. Tai soita vähemmän päivässä. Ei kipu oo hyvästä, tai ainakaan kivun jatkaminen.
Pylkkänen
28.06.2007 10:37:16

3. En tiedä voiko niitä erikseen treenata mutta sivistynyt arvaus (educated guess!) että voisi. Eli sormiharjoituksilla voisi tehostaa nopeitten lihassolujen toimintaa, punnertamalla hitaitten?

Kyllä niitä erikseen voi ja täytyykin treenata! Kaikilla ihmisillä tuo jakautuu hieman eritavoin lihaksistossa nuo nopeat ja hitaat, ts. toisilla on pikajuoksuun paremmat fyysiset lähtökohdat. Harrastan itse juoksu noin puolivakavissani. Eli treenaamme nopeusvoimaa, nopeuskestävyyttä, peruskestävyyttä sekä perusvoimaa. Noita tasapainottamalla pysyy kuosissa.

Toisaalta itsellä on aina ollut helvetin jäykät sormet. Muistuu mieleen, kun pianomaikka sano meikäläisestä, kun olin n. 10-v, että ei siitä pianistia tule kun sormet on niin jäykät. Vuosi pari tuon jälkeen tajusin vaihtaa poppis puolelle :D
Mutta kuten Fuzzy tuumas, soittaa vaan paljon niin liikkuu ne sormetkin. Toisilla se teettää enemmän töitä.

ps. treenaan kestävyysjuoksua
Viikset miehen tekee!
baron
28.06.2007 10:40:35

Mä pitäisin vähän taukoa. Tai soita vähemmän päivässä. Ei kipu oo hyvästä, tai ainakaan kivun jatkaminen.

Kait se on niin tehtävä vaikka ei millään malttaisi.
T.A
28.06.2007 10:46:31

sulla taitaa mennä rannekanava tukkoon.sormet tekee tuhansia liiketoistoja
noilla harjoitusmäärillä. koita venytellä lihaksia käsissä voit myös laittaa tukinauhan
tasaamaan lihaksien liikettä kädessä.kädet kannattaa myös hieroa ja soiton määrää
kannattaa jaksottaa pienenpiin osioihin.
baron
28.06.2007 14:32:21

sulla taitaa mennä rannekanava tukkoon.sormet tekee tuhansia liiketoistoja
noilla harjoitusmäärillä. koita venytellä lihaksia käsissä voit myös laittaa tukinauhan
tasaamaan lihaksien liikettä kädessä.kädet kannattaa myös hieroa ja soiton määrää
kannattaa jaksottaa pienenpiin osioihin.

Sen mä tiedän että rannekanavaoiretta mulla ei ole, kyllä tää on ihan normaali lihasrasituskipu.
Mutta noi muut vinkit on kokeilemisen arvoisia.
humppahanuristi
28.06.2007 14:47:06

Ihan teoreettisesti ajatellen hauiksilla ei ole mitään tekemistä sormien liikkeiden kanssa. Sormia liikuttavat lihakset ovat käsivarren ja kämmenen alueella.

Olisiko se noin ihan teoreettisesti?

Itse en ole pystynyt oikein koskettimia soittamaan pariin vuoteen, kyynärpään paikkeilla alkaa vetämään juntturiin. Haitarilla pystyy soittamaan paremmin mutta vedäpä ticoticot yms. pari sambaa ja päälle muutama muu tilukappale, niin tunto pois. Sen jälkeen etu-ja keskisormen jänteet tuntuu selkeästi ja kipua voi seurata selkeästi etusormesta kyynärpään ja hauiksen kautta olkapään etupuolelta selkärankaan, lapojen väliin. Siinä kun sormella vetää sopivasta kohdasta niin huuto ei ole kaukana ja sormista on tunto pois. Tenniskyynärpääksi joskus terveyskeskus lääkäri sanoi. 1999 vuodesta jossain määrin vaivannut ja tosiaan pari vuotta sitten piti pianokoskettimisto tästäkin syystä unohtaa. Kitaralla ei ole mitään ongelmaa.
Tietotekniikkapainoitteinen päivätyö, fyysisiä töitä iltaisin (talonrakennusta, halonhakkuutta, maanviljelystä joskus) ja musiikkia ~5-10tuntia viikossa, kitaralla ja haitarilla.

Nytkin tätä kirjoittaessa vihloo ihan mukavasti ja kiristää nyt olkapäästä myös tuonne leukanivelen paikkeille.

Jonkunlainen tulehdus lienee kyseessä. Joskus olen selityksen kuullut, että rasituksen alla lihas reagoi tilanteeseen nopeasti ja kasvattaa massaa eikä lihaksen ympärillä oleva kalvo pysy mukana -> alkaa ahdistaa ja tulee tulehdus. Joillakin ihmisillä tämä sitten korjaantuu itsekseen, joillakin ei. Joskus auttaa sopiva venyttely sekä pahemmassa tapauksessa kortisonipiikki. Aivan pahimmassa tilanteessa ainoastaan leikkaus.
Ei tunnu minulla ainakaan itsekseen menevän ohitse.
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
samulijp
28.06.2007 16:24:32
Kiipeily ja nyrkkeily ovat muuten täysin vääriä harrastuksia kiipparistille. Näiden lajien jälkeen vasta tietää miten sormet voi olla tukossa.

Venytelkää hei niitä näppejä kun ootte soittanut. Auttaa oikeesti!
"Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" Mnet
Haipuma
29.06.2007 10:54:40
Kiipeily ja nyrkkeily ovat muuten täysin vääriä harrastuksia kiipparistille. Näiden lajien jälkeen vasta tietää miten sormet voi olla tukossa.

Red Garland olis voinut varmaan sanoa, ettei nyrkkeily mitään haittaa.

No joo, sanoohan tuo järkikin että jos meinaa jotain hienomotorisia toimintoja pitää esim. käsissä, ei välttämättä kannata ruveta metsuriksi, kivien nostelijaksi tms.
"Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista." -Ravintelissa kuultuja
Dirk
29.06.2007 14:32:48

Joo, kiipeilyn jälkeen on joskus tehnyt vaikeuksia puristaa hammastahnatuubia menestyksekkäästi... sen jälkeen ei vähään aikaan soitella.
musamies
29.06.2007 14:41:34 (muokattu 29.06.2007 14:46:33)
Huomannu, että sormet menee vähäksi aikaa kömpelömmäksi jos tekee raskaita hommia. Tuskimpa kuitenkaan voimasta sinänsä haittaa on? Sormet vain tömkömmät hetken raskaampien hommien jälkeen.

Hyvä kunto kuitenkin auttaa roudaamisessa. Ei tuu niin helpolla selkä ym. kipeeksi.

Mun mielestä ennen juuri ennen soittoa kannattaa välttää kaikenlaista rehkimistä ja parhaiten homma sujuu jos on lihakset ja mieli tarpeeksi rentoja. Vähän kuin nukkumaan valmistautuisi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)