GNR Slash 27.06.2007 17:11:00 (muokattu 27.06.2007 18:43:37) | |
---|
Eli ajattelin tässä tehä V-muotosen kitaran ja jostain luin että niis käytetään leppää, nii meenks vaa esim. k-raudast hakee jonku leppä palan jos ei oo oksii, miten se sois? toiki varmaa riippuu iha palasest mut yleisesti ottaen.. miten testaan sen soivuuden sille puunpalaselle.. onko mitään keinoo? Kiitos vastauksista jo etukäteen EDIT: En mä mistään K-raudast puut mee hankkii... Puukeskus on lähempänä, joten sieltähän mä meen puun hakee ja laitan kuivamaan kuukaudeks lämpimään? |
Joees 27.06.2007 17:20:25 | |
---|
Eli ajattelin tässä tehä V-muotosen kitaran ja jostain luin että niis käytetään leppää, nii meenks vaa esim. k-raudast hakee jonku leppä palan jos ei oo oksii, miten se sois? toiki varmaa riippuu iha palasest mut yleisesti ottaen.. miten testaan sen soivuuden sille puunpalaselle.. onko mitään keinoo? Kiitos vastauksista jo etukäteen Minkälaisen veen? Gibsonin V-malleissa on mahonkia. Niistä hevitikuista minen tiiä mitään, mutta oletan niiden leppää olevan. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi. |
Numb 27.06.2007 17:32:05 | |
---|
Meinasin tehdä joskus tulevaisuudessa stratocaster-V:n. Leppärunko, vaahterakaula ruusupuuotelaudalla, 21-22 nauhaa, 3 x singlecoil mikitys... Öööh.... tuota... ei tainnut alkuperäiseen topiciin tuoda mitään tämä... No tuota... se ei ole sanottua, että K-raudan puu on riittävän kuivaa. Saattaa tulla ikäviä yllätyksiä, kun V:n sakarat lähtevät elämään omaa elämäänsä. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen |
Voisi kuvitella että rautakaupan lämpökäsitelty laudelauta voisi olla sopivaa noin periaatteessa, mutta lienee sahattu ja höylätty niin pieniin mittoihin että lankun tekoon tarvii liimaata ja laminoida useampi pala yhteen. |
GNR Slash 27.06.2007 18:15:53 | |
---|
No tuota... se ei ole sanottua, että K-raudan puu on riittävän kuivaa. Saattaa tulla ikäviä yllätyksiä, kun V:n sakarat lähtevät elämään omaa elämäänsä. Mites se pitäis kuivattaa? voiko tehä ite ja kauan kestäis? |
GNR Slash 27.06.2007 18:16:35 | |
---|
Voisi kuvitella että rautakaupan lämpökäsitelty laudelauta voisi olla sopivaa noin periaatteessa, mutta lienee sahattu ja höylätty niin pieniin mittoihin että lankun tekoon tarvii liimaata ja laminoida useampi pala yhteen. Niin ne on yleensä aika pitkii mut todella kapeita... |
GNR Slash 27.06.2007 18:26:07 | |
---|
Minkälaisen veen? Gibsonin V-malleissa on mahonkia. Niistä hevitikuista minen tiiä mitään, mutta oletan niiden leppää olevan. RR -mallisen... Jacksonin hevitikun ;) |
jarmos 28.06.2007 00:28:22 | |
---|
Eli ajattelin tässä tehä V-muotosen kitaran ja jostain luin että niis käytetään leppää, nii meenks vaa esim. k-raudast hakee jonku leppä palan jos ei oo oksii, miten se sois? toiki varmaa riippuu iha palasest mut yleisesti ottaen.. miten testaan sen soivuuden sille puunpalaselle.. onko mitään keinoo? Kiitos vastauksista jo etukäteen EDIT: En mä mistään K-raudast puut mee hankkii... Puukeskus on lähempänä, joten sieltähän mä meen puun hakee ja laitan kuivamaan kuukaudeks lämpimään? Jos sä nyt ihan lähes kunnollisen ja soivan puun haluut, niin tilaa joltain soitinrakentajalta kunnon puut (n. 7vuotta kuivuneet) kyllähän niistä puukeskuksen puistakin soittimen tekee, mut tulee mielestäni ihan paska saundillisesti kuitenkin, täällä ei nyt nykyisin tunnuta arvostettavan enää mitään perinteistä soitinrakennusta, kunhan kuivahkoa puuta käytetään, ni hyvä tulee, iheme touhua. Tämäkin vain oma mielipiteeni. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
jsvenn 28.06.2007 14:09:59 | |
---|
Jarmos kirjoittaa täyttä asiaa soitinpuun valinnasta. Jos et ole aiemmin tehnyt kitaraa, on varminta ostaa puut joltain kitaran tekijältä, tai tilata valmiit aihiot. Hyvän soitinpuun pitäisi olla pitkään, eli ainakin viisi vuotta tekeytymässä. Se tarkoittaa sitä, että puun kosteus vaihtelee, mutta kuitenkaan se ei saisi kostua koskaan niin, että puun väri muuttuu. Lopullisen kuivatuksen voit tehdä vähän kerrallaan huonelämpötilassa, mutta kuivumisaika on silloinkin muutama kuukausi. Kuivatusta on voi tietenkin nopeuttaa korkeammalla lämpotilalla, mutta tällöin on vaarana kuivumishalkeamat. Lisäksi puun pitää "soida" jo raakakappalleena (taptap-koe). Soivuutta voit kokeilla kolkuttelemalla palikkaa, kun se riippuu sormien varassa korvan vieressä. Tulet huomaamaan, että eri palikoiden äänessä on isoja eroja. Valitse parhaiten soivat palikat, niistä saat valmiina soittimenakin kunnon äänet. Lykkyä tykö. |
Joees 28.06.2007 14:28:22 | |
---|
Mulla on ollut yksi vaahteralankku vuosia pannuhuoneen lämmössä. Aikanaan piti tulla kaulaksi, mutta se sitten jäi rahaprobleemien vuoksi unholaan. Mun ainut pelko on jotta ukko on tuhonnut sen, se kun on vanhempien luona siis. Mulla mitään pannuhuonetta kerrostalossa ole, hehheh. Oon ajatellut jotta siitä ei tulekaan kaulaa koskaan, tai tulee. Nimittäin ajattelin tehdä siitä lap steelin. Vähäsen joutuu pidentämään sitä kyllä, muuten hyvä. Kai se jo kohta on kuiva ;-) Loafers Musiikkia sulle ja mulle
cimar 28.06.2007 20:50:53 | |
---|
puusepän neuvo on että kannattaa hommata puut soitinrakentajalta niin ei mene iso työ hukkaan koska rautakaupan puut on mielestäni tarkoitettu rakentamiseen,itse en rakentais edes huonekaluja kyseisistä puista,että sellainen mielipide |
Numb 28.06.2007 21:14:34 | |
---|
Juh, Soitinrakentajilta minäkin olen puut hommannut, juuri tuosta syystä. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen |
Les Fender 28.06.2007 21:26:35 | |
---|
Jotenkin tuntuu hassulta koittaa puun hinnassa säästää, viimeisenä pitäis olla listassa tuosta säästäminen, mun miälestä. Ostaa sit ennemmin vaikka kaikistapaskimmat mikkiet, noon heleppo vaihtaa. "Living is easy with eyes closed!" |
Joees 28.06.2007 21:49:40 | |
---|
Jotenkin tuntuu hassulta koittaa puun hinnassa säästää, viimeisenä pitäis olla listassa tuosta säästäminen, mun miälestä. Ostaa sit ennemmin vaikka kaikistapaskimmat mikkiet, noon heleppo vaihtaa. Näimpä. Puun vaihto onkin vähän kinkkisempi juttu. Tai sanotaanko näin, jotta työläämpää se on duunata toinen lankku hyville mikeille... Huomenissa pääsee tsekkaamaan onko se mun vaahtera vielä hengissä. Jos ei oo niin voi päästä muutama kirosana. Se voi olla jotta se on päätynyt vaikka mihin käyttötarkoituksiin. Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Little Savage 28.06.2007 22:09:49 (muokattu 28.06.2007 22:46:01) | |
---|
Tulee mieleen että ehkä ei olla kokeiltu kitaraa johon puut on ostettu jostain muualta. Tai juuri puukaupan valinta tekee sellasen ennakkoasenteen ettei lopputulos voikaan olla hyvä ellei puu ole juuri soitinrakentajilta. Yritän itse ainakin pyrkiä muiden soitinrakentajien tukemisesta eroon. Vähän sama juttu kun ostaisitko jonkun muun soitinrakentajan tekemän kitaran. Mä en ostais ,osaanhan mä niitä itsekin tehdä. Edit : sen verran vaan että en itsekään pistäis k-raudan puita kitaraan ilman kuivattamista. Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään. |
Basismi 29.06.2007 09:48:01 | |
---|
K-raudoissa ei kyllä tosiaankaan ole sopivan kokoista puutavaraa, ellei ihan hippie-sandwitch-kitaraa ala liimailla laudelaudoista. Ainakin joistain puukeskuksista löytyy vaahteraa, pähkinää, mahonkia (vai mitä lie irokoa se oli), wengeä ym joista ihan mainioita keppejä on tehty monta. Aloittelijan nyt varsinkaan ei kannata pistää puihin koko budjettiaan, koska todennäköisyys on kohtuullisen iso että paskaksi se röytäessä kuitenkin menee. :) Leppää ei ainakaan paikallisesta puukeskuksesta löydy, mutta sitä voi pelkkaan sahattuna etsiä oman paikkakunnan sahureilta, jotka leppäpaneelia, -laudetta tai vastaavaa tuusailevat. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Tumppi38 29.06.2007 09:53:48 | |
---|
puusepän neuvo on että kannattaa hommata puut soitinrakentajalta niin ei mene iso työ hukkaan koska rautakaupan puut on mielestäni tarkoitettu rakentamiseen,itse en rakentais edes huonekaluja kyseisistä puista,että sellainen mielipide Sahausesta lähtien nuo K-raudan puut on tehty talon rakennusta varten joten kannattaa ainakin itse korjata sitten nuo syiden suunnat jos aikoo K-raudan puita käyttää (niin ja kuivata myös). "Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt"
- "Eivät kaikki, joilla on kitara, ole kitaristeja" |
Little Savage 29.06.2007 10:31:59 | |
---|
Aloittelijan nyt varsinkaan ei kannata pistää puihin koko budjettiaan, koska todennäköisyys on kohtuullisen iso että paskaksi se röytäessä kuitenkin menee. :)
Samaa mieltä. On itselläkin ensimmäiset tehty röytäen. Tie jolla ei ole esteitä ei luultavasti johda mihinkään. |
Kefiiri 29.06.2007 11:15:44 | |
---|
Aloittelijan nyt varsinkaan ei kannata pistää puihin koko budjettiaan, koska todennäköisyys on kohtuullisen iso että paskaksi se röytäessä kuitenkin menee. :) Näin minäkin kyllä homman näen. Vanhempi ja kärsivällisempi tyyppi toki voi onnistua laakista, mutta useimmilla se eka peli on kohtalaisen soittokelvoton jötikkä joka tapauksessa, vaikka olisi miten hyvät puut. Sitten kun tosissaan on kykyä tehdä se unelmavärkki, ei tietenkään kannata tinkiä puiden laadusta, mutta siinä vaiheessa asia jo ymmärretään selittämättäkin. |
PasiB 29.06.2007 11:35:43 | |
---|
Näin minäkin kyllä homman näen. Vanhempi ja kärsivällisempi tyyppi toki voi onnistua laakista, mutta useimmilla se eka peli on kohtalaisen soittokelvoton jötikkä joka tapauksessa, vaikka olisi miten hyvät puut. Saattaapi tullakin soittokelvoton, mikäli hommaan ryhtyy suinpäin eikä ota riittävästi selkoa eri rakennusvaiheista. Jos on mahdollisuus päästä jonkun kokeneemman ohjattavaksi siitä on varmaan iso apu. Oma basso onnistui sen verran makeasti, että siitä tuli ehdoton ykkössoitin. Tosin se on rakennettu Oulu-opiston kurssilla ja siellä oli tosi hyvä ohjaaja. Ilman kurssia ei luultavasti homma olisi onnistunut niin hyvin, vaikka kuulunkin noihin em. vanhempiin tyyppeihin. Kärsivällisyydestä ei mua kylläkään voi kehua. Monta kertaa oli tulla sutta kun tuntui että pitäisi olla jo valmista. Hiukan aikaa kun istahti ja mietti asiat uudelleen välttyi kuitenkin isommilta mokilta. Kaikki mitä haluan tehdä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottavaa. |