Aihe: Eka pedaali
1 2 3 4
Simo78
26.06.2007 14:01:06 (muokattu 26.06.2007 14:03:48)
Viittiskö joku vaikka selvittää näitten nappien tarkotukset tuossa mun vahvistimessa jos vaikka se auttas mua tuon soundihomman kannalta. Ehkä sillon riittäs tuon 30€ ryvelli.

Drive=särö
Bass=säätää alaääniä
Mid=keskiääniä
Treble=ylä-ääniä
Chan vol= ilmeisesti kananvan volume, eli tolla määritellään miten kovalla mikäkin soundi tulee, mastervolyme määrittää sitten yleisvolyme tason. Arvaus!!

Tohon cleansärö ongelmaan, toi 30€ riittää täysin.

1) LUE manuaali 2)Opettele tallentamaan soundeja 3) Opettele käyttämään tallennus pankkeja(Pedaali siis vaihtaa toinen poljin alaspäin eli 2-->1 toinen samassa tilanteessa 2-->3) samalla tavalla kuin pystyt vaihtamaan tallennettuja pankkeja kädellä painamalla vahvarista 4) tee mieleinen särösoundi, tallenna se johonkin pankkiin 5) tee cleani soundi tallenna se viereiseen pankkiin, jotta helppo vaihtaa säröltä cleanille 6) Unohda se multiefekti, jos et osaa käyttää vielä vanhankaan vahvarin mahdollisuuksi, niin et tee sillä mitään!!

Tossa 109€ jutussa tulee siis mukana mahdollisuus käyttää wah-pedaalia/volymepedaalia ja viritin. Soundipankit toimivat samalla periaatteella kuin 30€pedaalissa!
McNulty
26.06.2007 14:02:17
Miten olisi uusi vahvistin? :)
Hölmöä parannella erilaisilla lääkkeillä pelkkiä taudin oireita, kun voisi täsmälääkkeellä hoitaa itse taudin aiheuttajan. Itselläni katosi erilaisten säristimien tarve, kun ostin hyvän vahvistimen, puhumattakaan puhtaista.
clenching the fists of dissent
IhmeHeebo
26.06.2007 14:03:53 (muokattu 26.06.2007 14:04:39)
Miten olisi uusi vahvistin? :)
Hölmöä parannella erilaisilla lääkkeillä pelkkiä taudin oireita, kun voisi täsmälääkkeellä hoitaa itse taudin aiheuttajan. Itselläni katosi erilaisten säristimien tarve, kun ostin hyvän vahvistimen, puhumattakaan puhtaista.

Mutta kun yli 300 e ei saa käyttää. btw kiva uus ava bonecrusher :D
When a Man Lies He Murders Some Part of the World These Are the Pale Deaths Which Men Miscall Their Lives All this I Cannot Bear to Witness Any Longer Cannot the Kingdom of Salvation Take Me Home... ...And Justice For All
Jymi
26.06.2007 15:00:15
Tuo line6:n 30e riittää täysin siihen mitä haluat, eli säröstä cleaniin ja takaisin vaihtamiseen. Spider yhdessä tuon 30e purkin kanssa riittää täysin perusasioiden opetteluun ja niitä kalliimpia rojuja voi ostaa sitten kun perusasiat on opittu ja tietää paremmin mitä haluaa.

Drive - Vaikuttaa särön määrään, paitsi ehkä "clean" kanavalla, jossa toimii enemmänkin volumena.
Bass - Vaikuttaa basson määrään eli matalien taajuuksien voimakkuuteen.
Mid - Vaikuttaa keskitaajuuksien voimakkuuteen.
Treble - Vaikuttaa korkeiden taajuuksien voimakkuuteen.
Chan vol - Vaikuttaa volumeen. Käytetään pankkeihin talletettujen soundien keskinäisen äänekkyyseron tasaamiseen.

Bass, mid, treble säätimiä voi aluksi pitää kaikkia vaikka puolivälissä ja siitä sitten
kokeilemaan säätöä johonkin suuntaan jos soundi ei miellytä.
professori
26.06.2007 19:33:20
Toisaalta, pitäskö sit tulevaisuuttakin ajatella jonkun verran? Vahvistimeni on siis line6 Spider 30w, ja jos sen fbv-pedaalin ostaa niin sehän jää tarpeettomaksi, kun myy vahvistinta. Jos nimittäin bändihommaa tulee tulevaisuudessa ja pitää ostaa joku kunnon vahvistin, ois kiva että pedaalihommat vois vielä säilyttää (mikäli tulee ostettua säilyttämisen arvoset pedaalit.)
McNulty
26.06.2007 19:41:03
Toisaalta, pitäskö sit tulevaisuuttakin ajatella jonkun verran? Vahvistimeni on siis line6 Spider 30w, ja jos sen fbv-pedaalin ostaa niin sehän jää tarpeettomaksi, kun myy vahvistinta. Jos nimittäin bändihommaa tulee tulevaisuudessa ja pitää ostaa joku kunnon vahvistin, ois kiva että pedaalihommat vois vielä säilyttää (mikäli tulee ostettua säilyttämisen arvoset pedaalit.)

Myyt sen spedun siinä vaffarin yhteydessä. Paras niin sulle ja mahdolliselle ostajalle.
if the shit fits... wear it!
duc
26.06.2007 19:44:37
Niin joo, 30 watin spiderissä ei toimi FBV Express:n viritysmittari, wahi/volumepedaali kylläkin toimii.
professori
26.06.2007 19:46:53 (muokattu 26.06.2007 19:52:38)
Soundipuolesta herää kysymys onko tässä nyt oikeestaan kyseessä mun avuttomuudesta ja tyhmyydestä kun en minä ole saanut aikaan näin hyviä soundeja omasta vahvistimestani http://line6.com/spiderii/sounds01.html

edit: ja varsinkaan noin erilaisia.
edit2: oikea linkki on http://line6.com/spiderii/sounds02.html

esim. en todellakaan tajua miten saisin tommoset insane variation 1-tyyppiset säröt.
cruel_destiny
26.06.2007 19:52:20
Soundipuolesta herää kysymys onko tässä nyt oikeestaan kyseessä mun avuttomuudesta ja tyhmyydestä kun en minä ole saanut aikaan näin hyviä soundeja omasta vahvistimestani http://line6.com/spiderii/sounds01.html

edit: ja varsinkaan noin erilaisia.
edit2: oikea linkki on http://line6.com/spiderii/sounds02.html

ootko oikeesti väännellyt nuppeja eri kohtiin?

LUE MANUAALI!
Thomannin piuhalla saat hevivahvarisi clean-kanavaan maukkaan kevytroson.
professori
26.06.2007 19:52:53 (muokattu 26.06.2007 19:53:57)
manuaali kadonnut. vahvistin ollu mulla ainakin 2 vuotta, joten on siinä tullu vännettyä :D ja musta tuntuu että efekteissä on joku vika, kun kääntää särökanavalla flangeriin niin tulee phaseri jostain syystä.
professori
26.06.2007 19:54:58
on tuolta line6-sivuilta otettu jostain syystä semmoset säätö-esimerkit pois.
IhmeHeebo
26.06.2007 19:57:34
on tuolta line6-sivuilta otettu jostain syystä semmoset säätö-esimerkit pois.

Ootko kokella säätää omia särö asetuksia?
When a Man Lies He Murders Some Part of the World These Are the Pale Deaths Which Men Miscall Their Lives All this I Cannot Bear to Witness Any Longer Cannot the Kingdom of Salvation Take Me Home... ...And Justice For All
professori
26.06.2007 19:59:42
Olen väännellyt nappeja vaikka mitenkä. Auttaako se jotain, että tallentaa haluamansa särön, käynnistää vahvistimen uudelleen, ja säätää tavallaan lisää "puhtaalta pöydältä"?
McNulty
26.06.2007 20:05:25 (muokattu 26.06.2007 20:06:32)
Olen väännellyt nappeja vaikka mitenkä. Auttaako se jotain, että tallentaa haluamansa särön, käynnistää vahvistimen uudelleen, ja säätää tavallaan lisää "puhtaalta pöydältä"?

Lyöt sisään halutun "kanavan" ja vedät kaikki nupit ja napit nollille, kaikki efektit pois jne. Sitten kun ollaan ihan nollissa, niin säädetään EQ (eli bass, middle ja treble) klo 12 asentoon, eli kaikki kolme potikkaa "keskiasentoon". Sitten esim. Drive-nuppi samaan asentoon ja lopuksi avaat sitä Master Volumea hieman.

Nyt sulla on ns. puoliväli saavutettu. Kuuntelet mitä se soundi mielestäsi vaatii. Jos se tarttee lisää alapäätää, niin käännät "kovemmalle" sieltä EQ:sta sitä Bass-potikkaa. Jos taas gainia eli säröä on liian vähän, niin käännät Drive-potikkaa kovemmalle. Näin etenet niin kauan kunnes löydät hyvän soundin (tai haluamasi soundin).

Kun soundi on löytynyt, tallennat soundin sinne "kanavaan" jollain store-painikkeella tms. En muista ulkoa tuota Spider II-laitetta.

Unohda ne efektit ihan alkuun. Etsit hyvän clean ja särö-soundin ensin ja tallennat ne ihan ilman mitään efektikikkailua. Tosin, omasta mielestäni Spider II:sta ei saanut säätämälläkään hyviä soundeja ulos, mutta hei... se on vain minun mielipiteeni.

Kun KAKSI perussoundia on löytynyt (siis puhdas ja särö) niin voit kokeilla josko esim. clean-kanavalle sopisi mieto chorus ja särö-kanavalle vaikka lievä delay.

Näillä eteenpäin... säätäminen tehdään vahvistimen edessä, ei tietokoneen ääressä m.netissä avautumalla :)
if the shit fits... wear it!
duc
26.06.2007 20:05:28
http://www.line6.com/spiderii/pdf/spider2_settings.pdf

Ja manuaalin saa rekisteröitymällä Line6.comiin ja menemällä sitten tähän osoitteeseen:
http://www.line6.com/support/manuals/
professori
26.06.2007 20:08:07
tähän väliin kiitos kaikille auttajille!
duc
26.06.2007 20:14:32
Voisi vielä kommentoida sellaista, että itselläni oli puolisen vuotta 15 watin Spider 2 käytössä, ja metal ja insane -kanavilta sai kyllä ihan kivoja rankempia trankkusäröjä aikaiseksi. Crunch oli sitten todella lattea, en saanut ruuvattua oikein mitään kunnollista aikaan siitä. Puhdas kanava oli myös aika karu, tosin sitä karuutta sai vähän piiloon kun laittoi churusta ja reverbiä sopivasti sekaan.
professori
27.06.2007 11:04:13
kai mä semmosen fbv-pedaalin sitten ostan..toisaalta veilä kuitenkin mietityttää se, että kun taas ostaisi sen käytetyn korgin multiefektilelun niin saisi ainakin ne wahit sun muut efektit, muoviselta ne kyllä kuullostaa mutta kun vahvistin on mikä on niin asiahan ei siitä mihinkään muutu. fbv-pedaali on 30-40€ (netistä en tilaa) ja korg ax 1000 g siis 70€ (+postari 7€)

vedit ne napit nollille ja rupesin säätelee ne vahvistmesta aukes ihan uusi ulottuvuus, varsinkin insane-kanavasta rupes saamaan jo monenlaista soundia. Crunch oli vielä aika ankea, samoin clean. Silti, aina oppii uutta :D kiitos auttaneille!
professori
27.06.2007 13:13:55
jos joku kuitenkin onnistuu vielä suosittelemaan jotain pedaalia (ihan millaista tahansa) niin antaa tulla!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)